Vrouwen in de politiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor 1a2b3c » 18 mar 2013 16:16

maaarten schreef:Het vers waar Junia genoemd wordt is een beetje dubbelzinnig, het hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat ze een apostel was. Volgens mij is het vrij duidelijk dat de Kerk in de eerste eeuwen enkel vrouwelijke diakenen had, maar geen oudsten. Dat in de Bijbel enkele voorbeelden zijn van vrouwen die wel degelijk een ambt beoefenen (bijvoorbeeld Deborah in Richteren), betekent niet dat het normatief is voor de Kerk van vandaag.
Waar het om gaat is niet of het veel of weinig voorkomt, maar of het onbijbels is. Welnu, dat is het niet!
We leven nu in een heel andere tijd, en we gaan normaal gesproken gewoon met de tijd mee, al loopt de SGP meestal 20 jaar achter.
maaarten schreef:De Bijbel geeft namelijk wel degelijk een duidelijk norm voor deze zaak, want er staat letterlijk dat vrouwen geen onderwijs mogen geven of autoriteit hebben over een man.
Context context context!!!! Als je dit letterlijk neemt en op alle vrouwen toepast spreekt de Bijbel zichzelf tegen. Zie de discussie 'de vrouw': viewtopic.php?f=29&t=26049
maaarten schreef:Maarja, wij hebben vandaag de dag natuurlijk na een kleine twee millennia aan Christendom ineens het licht gezien. Het zal toch wel allemaal anders zitten, dan dat we al die eeuwen gedacht hebben; en dat onze cultuur nogal wat druk op ons uitoefent wat deze zaken betreft heeft natuurlijk niets te maken met dit voortschrijdend inzicht.
Wees blij zeg, na al die eeuwen van vrouwen-onderdrukking. Sommigen zouden het het het liefst zo houden, maar gelukkig is het idd allemaal anders dan altijd gedacht was.
Een eerlijke vertaling, kennis van oude talen en culturen heeft ander inzicht verschaft. Of dat nou wel of niet onder 'de druk' van onze huidige cultuur is gebeurd doet daar niets aan af of toe.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor Floppie » 21 mar 2013 22:09

Janvanverweg schreef:in de bijbel komt een vrouwelijke apostel voor, vrouwelijke oudsten, profetessen etc. dat is door de vrouwonvriendelijke kerk weg vertaald met worden als weduwe, of in het geval van Junia werd ze gewoon Junias genoemd. een gender verandring omdat een vrouw natuurlijk niet kan!
de zgn zwijg teksten staan in context en moeten overeenkomen met de rest van de bijbel. anders zou de bijbel inconsequent zijn. de zgn zijgteksten gebruiken om de vrouwen te belemmeren hun gaven ook voor de gemeente te gebruiken druist in tegen bijbel gedeelten die gelijkheid benadrukken, of direct vrouwen leiding laten geven of laten spreken, profeteren.


Gaan we hier een discussie aan over de betrouwbaarheid van een Bijbelvertaling? Dan komen we namelijk in een andere discussie terecht lijkt me.

als je perse de vrouw uit ambten en politiek wilt houden haal ze dan ook voor de klas weg! hoe durven ze daar wel te onderwijzen? Waarom laken we dit hellend vlak? mannenbroeders bestorm de scholen en redt de kinderen van deze onheilige indoctrinatie!


Omdat het hellend-vlak-argument zeker in dit geval een drogreden is. Het zou betekenen dat de baby die net geboren is niet opgevoed mag worden door zijn moeder, maar alleen door zijn vader. ](*,)
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor JeeWee » 22 mar 2013 08:10

Voor alle roeptoeterende vrouwen en mannen, die graag de bijbel kneden: Hier heb ik wat kneedstof uit de Bijbel voor je en kijk maar wat je er uit pikt, want bde Bijbel is voor ons vak net een bak met kattenvoer. Wat je niet aanstaat, laat je liggen:


1 Corinthiërs 11:3:
Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.

1 Corinthiërs 11:7-9:
Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.

1 Corinthiërs 14:34-38:
Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt? Indien iemand meent een profeet of geestelijk mens te zijn, laat hij dan wel weten, dat hetgeen ik u schrijf, een gebod des Heren is. Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend.

Efeziërs 5:22-24:
Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.

Efeziërs 5:33:
Intussen ook gij, laat ieder voor zich zijn eigen vrouw zo liefhebben als zichzelf en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

Colossenzen 3:18:
Vrouwen, weest uw man onderdanig, gelijk het betaamt in de Here.

1 Timothéüs 2:11-12:
Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden.

1 Timothéüs 5:8:
Maar indien een vrouw voor de haren, en nog wel voor haar huisgenoten, niet zorgt, dan heeft zij haar geloof verloochend en is zij erger dan een ongelovige.

1 Petrus 3:1-7:
Evenzo gij, vrouwen, weest uw mannen onderdanig, opdat, ook indien sommigen aan het woord niet gehoorzaam zijn, zij door de wandel hunner vrouwen zonder woorden gewonnen worden, doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken. Uw sieraad zij niet uitwendig: het vlechten van haar, het omhangen van goud of het dragen van gewaden, maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God. Want aldus tooiden zich ook weleer de heilige vrouwen, die hoopten op God, onderdanig aan haar mannen, zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde; en haar dochters zijt gij, als gij goed doet en u geen schrik laat aanjagen. Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeerfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden.

Galaten 3:26-29:
Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers een in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

Efeziërs 5:28-30:
Zo zijn ook de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het zoals Christus de gemeente, omdat wij leden zijn van zijn lichaam.


En verder: laat alsjeblieft de vrouwen hun mond opendoen en vlot de politiek in gaan en de kansel op gaan!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor mealybug » 22 mar 2013 08:58

JeeWee schreef:Voor alle roeptoeterende vrouwen en mannen, die graag de bijbel kneden: Hier heb ik wat kneedstof uit de Bijbel voor je en kijk maar wat je er uit pikt, want bde Bijbel is voor ons vak net een bak met kattenvoer. Wat je niet aanstaat, laat je liggen:


1 Corinthiërs 11:3:
Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.

1 Corinthiërs 11:7-9:
Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.

1 Corinthiërs 14:34-38:
Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt? Indien iemand meent een profeet of geestelijk mens te zijn, laat hij dan wel weten, dat hetgeen ik u schrijf, een gebod des Heren is. Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend.

Efeziërs 5:22-24:
Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.

Efeziërs 5:33:
Intussen ook gij, laat ieder voor zich zijn eigen vrouw zo liefhebben als zichzelf en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

Colossenzen 3:18:
Vrouwen, weest uw man onderdanig, gelijk het betaamt in de Here.

1 Timothéüs 2:11-12:
Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden.

1 Timothéüs 5:8:
Maar indien een vrouw voor de haren, en nog wel voor haar huisgenoten, niet zorgt, dan heeft zij haar geloof verloochend en is zij erger dan een ongelovige.

1 Petrus 3:1-7:
Evenzo gij, vrouwen, weest uw mannen onderdanig, opdat, ook indien sommigen aan het woord niet gehoorzaam zijn, zij door de wandel hunner vrouwen zonder woorden gewonnen worden, doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken. Uw sieraad zij niet uitwendig: het vlechten van haar, het omhangen van goud of het dragen van gewaden, maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God. Want aldus tooiden zich ook weleer de heilige vrouwen, die hoopten op God, onderdanig aan haar mannen, zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde; en haar dochters zijt gij, als gij goed doet en u geen schrik laat aanjagen. Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeerfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden.

Galaten 3:26-29:
Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers een in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

Efeziërs 5:28-30:
Zo zijn ook de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het zoals Christus de gemeente, omdat wij leden zijn van zijn lichaam.


En verder: laat alsjeblieft de vrouwen hun mond opendoen en vlot de politiek in gaan en de kansel op gaan!


In de bovenstaande teksten van Paulus staan zoveel dingen die totaal NIET overeenstemmen met de levensstijl van de zich christelijk noemende gehoorzame gelovige, het is eigenlijk best schokkend.
Maar hey, de theologen, kanttekenaren, oudvaders hebben ons juweeltjes aan kerkgeschiedenis geleverd, nietwaar?
''Wij zijn rijk en verrijkt en hebben aan niets gebrek''.
De bijbeltekst waarin staat dat de kleding bescheiden moet zijn ipv vrouwelijk voor de vrouw en mannelijk voor de man, ontbreekt nog.
Of denken we echt dat de onthullende jurkjes best okay zijn, als de dames er maar een hoedje bij op zetten.

Zelfs de paus zet zijn pet niet af bij het bidden. (zie tweede foto, en ook die voor het altaar)
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/14/pau ... te-worden/

En dat voor een geleerde in de theologie .
Laatst gewijzigd door mealybug op 22 mar 2013 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor 1a2b3c » 22 mar 2013 09:00

JeeWee schreef:Voor alle roeptoeterende vrouwen en mannen, die graag de bijbel kneden: Hier heb ik wat kneedstof uit de Bijbel voor je en kijk maar wat je er uit pikt, want bde Bijbel is voor ons vak net een bak met kattenvoer. Wat je niet aanstaat, laat je liggen:


1 Corinthiërs 11:3:
Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.

1 Corinthiërs 11:7-9:
Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.

1 Corinthiërs 14:34-38:
Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt? Indien iemand meent een profeet of geestelijk mens te zijn, laat hij dan wel weten, dat hetgeen ik u schrijf, een gebod des Heren is. Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend.

Efeziërs 5:22-24:
Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.

Efeziërs 5:33:
Intussen ook gij, laat ieder voor zich zijn eigen vrouw zo liefhebben als zichzelf en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

Colossenzen 3:18:
Vrouwen, weest uw man onderdanig, gelijk het betaamt in de Here.

1 Timothéüs 2:11-12:
Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden.

1 Timothéüs 5:8:
Maar indien een vrouw voor de haren, en nog wel voor haar huisgenoten, niet zorgt, dan heeft zij haar geloof verloochend en is zij erger dan een ongelovige.

1 Petrus 3:1-7:
Evenzo gij, vrouwen, weest uw mannen onderdanig, opdat, ook indien sommigen aan het woord niet gehoorzaam zijn, zij door de wandel hunner vrouwen zonder woorden gewonnen worden, doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken. Uw sieraad zij niet uitwendig: het vlechten van haar, het omhangen van goud of het dragen van gewaden, maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God. Want aldus tooiden zich ook weleer de heilige vrouwen, die hoopten op God, onderdanig aan haar mannen, zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde; en haar dochters zijt gij, als gij goed doet en u geen schrik laat aanjagen. Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeerfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden.

Galaten 3:26-29:
Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers een in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

Efeziërs 5:28-30:
Zo zijn ook de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het zoals Christus de gemeente, omdat wij leden zijn van zijn lichaam.
Tekstenplukkerij! Ik dacht dat jij zo fel was op achtergronden, cultuur, oude talen, context e.d.
JeeWee schreef:En verder: laat alsjeblieft de vrouwen hun mond opendoen en vlot de politiek in gaan en de kansel op gaan!
Eens! :)

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor Diamantje » 27 apr 2013 22:39

Als ik die teksten zo lees, lijkt het me inderdaad zo dat God het wil dat mannen deze taken krijgen (maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar dat interpreteer ik zo. Omdat er dus staat dat de man de leiding moet hebben over de vrouw). En dan nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben, want tussen deze twee dingen zit wel verschil: wat vind u van vrouwen als hoofd van de kerk?

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Vrouwen in de politiek

Berichtdoor Floppie » 29 apr 2013 12:14

Diamantje schreef:Als ik die teksten zo lees, lijkt het me inderdaad zo dat God het wil dat mannen deze taken krijgen (maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar dat interpreteer ik zo. Omdat er dus staat dat de man de leiding moet hebben over de vrouw). En dan nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben, want tussen deze twee dingen zit wel verschil: wat vind u van vrouwen als hoofd van de kerk?


Niets. Een vrouw in huis als baas is meer dan genoeg. :lol:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten