Janvanverweg schreef:wat leuk, er zijn veel zgn valse kerken/sekten en daarom moeten al die kerken hun leer te vuur en te zwaard verdedigen al de ware leer
de NBG kan veel leren, maar de bijbel zwijgt over ware en valse kerken. het is daarom niet verrassend dat er zoveel scheuringen veroorzaakt zijn vanwege de valse leer dat het 'om de juiste leer' gaat. nadruk op de leer wordt verwart waar het werkelijk om gaat. het navolgen van Christus.
de teksten die je aanhaalt verwijzen naar de leer van Christus: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf,
en het navolgen ervan!!! deze teksten slaan niet op leren die theologen meer dan duizend jaar later in elkaar gekunstelt hebben.
de leer van Jezus is niet gelijk aan de drie formulieren. de bijbel leert - bij leer problemen- dat de sterke in het geloof moet schikken vanwege de zwakkere. (eten van offervlees etc) wat veel kerken ervan gemaakt hebben is dat 'de zwakkeren'(dwz anders denkenen) verguisd en afgeschreven worden.
kijk b.v naar het hele thema rond muziek in de kerk. de sterke gelovigen willen hun inzicht aan de 'zwakkere' opleggen en daarmee verhinderen ze dat de zwakkere onbezorgd en onbelemmerd God kan loven.
het zal duidelijk zijn dat het verval van de kerk hierin ligt: de kerk neemt elkaar de maat en gaat daarbij op Gods troon zitten en maakt zo een karikatuur van christelijke naasteliefde.
Men onderscheidde goed!
Als de kerk in haar openbaringsvorm de leer, d.w.z. zoals de theologische, trinitarische en synthetische dogmatiek (bedoeld worden de dogmatieken die de Bijbel als hoofdbron nemen) de leer stelselmatig beschrijft, niet zuiver houdt dan mag men vrijuit dwalingen in de kerk brengen?
Nu, dat is de pest voor de kerk, want als de kerk een leervrijheid heeft, dan zal de duivel er voor zorgen dat de waarheid verguisd en vertrapt wordt.
Waarom hebben de Kerkvaders concilies gehad over de leer? Om de leer zuiver naar Gods Woord te houden. Denk hierbij aan het concilie van Nicea I in 325 na Christus. Waar het ging om het grote stuk der Drie-eenheid Godes. Moesten de schriftgetrouwe Kerkvaders dit niet verdedigen tegenover de dwaalleraar Arius.
Maar ook later, moesten Calvijn, Luther, Knox, Zwingli, Hus niet uit de Roomse kerk treden? Moesten deze reformatoren -die nu eeuwig de strijd te boven zijn- niet de leer naar de Heilige Schrift verdedigen? Of moesten zij de dwalingen van de Roomse poppenkast tolerant toe laten staan? En zeggen dat zij ook wel door goede werken bekeerd kunnen worden? Nee, de liefde Gods drong hen (2 Kor. 5:14). Zij moesten waarschuwen, dat was hun roeping. In die zin moest ook Guido de Brès, Petrus Datheen, Caspard Olevianus en Zacharias Ursinus strijden voor de zuiverheid van de leer, opdat de mens in de kerk niet op droggronden naar de eeuwigheid gestuurd werden. Dat moet de kerk ook nu nog doen.
Het was dan ook de apostel Johannes die naar de engel, dat is opziener (zie Openbaringen 2:1, kanttekenaar 1) van de gemeente van Efeze schreef: (Openbaringen 2:2 + kanttekeningen)
"
5Ik weet uw werken, en 6uw arbeid, en 7uw lijdzaamheid, en dat gij 8de kwaden niet kunt dragen; en dat gij 9beproefd hebt degenen die uitgeven 10dat zij apostelen zijn, en zij zijn het niet, en hebt hen leugenaars bevonden;"
De kanttekeningen vermelden dit er bij:5 Dat is, al uw doen, goed en kwaad, gelijk in het volgende verklaard wordt. Hier spreekt Christus niet van een enkele wetenschap alleen, maar van een wetenschap die met een werkende zorg, en voornemen om dat te belonen of te bestraffen, is gevoegd, gelijk in al de brieven zal verklaard worden.
6 Namelijk in het gestadig leren en vermanen. Zie 1 Thess. 5:12. 1 Tim. 5:17.
7 Namelijk in het verdragen van vervolgingen, gelijk vers 3 breder verhaald wordt.
8 Dat is, die ergernissen aanrichten in leer of leven. Zo wordt hier dan zijn ijver geprezen in het oefenen van de kerkelijke discipline.
9 Gr. verzocht, of: alzo beproefd en onderzocht dat gij hun valsheid hebt aan den dag gebracht.
10 Dat is, die voorgaven dat zij van Christus waren gezonden, gelijk vele valse leraren en valse apostelen in dien tijd alrede in de gemeenten opstonden, Hand. 20:29, enz. 2 Kor. 11:13, enz.
En verder moet de apostel Johannes dit loffelijk getuigenis op schrijven: (Openbaringen 2:6 + Kanttekening)
Maar dit hebt gij, dat gij de werken 16der Nikolaïeten haat, welke Ik ook haat.Kanttekening 16:Deze sekte der Nikolaïeten, gelijk enige oude schrijvers getuigen, leerde dat hoererij geen zonde was, en dat afgodenoffer te eten geoorloofd was, waartegen het besluit der apostelen Hand. 15:29 is gesteld. Sommigen menen dat Nikolaüs, een van de eerste diakenen, Hand. 6:5, daarvan de auteur zou zijn geweest, die als een andere Judas van de zuiverheid der leer van Christus zou zijn vervallen, hoewel anderen hem daarover ontschuldigen, en houden dat een andere Nikolaüs daarvan de invoerder geweest is, die den naam van dezen eersten Nikolaüs daartoe heeft misbruikt. Zie Eusebius, Kerkelijke Historiën, boek 3, hfdst. 26, en Irenaeus, boek 1, hfdst. 7.
----------
Het moge duidelijk zijn dat de gemeente van Efeze de leer zuiver naar Gods Woord hield.
Dit blijkt ook uit de derde brief tot de gemeente van Pérgamum. Want daar moest Johannes van schrijven, dat zij de leringen der Nikolaïeten niet haatte, maar die God wel haat. (Openbaringen 2: 14,15)
----------
Verder schrijft de Apostel aan de gemeente te Efeze (Efeze 4:14 + Kanttekening):
Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door 33de bedriegerij der mensen, door arglistigheid om listiglijk tot dwaling te brengen;Kanttekening 33Of: ongestadigheid. Gr. teerling, of teerlingspel, waardoor de apostel de bedriegerijen of listen van zodanige mensen verstaat, die de discipelen van Christus door dwalingen zoeken aan zich te trekken, niet anders dan de tuisers of teerlingspelers wonderlijke listen en valsheden weten te gebruiken om het goed van andere lieden aan zich te brengen, gelijk de volgende woorden ook verklaren.
Verwijzingen naar deze tekst:Job 6 op vers 26; Hoogl. 2 op vers 15; Ez. 40 op vers 5; Matth. 11 op vers 7; 1 Kor. 14:20; Ef. 6 op vers 11; Hebr. 5 op vers 13; Hebr. 13:9; 2 Petr. 3 op vers 18
Hieruit blijkt wel dat de leer zuiver houden ook de roeping van de kerk -in haar openbaringsvorm is- is.
Want als de kerk de dwalingen tolereert, vervolgens de leden op droggronden naar de ontzaglijke eeuwigheid stuurt. Dit brengt een verantwoording mee voor de dienaars van de kerk!