Vrouwen in de politiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Vrouwen in de politiek

Berichtdoor Diamantje » 16 mar 2013 22:30

De laatste tijd stonden de kranten er vol van: de SGP heeft besloten toch vrouwen op de kieslijst te zetten, al wordt het die vrouwen wel afgeraden om politicus te worden. Maar ik denk dan bij mezelf: de Christenunie vind ik ook heel christelijk, en daar mogen vrouwen zich toch ook gewoon bij aansluiten??? (En het CDA kan ik met veel standpunten nauwelijks christelijk noemen! Sorry, maar dat is mijn mening). Er staat weliswaar, als ik mij niet vergis, in de Bijbel dat een vrouw dit soort taken niet mag vervullen, maar er zijn ook heel veel christenen die dit blijkbaar op een andere manier interpreteren.
Even mijn mening: ik ben over het algemeen groot fan van de Christenunie en ik heb het idee dat zij de Bijbel ook heel goed opvolgen. Dus ik denk dat vrouwen in de politiek ook wel moet kunnen.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor Kvinna » 16 mar 2013 22:42

Voor zover ik weet, staat niet in de bijbel dat vrouwen niet in de politiek zouden mogen. Er staan dingen over kerkelijke ambten, en over de verhouding tot de man.
Afleiden en doorredeneren komt men dan tot de conclusie dat vrouwen ook niet in de politiek mogen. Maar daar wordt inderdaad verschillend over gedacht.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor xsidd » 17 mar 2013 09:18

Wat mij betreft gaan vrouwen gewoon de politiek in:-)

Ze kunnen zaken van een een andere kant belichten, en ook wijs zijn:-) Sterker, er zijn zat wijze vrouwen!

In de contekst van het gemeente zijn heeft Paulus dingen gezegd over de vrouw, maar ik hoop dat de mannen niet vergeten dat dezelfde Paulus zegt, dat de man zijn vrouw behoort lief te hebben, zoals Christus de gemeente lief heeft.

Dat is wel andere koek, dan het heersen wat de man zichzelf vaak toeeigend, en dat nog wel omdat hij anders geen controle meer heeft over de vrouw... Uhum, als je goed voor je vrouw bent wil ze gewoon luisteren naar de man en is er geen druk en dwang nodig;)

Men maakt een wet van wat Paulus zegt...

Een nieuwe wet?

Ik ben niet voor het leiderschap voor een vrouw omdat een man zo geschapen is om een leider te zijn, ook al zijn er uitzonderingen op de regel naar mijn mening...

Groet

Faramir

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor Faramir » 17 mar 2013 09:34

Het is mij om het even of er een man of vrouw zit in de politiek. Slechts een kleine minderheid zal er zitten om zijn/haar achterban te dienen.

Ik vind het overigens wel vreemd dat de SGP min of meer wordt gedwongen om vrouwen op de kieslijst te zetten. Het klinkt mij in de oren alsof de PvdA wordt gedwongen om een liberaal op de kieslijst te zetten, een ouderen partij wordt gedwongen om jongeren op de lijst te zetten en D66 om christenen op de lijst te zetten. Waar gaat dat heen met die politiek correctheid die denk alles te kunnen opdringen?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor mealybug » 17 mar 2013 09:59

Faramir schreef:Het is mij om het even of er een man of vrouw zit in de politiek. Slechts een kleine minderheid zal er zitten om zijn/haar achterban te dienen.

Ik vind het overigens wel vreemd dat de SGP min of meer wordt gedwongen om vrouwen op de kieslijst te zetten. Het klinkt mij in de oren alsof de PvdA wordt gedwongen om een liberaal op de kieslijst te zetten, een ouderen partij wordt gedwongen om jongeren op de lijst te zetten en D66 om christenen op de lijst te zetten. Waar gaat dat heen met die politiek correctheid die denk alles te kunnen opdringen?


Kijk, daarom hoort kerk en staat volledig gescheiden te zijn.
De vrouw moet een hoofddeksel op tijdens de samenkomsten,
Buiten die samenkomsten mag het hoofddeksel weer af.
Of toch eigenlijk niet, misschien?
En heerst de vrouw over een man, wanneer zij in een democratie de wil van het volk uitvoert?
Dient zij eigenlijk niet meer, dan dat zij heerst?

Faramir

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor Faramir » 17 mar 2013 10:05

mealybug schreef:Kijk, daarom hoort kerk en staat volledig gescheiden te zijn.

Politieke partijen zijn geen kerk.
De vrouw moet een hoofddeksel op tijdens de samenkomsten,
Buiten die samenkomsten mag het hoofddeksel weer af.
Of toch eigenlijk niet, misschien?

Heeft niets met dit onderwerp te maken.
En heerst de vrouw over een man, wanneer zij in een democratie de wil van het volk uitvoert?
Dient zij eigenlijk niet meer, dan dat zij heerst?

Dat ligt aan de invulling van de persoon zelf.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor Janvanverweg » 17 mar 2013 12:01

mealybug schreef:Kijk, daarom hoort kerk en staat volledig gescheiden te zijn.
ben ik het mee eens. je mag ergens voorstaan ook als vinden anderen dat ongepast. zodra de 50,01% beslist wat de ander mag uitdragen is de democratie verloren. wat kan de wereld over geestelijke zaken zeggen? iedereen is vrij om een kerk of politieke groep te verlaten. de kerk/groep vind dat misschien niet fijn en er zal druk op de persoon uitgeoefend worden, maar de keuze is er. en daarom kunnen afwijkende meningen en overtuigingen bestaan. vrije wil.
Diamantje schreef:Er staat weliswaar, als ik mij niet vergis, in de Bijbel dat een vrouw dit soort taken niet mag vervullen
daar is onlangs een hele discussie over geweest.
in de bijbel komt een vrouwelijke apostel voor, vrouwelijke oudsten, profetessen etc. dat is door de vrouwonvriendelijke kerk weg vertaald met worden als weduwe, of in het geval van Junia werd ze gewoon Junias genoemd. een gender verandring omdat een vrouw natuurlijk niet kan!
de zgn zwijg teksten staan in context en moeten overeenkomen met de rest van de bijbel. anders zou de bijbel inconsequent zijn. de zgn zijgteksten gebruiken om de vrouwen te belemmeren hun gaven ook voor de gemeente te gebruiken druist in tegen bijbel gedeelten die gelijkheid benadrukken, of direct vrouwen leiding laten geven of laten spreken, profeteren.

als je perse de vrouw uit ambten en politiek wilt houden haal ze dan ook voor de klas weg! hoe durven ze daar wel te onderwijzen? Waarom laken we dit hellend vlak? mannenbroeders bestorm de scholen en redt de kinderen van deze onheilige indoctrinatie!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor 1a2b3c » 17 mar 2013 13:50

Diamantje schreef:Er staat weliswaar, als ik mij niet vergis, in de Bijbel dat een vrouw dit soort taken niet mag vervullen, maar er zijn ook heel veel christenen die dit blijkbaar op een andere manier interpreteren.
Er staat in de Bijbel dat God Adam EN Eva de opdracht gaf om samen te heersen over de aarde. Gen.1:28. God maakte Eva als een hulp. Geen hulpje voor de huishouding om de sokken te wassen en eten koken, want in het paradijs was er geen kleding en het eten konden ze zo van de bomen plukken.
Voor het woord hulp staat in de grondtekst: ezer kneged = een passende hulp. Het woord hulp is hetzelfde woord dat ook voor God gebruikt wordt gebruikt wordt: ik hef mijn ogen op naar de bergen vanwaar mijn hulp komen zal. Kneged betekent gelijkwaardig, dat nuanceert het sterke woord 'ezer' weer.
De SGP kan op grond van de Bijbel niet zeggen dat de vrouw geen politieke functie mag hebben.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor mealybug » 17 mar 2013 20:43

Janvanverweg schreef:in de bijbel komt een vrouwelijke apostel voor, vrouwelijke oudsten, profetessen etc. dat is door de vrouwonvriendelijke kerk weg vertaald met worden als weduwe, of in het geval van Junia werd ze gewoon Junias genoemd. een gender verandring omdat een vrouw natuurlijk niet kan!
de zgn zwijg teksten staan in context en moeten overeenkomen met de rest van de bijbel. anders zou de bijbel inconsequent zijn. de zgn zijgteksten gebruiken om de vrouwen te belemmeren hun gaven ook voor de gemeente te gebruiken druist in tegen bijbel gedeelten die gelijkheid benadrukken, of direct vrouwen leiding laten geven of laten spreken, profeteren.

als je perse de vrouw uit ambten en politiek wilt houden haal ze dan ook voor de klas weg! hoe durven ze daar wel te onderwijzen? Waarom laken we dit hellend vlak? mannenbroeders bestorm de scholen en redt de kinderen van deze onheilige indoctrinatie!


je hebt gelijk, weer wat geleerd!
leerzaam!
http://en.wikipedia.org/wiki/Junia

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor schelpje3 » 18 mar 2013 11:18

Faramir schreef:Het is mij om het even of er een man of vrouw zit in de politiek. Slechts een kleine minderheid zal er zitten om zijn/haar achterban te dienen.

Ik vind het overigens wel vreemd dat de SGP min of meer wordt gedwongen om vrouwen op de kieslijst te zetten. Het klinkt mij in de oren alsof de PvdA wordt gedwongen om een liberaal op de kieslijst te zetten, een ouderen partij wordt gedwongen om jongeren op de lijst te zetten en D66 om christenen op de lijst te zetten. Waar gaat dat heen met die politiek correctheid die denk alles te kunnen opdringen?

Ik ben het een keer met je eens :D
We hebben zogenaamd vrijheid, maar voorzover Europa ons dit geeft :?
Ze bemoeien zich werkelijk overal mee. Er blijft straks niets meer van onze eigen cultuur over. Europa moet een eenheidsworst worden.
Omdat er in allerlei landen op zondag wordt gestemd, moet dat straks in Nederland ook, let maar op!
En die lauwheid van veel mensen: het zal mijn tijd wel duren-houding.
Maar wel, als christenen, op de barricade om de SGP mee te helpen af te branden.
Onze houding zou moeten zijn:
Het is niet mijn standpunt, maar laat de SGP die vrijheid, als zij dit zo zien, op grond van de Bijbel.
Vrouwen zijn trouwens heel goed in staat om zelf die keuze te maken, ook SGP vrouwen. Zij stemmen vrijwillig op deze mannenpartij. Dus ik snap al die bemoeizucht echt niet.

Ik zal maar eens een voorstel in gaan dienen dat de VVD een indiaan op de lijst moet zetten, en de PvdA een dwerg. :-oo

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor mealybug » 18 mar 2013 11:43

Volgens mij wordt er in bijna de hele wereld op zondag gestemd. Dat is de enige vrije dag voor velen.
Hoe zou het toch komen dat joodse christenen, de grootste en eerste groep christenen, nooit overgegaan zijn op de zondag als rustdag?
En waarom is een en ander nooit vermeld op het apostolische convent , als het zo belangrijk zou zijn?
ik hou me maar aan Paukus' woorden die zegt dat de een zich wel aan een bepaalde dag houdt, de ander niet.
Zolang je allebei maar verzekerd bent van je gelijk.
Een ander erom veroordelen is zonde.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor schelpje3 » 18 mar 2013 11:58

Dat is onzin. De wettelijke werkweek is ong. 38 uren, 5 dagen. Ieder die meer werkt, doet dit uit "vrije wil", vanwege geld, carriëredrang enz.
En de stembussen zijn heeeeel lang open, van smorgens heul vroeg, tot heul laat.
Je mag overal stemmen, zelfs op het station en op sommige werkplekken.

maaarten

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor maaarten » 18 mar 2013 12:30

Janvanverweg schreef:in de bijbel komt een vrouwelijke apostel voor, vrouwelijke oudsten, profetessen etc. dat is door de vrouwonvriendelijke kerk weg vertaald met worden als weduwe, of in het geval van Junia werd ze gewoon Junias genoemd. een gender verandring omdat een vrouw natuurlijk niet kan!


Het vers waar Junia genoemd wordt is een beetje dubbelzinnig, het hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat ze een apostel was. Volgens mij is het vrij duidelijk dat de Kerk in de eerste eeuwen enkel vrouwelijke diakenen had, maar geen oudsten. Dat in de Bijbel enkele voorbeelden zijn van vrouwen die wel degelijk een ambt beoefenen (bijvoorbeeld Deborah in Richteren), betekent niet dat het normatief is voor de Kerk van vandaag. De Bijbel geeft namelijk wel degelijk een duidelijk norm voor deze zaak, want er staat letterlijk dat vrouwen geen onderwijs mogen geven of autoriteit hebben over een man.

Maarja, wij hebben vandaag de dag natuurlijk na een kleine twee millennia aan Christendom ineens het licht gezien. Het zal toch wel allemaal anders zitten, dan dat we al die eeuwen gedacht hebben; en dat onze cultuur nogal wat druk op ons uitoefent wat deze zaken betreft heeft natuurlijk niets te maken met dit voortschrijdend inzicht. :roll:

mealybug schreef: Hoe zou het toch komen dat joodse christenen, de grootste en eerste groep christenen, nooit overgegaan zijn op de zondag als rustdag?


Hoe kom je erbij dat joodse christenen de grootste groep zijn?

Of het de oudste groep is waag ik ook met grote twijfel te betwijfelen. Het historische fenomeen van Joods Christendom is namelijk al in de 2e eeuw in verval geraakt toen het Christendom steeds meer los kwam te staan van het Jodendom, en volgens mij is de moderne beweging van 'messiaanse joden' pas een paar decennia geleden opgekomen. Natuurlijk waren de eerste Christenen Joden, maar je kan historisch gezien niet echt een recht lijntje trekken tussen die eerste christenen en tussen de hedendaagse messiaanse joden beweging.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor mealybug » 18 mar 2013 13:19

maaarten schreef:Hoe kom je erbij dat joodse christenen de grootste groep zijn?
Of het de oudste groep is waag ik ook met grote twijfel te betwijfelen.

De eerste bekeerlingen uit Hand 2,3 waren toch echt allemaal joden en wellicht wat proselieten.
3000.

maaarten

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor maaarten » 18 mar 2013 14:13

mealybug schreef:De eerste bekeerlingen uit Hand 2,3 waren toch echt allemaal joden en wellicht wat proselieten.
3000.


Misschien had je ter verduidelijk 'wat de grootste en oudste groep Christenen was' moeten schrijven, want dan klopt het inderdaad. :)

Verder is het opvallend dat ze dus uiteindelijk wel zijn overgegaan op zondag als rustdag, want zevende dag adventisten, en de moderne messiaanse joodse beweging zijn meer moderne verschijnsels, toen de eerste groep joodse christenen allang samen met de christenen uit de heidenen tot één Kerk verworden was, die de rustdag op zondag hield.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten