Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

Berichtdoor @tlantis » 03 aug 2003 20:42

Dit idee heb ik even van het Flevo Forum gehaald... Een topic waarin iedereen even kan posten wat hij of zij deze week van de predeking heeft geleerd... Dus verder geen (lange) discussies of opmerkingen over dominees met irritante stemmen ofzo... gewoon even uitwisselen wat we gehoord hebben en wat we er mee gaan doen. 8)

Goed, ik zal zelf maar ff de spits afbijten:
Ik heb vandaag een preek gehoord over het "zien op het Lam". Dus met andere woorden: "hoe geeft ik het offer van Jezus een plaats in leven?". Heel basic christelijk onderwerp eigenlijk, maar toch een onderwerp waarin je altijd veel van elkaar kan leren. De ds. vertelde o.a. iets over wat zonde is. Meestal denken wij hierbij direct aan slechte dingen die we doen. Terwijl zonde veel dieper gaat. Zonde is een deel van onze natuur die constant weg wil van God. Het zit in onze daden, onze gedachten en zelfs onze wil. Het was goed weer eens herinnerd te worden hoe we afstand moeten doen van onze zondige natuur en niet alleen vergeving moeten vragen voor onze zondige daden!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 03 aug 2003 21:52

de preek die ik vanmiddag heb gehoord ging over het volk Israel, wat door de Jordaan trok, dat God een weg baande.
Thema: God baant een weg, waar geen weg is...!

dat wij soms allerlei moeilijkheden zien, maar dat God daar oplossingen voor heeft. de ds zei: ongeloof is, het zoeken van ongelofelijke barieres, daar waar ze zijn, maar ook daar waar ze niet zijn. ik vond het een erg praktische preek! vooral dat God wegen baant, ook al denk je dat iets onmogelijk is. is denk ik wel iets waar we mee aan de slag kunnen!

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 04 aug 2003 08:51

hoorde een preek over deuterenomium, van een leuning op het dak, om geen bloedschuld over het huis te halen.
Was echt een geweldige preek, niet meteen helemaal vergeestelijken, maar wel de geestelijke kant laten zien. Een leuning van gebed en liefde om je huis etc. Gebruik de leuning die God neer zet.
En h/Hij zei nog speciaal wat tegen mij: Zo gij mijn stem dan heden hoort, gelooft mijn heil- en stroostrijk woord. Verhard u niet, maar laat u leiden.
Hij komt altijd precies op het moment dat je iets nodig hebt. Hoezo God spreekt niet meer?!
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gebruikersavatar
Theodoor
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mei 2003 11:29
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 04 aug 2003 09:48

k hoor de ook een preek maar het deed me zo weinig dat ik geen eens meer weet waar over?????
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 04 aug 2003 10:48

Ik vond de ds. behoorlijk log doen. Bah. Ik was behoorlijk geschrokken van die dominee. Terwijl ik wel mooie preken van hem heb gehoord.

Het ging over goede werken. (dan weet ik al wel wat er allemaal in voor komt, De RK-kerk, Het Moslim geloof etc.)

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Afat82 » 04 aug 2003 15:41

Theodoor schreef:k hoor de ook een preek maar het deed me zo weinig dat ik geen eens meer weet waar over?????


Als jij gisteren netjes in je eigen kerk was (Ger.Gem. Apeldoorn), dan preekte ds. Meeuse daar over Efeze 6, de wapenrusting Gods. Ik vond het persoonlijk wel een hele goede preek, vooral ook omdat het het vervolg was op de preek van vorige week. Hij legde heel duidelijk (of niet Theodoor...?) al de wapenen uit, de gordel (die de weke delen in de buik beschermt), het schoeisel, het schild, de helm, en nog een paar (sorry, effe geen bijbel bij de hand).

's Middags kon ik minder goed luisteren, was het een beetje warm. Weet nog wel dat het over Psalm 8 ging (het was een doopdienst), dat God door de zuigelingen spreekt, als je naar het ontstaan van een mens kijkt, hoe dat groeit in de moeder, en je ziet na de geboorte hoe perfect alles eruit ziet, de vingertjes, voetjes, enz., dat God daardoor tot ons spreekt.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 aug 2003 16:32

en anders weet theodoor het nu na 3x wel goed.

ik heb gister gehoord uit ruth 1 vers 20 en 21. en we hoorde gister een andere kant van naomi. een rouwende naomi.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 04 aug 2003 16:44

In de GerGem van Utrecht was er s'ochtens preeklezen, uit de Cathechismus, over het zweren en de eed afleggen volgens mij zondag 36.
Wat ik ermee ga doen, tja niet meer onnodig zweren.

s'Middags hadden we DS. Vischer die preekte over het offer van Kain en Abel, wel een mooie preek.
Hij legde de nadruk op dat het offer van Abel wel werd aangenomen en van Kain niet, alleen het offer van een rechtvaardig mens komt tot God.
De les voor mij was dat, Abel door ging met zijn Godsdienst, hij had de verhalen van ouders gehoord, over de zondeval, en de Moeder belofte, hij deed er wat mee maar zijn broer niet, terwijl het steeds gevaarlijker werd omdat Kain het niet kon hebben, en de dood er opvolgde.
De DS. zei, ook wij moeten onze loop in de renbaan moeten blijven vervolgen, net als Abel, ook al zit het ons tegen we moeten ons niet laten afleiden, van ons geloof, ook al volgd de dood, wij weten dan dat het goed zit dan.

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Afat82 » 04 aug 2003 18:16

[quote="johannes1"]en anders weet theodoor het nu na 3x wel goed.

quote]

Sorry, de computer op mijn werk is niet zo snel, dus heb ik per ongeluk drie keer op dat ding geklikt. Kan 'm ook niet meer wegkrijgen...
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Gebruikersavatar
Willempie
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 mei 2003 12:50
Locatie: in het midden van het land

Berichtdoor Willempie » 06 aug 2003 15:05

He cor,

Wat grappig. Die preek van kain en abel die hebben wij ook afgelopen zondag gehoord, maar dan in de gergem van Amersfoort. Waar dominee Visser staat. Daar ga ik iedere zondag naar de kerk. Volgens mij heeft hij hem toch iets anders verteld als bij ons want van die loopbaan heb ik niet gehoord. Maar het kan ook zijn dat ik op dat moment even niet zo goed luisterde. Ik vond het een goede preek.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

caprice

Berichtdoor caprice » 06 aug 2003 16:58

hoorde een preek over deuterenomium, van een leuning op het dak, om geen bloedschuld over het huis te halen.
Was echt een geweldige preek, niet meteen helemaal vergeestelijken, maar wel de geestelijke kant laten zien. Een leuning van gebed en liefde om je huis etc. Gebruik de leuning die God neer zet.
En h/Hij zei nog speciaal wat tegen mij: Zo gij mijn stem dan heden hoort, gelooft mijn heil- en stroostrijk woord. Verhard u niet, maar laat u leiden.
Hij komt altijd precies op het moment dat je iets nodig hebt. Hoezo God spreekt niet meer?!

Was dat in de hervormde kerk (gereformeerde bond) van Veenendaal? Daar was ik namelijk. Voor mij zei de dominee dat God 1 ding niet kan.

Een bidder laten staan...

Gebruikersavatar
Maartje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 aug 2003 15:42

Berichtdoor Maartje » 06 aug 2003 18:12

caprice schreef:
hoorde een preek over deuterenomium, van een leuning op het dak, om geen bloedschuld over het huis te halen.
Was echt een geweldige preek, niet meteen helemaal vergeestelijken, maar wel de geestelijke kant laten zien. Een leuning van gebed en liefde om je huis etc. Gebruik de leuning die God neer zet.
En h/Hij zei nog speciaal wat tegen mij: Zo gij mijn stem dan heden hoort, gelooft mijn heil- en stroostrijk woord. Verhard u niet, maar laat u leiden.
Hij komt altijd precies op het moment dat je iets nodig hebt. Hoezo God spreekt niet meer?!

Was dat in de hervormde kerk (gereformeerde bond) van Veenendaal? Daar was ik namelijk. Voor mij zei de dominee dat God 1 ding niet kan.

Een bidder laten staan...


Volgens de bijbel kan God zichzelf niet verloochenen.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

caprice

Berichtdoor caprice » 06 aug 2003 18:20

Volgens de bijbel kan God zichzelf niet verloochenen.

Inderdaad, maar dit is hier niet zo bedoeld.

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 06 aug 2003 18:54

Willempie schreef:He cor,

Wat grappig. Die preek van kain en abel die hebben wij ook afgelopen zondag gehoord, maar dan in de gergem van Amersfoort. Waar dominee Visser staat. Daar ga ik iedere zondag naar de kerk. Volgens mij heeft hij hem toch iets anders verteld als bij ons want van die loopbaan heb ik niet gehoord. Maar het kan ook zijn dat ik op dat moment even niet zo goed luisterde. Ik vond het een goede preek.


Zekers, die preken van hem zijn meestal wel fijn om te horen van hem.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Berichtdoor Thedudehimself » 06 aug 2003 19:35

Wegens vakantie geen preek geluisterd
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten