Overheid Gods dienares?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Overheid Gods dienares?!

Berichtdoor xsidd » 28 feb 2013 09:29

Wat me bezig houd op dit moment is dat de overheid Gods dienares is, maar dat die dienares wel heel ver is afgeweken van de weg van God naar mijn mening....

Men wil gehandicapten met een verstand van een 3 jarig kind naar huis sturen omdat er zogenaamd geen geld is..
Wel verdient een direckteur van een ziekenhuis soms meer dan 800.000 euro per jaar.

Abortus word toegestaan.

Drugs word niet grof aangepakt uit angst voor mafia, of anders zou de economie otwrichten, maar toch gaan er mensen dag in dag uit dood in de goot.

Een bekeuring die is bedoeld om de burger te beschermen of iets te leren, word totaal uitgebuit als melkkoe voor de overheid.

Voor de zoveelste keer draaid op voor de kosten van geldwolven bij de banken.

Hoe lang tolereert men dat?

Ik heb mijn buik er vol van, en ik ben benieuwd wat jij of u van deze dingen vind, en ik hoop dat er mensen zijn die niet zoals velen het hoofdje laten hangen en het geduldig verdragen, maar dat men duidelijk stelling neemt.

Groet
Laatst gewijzigd door xsidd op 28 feb 2013 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Overheid Gods dienares?

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 feb 2013 10:13

Wat wil je eraan doen? Protesteren? De overheid vervangen? Geen overheid? Zelf regeren? :mrgreen:

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 feb 2013 11:58

In dit land hebben we gelukkig een scheiding van Kerk en Staat, dus de overheid is absoluut niet Gods dienares.

De overheid dient het volk.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 feb 2013 12:03

Tja, ik denk dat alle Christenen het er wel over eens zijn dat onze overheid niet altijd haar taak als dienares van God goed doet, een duidelijke stelling innemen gebeurt wel volgens mij. Wat kunnen we nog meer doen? Ik weet het niet zo goed

Paulus gebiedt ons voor de overheid te bidden

"Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen."

(Oh en SGP of CU stemmen kan natuurlijk ook geen kwaad :) )

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 feb 2013 12:04

Lock&Stock schreef:In dit land hebben we gelukkig een scheiding van Kerk en Staat, dus de overheid is absoluut niet Gods dienares.

De overheid dient het volk.

De overheid heeft een identiteitscrisis, zo lijkt het. Zij heeft haar gezag namelijk van God ontvangen, maar inderdaad, dat is zij en het grootste deel van ons land helaas vergeten. :(

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 feb 2013 12:08

xsidd schreef:Wat me bezig houd op dit moment is dat de overheid Gods dienares is, maar dat die dienares wel heel ver is afgeweken van de weg van God naar mijn mening....
En dan krijgen we ook nog eens een RK-koningin. Het kan niet erger...

xsidd schreef:Men wil gehandicapten met een verstand van een 3 jarig kind naar huis sturen omdat er zogenaamd geen geld is..
Wel verdient een direckteur van een ziekenhuis soms meer dan 800.000 euro per jaar.
Beetje tendentieus. Zou er zogenaamd of écht geen geld zijn? En verdient de directeur netto of bruto 800.000 per jaar? Gaat daar verder nog meer vanaf? Hoeveel geeft hij daarvan weg? Allemaal relevante vragen voordat we een oordeel moeten vormen...

xsidd schreef:Abortus word toegestaan.
Want abortus is onder álle omstandigheden af te keuren?

xsidd schreef:Drugs word niet grof aangepakt uit angst voor mafia, of anders zou de economie otwrichten, maar toch gaan er mensen dag in dag uit dood in de goot.
Als je het grof aanpakt gaan diezelfde mensen op een andere manier wel dood in de goot. Bovendien verhoog je daarmee de criminaliteit en geweldsdelicten, of niet?

xsidd schreef:Een bekeuring die is bedoeld om de burger te beschermen of iets te leren, word totaal uitgebuit als melkkoe voor de overheid.
Als burgers er misbruik van maken dan moeten we terug naar het zero tolerance beleid. Iets wat trouwens heel Bijbels is als ik Leviticus en Numeri zo lees.

xsidd schreef:Ik heb mijn buik er vol van, en ik ben benieuwd wat jij of u van deze dingen vind, en ik hoop dat er mensen zijn die niet zoals velen het hoofdje laten hangen en het geduldig verdragen, maar dat men duidelijk stelling neemt.
Want we moeten de eer van onze Nederlandse aard (dat is: altijd zeiken en overal tegeningaan) hoog houden!
"Een libelle zweeft over het water..."

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 feb 2013 12:10

maaarten schreef:Zij heeft haar gezag namelijk van God ontvangen

Pardon?! Ooit van verkiezingen gehoord?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 feb 2013 12:10

maaarten schreef:(Oh en SGP of CU stemmen kan natuurlijk ook geen kwaad :) )
Want met de SGP of de CU als absolute solo-macht komt alles goed? :-k
"Een libelle zweeft over het water..."

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 28 feb 2013 12:29

Het is een beetje raar om te denken dat de overheid niet Gods dienares is, omdat ze dingen fout doet. Hoe denk je dat de overheid in Paulus' tijd was?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 feb 2013 12:41

Lock&Stock schreef:Pardon?! Ooit van verkiezingen gehoord?

