Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Dat Hij de wet vervult zet dingen wel in een ander ligt. Als Jezus zegt dat Hij niet is gekomen om de wet af te schaffen bedoelt Hij niet dat de wet dus onveranderd blijft. Want we weten allemaal dat bepaalde reinheidswetten, offerwetten enz wel degelijk door Jezus zijn afgeschaft. En de rustdag zikn velen op een andere dag gaan vieren.
Dus Jezus verdiept de wetten juist en verandert ook dingen. Ook ten opzichte van Genesis 9. Wie bloed vergiet, zijn bloed zal worden vergoten. Oog om oog, tand om tand, een leven voor een leven. En Jezus zegt daar ook wat over. Hoe vaak zegt hij niet. Er staat geschreven... Maar ik zeg jullie....
Een contrast dus tussen Torah en wat Jezus zegt. Dat probeer ik duidelijk te maken. Hij plaatst de wet in een ander daglicht. Zeker ook op het gebied vam de doodstraf.
Arco schreef:Let op: ik heb nog onvoldoende studie gedaan naar de toepassing van de Torah voor de heiligen. Dat wil niet zeggen dat het inderdaad zo is dat de Torah van toepassing is.
Één ding weet ik wel: de Torah is niet afgedaan. Lees Matt. 5 waarin de Heere Jezus zelf verklaard de wet en de profeten (een term om het Oude Testament aan te duiden) niet ontbonden is, maar dat Hij is gekomen om die te vervullen. Vervullen is niet afschaffen of buiten werking stellen.
Arco schreef:Zoals ik eerder gezegd heb (meen ik), geloof ik dat er geen wijziging in Gods plan is sinds het begin (Gen.1:1). Dus ik durf sterk te bestrijden dat de Heere Jezus wetten heeft afgeschaft of heeft veranderd. Er wordt door veel christenen (en dat geldt ook voor mij) veel van die wetten uit de Torah nog veel niet begrepen. Het doel en waarom God het zo wil, is niet altijd even gemakkelijk te zien. Maar, zoals gezegd, geloof ik niet dat alle wetten uit het Oude Testament voor ons van toepassing is. In het Nieuwe Testament staan 1050 geboden, meer dan in het Oude Testament.
Wellicht kunnen we in een ander topic dit verder uitwerken, want er zijn dingen die je zegt die wel geplaatst moet worden in een context. Die context mis ik totaal in je reactie en kan ik niet zomaar voor elk punt even oplepelen in dit topic.
Genesis 9 is een verbond voor alle mensen: heiden, jood en christen. Met Israël is het verbond verder uitgewerkt, waaronder de Tien Woorden. Wij, tenminste in onze kerk, lezen elke zondag de Tien Woorden, wat dus zegt dat onze kerk er waarde aan hecht.
Hoe zou je met de stem van het bloed willen omgaan die tot God opgaat? Zoals in Genesis 4 wordt verteld.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 47 gasten