Koning zonder God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Kvinna » 03 mei 2013 11:16

Waarom zou André Rieu beter zijn geweest dan Van Buuren (die ook nog eens zijn naam mee heeft...) AR is klassiekige rommel, VB moderne kwaliteit.

Vergis je niet, alle onderdelen van de kroningsdag zijn zorgvuldig voorbereid en overwogen. Hier zijn echt bewuste keuzes gemaakt. Jammer voor degenen die sommige dingen graag ander hadden gezien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2013 11:38

Riska schreef:Dat was niet omdat ze Van Buuren een hand gaven, dat was, omdat ze onafgesproken, spontaan, van hun boot afstapten. Dát heeft verwondering gewekt - hij week af van het protocol.

En voor de rest ben ik het eens met de reactie van meribel...

Dus JeeWee had dit topic niet hoeven te openen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2013 11:42

Kvinna schreef:Waarom zou André Rieu beter zijn geweest dan Van Buuren (die ook nog eens zijn naam mee heeft...) AR is klassiekige rommel, VB moderne kwaliteit.

Vergis je niet, alle onderdelen van de kroningsdag zijn zorgvuldig voorbereid en overwogen. Hier zijn echt bewuste keuzes gemaakt. Jammer voor degenen die sommige dingen graag ander hadden gezien.

A.R. is ook niet mijn smaak, maar om zijn muziek nu rommel te noemen, gaat mij te ver. De man is tenslotte wel violist en dirigent!
Wat AvB doet is wat draaien aan de knopjes van een computer.
Hij wordt gezien als beste deejay van de wereld (ik dacht dat dat plaatjesdraaiers waren van oorsprong)
Ik hoorde de naam Tiësto vallen, ben even gaan googlen, omdat deze inmiddels te oud zou zijn.
Ze schelen 7 jaar, hij is een jaar jonger dan W.A.!
Dus ik heb geen idee wat precies met onzin wordt bedoelt, maar als het over de leeftijden zou gaan, is dat dus maar relatief. T. is te oud en W.A. niet voor deze muziek?

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor boer » 03 mei 2013 11:44

schelpje3 schreef:Dus JeeWee had dit topic niet hoeven te openen?


Tuurlijk wel.
Zij die polemiek tot amusement hebben verheven komen weer goed aan hun trekken.

Riska

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Riska » 03 mei 2013 11:46

Schelpje3 schreef:Dus JeeWee had dit topic niet hoeven te openen?

Wat mij betreft inderdaad niet.
Er is strikt onderscheid tussen kerk en staat en dat werd duidelijk bij de inhuldiging en beëdiging.
Er waren mensen uitgenodigd van alle religies - dat is al heel wat.

In mijn gemeente werd een gebedsdienst georganiseerd op 29 april.
In die gebedsdienst sprak de burgemeester (SGP).
Strikt genomen had dat niet gemogen - hij hield zich niet aan de scheiding tussen kerk en staat. Als hij als bezoeker was geweest (heel veel denominaties deden mee) was er niks aan de hand geweest.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor boer » 03 mei 2013 11:52

schelpje3 schreef:

A.R. is ook niet mijn smaak, maar om zijn muziek nu rommel te noemen, gaat mij te ver. De man is tenslotte wel violist en dirigent!
Wat AvB doet is wat draaien aan de knopjes van een computer.
Hij wordt gezien als beste deejay van de wereld (ik dacht dat dat plaatjesdraaiers waren van oorsprong)
Ik hoorde de naam Tiësto vallen, ben even gaan googlen, omdat deze inmiddels te oud zou zijn.
Ze schelen 7 jaar, hij is een jaar jonger dan W.A.!
Dus ik heb geen idee wat precies met onzin wordt bedoelt, maar als het over de leeftijden zou gaan, is dat dus maar relatief. T. is te oud en W.A. niet voor deze muziek?[/quote]

http://www.youtube.com/watch?v=0Ch6VOjj0IE
Op 2min30 LOOOL

Riska

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Riska » 03 mei 2013 11:58

Het optreden van Van Buuren was in nauwe samenwerking met het Concertgebouworkest.
Zij speelden de Bolero van Ravel - puur klassiek dus.
Tijdens de voorbereidingen en repetities heeft Van Buuren het opgenomen en daar een mixture van gemaakt.
De grondslag van zijn optreden was dus ook klassiek. :mrgreen:
Ze speelden het apart en door elkaar.
Er is/was een serie op Nederland 2 waarin het Concertgebouworkest werd gevolgd in binnen- en buitenland. Ook de repetities met Van B...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2013 12:03

Riska schreef:Wat mij betreft inderdaad niet.
Er is strikt onderscheid tussen kerk en staat en dat werd duidelijk bij de inhuldiging en beëdiging.
Er waren mensen uitgenodigd van alle religies - dat is al heel wat.

In mijn gemeente werd een gebedsdienst georganiseerd op 29 april.
In die gebedsdienst sprak de burgemeester (SGP).
Strikt genomen had dat niet gemogen - hij hield zich niet aan de scheiding tussen kerk en staat. Als hij als bezoeker was geweest (heel veel denominaties deden mee) was er niks aan de hand geweest.

Jawel dat kan wel hoor. Het is immers een gebedsdienst.
En dan kan het ook zijn dat een hersteld hervormde ds op de kansel staat in een CGK kerk bijv.

Maar het gaat hier niet alleen over deze kroningsdag dacht ik, maar ook over hoe deze koning zijn geloof uitdraagt. Kunnen wij iets merken van zijn afhankelijkheid?
Het enige dat ik dan nog gezien heb was, dat hij tijdens het afleggen van de eed lichtjes naar boven keek.
Of maak ik datt groter dan het was? :-k
Riska: hij hoeft geen geloofsbelijdenis uit te spreken, maar God werd bijna genegeerd.
Zie jij nog verschil tussen de koning van Denemarken (ik noem maar een land) en ons land?
Het land van de reformatie, Calvijn!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2013 12:05

Riska schreef:Het optreden van Van Buuren was in nauwe samenwerking met het Concertgebouworkest.
Zij speelden de Bolero van Ravel - puur klassiek dus.
Tijdens de voorbereidingen en repetities heeft Van Buuren het opgenomen en daar een mixture van gemaakt.
De grondslag van zijn optreden was dus ook klassiek. :mrgreen:
Ze speelden het apart en door elkaar.
Er is/was een serie op Nederland 2 waarin het Concertgebouworkest werd gevolgd in binnen- en buitenland. Ook de repetities met Van B...

Ik houd van klassieke muziek, heb het bijna dagelijks aanstaan, maar de keuze van dit stuk begrijp ik niet. Het ging trouwens helemaal de mist in, heb ik begrepen, de techniek liet hen in de steek.

Riska

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Riska » 03 mei 2013 12:19

Tja, dat kan gebeuren - techniek kan ons in de steek laten.

Ik vind niet dat een koning - welke dan ook - van de daken hoeft roepen of en hoe hij gelooft.
Ik weet dat W.A.'s moeder in de Kloosterkerk in Den Haag komt.
Ik weet ook dat de Belijdenisgroep waarvan WA deel uitmaakte nog altijd met zekere regelmaat bij elkaar komt o.l.v. Ds. Carel ter Linden en dat, als de werkzaamheden het toelaten, WA daarbij aanwezig is.

Wat in het gezin gebeurt, of en waar zij ter kerke gaan, gaat ons niets aan.
Wij hebben geen recht, welke dan ook, een oordeel uit te spreken.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor boer » 03 mei 2013 12:28

schelpje3 schreef:
Jawel dat kan wel hoor. Het is immers een gebedsdienst.
En dan kan het ook zijn dat een hersteld hervormde ds op de kansel staat in een CGK kerk bijv.

