Wie is de knecht in Jesaja 53?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Wie is de knecht in Jesaja 53?

Berichtdoor coby » 14 jul 2013 09:58

Hero schreef:Het is de laatste paus, de zgn *herder der volken* : Petrus Romanus (naar de profetie vlg "Malachius"), die de moederkerk zal besturen, nadat het Vaticaan in de as ligt -- Petrus Romanus, zal de grote verdrukking overleven, en de Wederkomst van Christus, meemaken ....

Dat zou kunnen van die Petrus Romanus, maar op de valse profeet slaat Jesaja 52 niet. Die zal niet zozeer misvormd zijn, daar zijn andere teksten over. Hij is geen knecht van God.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Wie is de knecht in Jesaja 53?

Berichtdoor Hero » 14 jul 2013 12:14

coby schreef:Dat zou kunnen van die Petrus Romanus, maar op de valse profeet slaat Jesaja 52 niet. Die zal niet zozeer misvormd zijn, daar zijn andere teksten over. Hij is geen knecht van God

@coby ... inderdaad -- de knecht van God, heeft het moeilijk -- daarmede wil God bewijzen, hoe rechtvaardig die knecht is -- anyway ?... zowel Petrus Romanus, als *de herder der volken*, gaan over dezelfde persoon -- maar de laatste titel, heeft betrekking op het moment alwaar men die verdrukking overwint, en men tenslotte kiest voor #een persoon, die aan de nieuwe eenheid onder de gelovigen : gestalte moet geven, als samenbindend figuur ....

NB : de fout die men maakt in het Vaticaan, is hoe men daar denkt dat deze persoon zal besturen, van`uit dat Vaticaan, terwijl men daar reeds had kunnen begrijpen, hoe dat Vaticaan binnenkort als puinhoop in de AS zal liggen ...!?
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wie is de knecht in Jesaja 53?

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2013 20:13

Wie is de knecht in Jesaja 53? Dit is en blijft een interessante vraag.

In het Nieuwe Testament is het meest uit dit hoofdstuk geciteerd, voor zover ik weet.

Ik noem een aantal teksten uit het N.T.:
Johannes 12:38 (NBG'51): opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd, dat hij sprak: Here, wie heeft geloofd, wat hij van ons hoorde? En aan wie is de arm des Heren geopenbaard?
Matteüs 8:17 (NBG'51): opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken werd door de profeet Jesaja, toen hij zeide: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen en onze ziekten heeft Hij gedragen.
Marcus 15:28 (NBG'51): [En het schriftwoord is vervuld geworden, dat zegt: En Hij is met de misdadigers gerekend.] N.B.: Deze tekst komt niet in alle handschriften voor, vandaar de haken.
Lucas 22:37 (NBG'51): Want Ik zeg u, dat dit woord, dat geschreven is, aan Mij in vervulling moet gaan: En Hij is onder de misdadigers gerekend. Want wat over Mij geschreven is, komt tot een einde.

Er zijn nog meer N.T.-teksten te noemen. Het Nieuwe Testament zegt: de knecht uit Jesaja 53 is Jezus Christus. Hij is de vervulling van de knecht uit Jesaja 53. In het Oude Testament kon het aanvankelijk best op iemand anders betrekking hebben.

Het gaat in Jesaja 53 ten diepste om een anonieme knecht. Zijn naam wordt immers niet genoemd. Jesaja 40 t/m 55 is niet door de profeet Jesaja zelf geschreven. Jeruzalem is immers verwoest, de Israëlieten leefden in ballingschap in Babylonië, de val van Babel werd verwacht en koning Kores van Perzië was een instrument van herstel in Gods hand.

Maar wie is de knecht uit Jesaja 52:13-53:12? Dat kunnen verschillende personen zijn. Het kan een anonieme tijdgenoot van de Tweede Jesaja zijn, de Tweede Jesaja zelf, een groep (profeten, Israëlieten o.i.d.) of de verwachte Davidische Messias. De knecht is van geringe waarde, lichamelijk onaangenaam, veracht door mensen, een bekende van ziekte, veroordeeld en uit het land der levenden weggenomen.

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Wie is de knecht in Jesaja 53?

Berichtdoor Hero » 16 jul 2013 12:19

Spreeuw schreef:De knecht is van geringe waarde, lichamelijk onaangenaam, veracht door mensen, een bekende van ziekte, veroordeeld en uit het land der levenden weggenomen

maar ... hij overleeft wonderwel -- dus, let op >

"... {:15} zo zal hij vele volken doen opspringen, om hem zullen koningen verstommen, want wat hun niet verteld was, zien zij, en wat zij niet gehoord hadden, vernemen zij ..."
<en>
"... {:12} daarom zal Ik hem een deel geven onder velen, en met machtigen zal hij de buit verdelen ..."

NB : die *geringe waarde*, is derhalve 'n uh ... misverstand ?
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wie is de knecht in Jesaja 53?

Berichtdoor Spreeuw » 16 jul 2013 14:36

Hero schreef: maar ... hij overleeft wonderwel -- dus, let op >

"... {:15} zo zal hij vele volken doen opspringen, om hem zullen koningen verstommen, want wat hun niet verteld was, zien zij, en wat zij niet gehoord hadden, vernemen zij ..."
<en>
"... {:12} daarom zal Ik hem een deel geven onder velen, en met machtigen zal hij de buit verdelen ..."

NB : die *geringe waarde*, is derhalve 'n uh ... misverstand ?


Hij overleeft inderdaad.

Ik denk geen misverstand, want:

Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht. Jesaja 53:3 (NBG'51).

Van de mensen was hij veracht, maar het "hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen" (Jesaja 53:12) is het werk van YHWH.

Toch staat er ook:

Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Jesaja 53:10a (NBG'51).

Dit heeft wel een positieve uitwerking:

Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben. Jesaja 53:10b (NBG'51).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten