Waarom at Adam niet van de Boom des Levens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Waarom at Adam niet van de Boom des Levens?

Berichtdoor mealybug » 30 apr 2013 22:00

Ben benieuwd naar gedachten en veronderstellingen

Floppie
Sergeant
Sergeant

Re: Waarom at Adam niet van de Boom des Levens?

Berichtdoor Floppie » 01 mei 2013 06:23

Wanneer moest hij daarvan eten?
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 mei 2013 07:36

mealybug schreef:Ben benieuwd naar gedachten en veronderstellingen

Een flauwe onderstelling. Een man luistert beter en een vrouw is makkelijker te verleiden!!!
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 01 mei 2013 08:11

johannes1 schreef:Een flauwe onderstelling. Een man luistert beter en een vrouw is makkelijker te verleiden!!!
em, Mealybug bedoelt niet de Boom der kennis :-), maar de Boom des Levens.

Ik denk dat we er niet te serieus over na moeten denken. Het is ons niet geopenbaard, en daarom niet nodig het te weten. Toch wil ik er wel over nadenken :P. Ik heb meerdere gedachten.

1. de slang was er te snel al bij om ze te verleiden van de boom der kennis te eten. Misschien was het wel juist het doel van de slang dat Gods schepping ten onder zou gaan en zou sterven.
2. De effecten van de Boom des Levens zijn niet eeuwig: er moet blijvend van gegeten worden. Misschien vergelijkbaar met ons geloof: we moeten dagelijks bekeerd worden om dicht bij God te kunnen leven. Zo aten Adam en Eva regelmatig van de Boom des Levens eten. Maar na de zondeval heeft God die mogelijkheid ongedaan gemaakt, en zouden ze oud worden. Maar ja als je dit vergelijkt met de boom der kennis, dan lijken die effecten wel blijvend te zijn.

Maar ja, dit is allemaal speculatie. We kennen in elk geval de gevolgen van alles wat zich daar afspeelde.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mei 2013 10:19

Gen.3:22
Toen zei de Here God: Zie de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des leven nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven.

en "ook" van de boom des levens eten, lijkt mij duidelijk dat zij toen nog niet gegeten hadden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 01 mei 2013 10:32

schaapje schreef:Gen.3:22
Toen zei de Here God: Zie de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des leven nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven.

en "ook" van de boom des levens eten, lijkt mij duidelijk dat zij toen nog niet gegeten hadden.
Maar even de advocaat van de duivel spelend: had de duivel het dan niet dom aangepakt? Dan had hij moeten zeggen dat ze eerst van de Boom des Levens zouden eten, en dan van de Boom der Kennis.

Dan had alles nog veel erger kunnen zijn misschien.

(voor zover het nuttig is om hierover na te denken)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mei 2013 10:47

alexander91 schreef: Maar even de advocaat van de duivel spelend: had de duivel het dan niet dom aangepakt? Dan had hij moeten zeggen dat ze eerst van de Boom des Levens zouden eten, en dan van de Boom der Kennis.

Dan had alles nog veel erger kunnen zijn misschien.

Zoals ik de Bijbel lees was het de bedoeling van de duivel om mensen mee de dood in te trekken, een bederver wordt hij genoemd.

En verder vind ik het heel moeilijk om me voor te stellen géén kwaad te kennen.
En dat kenden Adam en Eva ook niet, ze hadden alleen de waarschuwing als je eet van de boom der kennis zal je sterven, maar die bederver loog, je zult n i e t sterven zei hij.
Dus kan je de conclusie trekken dat Adam en Eva God niet geloofden. en dat ongeloof is nog steeds in de wereld, als de mens niet gelooft en zich bekeerd zal hij verloren gaan zei de Here Jezus.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 01 mei 2013 21:39

mealybug, wat is de reden dat je deze vraag stelt? Puur uit nieuwsgierigheid?
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 01 mei 2013 22:09

alexander91 schreef:Dan had alles nog veel erger kunnen zijn misschien.

Als wij eeuwig zouden leven dan zou de duivel ons niet kapot kunnen maken ? Hij is toch ook een mensenmoordenaar?

Aparte vraag trouwens die mijn zoon van 10 gisteren ook stelde , Papa waarom had God die boom dan daar neer gezet ? toen we na het eten uit de bijbel lazen.

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2013 23:02

Floppie schreef:mealybug, wat is de reden dat je deze vraag stelt? Puur uit nieuwsgierigheid?

Ik zag deze vraag staan in een joods blad en las de antwoorden met redelijke verbazing.
Ik was benieuwd naar de mate van denkwijze en diepgang onder christenen wat betreft deze vraag.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 mei 2013 09:24

mealybug schreef:Ik zag deze vraag staan in een joods blad en las de antwoorden met redelijke verbazing.
Ik was benieuwd naar de mate van denkwijze en diepgang onder christenen wat betreft deze vraag.

Wat waren die antwoorden dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2013 10:00

Een van de antwoorden was dat het fruit van de boom des Levens alleen effectief was voor een sterfelijke mens, , die anders zou sterven, zoals het medicijn voor iemand die aan een ziekte lijdt.
Omdat de dood pas werd ingevoerd na de zonde, als resultaat daarvan, had Adam geen reden om te eten van de boom, vóór dat punt in tijd.
(gen 3:22)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 mei 2013 13:32

Jammer voor de Joden dat ze dan het NT niet aanvaarden:

"In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht; en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen.
En geen vervloeking zal er meer tegen iemand zijn; en de troon Gods en des Lams zal daarin zijn, en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen;
"

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2013 15:17

alexander91 schreef:Jammer voor de Joden dat ze dan het NT niet aanvaarden:

"In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht; en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen.
En geen vervloeking zal er meer tegen iemand zijn; en de troon Gods en des Lams zal daarin zijn, en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen;
"

Dat gaat over de genezing der heidenen en is nog toekomst

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 mei 2013 15:26

mealybug schreef:Dat gaat over de genezing der heidenen en is nog toekomst
ja dat staat er letterlijk :P, nogal nodig om het te herhalen. Scherp oog ;-)

Terug naar “Archief”