Spanningen in Korea

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Spanningen in Korea

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2013 07:25

De oorlogstaal van Noord-Korea wordt steeds heftiger. Ik ben benieuwd hoe het daar verder gaat, volgens mij is dit een nog grotere brandhaard dan het Midden-Oosten.

Zelf zou ik een aanval door de Verenigde Staten op Noord-Korea niet afkeuren. Anders dan Irak, blijft Noord-Korea dreigende taal uitslaan en is dit land meer een gevaar voor z'n omgeving. Los daarvan, het krankzinnige regime in Noord-Korea is ronduit gevaarlijk voor z'n omgeving en voor z'n eigen land.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Spanningen in Korea

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2013 07:55

Optimatus schreef:De oorlogstaal van Noord-Korea wordt steeds heftiger. Ik ben benieuwd hoe het daar verder gaat, volgens mij is dit een nog grotere brandhaard dan het Midden-Oosten.

Zelf zou ik een aanval door de Verenigde Staten op Noord-Korea niet afkeuren. Anders dan Irak, blijft Noord-Korea dreigende taal uitslaan en is dit land meer een gevaar voor z'n omgeving. Los daarvan, het krankzinnige regime in Noord-Korea is ronduit gevaarlijk voor z'n omgeving en voor z'n eigen land.

Probleem is alleen dat het land wordt geregeerd door 1 malloot en dat een aanval alleen maar leidt tot talloze burgerslachtoffers.

Kim Jong Un weet ook wel dat als hij een raket lanceert richting Amerika, dat zijn landje dan in een glasplaat verandert. Al die oorlogsretoriek is dan ook BINNENLANDSE propaganda om de burgers af te leiden van het feit dat ze allemaal doodgaan van de honger.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 04 apr 2013 08:00

Zolang dat gepraat niet teveel tot gevaar leidt lijkt me het beste om hem voorlopig te laten schreeuwen.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2013 08:12

Floppie schreef:Zolang dat gepraat niet teveel tot gevaar leidt lijkt me het beste om hem voorlopig te laten schreeuwen.

Alleen is het niet verantwoord af te wachten totdat die schreeuwlelijk een kernbom heeft en raketten die daadwerkelijk Amerika kunnen bereiken...

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 04 apr 2013 08:31

Mortlach schreef:Alleen is het niet verantwoord af te wachten totdat die schreeuwlelijk een kernbom heeft en raketten die daadwerkelijk Amerika kunnen bereiken...

En daarom schreef ik ook: Zolang het niet tot gevaar leidt....

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 apr 2013 11:39

Ik verwacht ook niet dat dit gaat escaleren. Die kim jung oen schiet er namelijk niks mee op. Ik las ergens dat het leger op papier veel voorstelt, maar in het echt moet het niet zo veel zijn. Verder schijnt hij ook zijn leger niet op de been te kunnen houden i.v.m. het te weinig eten wat er is in Noord-Korea.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 05 apr 2013 15:04

Het ligt er ook een beetje aan hoe serieus de VS dit nemen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 05 apr 2013 15:19

Floppie schreef:Het ligt er ook een beetje aan hoe serieus de VS dit nemen.

Ja ze moeten het wel enigszins serieus nemen, er zijn nu tenslotte kernwapens. Ik ben al jaren bijna geobsedeerd door de DRKP. De Daily NK is een hele goede bron voor nieuws vanuit Noord Korea; http://www.dailynk.com/english/

Ben echt benieuwd wat Kim Jong Un denk te bereiken. Hij moet weten dat zijn land, als er oorlog uit breekt, sowieso zal verliezen. Wat ook automatisch een einde aan zijn bewind zou betekenen.

Het zijn wat betreft interessante tijden, tragisch dat zoveel mensenlevens hierdoor negatief worden beinvloed...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 05 apr 2013 15:20

johannes1 schreef:Die kim jung oen

Een oen is het zeker ;)

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 05 apr 2013 15:29

Lock&Stock schreef:Ja ze moeten het wel enigszins serieus nemen, er zijn nu tenslotte kernwapens. Ik ben al jaren bijna geobsedeerd door de DRKP. De Daily NK is een hele goede bron voor nieuws vanuit Noord Korea; http://www.dailynk.com/english/

Ben echt benieuwd wat Kim Jong Un denk te bereiken. Hij moet weten dat zijn land, als er oorlog uit breekt, sowieso zal verliezen. Wat ook automatisch een einde aan zijn bewind zou betekenen.

