Wie is de knecht in Jesaja 53?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant

Wie is de knecht in Jesaja 53?

Berichtdoor gml » 17 apr 2013 21:40

Wie is de knecht, die genoemd wordt in Jesaja 52:13-53:12?

Is de knecht de Here Jezus? Is de knecht Israël? Is de knecht koning Kores? Is dit niet bekend? Of kan het op meerdere personen betrekking hebben? Wat is jullie mening hierover?

Wanneer het om Jezus gaat als de knecht in Jesaja 53, lezen we naast het lijden en sterven van Jezus dan ook over de opstanding? Daarover lezen we in Jesaja 53 niet expliciet, voor zover ik weet. Als de knecht in Jesaja 53 op de Here Jezus betrekking heeft, dan zou de opstanding wel naar voren moeten komen in Jesaja 53, zou je haast zeggen. Want als we de brieven van Paulus lezen, dan lezen we dat het geloof inhoudsloos is, als Christus niet uit de dood zou zijn opgewekt.

1 Korinthiërs 15:14 (NBG'51)
En indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Wie is de knecht in Jesaja 53?

Berichtdoor mealybug » 17 apr 2013 21:58

gml schreef:Wie is de knecht, die genoemd wordt in Jesaja 52:13-53:12?

Is de knecht de Here Jezus? Is de knecht Israël? Is de knecht koning Kores? Is dit niet bekend? Of kan het op meerdere personen betrekking hebben? Wat is jullie mening hierover?

Wanneer het om Jezus gaat als de knecht in Jesaja 53, lezen we naast het lijden en sterven van Jezus dan ook over de opstanding? Daarover lezen we in Jesaja 53 niet expliciet, voor zover ik weet. Als de knecht in Jesaja 53 op de Here Jezus betrekking heeft, dan zou de opstanding wel naar voren moeten komen in Jesaja 53, zou je haast zeggen. Want als we de brieven van Paulus lezen, dan lezen we dat het geloof inhoudsloos is, als Christus niet uit de dood zou zijn opgewekt.

1 Korinthiërs 15:14 (NBG'51)
En indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.

Alleen in heel verborgen termen staat er dat Jezus 3 dagen in het graf zou zijn, middels Jona's 3 dagen in de vis.
Het heilsplan moest ook niet te bekend worden natuurlijk.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 apr 2013 10:24

Wie is de knecht, die genoemd wordt in Jesaja 52:13-53:12?

Profetieën worden soms meerdere keren vervuld.
Het is denk ik beide waar: zowel Jezus was de lijdende Knecht des Heren, als ook Israel.

(NBG)
Jesaja 41:8 spreekt over Israel als knecht: 'Maar gij Israel, mijn knecht, Jacob, die ik uitverkoren heb...'
Jesaja 44:1,2 'Maar nu, hoor, o Jacob, mijn knecht en Israel , die Ik uitverkoren heb'...'
Jesaja 45: 4 'terwille van MIjn knecht Jacob en van Israel, Mijn uitverkorene..'

Nog zo'n tekst met dubbele betekenis is deze:
'Uit Egypte heb ik Mijn Zoon geroepen' , dat geldt voor zowel het volk Israel als de Messias Jezus.
Hosea 11:1 'Toen Israel een kind was, had ik hem lief, en uit Egypte hen Ik Mijn zoon geroepen.'
Matt. 2:15 'En Hij bleef daar tot de dood van Herdodus, opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.'

De term 'zoon' geldt zowel voor Israel als Jezus:
Matt 3:17 'Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik een welbehagen heb.'
Ex 4:22 'Dan moet u tegen farao zeggen, Zo zegt de Here, Mijn zoon, Mijn eerstgeboren zoon, is Israel.'
Joh 3:16 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...'

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 apr 2013 15:23

Ik heb daar zelf geen problemen mee, dat de opstanding daar niet wordt genoemd. Net zomin als dat de 'opstanding' van Israel daar niet wordt genoemd. (Rom 11:15 'Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?)
Het wordt niet in Jesaja 53 direct genoemd, maar op weer andere plaatsen in de Bijbel.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 20 apr 2013 21:53

Boaz schreef: Ik heb daar zelf geen problemen mee, dat de opstanding daar niet wordt genoemd. Net zomin als dat de 'opstanding' van Israel daar niet wordt genoemd. (Rom 11:15 'Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?)
Het wordt niet in Jesaja 53 direct genoemd, maar op weer andere plaatsen in de Bijbel.

Ik las ergens dat in Jesaja 53:11 wel de opstanding genoemd wordt. Dit wordt geconcludeerd op grond van de lezing uit enkele van de Dode Zeerollen en de Septuaginta. Deze bronnen hebben in deze tekst, ten opzichte van de Masoretische tekst, de toevoeging "het licht". Veel vertalingen kiezen ook voor deze lezing.

Jesaja 53:11
--
GNB 1996: Na al het lijden dat hij doorstaan heeft, zal hij het licht zien, hij zal leven. De Heer zegt: ‘Mijn dienaar kent mijn wil, hij is onschuldig. Hij bevrijdt velen van hun schuld en draagt de straf voor hun zonden.
--
WV 1995: Vanwege het doorstane lijden zal hij het licht mogen zien en met kennis verzadigd worden. Mijn dienstknecht zal zich een rechtvaardige tonen voor velen, hun zonden laadt hij op zich.
--
Naardense Bijbel: Uit de ellende van zijn ziel zal hij licht zien, verzadigd worden met kennis van hem; een rechtvaardige, mijn dienaar, brengt rechtvaardiging voor de velen,- wier ongerechtigheden hij torst.
--
NBV: Na het lijden dat hij moest doorstaan, zag hij het licht * en werd met kennis verzadigd. Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht, hij neemt hun wandaden op zich.
* Noot (53:11) zag hij het licht – Volgens enkele Qumran-handschriften en de Septuaginta. MT: ‘zag hij’.
--
HSV: Om de moeitevolle inspanning van Zijn ziel zal Hij het * zien, Hij zal verzadigd worden. Door de kennis van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
* Noot 53:11 het - Volgens een van de Dode Zeerollen en de Septuaginta: het licht.
--
SV: Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
--
NBG'51: Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen.
--

