xsidd schreef:Uhmmm, moeten we alles begrijpen dan?
Redenatie breekt af, maar geloof bouwd op.
Ik heb niks te waarderen aan verschil, want wat is het nut ervan?
Laat ik me maar bezig houden met bidden, en het Woord lezen, en bidden om leiding van Gods Geest.
Dat is mijn doel:-)
Groet
xsidd geeft een spontane reactie op de topic over de Bijbeltekst. Toch is het meer dan een lukrake, voor-de-vuist-weg-reactie, denk ik. Het geeft namelijk in een notendop weer wat de denktrant van veel behoudende christenen is. Of ze nu van protestantse of evangelische huize zijn. Ik maak me grote zorgen over de teneur die uit de reactie blijkt.
De keuze tussen de Textus Receptus als geaccordeerde brontekst van de Bijbel en die van Nestle - Aland is natuurlijk pas ontstaan op het moment dat de Nestle - Aland voor de eerste keer verscheen (op dit moment wordt, meen ik al de 27e druk gebruikt). Daarvoor was er alleen de Textus Receptus, een tekst die op een aantal andere betrouwbaar geachte bijbeltekstversies is gebaseerd.
De Neste - Aland versie is gebaseerd op veel meer Bijbeltekstversies, die qua omvang varieren tussen echt losse snippertjes tekst (het oudste fragment is een snipper van een paar vierkante centimeters) en versies van hele Bijbelboeken. De kern van Nestle - Aland is dat er een wetenschappelijke methode op is losgelaten, die in de voor-wetenschappelijke tijden nooit mogelijk was geweest. Met nieuwe wetenschappelijke inzichten en methoden komen er natuurlijk ook nieuwe conclusies. En inderdaad verschilt de uiteindelijk Nestle - Aland Bijbel van de Bijbels die op de Textus Receptus gebaseerd zijn. Nu is Nestle - Aland een wetenschappelijke Bijbeluitgave, dus alle mogelijke varianten worden in een zeer, zeer uitgebreid notenapparaaat bij de tekst gevoegd. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen zijn voor een bepaald Grieks woord, omdat dit in de meeste tekstfragmenten zo voorkomt, maar tegelijkertijd worden alle tekstfragmenten genoemd waarin een ander Grieks woord (of een andere volgorde van Griekse woorden) gebruikt wordt. Dit gaat vaak om vele tientallen tekstversies die wetenschappelijk allemaal gerubriceerd staan en waaruit een keuze gemaakt moet worden om de meest waarschijnlijke Griekse tekst te reconstrueren. Dit is minitieus werk geweest voor zo'n beetje elk vers uit het Nieuwe Testament en daarin zijn ook beargumenteerde keuzes gemaakt. Maar het blijven natuurlijk keuzes van de opstellers van de uitgave, Nestle en Aland.
Toch is dit onvermijdelijk. Als je de vele tekstversies (vele honderden Papyri, Majuskel- en Minuskel Codices,
zie hier) van de Bijbel hebt opgespoord, van snipper tot complete Bijbelgedeelten, dan zul je alles met elkaar moeten vergelijken en de meest betrouwbare versie moeten kiezen. Dit is een wetenschappelijk gedreven methode om tot een Bijbelvertaling te komen. Daarbij gaat het om ouderdom, de mate waarin het voorkomt, de waarschijnlijkheid van een tekst, de controle op schrijf- of overschrijffouten enz. enz. Een zeer gecompliceerde en uiterst moeilijke arbeid.
Maar nu het pijnpunt dat ik voel bij de reactie van xsidd. Er wordt gezegd: "moeten we alles begrijpen dan?, "redenatie breekt af".
Dit is niets meer of minder dan een enorme kloof scheppen tussen wetenschap en geloof. Tussen denken en geloven.
