Bid en u zal gegeven worden.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Bid en u zal gegeven worden.

Berichtdoor xsidd » 28 feb 2013 19:22

Als we bidden naar de Wil van God, in de Naam van Jezus, zal Hij op Zijn Tijd en wijze geven.

Er is geen maar aan verbonden als Jezus deze woorden zegt. Jezus zegt niet als u er schoon uitziet, of als u rein bent, of als u in de kerk zit, nee Hij geeft deze belofte.

Met geen twee bergen zijn deze woorden te keren van Hem. Nee, het is net zo vast als een Rots, en een belofte.

Nu de kernvraag aan u.

Gelooft u wat Jezus zegt in het Woord?

En hoe vult u bidden in?

Zelf vind ik stille tijd houden niet altijd gemakkelijk. Dan die gedachte, dan weer die gedachte, en dan moet je ineens is er weer wat anders...
Daniel bad 3 keer per dag tot Zijn God. Persoonlijk geloof ik dat bidden niet alleen krachtig is, maar ook dat het leven geeft door de Bron die GOD Zelf is.

Ik hoop dat u er iets aan mag hebben, en ik ben benieuwd hoe jullie bidden invullen voor jullie zelf?!

Hartelijke groet

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Bid en u zal gegeven worden.

Berichtdoor Byte » 28 feb 2013 22:09

xsidd schreef:Als we bidden naar de Wil van God, in de Naam van Jezus, zal Hij op Zijn Tijd en wijze geven.

Er is geen maar aan verbonden als Jezus deze woorden zegt. Jezus zegt niet als u er schoon uitziet, of als u rein bent, of als u in de kerk zit, nee Hij geeft deze belofte.

Met geen twee bergen zijn deze woorden te keren van Hem. Nee, het is net zo vast als een Rots, en een belofte.

Nu de kernvraag aan u.

Gelooft u wat Jezus zegt in het Woord?

En hoe vult u bidden in?

Zelf vind ik stille tijd houden niet altijd gemakkelijk. Dan die gedachte, dan weer die gedachte, en dan moet je ineens is er weer wat anders...
Daniel bad 3 keer per dag tot Zijn God. Persoonlijk geloof ik dat bidden niet alleen krachtig is, maar ook dat het leven geeft door de Bron die GOD Zelf is.

Ik hoop dat u er iets aan mag hebben, en ik ben benieuwd hoe jullie bidden invullen voor jullie zelf?!

Hartelijke groet

Hi,

Ik bid uiteraard de gangbare gebeden voor het eten en het slapen gaan.
Tegenwoordig bid ik vaker ook 's ochtends, dit deed ik niet of nauwelijks, voor dat ik naar mijn werk ga.

Ook als ik de kinderen op bed leg bid ik met ze en vraag om een zegen.

Voorheen was het gebed een lege huls, maar dat is nu anders, nog steeds bid ik te weinig maar ik bid met meer inhoud.
De tijden van "vaste teksten" opdreunen zijn voorbij ik mag er plezier aan beleven om zelf of met mijn kinderen te bidden over andere dingen.

Echt stille tijd doe ik nog niet, vind het wel erg aantrekkelijk om het doen.
Aan de andere kant als ik op pad ben, vissen of een stuk aan het lopen bid ik ook.
Klinkt heel oneerbiedig maar dan praat ik met Hem alsof Hij met mij mee wandelt.
Of als ik een stuk moet rijden, bijvoorbeeld ook dan mag ik mezelf verblijden in het feit dat ik altijd een luisterend oor heb.

Met groet en zegen Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 mar 2013 02:55

Herkenbaar dat gebed een leeg omhulsel kan zijn...

Pas kwam ik tijdens de voorbereiding voor een bijbelstudie over Jakobus 4 een mooie en ware uitspraak tegen in de Matthew Henry verklaring:
Wanneer onze gebeden meer vervuld zijn van onze eigen verlangens ipv genade, zullen zij leeg terug keren.

Deze uitspraak heeft wel mijn ogen geopend, mijn gebeden gingen alleen over mijzelf. En mijn naasten werden allemaal in één adem genoemd. Het schaamrood steeg naar mijn kaken kan ik je vertellen...

Sindsdien het roer omgegooid:
- een schema gemaakt. Voor elke dag een bepaald onderdeel van mijn leven. Dus de gemeente (daarin de predikanten, kerkenraad, jeugdwerk, de werking van de HG in de gemeente), familie/vriende/collega's, dorp/NL/de wereld, mijn eigen leven. De belangrijkste onderdelen 2x per week.
- zorgen voor stilte momenten (fietstocht, wandelen, lang in de auto, enz enz) om de tijd te nemen naar Gods antwoorden te luisteren
- de tijd nemen om te danken, lofprijzen, aanbidding.
- en niet te vergeten: meer tijd om de bijbel te bestuderen ipv alleen maar lezen.
En verder bid ik heel veel tijdens werk, waarin regelmatig moeilijke momenten voorkomen.

Bovenstaande tips kreeg ik eens van iemand, heel waardevol!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 01 mar 2013 07:03

Ik weet niet welke tekst je hier op het oog had, Xsidd?
Ik vind het altijd wel erg moeilijke teksten, die zeggen dat de Heere zeker zal verhoren. Want in de praktijk zie je zo vaak dat gebeden níet verhoord worden. Hoe zit dat dan?

Verder vind ik concentratie bij stille tijd en gebed absoluut erg moeilijk.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 01 mar 2013 11:07

Hoi Kvinna:-)

Eerst de teksten waar de Heere Jezus dit beloofd.

Matheüs 7 vers 7 en 8 (Herziene Statenvertaling)
7 Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
8 Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden.

Johannes 16 vers 16 (Herziene Statenvertaling)
Tot nu toe hebt u niets gebeden in Mijn Naam; bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden.

Geloof je dit in je hart?

Jakobus zegt over dat geloven het volgende.

Jakobus 1 vers 5 t/m 7 (Herziene Statenvertaling)
5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.

En wat bid je, of wat bid ik?

Jakobus 4 vers 3 (Herziene Statenvertaling)
U bidt wel, maar u ontvangt niet, omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.

Als we bidden naar de Wil van God, dan zal Hij het geven, maar wat is Zijn Wil?
Alles wat overeenstemt met hoe Hij Zich heeft ge openbaart in wat Zijn Wil is, en wat Hij door de hele Bijbel laat zien aan de mensheid.

Welke gebeden worden niet verhoord van je dan?

Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan heb ik ook een gebeden wat wel gehoord, maar nog niet verhoord is.
Maar zou ik God ter verantwoording roepen, aangezien Hij bepaald wanneer het gebed verhoort word? Het is toch op Zijn Tijd en Wijze? God is geen geldautomaat... Waar ik een gebed in stop en de uitkomst uitrolt...

Jakobus zegt nog iets over de vurigheid van het gebed. Vurigheid geeft de intensie weer. Als ik 1 keer ff snel iets bid om er van af te zijn, ja moet ik dan verwachten dat God in Zijn grootheid me dan zou verhoren, als ik er een dolletje van maak?

Jakobus 5 vers 16 en 17 (Herziene Statenvertaling)
16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.
17 Elia was een mens net zoals wij en hij deed een vurig gebed dat het niet zou regenen, en het regende niet op de aarde, drie jaar en zes maanden.

En nu het allermooiste. Mocht het je aan iets ontbreken wat er nu staat, of heb je vragen, dan kan je daar juist voor bidden, en Hij zal het je geven. Dus dat is niet omdat ik het zeg, maar omdat Hij het beloofd.

Mis je geloof? Bid voor geloof. Mis je liefde? Bid voor liefde. Mis je concentratie om te bidden? Bid voor concentratie.

Ik bid ook voor deze dingen, en Hij geeft dat uit genade!
Voor alles mag je bidden, en de bovenstaande dingen zijn 100 % Zijn Wil.

Hem de Eer, en alles tot Zijn Eer.

Hartelijke groet, en zegen:-)
Laatst gewijzigd door xsidd op 01 mar 2013 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 01 mar 2013 11:15

Hoi Byte,

En als je nu eens zou bidden tot God of Hij een enorme verfrissing zou willen geven in je gebedsleven?

Dat is en dit is, van harte naar Zijn Wil.
Ik geloof 1000 % dat Hij dat ook zal doen, als je dat vraagd in de Naam van Jezus Christus.

Dan hoeft het niet meer als een riedel, maar is het gebed levend. Ja bid met je hart, en doe dat vurig zou ik zeggen:-)

God laat jou nooit staan! Hij wacht tot je dit juist vraagd, want alle mensen hebben in dit opzicht een vrije keuze. En God dwingt niet tot bidden, Hij vraagd aan je om dat te doen...

Hartelijke groet kerel!

Zegen ook voor jou!

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 01 mar 2013 14:41

xsidd schreef:Hoi Byte,

En als je nu eens zou bidden tot God of Hij een enorme verfrissing zou willen geven in je gebedsleven?

