Het huisdierentopic (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Het huisdierentopic (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 23 aug 2013 07:26

Mijn man heeft een jaar of 8 geleden met zijn hand/vinger in de naaimachine gezeten die de aardappelzakken dicht naait, was een open wond, maar moest wel een tetanusprik halen. Dacht dat het idd alleen met dieren te maken had, maar is blijkbaar niet zo.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het huisdierentopic (deel 2)

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2013 10:26

pannenkoek schreef:Mijn man heeft een jaar of 8 geleden met zijn hand/vinger in de naaimachine gezeten die de aardappelzakken dicht naait, was een open wond, maar moest wel een tetanusprik halen. Dacht dat het idd alleen met dieren te maken had, maar is blijkbaar niet zo.

Het is ook een beetje streekgebonden denk ik. Als je op de SEH van het Havenziekenhuis Rdam belandt, waar heel veel culturen samenkomen, krijg je eerder een tetanusprik dan bij een gemiddelde h.a. vermoedelijk. Ieder ziekenhuis heeft een protocol.
Die kattenkrabbels en beten moet je in de gaten houden, omdat er in kattenbekjes en nageltjes heel vervelende bacteriën kunnen huizen. Daarom laat ik het wondje altijd even lekker bloeden en ontsmet het daarna.
Maar er zijn hier mensen werkzaam in de zorg, misschien kunnen die het even uitleggen? Wanneer wel/niet en waarom precies? Tetanus komt toch nauwelijks nog voor?

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Het huisdierentopic (deel 2)

Berichtdoor -Judith- » 23 aug 2013 11:33

Er komt toch duidelijk een rode rand om het wondje, ik dacht eerst dat het wel weg zou trekken, toch even nagevraagd en ws word het toch voor alle zekerheid een tetanus-injectie halen, moet vanmiddag even bellen 8-[

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Het huisdierentopic (deel 2)

Berichtdoor Evelien » 23 aug 2013 11:55

Tsja... tetanus-prik niet nodig. Tetanus zit alleen in paardenpoep.
Je kan het beter schoonmaken met zilverwater.
Ik zelf zou het niet zo snel doen, zo'n tetanus-prik, maar dat is heel persoonlijk.

Je vinger in een badje met soda leggen (10 minuten per dag).

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: Het huisdierentopic (deel 2)

Berichtdoor *Annette* » 21 sep 2013 18:47

Onze hond heeft in 1 van z'n achterpoten artrose, vooral in de winter heeft hij hier last van. Heeft er geen pijn aan, maar zien het meer dat hij stijf is etc. Vorig jaar heb ik hem de hele winter Glucosamine/Chondroïtine 400-400mg gegeven, nu wil ik er weer mee starten. Maar ik hoor ook wel verhalen van mensen die voedingssupplementen bij bijv. Kruidvat voor hun huisdier kopen aangezien dit goedkoper is dan via de dierenarts. Hebben jullie hier ervaring mee?

Merk wel sinds de hond geoppereerd is, hij flink verouderd is. Kun je toch zien wat narcose met een hond doet...
Wat de toekomst brengen moge........

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het huisdierentopic (deel 2)

Berichtdoor rotterdam » 22 sep 2013 08:28

Evelien schreef:Tsja... tetanus-prik niet nodig. Tetanus zit alleen in paardenpoep.


de bacterie die tetanus veroorzaakt heet Clostridium tetani.
Deze bacterie komt voor in aarde en straatvuil - vroeger speelde paardenmest een belangrijke rol.

In Nederland is tetanus - door de rigoureus doorgevoerde immunisatiecampagne - gelukkig een zeer zeldzame ziekte geworden; er worden nog maar enkele gevallen per jaar geregistreerd, uitsluitend bij niet- of niet-volledig gevaccineerden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten