Paardenvlees

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Paardenvlees

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 13:03

Nu blijkt er ook paardenvlees in de gehaktballetjes van de Zweedse meubelgigant te zitten.
Nou en, zou ik zeggen. Je vindt ze lekker of niet. Het was tot een aantal jaren geleden heel normaal om paardenvlees te eten, je had zelfs hier in de buurt een echte paardenslager. Deze slachtte ze zelf en mijn moeder haalde daar vaak biefstuk, was heerlijk mals.
Maar begrijp ik nu goed dat het dan uit de schappen wordt gehaald en vernietigd?
Zo nee, gelukkig maar, zo ja, waarom? Het is goed voedsel, alleen is het niet helemaal zoals op het etiket staat.

Lock&Stock

Re: Paardenvlees

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 13:06

Het bekende biefstukken restaurant in Amsterdam waar ik al bijna 10 jaar elk jaar kom met een groep vrienden blijkt al 80 jaar paardenvlees te serveren. Heb er altijd met plezier en veel smaak gegeten. Daarnaast meen ik me niet te herinneren dat er specifiek werd geclaimed dat het rundvlees was. Dus volgens mij is er niet gelogen, al verwacht je natuurlijk geen paard op je bord.

Ik heb er een dubbel gevoel bij, het boeit me oprecht niet dat het paard is, smaakt me net zo goed als rund. Maar het is volgens mij algemeen bekend dat er een grote groep mensen wel een probleem mee heeft. Lijkt me niet meer dan redelijk dat het er wel bij wordt vermeld.

Ik ga in ieder geval zonder problemen weer naar dat restaurant of de IKEA, vraag me alleen of hoe groot de groep is die dat niet doet....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 13:08

Het gaat mij om het gegeven dat (waarschijnlijk) goed voedsel vernietigd wordt!
Ik eet geen lasagne uit de diepvries, noch de bekende gehaktballetjes, ik bereid alles zelf.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 13:14

schelpje3 schreef:Het gaat mij om het gegeven dat (waarschijnlijk) goed voedsel vernietigd wordt!

Ja dat vind ik ook belachelijk, geef het dan aan de voedselbank ofzo. (of verkoop het aan mij met korting ;) )

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 25 feb 2013 13:18

het gaat meer om het maatschappelijke probleem dat er bewust niet gemeld is dat het om paardevlees gaat terwijl er bedrijven zijn die dit dus niet wisten en dus eigenlijk ook bedonderd zijn.

Hopelijk gaat dat bedrijf die paardevlees onder een andere naam verkocht gewoon failliet, hun terechte straf. Zou het zelfde zijn als ik zeg dat je suiker krijgt en ik stop er zout in... (nu zul je dit proeven...) maar je snapt wat ik bedoel !

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 feb 2013 13:28

In paardenvlees is de pijnstiller fenylbutazon gevonden. Het gaat om een medicijn dat niet in de voedselketen terecht mag komen.
Verder is het zeer storend dat je op alle niveaus in de EU gewoon bedrogen wordt.
Je kunt alle E-nummers wel bestuderen op het etiket, maar als je paard ipv rund te eten krijgt, vraag je je toch af of de rest ook wel waar is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 13:31

Het beste is om zelf zo puur mogelijk voedsel in te kopen, bij eerlijke leveranciers, de middenstander bijv.
Ik koop niets kant-en-klaar, gebruik nauwelijks zakjes en pakjes.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 25 feb 2013 13:32

mealybug schreef:In paardenvlees is de pijnstiller fenylbutazon gevonden. Het gaat om een medicijn dat niet in de voedselketen terecht mag komen.
Verder is het zeer storend dat je op alle niveaus in de EU gewoon bedrogen wordt.
Je kunt alle E-nummers wel bestuderen op het etiket, maar als je paard ipv rund te eten krijgt, vraag je je toch af of de rest ook wel waar is.

precies, de volgende keer zit er honden- of kattenvlees in. :(
weer een reden te meer om geen kant- en klaar voedsel te kopen.
je wordt aan alle kanten bedrogen - alles draait om geld en gewin ipv. om gezondheid en eerlijkheid.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 25 feb 2013 13:34

schelpje3 schreef:Het beste is om zelf zo puur mogelijk voedsel in te kopen, bij eerlijke leveranciers, de middenstander bijv.

helemaal mee eens - zoveel meer werk is het ook niet en je weet dan tenminste wat je eet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2013 13:35

schelpje3 schreef:Nu blijkt er ook paardenvlees in de gehaktballetjes van de Zweedse meubelgigant te zitten.
Nou en, zou ik zeggen. Je vindt ze lekker of niet. Het was tot een aantal jaren geleden heel normaal om paardenvlees te eten, je had zelfs hier in de buurt een echte paardenslager. Deze slachtte ze zelf en mijn moeder haalde daar vaak biefstuk, was heerlijk mals.
Maar begrijp ik nu goed dat het dan uit de schappen wordt gehaald en vernietigd?
Zo nee, gelukkig maar, zo ja, waarom? Het is goed voedsel, alleen is het niet helemaal zoals op het etiket staat.

Dat laatste is dus het probleem. Ik heb geen enkel bezwaar tegen paardenvlees, maar het moet wel goed zijn geëtiketeerd. Vertrouwen in de voedselindustrie is ontzettend belangrijk. Want nu is het paard, maar wat als er ineens varken in je kosjere hamburger blijkt te zitten. Of een stof waar je allergisch voor bent...

Hier in Ierland is het eten van paard blijkbaar nogal taboe, dus hier wordt er een enorme ophef over gemaakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 13:44

Mortlach schreef:maar wat als er ineens varken in je kosjere hamburger blijkt te zitten.

De Keuringsdienst van Waarde (te gek programma trouwens) heeft eens een aantal shoarma zaken in Amsterdam onderzocht, bleek er 1tje gewoon varkensvlees door de shoarma te doen maar wel te adverteren met Halal vlees......

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 feb 2013 15:38

Ach, iedere kip wordt ook al halal geslacht, en geen haan die er naar kraait .

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2013 17:10

Als er rundvlees op het etiket staat en het blijkt paardenvlees te zijn wat je koopt, dan ben je simpelweg besodemieterd. De vraag is daarom niet of iemand paardenvlees lust, maar veelmeer wie er van houdt om belazerd te worden.
Schelpje3 schreef:Het beste is om zelf zo puur mogelijk voedsel in te kopen, bij eerlijke leveranciers, de middenstander bijv.

Dat is inderdaad beter, maar als ook het rundergehakt van een paard afkomstig blijkt schiet dat nog niet op. Koop daarom je vlees nooit bij een supermarkt, tenzij je kan zien wat het is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2013 23:10

We kunnen vis gaan eten, maar daar zit dan misschien wel zeepaard in.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 feb 2013 23:20

Optimatus schreef:We kunnen vis gaan eten, maar daar zit dan misschien wel zeepaard in.

kan ook la niet meer vaker dan 1 keer per week, zit vol met Kwik, schijnt het.

Terug naar “Archief”