Ik begrijp daar niets van. Terwijl iedereen tegenwoordig naar school gaat en ook zelf inziet dat alleen door je hoofd te gebruiken, door de wetenschap verder te helpen er verbeteringen kunnen worden aangebracht in de menselijke samenleving, en terwijl iedereen ook gebruikt maakt van de zegeningen van alle techniek, uitvindingen en ontdekkingen (mobiliteit, gezondheid, communicatie, voedselveiligheid, brandveiligheid, woningen bouwen, hygiëne, comfort) en daar ook een beter leven aan overhoudt met een langere levensverwachting, gaan een paar christenen opeens de zorgvuldige en arbeidsintensieve houding die bij die wetenschappelijke discipline hoort om dit alles mogelijk te maken, in het verdomhoekje stoppen. "Moeten we alles begrijpen dan?"
Als het om de Bijbel gaat, mag wetenschap opeens niet. "Redenatie breekt af, maar geloof bouwt op". ?????
Ik ben bang dat dit alleen maar geaccepteerd wordt in gemeenschappen waar intellectuelen allang geen plaats meer hebben, waar de knapste koppen op geen enkele steun kunnen rekenen, waar studeren alleen acceptabel is als het maar niet over God, de Bijbel of het geloof gaat en waar de gemeenschap dus aangewezen is op voorgangers en leidslieden die inderdaad allerlei domme vooroordelen kunnen handhaven omtrent wetenschap en onderzoek. Dan krijg ik daar vast te horen dat de wetenschap een complot voert of dat het allemaal ongelovige atheïsten zijn die het geloof willen wegvagen door middel van wetenschappelijke sprookjes.
Kom op zeg, we gaan de wetenschap toch niet tegen het geloof uitspelen? Het is toch niet zo dat de aarde nooit om de zon heeft gedraaid, omdat gelovigen dat al die tijd maar niet voor mogelijk konden houden? Het zijn gewoon nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen, die ons als mens gedwongen hebben om oude inzichten los te laten en ze te herzien. En dat geldt ook voor allerlei andere zeer tastbare dingen, zoals bijvoorbeeld de Bijbeltekst. Opeens is daar een snipper van het Johannes-Evangelie dat nog veel ouder is dan welke tekstversie ook die we hebben. Mogen we daar dan helemaal geen studie naar doen, omdat de tekst toevallig een afwijkend Grieks woord bevat, een woord dat niet overeenkomt met wat altijd in de traditionele Bijbeltekst heeft gestaan? Natuurlijk wel, we moeten het goed en grondig onderzoeken en afwegen of dit moet leiden tot een aanpassing van de tot nu toe gehanteerde Bijbeltekst. Dit zijn toch gewoon feiten die we onder ogen mogen zien. Ook als het in de loop van de tijd om duizenden tekstversies gaat. En dat gaat het in dit vakgebied! Door deze zoektocht is de
Textus Receptus wetenschappelijk gezien van veel minder waarde geworden.
Geloof is voor mij niet dat ik allerlei opvattingen verplicht moet vasthouden, ook al wijzen nieuwe feiten iets anders uit. Feiten spreken voor zich. Net zoals de aarde een werkelijkheid is, die we kunnen onderzoeken en waarvan we tegelijkertijd kunnen zeggen dat ie geschapen is door God (iets wat onzichtbaar is, maar geloofd moet worden), zo kunnen we de Bijbeltekst ook grondig onderzoeken en het toch nog Gods Woord blijven noemen (iets dat niet aanwijsbaar is, maar geloofd moet worden).
Geloof gaat veel meer om de onzichtbare dingen, als je het mij vraagt. De zichtbare dingen, de feiten hoef ik niet te geloven. Die kan ik zo aanwijzen of ze via een goede methode opsporen en ontdekken (wetenschap).
Kortom, ik ben bang dat er met de teneur van xsidd's spontane reactie een soort dom en eigenwijs christendom gaat ontstaan, dat niets meer wil weten van welke feiten dan ook, omdat ze niet in staat is de intellectuele arbeid te verrichten die hoort bij het aanpassen van de eigen mening op grond van nieuwe inzichten. Dan hou je een hele domme en ongeïnformeerde christelijke gemeenschap over. Vol bange mensen die menen dat harde wetenschappelijke feiten de dingen van God zouden kunnen aantasten.
gravo