Maar het gaat hier niet alleen over deze kroningsdag dacht ik, maar ook over hoe deze koning zijn geloof uitdraagt. Kunnen wij iets merken van zijn afhankelijkheid?
Het enige dat ik dan nog gezien heb was, dat hij tijdens het afleggen van de eed lichtjes naar boven keek.
Of maak ik datt groter dan het was? :-k
Was het wel genoeg?
Over uiterlijke godsdienst (in de negatieve vorm van het woord) gesproken.
is de rok wel lang genoeg, had Maxima misschien wel nagellak op?
Weet je dat jouw post hét prototype refo-oordeel is, wat mij de kerk heeft uitgejaagd destijds?

Dat er mensen van allerlei religies waren uitgenodigd was zeker al heel wat.
Calvijn haal je aan, hm, die zou de christelijke broeders en zusters van de doopsgezinden en JG op de brandstapel hebben gegooid.
Had je dat liever gezien?
Laatst gewijzigd door boer op 03 mei 2013 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor boer » 03 mei 2013 12:35

schelpje3 schreef:Jawel dat kan wel hoor. Het is immers een gebedsdienst.
En dan kan het ook zijn dat een hersteld hervormde ds op de kansel staat in een CGK kerk bijv.

Maar het gaat hier niet alleen over deze kroningsdag dacht ik, maar ook over hoe deze koning zijn geloof uitdraagt. Kunnen wij iets merken van zijn afhankelijkheid?
Het enige dat ik dan nog gezien heb was, dat hij tijdens het afleggen van de eed lichtjes naar boven keek.
Of maak ik datt groter dan het was? :-k
Riska: hij hoeft geen geloofsbelijdenis uit te spreken, maar God werd bijna genegeerd.
Zie jij nog verschil tussen de koning van Denemarken (ik noem maar een land) en ons land?
Het land van de reformatie, Calvijn!

http://nos.nl/koningshuis/video/189583- ... -1997.html

Riska

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Riska » 03 mei 2013 12:45

Er is nog iets: deze inhuldiging heeft duidelijk de secularisatie in ons land aangegeven.

Om welke reden dan ook hebben heel veel mensen afgehaakt.
Het "dat beloof ik" was bijna meer dan "Zo waarlijk helpe mij God almachtig".

Daarom was deze inhuldiging precies zoals hij was. Geen kerkdienst, een bijeenkomst waarin hij ingehuldigd en beëdigd werd.

maaarten

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor maaarten » 03 mei 2013 14:16

Riska schreef:Er is strikt onderscheid tussen kerk en staat


Maar er is geen scheiding van geloof en staat. Ik weet wel dat sommige lui in NL het liefst het Christelijke geloof, waarin onze staat van oudsher geworteld is, van de staat zouden willen scheiden, maar alleen om hun eigen seculiere liberale geloof daarvoor in de plaats te stellen.

En met een staatshoofd die wel zijn volk bedankt, maar niet zijn God, bij wiens gratie hij regeert.....

Niet dat dit niet te verwachten viel, of dat het nu voor ons gerechtvaardigd is om onze koning af te gaan zeiken, maar het is wel een duidelijke indicatie van de secularisering van ons landje, dat mag toch wel gezegd worden?

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Floppie » 03 mei 2013 14:19

maaarten schreef:Maar er is geen scheiding van geloof en staat. Ik weet wel dat sommige lui in NL het liefst het Christelijke geloof, waarin onze staat van oudsher geworteld is, van de staat zouden willen scheiden, maar alleen om hun eigen seculiere liberale geloof daarvoor in de plaats te stellen.

En met een staatshoofd die wel zijn volk bedankt, maar niet zijn God, bij wiens gratie hij regeert.....

Niet dat dit niet te verwachten viel, of dat het nu voor ons gerechtvaardigd is om onze koning af te gaan zeiken, maar het is wel een duidelijke indicatie van de secularisering van ons landje, dat mag toch wel gezegd worden?


Nee, niet die verborgen agenda's boven tafel halen!!! :lol:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten