Boaz schreef: Ik heb daar zelf geen problemen mee, dat de opstanding daar niet wordt genoemd. Net zomin als dat de 'opstanding' van Israel daar niet wordt genoemd. (Rom 11:15 'Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?)
Het wordt niet in Jesaja 53 direct genoemd, maar op weer andere plaatsen in de Bijbel.
Ik las ergens dat in Jesaja 53:11 wel de opstanding genoemd wordt. Dit wordt geconcludeerd op grond van de lezing uit enkele van de Dode Zeerollen en de Septuaginta. Deze bronnen hebben in deze tekst, ten opzichte van de Masoretische tekst, de toevoeging "het licht". Veel vertalingen kiezen ook voor deze lezing.
Jesaja 53:11--
GNB 1996: Na al het lijden dat hij doorstaan heeft, zal hij
het licht zien, hij zal leven. De Heer zegt: ‘Mijn dienaar kent mijn wil, hij is onschuldig. Hij bevrijdt velen van hun schuld en draagt de straf voor hun zonden.
--
WV 1995: Vanwege het doorstane lijden zal hij
het licht mogen zien en met kennis verzadigd worden. Mijn dienstknecht zal zich een rechtvaardige tonen voor velen, hun zonden laadt hij op zich.
--
Naardense Bijbel: Uit de ellende van zijn ziel zal hij
licht zien, verzadigd worden met kennis van hem; een rechtvaardige, mijn dienaar, brengt rechtvaardiging voor de velen,- wier ongerechtigheden hij torst.
--
NBV: Na het lijden dat hij moest doorstaan, zag hij
het licht * en werd met kennis verzadigd. Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht, hij neemt hun wandaden op zich.
* Noot (53:11) zag hij
het licht – Volgens enkele Qumran-handschriften en de Septuaginta. MT: ‘zag hij’.
--
HSV: Om de moeitevolle inspanning van Zijn ziel zal Hij het
* zien, Hij zal verzadigd worden. Door de kennis van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
* Noot 53:11 het - Volgens een van de Dode Zeerollen en de Septuaginta:
het licht.
--
SV: Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
--
NBG'51: Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen.
--
Of de uitleg klopt dat de lezing "het licht" naar de opstanding verwijst, weet ik niet. De een zegt van wel, de ander zegt weer van niet. Als deze lezing werkelijk naar de opstanding verwijst, dan zou dit het enige vers in Jesaja 53 zijn die naar de opstanding van Jezus verwijst. Maar dan ben ik wel benieuwd of de lezing "het licht" een juiste lezing is en of je dit ook werkelijk op de opstanding kunt betrekken.