Of de uitleg klopt dat de lezing "het licht" naar de opstanding verwijst, weet ik niet. De een zegt van wel, de ander zegt weer van niet. Als deze lezing werkelijk naar de opstanding verwijst, dan zou dit het enige vers in Jesaja 53 zijn die naar de opstanding van Jezus verwijst. Maar dan ben ik wel benieuwd of de lezing "het licht" een juiste lezing is en of je dit ook werkelijk op de opstanding kunt betrekken.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 11 jul 2013 22:20

Zozeer misvormd, niet meer menselijk was zijn verschijning: dat kan niet op Israel of Kores slaan volgens mij. Bovendien wordt in dat stuk ervoor over Israel gesproken als 'dochter Sions'.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 12 jul 2013 22:03

Het is de laatste paus, de zgn *herder der volken* : Petrus Romanus (naar de profetie vlg "Malachius"), die de moederkerk zal besturen, nadat het Vaticaan in de as ligt -- Petrus Romanus, zal de grote verdrukking overleven, en de Wederkomst van Christus, meemaken ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2013 23:14

Hero schreef:Het is de laatste paus, de zgn *herder der volken* : Petrus Romanus (naar de profetie vlg "Malachius"), die de moederkerk zal besturen, nadat het Vaticaan in de as ligt -- Petrus Romanus, zal de grote verdrukking overleven, en de Wederkomst van Christus, meemaken ....

Moederkerk?
Moederkerk heeft miljoenen mensen omgebracht, vervolgd en gemarteld, op brandstapels gegooid, verdronken en verbannen, geexcommuniceerd en geheerst ipv gediend.

Er is helemaal geen moederkerk.
De enige bijbeltekst die over ''ons aller moeder'' gaat, is de verwijzing naar het hemelse Jeruzalem.
De Kerk is een groep geroepenen en uitverkorenen, die zich ''niet met vrouwen '' (fig:andere religies) verontreinigd hebben, Zijn (fig) Lichaam.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 13 jul 2013 08:04

mealybug schreef:Moederkerk?
Moederkerk heeft miljoenen mensen omgebracht, vervolgd en gemarteld, op brandstapels gegooid, verdronken en verbannen, geexcommuniceerd en geheerst ipv gediend. Er is helemaal geen moederkerk

jawel ?... de kerk van Rome, bestaat uit [A] : de wereldkerk, en [B] : de moederkerk -- die twee gaan straks, met fikse oorlog uit elkaar -- de profeten hebben dat voorzien ....

NB : de inquisitie van Calvijn, was wreder & bloediger, dan die vanuit Rome -- het is maar welke *geschiedenis* 'r in je kop is geramd ... :)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 13 jul 2013 12:09

Hero schreef:
jawel ?... de kerk van Rome, bestaat uit [A] : de wereldkerk, en [B] : de moederkerk -- die twee gaan straks, met fikse oorlog uit elkaar -- de profeten hebben dat voorzien ....

Kan je dit onderbouwen met teksten Hero? Ben heel benieuwd waar je dit op baseert.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jul 2013 17:00

Boaz schreef:Hero schreef:

Kan je dit onderbouwen met teksten Hero? Ben heel benieuwd waar je dit op baseert.

Google een op de naam Hero de Jong dan kom je wel het één en ander te weten over deze "profeet"
die zichzelf Maleachi bode noemt en een heel goed gesprek heeft met een vrome geest, samen hebben ze het over de onderscheiding der geesten.
En hij is op meerder fora te vinden met uitspraken waar je ogen schoteltjes van worden. :shock:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 13 jul 2013 18:33

schaapje schreef:Google een op de naam Hero de Jong dan kom je wel het één en ander te weten over deze "profeet" die zichzelf Maleachi bode noemt en een heel goed gesprek heeft met een vrome geest

@schaapje ... 'r zijn verschillende Heroo's op het web -- doch aan wie, ontleen jij je wijsheid ...?

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 13 jul 2013 18:47

Boaz schreef:Kan je dit onderbouwen met teksten Hero? Ben heel benieuwd waar je dit op baseert

@boaz ... je moet wel sprokkelen !! -- iedere [RK] profeet, levert zogezegd een stukje van de puzzel -- en vervolgens kan je bezien welke stukjes aansluiten op iets wat in de bijbel staat (( toetsen )), en tenslotte mag je proberen om de stukjes zelf : op hun juiste plek te peuteren ....

NB : ook moet je ruimschoots de tijd nemen om de dingen te gaan begrijpen -- dus meer dan de #5 minuten die schaapje daarvoor neemt, om tot een uh *oordeel* te komen ...!!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jul 2013 19:11

Hero schreef:
@schaapje ... 'r zijn verschillende Heroo's op het web -- doch aan wie, ontleen jij je wijsheid ...?

Aan wat er geschreven en "geprofeteerd" wordt,..... en aan de --- stippeltjes ...en streepjes ---en andere vreemde leestekens, Hero :mrgreen:
Of zal ik zeggen Johannes Cornelis :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 13 jul 2013 21:18

@schaapje ... ik hoopte dat je misschien een interessante URL had gevonden ? -- iets over een concurent van mij, die toevallig ook : Hero ... heet ?

Terug naar “Archief”