Dat is en dit is, van harte naar Zijn Wil.
Ik geloof 1000 % dat Hij dat ook zal doen, als je dat vraagd in de Naam van Jezus Christus.

Dan hoeft het niet meer als een riedel, maar is het gebed levend. Ja bid met je hart, en doe dat vurig zou ik zeggen:-)

God laat jou nooit staan! Hij wacht tot je dit juist vraagd, want alle mensen hebben in dit opzicht een vrije keuze. En God dwingt niet tot bidden, Hij vraagd aan je om dat te doen...

Hartelijke groet kerel!

Zegen ook voor jou!

Dank je Xsidd, ik bid al niet meer als een riedel :D maar juist met meer inhoud en meer diepgang.
ook is het gebed niet meer een lege huls. Dank zij Hem!

uiteraard kan het nooit geen kwaad wat je zegt! En schiet ik nog te kort aan alle kanten :oops:
Ik denk dat de de tip van MW ook wel een goede is, met meer planning te werk gaan.

Uiteindelijk is het altijd de eer van onze levende Heer en Redder!

Met groet!

Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2013 15:54

Mijn dominee vertelde ons laatst dat we voor gebed ook eens moeten lezen in de profeten. Lees eens uit Habakuk, of Jeremia, en kijk wat zij (durven) te zeggen tegen hun God. (ik kan het echt aanraden dit te toen)

Ikzelf bid (bijna) altijd voor het eten. Voor de rest heb ik (helaas) niet echt vaste tijden en momenten. Bij het bidden ga ik eigenlijk niet in een stille ruimte gehurkt zitten (is mijn beeld). Ik bid bijvoorbeeld als ik terugloop van mijn werk naar het station: tijdens mijn terug(of heen)reis. Op dat soort momenten ben ik alleen en dan zie ik de wereld om mij heen. En dan overleg ik in mijn hart dingen met God. In principe zou ik overal en op elk moment kunnen bidden. Dan verleg ik mijn gedachten naar Hem toe, en leg ik die bij Hem neer, en overdenk ik die. Dat is mijn persoonlijke gebed.

Bij grote groepen mensen (voor het eten bij familie bij mij thuis) zou ik denk ik meer het Onze Vader bidden, om te voorkomen dat ik het gevoel krijg even een goed gebed neer te moeten zetten zodat mensen kunnen zien hoe goed ik wel niet kan bidden, en dus hoe een echt geloof ik heb. Het Onze Vader is in elk geval geen leeg omhulsel. Mensen kunnen het leegmaken, maar het is het van zichzelf niet. Een echt doorleefd Onze Vader gebed is mooier dan wat dan ook! Elk gebed heeft zijn valkuilen. Denken dat er een volkomen veilig en goed gebed is, is zeggen dat er volmaakte christenen kunnen bestaan. Daar geloof ik niet in :-), met de hand op de Bijbel.

Daarnaast bid ik ook zo vaak om dingen. Ik geloof dat dat goed is. Daarmee wordt je geholpen zaken onder woorden te brengen, en die te overdenken (heb ik dat echt nodig? is dat echt goed voor mij? Verhoog ik mezelf ermee? Verhoog ik God ermee? etc. Als je bid om een waslijst die uitgevoerd moet worden of anders bestaat God niet, dat klopt natuurlijk niet. Maar God wil juist dat we in ons gebed, ons hele (zondige) leven bij Hem uitstorten. Vertel Hem maar wat je hart je ingeeft. God weet toch wel wie je bent. Zelfs Adam kon zich niet verbergen voor Hem.

Wij mensen hebben overal beelden voor, zo ook voor het (echte) gebed, de (echte) christen, (de echte) God. Wij staan allemaal schuldig tegen dat gebod. De Bijbel gooit alles omver, en doet ons wedergeboren worden. Als je niet weet wat je moet bidden. Lees zijn Woord, en overdenk het. Pas het op jezelf toe. Dat is een van de vele vormen van gebed :-).

Tenslotte: bidden voor anderen. Dit moet dmv het gebed niet verworden tot het afschuiven van de verantwoordelijkheid bij God. Wij krijgen talenten en gaven. Wij moeten die in Zijn Dienst stellen. Voor alles en iedereen in de wereld bidden is een grote leegheid, als dat geen verandering in jezelf teweegbrengt. Een gebed moet niet je geweten sussen omdat je niets doet. Een gebed voor anderen is een middel om de juiste richting te bepalen: op basis van God.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “Archief”