De overheid is ouder dan de democratie hoor. God heeft de mensen een overheid gegeven om het kwaad van de mensheid in de toom te houden en zo een leefbare maatschappij tot stand te doen komen. Vroeger waren dat koningen, toen kregen we in NL stadhouders en een staten-generaal, toen weer een koningshuis, en nu een parlementair gecontroleerde monarchie. Maar ten diepste blijft de overheid de overheid en die overheid ontleent haar gezag aan God, Die Koning is over heel de wereld. Hoe wij die overheid verder ook precies regelen (koningen, democratie etc.) verandert niet zo veel aan dit punt. Ons meningsverschil is een kwestie van perspectief denk ik. :wink:

Overigens ben ik, samen met de SGP, een groot voorstander van scheiding van Kerk en staat, en vind ik zowel de staatskerk als de kerkstaat verwerpelijk. Daarmee ben ik natuurlijk absoluut niet tegen scheiding van geloof het staat, hetgeen volgens mij ook een onmogelijk en een seculier sprookje is. :mrgreen:

Laten we overigens ook niet vergeten de danken voor de goede dingen die de overheid doet. De overheid doet veel dingen waar ik hele grote moeite mee heb, maar ik wordt er ook niet goed van als Christenen over Christenvervolging beginnen te blaten als de winkels op zondag wat vaker open zijn, terwijl er in andere landen Christenen worden afgemaakt om hun geloof. Ik vind abortus en euthanasie iets zieks, maar tegelijkertijd ben ik dankbaar voor de goede dingen die onze gezondheidszorg voor veel mensen doet. Laten we niet vergeten dankbaar te zijn tegenover de overheid en tegenover God voor de goede dingen, die wij van de overheid mogen ontvangen.

Pcrtje schreef:Want met de SGP of de CU als absolute solo-macht komt alles goed? :-k

Nou, er zou in ieder geval een stuk beter zijn dan nu wat mij betreft. :D

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 28 feb 2013 12:51

maaarten schreef:Tja, ik denk dat alle Christenen het er wel over eens zijn dat onze overheid niet altijd haar taak als dienares van God goed doet, een duidelijke stelling innemen gebeurt wel volgens mij. Wat kunnen we nog meer doen? Ik weet het niet zo goed

Paulus gebiedt ons voor de overheid te bidden

"Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, voor koningen en alle hooggeplaatsten, OPDAT wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen."

(Oh en SGP of CU stemmen kan natuurlijk ook geen kwaad :) )
OPDAT etc etc !!!
Daar heb je de reden voor het gebed voor de overheid.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 feb 2013 13:14

maaarten schreef:De overheid is ouder dan de democratie hoor.

Misschien de overheid als concept. Maar ons huidige overheid is toch echt gekozen dmv democratie. Daar heeft God bar weinig mee te maken.

maaarten schreef:God heeft de mensen een overheid gegeven om het kwaad van de mensheid in de toom te houden en zo een leefbare maatschappij tot stand te doen komen. Vroeger waren dat koningen

Sorry, maar als God direct verantwoordelijk zou zijn voor het gros van de middeleeuwse koningen dan ben ik niet erg onder de indruk.....

maaarten schreef:Maar ten diepste blijft de overheid de overheid en die overheid ontleent haar gezag aan God

Dat is jouw persoonlijke geloof, onze grondwet zegt heul iets anders...

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 28 feb 2013 13:19

Lock&Stock schreef:
Dat is jouw persoonlijke geloof, onze grondwet zegt heul iets anders...

inderdaad, gelukkig leven we niet in een theocratie.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 feb 2013 13:24

Lock&Stock schreef:Misschien de overheid als concept. Maar ons huidige overheid is toch echt gekozen dmv democratie. Daar heeft God bar weinig mee te maken.

Mijns inziens sluit democratie, die de leden van de overheid kiest, en theocratie, waar God de overheid als concept en instantie haar gezag verleent, elkaar niet uit. Dit is heel wat anders overigens dan het soort theocratie wat tot een kerkstaat of een staatskerk leidt.

Lock&Stock schreef:Sorry, maar als God direct verantwoordelijk zou zijn voor het gros van de middeleeuwse koningen dan ben ik niet erg onder de indruk.....

Tsja, sommige lui hebben het gezag dat God hen gegeven heeft misbruikt. Sommige vaders misbruiken ook het gezag dat ze als hoofd van het gezin hebben gekregen. Sommige politieagenten misbruiken ook het gezag dat ze hebben als wetshandhavers. Dat men het gezag dat ze op legitieme wijze van een hoger gezag hebben gekregen misbruiken is helaas een realiteit.

Lock&Stock schreef:Dat is jouw persoonlijke geloof, onze grondwet zegt heul iets anders...

En toch vaardigt onze koningin nog wetten uit met de frase 'bij de gratie Gods' erin. Dus volgens mij erkent onze staat formeel nog wel dat zij haar gezag ontleent aan God.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 28 feb 2013 13:37

@Pcrtje

Tja je kunt alles ter discusie stellen, en dat was te verwachten hier natuurlijk, maar ik zie het nut van je vragen niet zo...

Het komt er bij mij op neer dat je iets onderuit wil halen waarvan iedereen heel goed weet dat men als overheid het hier soms aardig verprutst...

@Kvina

Tja, ik zit met dezelfde vraag voor mezelf... En achteraf gezien, denk ik dat ik dat er ook maar een uitroepteken bij dit topic zet, want ik wil Gods Woord zeker niet ontkrachten...

@Allemaal

Tja, nu gaat het inhoudelijk over wat ik zei, maar wat vinden jullie er nu van dat dit zo maar mag, kan en gebeurd zonder dat er iemand tegen onrecht in opstand komt?

Groet:-)

Terug naar “Archief”