Het zijn wat betreft interessante tijden, tragisch dat zoveel mensenlevens hierdoor negatief worden beinvloed...

Dat klopt. Maar dat tragische duurt natuurlijk ondertussen ook al jaren...
Het leven dat die mensen daar hebben, ik denk dat we daar maar weinig weet van hebben.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 05 apr 2013 15:42

Floppie schreef:Het leven dat die mensen daar hebben, ik denk dat we daar maar weinig weet van hebben.

Klopt, al zijn er wel een paar indie documentaires die enigszins een indruk geven;

http://www.youtube.com/watch?v=oULO3i5Xra0
http://www.youtube.com/watch?v=24R8JObNNQ4

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 apr 2013 14:02

Daarom vraag ik me af of het een optie is om in te grijpen. Die Kim-kliek is een grotere bedreiging voor de wereld dan Irak ooit geweest is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 apr 2013 20:28

Optimatus schreef:Daarom vraag ik me af of het een optie is om in te grijpen. Die Kim-kliek is een grotere bedreiging voor de wereld dan Irak ooit geweest is.

Het grootste probleem - buiten het etische - is dat 'ingrijpen' betekent dat China ineens een Zuid-Koreaanse/Amerikaanse zuiderbuur krijgt, en dat zullen ze niet laten gebeuren.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 apr 2013 21:04

Optimatus schreef:Daarom vraag ik me af of het een optie is om in te grijpen.
Nee, dat is niet de optie. Noord-Korea is in staat om van Seoel (meer dan 10 miljoen inwoners) een rokende puinhoop te maken, omdat deze stad binnen schootsbereik van de Noord-Koreaanse artillerie ligt. De officieren van het Amerikaanse leger zeggen niet voor niets dat Noord-Korea geen papieren tijger is. De schattingen voor burgerslachtoffers in het geval van een grootschalige oorlog lopen in de honderdduizenden (denk aan Syrië en Irak in het groot).
Let wel: de VS en Zuid-Korea zullen zo'n oorlog winnen, maar de kosten zijn simpelweg te hoog om daar aan te beginnen.
johannes1 schreef:Ik verwacht ook niet dat dit gaat escaleren. Die kim jung oen schiet er namelijk niks mee op. Ik las ergens dat het leger op papier veel voorstelt, maar in het echt moet het niet zo veel zijn. Verder schijnt hij ook zijn leger niet op de been te kunnen houden i.v.m. het te weinig eten wat er is in Noord-Korea.
Binnen een paar weken zakt dit leger waarschijnlijk in elkaar, maar binnen die paar weken zijn er al zo veel doden gevallen en is de chaos zo groot dat een oorlog echt geen eerste keus is van de leiders in Zuid-Korea en de VS.

Overigens is het redelijk normaal dat de Noord-Koreaanse retoriek (o.a. hier te lezen) elk jaar rond deze tijd ronduit lachwekkende vormen aanneemt vanwege de jaarlijkse oefeningen door het Zuid-Koreaanse en Amerikaanse leger. Alleen dit jaar is het wat erger dan anders omdat de nieuwe dictator van dit land zich nog moet bewijzen aan de kliek rond hem heen. Ik ga er dan ook vanuit dat dit weer een partijtje blazen is tegen "de Amerikaanse imperialisten en hun Zuid-Koreaanse marionetten". Maar goed, als je eens wil lezen in welk parallel universum de bevolking van dat land zich bevindt, dan is het goed om van deze retoriek eens kennis te nemen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 08 apr 2013 04:33

Ik denk dat het zeker belangrijk is om mee te nemen wat Mortlach noemt: China. Een opkomende macht waarmee de VS zeker rekening zullen houden.

Terug naar “Archief”