Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2013 11:07

Faramir schreef:Dank je wel Rotterdam. Ik merk dat ik per abuis jou geciteerd heb terwijl ik eigenlijk van Mealybug een onderbouwing wou hebben. Ik zie in de geschiedenis (van het concilie) namelijk geen basis voor zijn uitspraak.

Dat laatste is geschiedkundig niet waar tenzij je het hieropvolgende eigenlijk wil aangeven met je aanhalingstekens. Het christendom was in de tijd ervoor wel degelijk georganiseerd. Bisschoppen hadden de geestelijke leiding over gebieden en hadden onderling ook contact om zaken te bespreken. Indien, zoals jij beweert, het christendom niet georganiseerd was dan had er überhaupt nooit een concilie bijeengeroepen kunnen worden waar honderden bisschoppen aanwezig waren.

Voor de rest ben ik bekend met de verscheidende concilies.


Klopt - daarom gebruikte ik aanhalingstekens.

Nicea was het eerste officiële oecumenisch concilie waar alle kerkvaders samen zijn gekomen.
Daar is "de leer" onder woorden gebracht voor de gehele kerk.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2013 11:18

rotterdam schreef:Daar is "de leer" onder woorden gebracht voor de gehele kerk.

Klopt.
Er rustte allen weinig zegen op deze heersende kerk als bevelen en decreten uitgevend Instituut ipv de dienende kerk die het had moeten worden en welke, net als de apostel al aangeeft, niet heerst over andermans geloof.
Maar goed, Augustinus' ''compelle intrare'' werd dan ook letterlijk genomen en de zwaarden gesmeden.
Macht werd het sleutelwoord.
Daar werd alles voor verloochend en bedrogen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Donatio_Constantini

Faramir

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Faramir » 09 dec 2013 11:26

Dat is jouw hele bijzonder negatieve interpretatie op de geschiedenis. Dat is prima hoor, maar geen enkele serieuze geschiedkundige zal het daarmee eens zijn.

Je interpreteert er rustig op los en dat staat je vrij. Maar ik kan je daarmee helaas echt niet meer serieus nemen. Je strooit met uitspraken maar onderbouwt ze nooit of zo halfslachtig dat het eerder lachwekkend is. Ik ben daar mee klaar.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Katlheen » 09 dec 2013 17:45

Er zijn wel meer misstanden die toch als waarheid worden opgediend of op basis waarvan men stelling neemt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2013 18:17

Katlheen schreef:Er zijn wel meer misstanden die toch als waarheid worden opgediend of op basis waarvan men stelling neemt.

Precies, maar alles wordt al gauw negatief genoemd en dat mag niet, tegenwoordig.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Katlheen » 09 dec 2013 20:44

Tja, neem nu Galileo Galilei, die zou ook flink vervolgd zijn door de toenmalige Kerk. Blijkt dat de zaken toch wat anders lagen, maar ja, historisch incorrecte "feiten" gebruiken om vooral te kunnen afgeven op een instituut is natuurlijk prettiger en makkelijker.

Even naar de discussie inzake de opa van Rotterdam, ik denk dat Rotterdam alleen maar wilde aangeven dat een ieder van ons, in een andere tijd, ook hele andere standpunten had kunnen hebben. Kijk toch eens naar Nazi Duitsland. We roepen wel ach en wee, maar ik denk niet dat die mensen 20 jaar voor die tijd hadden kunnen bedenken dat ze die verschrikkelijke dingen zouden doen. Experimenten te over die aantonen dat mensen toch dingen kunnen doen die ze "normaal" niet zouden doen of vinden.

Wil ik daarmee zeggen dat je dan maar akkoord moet gaan? Nee, maar stellige uitspraken als "ik zou dat nooit doen of zoiets vinden", de realiteit ligt toch wat genuanceerder. Nogmaals, het is geen vrijbrief of een akkoord.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 10 dec 2013 08:15

Katlheen schreef:Even naar de discussie inzake de opa van Rotterdam, ik denk dat Rotterdam alleen maar wilde aangeven dat een ieder van ons, in een andere tijd, ook hele andere standpunten had kunnen hebben. Kijk toch eens naar Nazi Duitsland. We roepen wel ach en wee, maar ik denk niet dat die mensen 20 jaar voor die tijd hadden kunnen bedenken dat ze die verschrikkelijke dingen zouden doen. Experimenten te over die aantonen dat mensen toch dingen kunnen doen die ze "normaal" niet zouden doen of vinden.

Wil ik daarmee zeggen dat je dan maar akkoord moet gaan? Nee, maar stellige uitspraken als "ik zou dat nooit doen of zoiets vinden", de realiteit ligt toch wat genuanceerder. Nogmaals, het is geen vrijbrief of een akkoord.


Dat wilde ik inderdaad aangeven, Kathleen.

Elia was realistischer dan velen, in 1 Kon.19 zegt hij "HEERE, ik ben niet beter dan mijn vaderen."

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 08:36

rotterdam schreef:Elia was realistischer dan velen, in 1 Kon.19 zegt hij "HEERE, ik ben niet beter dan mijn vaderen."


Dat was tenminste echte nederigheid, in plaats van een geveinsde nederigheid.
Jezelf zogenaamd vernederen en een medechristen/mens met een ander kleurtje als mindere behandelen haalt je leer helemaal onderuit , natuurlijk.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor alexander91 » 10 dec 2013 09:08

rotterdam schreef:Elia was realistischer dan velen, in 1 Kon.19 zegt hij "HEERE, ik ben niet beter dan mijn vaderen."
mealybug schreef:
Dat was tenminste echte nederigheid, in plaats van een geveinsde nederigheid.
Jezelf zogenaamd vernederen en een medechristen/mens met een ander kleurtje als mindere behandelen haalt je leer helemaal onderuit , natuurlijk.
De liefde denkt niet kwaad en hoopt alle dingen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2013 09:40

Dit is geen onderwerp voor dit topic, omdat ik weet dat in andere kerkelijke richtingen ook bepaalde uitspraken zijn gedaan.
Het is dus allesbehalve fair om nu met een dikke vinger naar een overleden dominee te wijzen.
Bepaalde uitspraken werden in die tijd gedaan!
Interessanter zou zijn om eens na te gaan hoe het komt dat er verschillende rassen zijn ontstaan!
Hoe zouden Adam en Eva er uit hebben gezien en hoe komt het dan dat er gele mensen met schuinstaande ogen, grof gebouwde donkerharige, het zgn rode type, het negroïde type en het blanke ras zijn?

Mealybug grijpt ook werkelijk ieder onderwerp aan om een bepaalde kerk of dominee in diskrediet te brengen. Is dat dan wel christelijk? En als dominee hier fout in is geweest, met de toenmalige kennis en mening!, zal de Heere daar Zijn oordeel over uitspreken. Die selectieve verontwaardiging is totaal niet gepast.

In bepaalde kerken is ook een bezwaar tegen het dopen van geadopteerde kinderen, gaan we daar ook ons oordeel over uitspreken, zonder dat de tegenpartij zich kan verdedigen hier?
Het is niet zo moeilijk om de fouten en gebreken bij de ander aan te wijzen en te benoemen.

Laten we dit topic weer houden voor neutrale berichtgeving over de genoemde kerkverbanden alstublieft!!

En ik heb inmiddels iets gevonden op RD.nl:

De kerkenraad van de oud gereformeerde gemeente in Nederland (oggiN) te Geldermalsen heeft een woning gekocht aan de Tielerweg 50, tegenover het kerkgebouw van de gemeente. Het huis is bedoeld om vijf personen te huisvesten die dag en nacht zorg nodig hebben.

Het pand, dat gekocht is voor 640.000 euro, krijgt de naam Huize ds. W. H. Blaak. De overdracht vond op 1 november plaats.

RST Zorgverleners neemt de zorg voor de toekomstige bewoners voor haar rekening. De komende tijd wordt het pand verbouwd en ingericht.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 11:09

schelpje3 schreef:Interessanter zou zijn om eens na te gaan hoe het komt dat er verschillende rassen zijn ontstaan!
Hoe zouden Adam en Eva er uit hebben gezien en hoe komt het dan dat er gele mensen met schuinstaande ogen, grof gebouwde donkerharige, het zgn rode type, het negroïde type en het blanke ras zijn?



Nou, daar had Du Marchie dus een antwoord op, en dat was een heel erg fout antwoord, waar een hele theologie op gebaseerd werd.
De beste man had daar destijds onmiddellijk gecorrigeerd moeten worden op bijbelse manier.
1 Kor 14:29 beschrijft deze gemeentelijke ordeing heel duidelijk, volgens mij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2013 11:16

schelpje3 schreef:Het is niet zo moeilijk om de fouten en gebreken bij de ander aan te wijzen en te benoemen.
Laten we dit topic weer houden voor neutrale berichtgeving over de genoemde kerkverbanden alstublieft!!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 11:20

schelpje3 schreef:Het is niet zo moeilijk om de fouten en gebreken bij de ander aan te wijzen en te benoemen.
Laten we dit topic weer houden voor neutrale berichtgeving over de genoemde kerkverbanden alstublieft!!

Niet in ieder geval kan en mag een mens neutraal blijven.
Dergelijke passiviteit kan wereldoorlogen tot gevolg hebben.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Rozijn » 10 dec 2013 11:36

Als iedereen neutraal blijft, komt er geen wereldoorlog... ;)

Maar on-topic: het is waar dat in het verleden door leden en voormannen van de OGG uitspraken zijn gedaan die niet goed zijn. Het is ook waar dat in het verleden door mensen en voormannen van buiten de OGG uitspraken zijn gedaan die niet goed zijn.
Als op dit moment iemand vanuit de OGG hetzelfde beweert, lijkt me dit de plaats om daar over te spreken. Als dat niet het geval is zou ik een geschiedkundig topic openen over de visie die men in het verleden had op bepaalde punten. Waarbij je de vraag kunt stellen hoe het komt dat er zo weinig verschil was tussen de visie van de gehele samenleving en de visie van de bevindelijken (alleen versmallen tot de OGG is wat magertjes). Je zou ook kunnen kijken of de verandering in visie in deze groepen op dezelfde manier verliep.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 10 dec 2013 19:51

Rozijn schreef:Als iedereen neutraal blijft, komt er geen wereldoorlog... ;)

Maar on-topic: het is waar dat in het verleden door leden en voormannen van de OGG uitspraken zijn gedaan die niet goed zijn. Het is ook waar dat in het verleden door mensen en voormannen van buiten de OGG uitspraken zijn gedaan die niet goed zijn.
Als op dit moment iemand vanuit de OGG hetzelfde beweert, lijkt me dit de plaats om daar over te spreken. Als dat niet het geval is zou ik een geschiedkundig topic openen over de visie die men in het verleden had op bepaalde punten. Waarbij je de vraag kunt stellen hoe het komt dat er zo weinig verschil was tussen de visie van de gehele samenleving en de visie van de bevindelijken (alleen versmallen tot de OGG is wat magertjes). Je zou ook kunnen kijken of de verandering in visie in deze groepen op dezelfde manier verliep.


juni 2013 ; De Nederlandse kerken erkennen schuld aan de slavernij. De Raad van Kerken komt vandaag met een verklaring waarin staat dat ook de kerken bij de slavenhandel betrokken waren.
Nederland was een van de laatste Euroepse landen waar de slavernij werd afgeschaft. Dat gebeurde officieel op 1 juli 1863, binnenkort 150 jaar geleden.
"Slavernij werd door de kerken altijd goedgepraat. Er werd systematisch de andere kant op gekeken", zei voorzitter Van der Kamp (raad van kerken) Dat gebeurde omdat er veel geld mee werd verdiend. Volgens Van der Kamp is het tijd dat blanken erkennen dat zij een "zwarte holocaust" teweeg hebben gebracht.

Erg hard heeft protestants Nederland niet gelopen om de slavernij afgeschaft te krijgen, zegt Gea Gort. Ze schreef het boek 'God is niet wit', over de kerkelijke betrokkenheid bij de slavernij.

Nederlands Indië ; Het militaire optreden in Indië kon in Nederland rekenen op de instemming van een meerderheid van de Nederlanders. De Tweede Politionele Actie bijvoorbeeld werd, blijkens een onderzoek van de publieke opinie in 1948, door 62% van de ondervraagden goedgekeurd en door 19% afgekeurd, terwijl een even groot percentage geen mening had.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten