Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Spreeuw » 24 jun 2015 18:50

Anoniem_89 schreef:Ik vraag me af waarom niemand naar de GG in Sint Annaland wilt gaan?


Dat heb ik me ook wel afgevraagd, hoewel ook dit niet buiten Gods leiding om gaat. Ook de GG's te Hilversum, Westkapelle en Wolphaartsdijk zijn al sinds de oprichting vacant. Ervaren de beroepen kandidaten en predikanten niet de nood van deze gemeenten? Dat misschien wel, maar ik vraag me weleens af of er nu niet een predikant is die een van deze gemeenten zo op het hart krijgt, dat hij het beroep moet aannemen.

In schril contrast hiermee staan gemeentes als Barneveld-Zuid en Sliedrecht, die zeer kort na de oprichting al een predikant hebben ontvangen (in beide gemeenten was het zelfs het eerste beroep!). Ik kan me daarom soms moeilijk voorstellen dat de predikanten altijd Gods weg bewandelen, ook al gaat er niets buiten Gods wil om. Maar ook predikanten zijn niets menselijks vreemd, mijns inziens.

Anoniem_89

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jun 2015 00:51

Het is inderdaad heel lastig.
Enerzijds begrijp ik het curatorium wel, ze willen goed opgeleide mensen hebben, en niet iedereen is geschikt als predikant/dominee.
Aan de andere kant de eisen wat naar beneden bijstellen kan mijn inziens ook geen kwaad.

Je bent gemeente met elkaar dus als ze iemand zouden aanstellen die niet aan de eisen voldoet, dan kun je elkaar nog wel ondersteunen en helpen. Ik bedoel, een dominee hoeft niet alles alleen te doen. Wat geeft het als zo iemand een keer iets fout zou zeggen, daar zijn we immers mensen voor, iedereen maakt fouten.

Toch blijft het jammer dat er gemeentes zijn die al hele lange tijd zonder zitten.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Spreeuw » 25 jun 2015 10:19

Christelijke Gereformeerde Kerken:

Beroepen: te Rotterdam-Kralingen, A.J.T. Ruis te Damwoude.

Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt:

Aangenomen: naar Rouveen, R.J.W. van Ommen te Nijverdal.
Beroepbaar gesteld: kand. B. van Egmond te Kampen.

Hersteld Hervormde Kerk:

Bedankt: voor Harskamp, A. Vlietstra te Katwijk aan Zee (wijkgemeente Elim).

Protestantse Kerk in Nederland:

Bedankt: voor Urk (herv., De Bron), G. Herwig te Nunspeet (herv., wijkgemeente Dorpskerk Centrum).
Beroepbaar gesteld: prop. J.C. Schimmel te Kampen.

Remonstrantse Broederschap:

Beroepen: te Oosterbeek (deeltijd), P.J.A. Nissen te Nijmegen (hoogleraar aan de Radboud Universiteit te Nijmegen), die dit beroep heeft aangenomen en tevens hoogleraar blijft aan de genoemde universiteit.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 22 nov 2016 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Race406 » 25 jun 2015 10:45

Kerktijden meldt dat Herwig bedankt heeft.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Spreeuw » 27 jun 2015 09:30

Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Bedankt: voor Terneuzen, M. Krijgsman te Arnemuiden.

Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt:

Beroepbaar gesteld: kand. C. van den Berg te Dronten

Protestantse Kerk in Nederland:

Beroepen: te Hoogblokland (herv.), B.C. Haverkamp te Aalburg (herv.).
Beroepen: te Joure i.c.m. Terkaple (prot.), C. Ferrari-van Schuppen te Hengelo (Gld.) (prot.), die dit beroep heeft aangenomen.
Beroepen: te Voorthuizen (herv., Ichthuskerkgemeente), prop. J.P.E. Breure te Harderwijk, die dit beroep heeft aangenomen.
Beroepbaar gesteld: prop. M.G.M. Mudde te Nijkerk (Gld.); prop. A.L. Verduijn te Gasselte; prop. A. van Zetten te Lienden.

Verbeterd bericht:
Bedankt: voor Urk (herv., De Bron), G. Herwig te Nunspeet (herv., wijkgemeente Dorpskerk Centrum).

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor BladeStraight » 27 jun 2015 11:11

Anoniem_89 schreef:Ik vraag me af waarom niemand naar de GG in Sint Annaland wilt gaan?


Zal wel door de Roomse plaatsnaam komen ;)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor hans0166 » 28 jun 2015 10:35

Zal wel door de Roomse plaatsnaam komen ;)


dat soort Roomsche fratsen :shock: proberen wij op Tholen te vermijden door die plaatsen met "Sint" te hernoemen tot Stalland, Smerdiek en Flupland

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor JeeWee » 28 jun 2015 22:15

Protestantse Kerk in Nederland:

Bedankt voor Ederveen: dr.P.F. Bouter te Bodegraven (wijk 2).
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Spreeuw » 29 jun 2015 09:46

Christelijke Gereformeerde Kerken:

Beroepen: te Beverwijk/Westzaan, kand. L.J. Koopman te Zierikzee.
Aangenomen: naar Rotterdam-Kralingen, A.J.T. Ruis te Damwoude.

Gereformeerde Gemeenten:

Beroepen: te Gouda (t.b.v. het zendingswerk in Albanië), R.A.M. Visser te Terneuzen.

Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Beroepen: te Goes, M. Krijgsman te Arnemuiden.

Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt:

Aangenomen: naar Heerde, kand. J.R. Cramer te Heerde.

Protestantse Kerk in Nederland:

Beroepen: te Vuren (geref.) (deeltijd), G.T. Molenaar te Heukelum (herv.) (deeltijd), die dit beroep heeft aangenomen en ook in deeltijd verbonden blijft aan Heukelum (herv.).
Bedankt: voor Nieuw-Loosdrecht (herv.), N.J.M. Goedhart, laatstelijk zendingspredikant voor de GZB in Lima (Peru).
Voornemen om te beroepen: te Waddinxveen (herv., wijkgemeente Bethelkerk), T.L.J. Bos te Twijzelerheide (herv.). Ingangsdatum beroep: 17 augustus.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 21 jun 2016 09:09, 2 keer totaal gewijzigd.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor pannenkoek » 29 jun 2015 21:32

@Jeewee:

Als je tijdens de vacante periode iedere zondag minstens één keer een predikant op de preekstoel hebt staan is het niet erg. De kerkenraad mist hem ws het meest in het werk in de gemeente.

Er zijn gemeentes die gerust 4, 5, 6 of meer zondagen geen dominee krijgen. Wij hebben eens 17 leesdiensten achter elkaar gehad. En gewoon omdat andere predikanten het TE VER vinden.

En dit kan ik niet met droge ogen zeggen, dat vind ik zeer triest!!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Anoniem_89

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jun 2015 21:38

Te ver??
Dat is inderdaad wel heel erg triest.

Waar kerk je Pannenkoek?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Race406 » 29 jun 2015 22:00

Ligt er wel aan wat te ver is. 2x 2 uur of meer rijden, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als onze dominee een vrije zondag heeft en we zoeken een gastpredikant dan zoeken we wel iemand die max 1,5 uur enkele reis heeft. Meestal is het ongeveer 1 uur enkele reis.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Anoniem_89

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jun 2015 22:33

Tijd moet toch niet uitmaken?
Het gaat erom dat de leden van de gemeente goed onderwijs krijgen.
Mij zou het niet uitmaken als ik van Groningen naar Maastricht zou moeten rijden.
Als wij kijken naar Paulus, hoe veel hij gereisd heeft, aantal keer schipbreuk geleden, maar hij ging toch door, omdat hij het voor God deed. 'Doe uw werk als voor de Heere'.
Zolang het maar niet iedere week is, want dan zou ik gewoon verhuizen.
Ze kunnen er ook voor kiezen om er 2 keer te preken, tussen de middag ga je dan met een van de gemeenteleden naar huis om daar te eten of wat na te spreken. Ik zou daar best mijn huis voor openstellen.

Efeziërs 6:7,8 - Doe uw werk met plezier, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 08:28

Anoniem_89 schreef:Tijd moet toch niet uitmaken?
Het gaat erom dat de leden van de gemeente goed onderwijs krijgen.
Mij zou het niet uitmaken als ik van Groningen naar Maastricht zou moeten rijden.
Als wij kijken naar Paulus, hoe veel hij gereisd heeft, aantal keer schipbreuk geleden, maar hij ging toch door, omdat hij het voor God deed. 'Doe uw werk als voor de Heere'.
Zolang het maar niet iedere week is, want dan zou ik gewoon verhuizen.
Ze kunnen er ook voor kiezen om er 2 keer te preken, tussen de middag ga je dan met een van de gemeenteleden naar huis om daar te eten of wat na te spreken. Ik zou daar best mijn huis voor openstellen.

Efeziërs 6:7,8 - Doe uw werk met plezier, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen


Het gebeurt ook gewoon hoor. Alleen de meeste predikanten hebben maar één zondag in de maand een vrije zondag.
Dus dan alleen kunnen ze vacante gemeentes bedienen. Aangezien een predikant ook vaak consulent gemeentes heeft en die vacant zijn, wil hij daar een waarschijnlijk wel een preekbeurt geven. En daarna is het de gemeente die het eerst komt met het verzoek.
Maar in grote mate verzorgen predikanten (voor vacante gemeentes in de buurt) derde preekbeurten op de zondag. Ook 1-3 avonden in de week stellen ze beschikbaar om elders in het land te preken. En dan rijden ze ook heel het land door, zowel zondag als door de weeks.
Dus daarom merken sommige gemeentes van het vacant-zijn in die zin niet veel. Want heel vaak hebben ze een dominee.
Maar je hebt ook uitzonderingen natuurlijk. En daar is het triest voor. Voor allebei overigens, laat dat helder zijn, maar de één ervaart er meer hinder van dan ander.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor pannenkoek » 30 jun 2015 11:02

Anoniem_89 schreef:Te ver??
Dat is inderdaad wel heel erg triest.

Waar kerk je Pannenkoek?

GG in Groningen, We hebben inmiddels 2 jr een predikant. Maar het was echt wel eens afzien.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten