Van welke stroming bent u?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Van welke stroming bent u?

Berichtdoor Diamantje » 02 mar 2013 13:07

(Eerst wil ik even zeggen: eigenlijk wilde ik hier een poll over maken, maar zo te zien heb ik daar de mogelijkheid niet voor. Dus doe ik het maar even zo). Welk geloof heeft u: Rooms-Katholiek, de PKN, Gereformeerd Vrijgemaakt, Hersteld Hervormd, Christelijk Gereformeerd of iets anders? Ik ben Hersteld Hervormd (niet officieel gedoopt, want mijn ouders vonden dat niet goed, maar ik probeer zoveel mogelijk volgens hun regels te leven. Ik heb geen vervoer naar de kerk, dus luister ik de kerkdiensten op internet terug).

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Van welke stroming bent u?

Berichtdoor schaapje » 02 mar 2013 13:20

viewtopic.php?f=15&t=7736

Hier is er al een topic met gegevens.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 mar 2013 18:09

Diamantje schreef:Ik ben Hersteld Hervormd (niet officieel gedoopt, want mijn ouders vonden dat niet goed, maar ik probeer zoveel mogelijk volgens hun regels te leven. Ik heb geen vervoer naar de kerk, dus luister ik de kerkdiensten op internet terug).

Wat een drama in een paar woorden...

En verder over welke stroming? Ik ben meegesleept door de stroom van levend water...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

IceCream
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor IceCream » 02 mar 2013 20:24

Diamantje schreef:Ik ben Hersteld Hervormd (niet officieel gedoopt, want mijn ouders vonden dat niet goed, maar ik probeer zoveel mogelijk volgens hun regels te leven. Ik heb geen vervoer naar de kerk, dus luister ik de kerkdiensten op internet terug).

Kan ik je helpen met vervoer? Ik weet niet waar je vandaan komt? Zuid Holland? Wellicht kan ik iets voor je betekenen.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 02 mar 2013 21:31

Kan ik je helpen met vervoer? Ik weet niet waar je vandaan komt? Zuid Holland? Wellicht kan ik iets voor je betekenen.

Nee, het spijt me: Noord-Brabant, Boxtel. Maar bedankt voor het aanbod! Ik wist niet dat hier al een topic over was, sorry. Maar ik kan hem nou niet meer verwijderen, geloof ik.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 03 mar 2013 22:22

Als ik je goed begrijp, is er bij jullie in de buurt geen HHK. Dat is dan heel vervelend. Hoe komt het dat jullie daar terecht zijn gekomen? En daarom nu afhankelijk zijn van preken op internet? Tenminste als ik het goed begrijp.

Zelf kerk ik Ger. Bond binnen de PKN. Na het samengaan van Ger. Synodaal , Luthers En Herv. Kerk hebben we besloten om te gaan kerken in de dichts bij zijnde Ger. Bonds gemeente. Dit, omdat er nog steeds Leven in de PKN aanwezig is( de 7000 zitten over alle kerken in Nld :D). Als mijn kerkelijke gemeente ook HHK geworden was(al was het maar voor een deel) dan was ik ook meegegaan. Dat wil niet zeggen, dat de Heere geen volgelingen in de kerk van mijn plaatselijke gemeente heeft hoor. Die zijn er zeker, maar de prediking is er vanouds tegen het vrijzinnige aan.

h.g.
Learsi

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2013 10:06

@Diamantje, je bent niet de enige! Je bevindt je in een groot gezelschap, alleen weten ze het vaak niet van elkaar, van thuislezers en thuisluisteraars.
En blijkbaar een lastige omgeving om een "bevindelijke" kerk te vinden?
Maar gelukkig is er dan internet, waar vroeger de bandrecorder en later de cassetterecorder een uitkomst was. Ik weet zeker dat de Heere ook op deze wijze wil werken en het wil zegenen.
Alleen kleven er wel nadelen aan, daar moeten we eerlijk in zijn. Je bent nog vrij jong begrijp ik en op deze manier kom je niet echt in contact met andere jonge christenen.
Ik denk dan aan (belijdenis)catechisatie, een Bijbelclub, jongerenvereniging, groeigroep, het heeft nogal wat verschillende benamingen tegenwoordig. :wink:
En luister je dan naar verschillende predikanten?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2013 14:40

Ik zit in de gereformeerde bond binnen de PKN.

@Diamantje, kom eens naar de gereformeerde bondskerk in Den Bosch (Bethelkerk; 4 minuten lopen vanaf station). Daar zit ik in :-). Geen HHK, maar wel de broeder van deze kerk.

Den Bosch is wel op afstand van Boxtel, maar met trein redelijk goed bereikbaar. Ik heb zelf echter ook geen auto :P.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2013 16:36

alexander91 schreef:Ik zit in de gereformeerde bond binnen de PKN.

@Diamantje, kom eens naar de gereformeerde bondskerk in Den Bosch (Bethelkerk; 4 minuten lopen vanaf station). Daar zit ik in :-). Geen HHK, maar wel de broeder van deze kerk.

Den Bosch is wel op afstand van Boxtel, maar met trein redelijk goed bereikbaar. Ik heb zelf echter ook geen auto :P.

Aardig aangeboden, maar er is een (grotere) groep mensen die moeite hebben met het reizen per trein op zondag, omdat hiervoor betaald moet worden, mensen voor je aan het werk zijn dan.
Ik weet niet of dat voor haar geldt.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 04 mar 2013 19:28

Mijn moeder was redelijk extreem in een aantal zaken.
Misschien kwam dat voor een klein deel ook wel voort uit een dominee die ze in haar woonplaats op een gegeven moment hadden.
Ze heeft het in mijn bijzijn een aantal malen gezegd, die dominee zei het volgende:.......Al kom je op de rug van de duivel naar de kerk, als je maar komt. Door de prediking behaagt het de Heere zalig te maken.Een van de jongens die bij mij op bijbelstudie zat, vertelde eens, dat hij de Bijbel was gaan lezen, om zijn familie eens goed uit te leggen, dat het niet klopte wat er in stond. Op die wijze is hij tot geloof gekomen! Wat alleen het lezen van het Woord al niet te weeg kan brengen. En dan ook nog met een verkeerde bedoeling!
Al ga je met de trein, als je maar onder de verkondiging komt. :D

Calvijn was op een bepaalde wijze ook extreem(met rede?). Hij vond, dat als je niet in een plaats woonde waar je een ¨levende¨ prediking had, dat je moest gaan verhuizen. Zalig worden is belangrijker, dan de plaats waar je woont.

Uit de Engelse kerkgeschiedenis(van Valen) wordt duidelijk, dat er in het verleden mensen zijn geweest, die een paar uur heen en een paar uur terug liepen om een dienstknecht te horen preken. Zelf heb ik op zondag avonden(over een jaar of tien) 1000den kilometers gefietst om preken te horen waar ik iets van leerde. :idea:

h.g.
Learsi

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2013 19:41

Jezus en Zijn discipelen plukten ook korenaren van het veld op de sabbat.
Voor voedsel mag het dus (in sommige gevallen). Zou het dan niet mogen voor geestelijk voedsel? (niet dat ik ervan houdt om dit soort teksten als enige onderbouwing te gebruiken).

Het lijkt mij een illusie om te denken dat christelijk Nederland de treinen op zondag nog kan stoppen met een boycot. En als het zou stoppen, dan zou meer dan half Nederland bekeerd zijn en dan zouden er overal weer kerken zijn en hoeven we niet meer met de trein op zondag :-).

Gaan we ook de weg op als het zondagnacht heeft gesneeuwt en mensen op de zondag dus gewerkt hebben om de weg schoon te houden en te strooien? Of nemen we dan de auto niet ondanks dat de weg weer mooi schoon is?

Maar ieder zijn persoonlijke keuze erin, en daar blijf ik van af.

@Diamantje, deze discussie geldt niet naar jou hoor, dus voel je nu niet verplicht of zo. Ik ken je situatie en achtergrond niet. Kerkdeuren op zondag staan voor iedereen open :-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2013 21:04

learsi schreef:Mijn moeder was redelijk extreem in een aantal zaken.
Misschien kwam dat voor een klein deel ook wel voort uit een dominee die ze in haar woonplaats op een gegeven moment hadden.
Ze heeft het in mijn bijzijn een aantal malen gezegd, die dominee zei het volgende:.......Al kom je op de rug van de duivel naar de kerk, als je maar komt. Door de prediking behaagt het de Heere zalig te maken.Een van de jongens die bij mij op bijbelstudie zat, vertelde eens, dat hij de Bijbel was gaan lezen, om zijn familie eens goed uit te leggen, dat het niet klopte wat er in stond. Op die wijze is hij tot geloof gekomen! Wat alleen het lezen van het Woord al niet te weeg kan brengen. En dan ook nog met een verkeerde bedoeling!
Al ga je met de trein, als je maar onder de verkondiging komt. :D

Calvijn was op een bepaalde wijze ook extreem(met rede?). Hij vond, dat als je niet in een plaats woonde waar je een ¨levende¨ prediking had, dat je moest gaan verhuizen. Zalig worden is belangrijker, dan de plaats waar je woont.

Uit de Engelse kerkgeschiedenis(van Valen) wordt duidelijk, dat er in het verleden mensen zijn geweest, die een paar uur heen en een paar uur terug liepen om een dienstknecht te horen preken. Zelf heb ik op zondag avonden(over een jaar of tien) 1000den kilometers gefietst om preken te horen waar ik iets van leerde. :idea:

h.g.
Learsi

Sorry Learsi, ik begrijp je gedachtengang (die van je moeder) heel goed. Maar ik ben het er niet mee eens, omdat je zo alles wat krom is, recht kan praten.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 04 mar 2013 21:10

learsi schreef:Al kom je op de rug van de duivel naar de kerk, als je maar komt.

:lol: Hier moest ik erg om lachen, moet ik bekennen.

Verder ben ik zelf lid van de CGK. Die kan ik gelukkig zonder moeite bezoeken als ik in het weekend bij mijn ouders ben (wat ik de meeste weekenden ben), anders is de dichtstbijzijnde CGK een land verderop. Als ik in het weekend niet naar mijn ouders toe ga, ga ik naar 's ochtends naar een Evangelische kerk, - bij gebrek aan gereformeerde kerken - en 's middags luister ik via internet bij mijn eigen gemeente de preek.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 04 mar 2013 21:20

schelpje3 schreef:Sorry Learsi, ik begrijp je gedachtengang (die van je moeder) heel goed. Maar ik ben het er niet mee eens, omdat je zo alles wat krom is, recht kan praten.

Ik heb ik toch ff een voorbeeld van je nodig om te begrijpen wat je bedoelt.

b.v.d.
Learsi

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2013 09:07

@Schelpje, weet je dat je dezelfde redenatie ook op jouw gedachtegang kunt toepassen (wat krom is, rechtpraten)?

Terug naar “Archief”