Het centrale begrip in behoudend gereformeerde kring is: "bekering".
Maar wat ik me wel eens afvraag is het volgende:
Veel (bevindelijk) gereformeerde protestantse kerken / gemeenten worden 'behoudend' genoemd. Zelf nemen ze dit predikaat ook vaak over. Ze willen niet afwijken van oude paden, ze willen behouden wat hen geschonken, de schat der eeuwen hen door de vaderen overgeleverd onveranderd conserveren (conservatief dus).
Maar dat centrale christelijke begrip 'bekering' past toch nauwelijks in dit patroon? 'Bekering', dat is toch verandering? Een nieuw begin? Een nieuwe geboorte? 'Ziet, het is alles nieuw geworden'?
Niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk mag je toch een nieuwe levenswandel, een andere praktijk of, om het klassiek te zeggen, andere praat, gelaat, gewaad en daad verwachten? Een radicale omkering? Van zwart naar wit, van dood naar levend?
Is het soms zo dat de diep ingesleten conservatieve houding, waarin alles bij het oude moet blijven, nauwelijks samengaat met die alles veranderende bekering? Is dat soms de reden dat men veel praat over de noodzaak van een verandering, maar dat die verandering bijna nooit concreet lijkt plaats te vinden of nauwelijks aanwijsbaar is? Is er daarom zoveel huiver om een levensverandering bij mensen een echte 'bekering' te noemen?
Vraag het maar eens aan mensen uit dit soort behoudende kerken. Nooit zullen ze ronduit zeggen dat ze waarachtig bekeerd zijn. Dat wat als 'het ene nodige' keer op keer gepredikt wordt, vindt nooit plaats!
Bekering is levensnoodzakelijk, maar veranderingen zijn slecht, daar moeten we maar niet aan beginnen.
Dat lijkt een spagaat!
Mijn voorzichtige conclusie is dan ook dat het behoudende karakter van dit soort kerken elke verandering in de kiem smoren, inclusief de zo sterk gepredikte geestelijke verandering, die 'bekering' genoemd wordt. Men vindt dat toch gevaarlijk en probeert de 'echtheid' van een verandering steeds weer ter discussie te stellen, zodat die verandering weer verder uitgesteld kan worden.
"Voorzichtig aan met die radicale oproep 'bekeert u'. We voelen er eigenlijk niet zoveel voor".
Een ander topic heette "Wil God mensen bekeren". Ik zou zeggen: God wil het wel, maar de kerken niet.
gravo