Optimatus schreef:Daarom vraag ik me af of het een optie is om in te grijpen.
Nee, dat is niet de optie. Noord-Korea is in staat om van Seoel (meer dan 10 miljoen inwoners) een rokende puinhoop te maken, omdat deze stad binnen schootsbereik van de Noord-Koreaanse artillerie ligt. De officieren van het Amerikaanse leger zeggen niet voor niets dat Noord-Korea geen papieren tijger is. De schattingen voor burgerslachtoffers in het geval van een grootschalige oorlog lopen in de honderdduizenden (denk aan Syrië en Irak in het groot).
Let wel: de VS en Zuid-Korea zullen zo'n oorlog winnen, maar de kosten zijn simpelweg te hoog om daar aan te beginnen.
johannes1 schreef:Ik verwacht ook niet dat dit gaat escaleren. Die kim jung oen schiet er namelijk niks mee op. Ik las ergens dat het leger op papier veel voorstelt, maar in het echt moet het niet zo veel zijn. Verder schijnt hij ook zijn leger niet op de been te kunnen houden i.v.m. het te weinig eten wat er is in Noord-Korea.
Binnen een paar weken zakt dit leger waarschijnlijk in elkaar, maar binnen die paar weken zijn er al zo veel doden gevallen en is de chaos zo groot dat een oorlog echt geen eerste keus is van de leiders in Zuid-Korea en de VS.
Overigens is het redelijk normaal dat de Noord-Koreaanse retoriek (o.a.
hier te lezen) elk jaar rond deze tijd ronduit lachwekkende vormen aanneemt vanwege de jaarlijkse oefeningen door het Zuid-Koreaanse en Amerikaanse leger. Alleen dit jaar is het wat erger dan anders omdat de nieuwe dictator van dit land zich nog moet bewijzen aan de kliek rond hem heen. Ik ga er dan ook vanuit dat dit weer een partijtje blazen is tegen "de Amerikaanse imperialisten en hun Zuid-Koreaanse marionetten". Maar goed, als je eens wil lezen in welk parallel universum de bevolking van dat land zich bevindt, dan is het goed om van deze retoriek eens kennis te nemen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)