Voor of tegen de doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Optimatus » 23 mar 2013 21:38

Je zou maar een gewetensbezwaarde executieambtenaar zijn...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 23 mar 2013 21:56

Optimatus schreef:Je zou maar een gewetensbezwaarde executieambtenaar zijn...

Dan doe je zoiets toch niet... :lol:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor elbert » 25 mar 2013 11:22

Diamantje schreef:Wat ik me ook altijd afgevraagd heb is iets heel anders: wat voor mensen zouden dat zijn, die de doodstraf uitvoeren? Ik bedoel: zouden ze het meestal doen omdat hun geloof het oplegt, uit wraakzucht tegen misdadigers of alleen om er geld mee te verdienen?
Het is een vak apart. ;)
Het lijkt erop dat velen het ook als een vak zien en niet meer dan dat. Dat lijkt me ook wel logisch, anders kunnen ze het niet doen.
Er zijn sommigen die een boek geschreven hebben over hun belevenissen, zoals Albert Pierrepoint. Er is ook een film over hem.
Een andere "hangman", Harry Allen, schreef dat hij nooit wakker lag van de executies die hij uitvoerde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 25 mar 2013 15:15

elbert schreef:Het is een vak apart. ;)
Het lijkt erop dat velen het ook als een vak zien en niet meer dan dat. Dat lijkt me ook wel logisch, anders kunnen ze het niet doen.
Er zijn sommigen die een boek geschreven hebben over hun belevenissen, zoals Albert Pierrepoint. Er is ook een film over hem.
Een andere "hangman", Harry Allen, schreef dat hij nooit wakker lag van de executies die hij uitvoerde.

Oh, dank u, is wel interessant om te weten. :) (Ja ik weet het, het is een ziekelijk trekje dat ik me dat soort dingen afvraag, maar zo ben ik nou eenmaal). :roll:

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 25 mar 2013 15:42

Maar sorry dat ik zo dram en zeur hoor, maar om even op deze vraag terug te komen: wat vindt de meerderheid hier: spreek je de Bijbel wel of niettegen als je als christen tegen de doodstraf bent? Want daar staat immers duidelijk voorgeschreven dat dat soms moet, maar een ander vindt dan bijv. dat dat in deze tijd niet meer zo te stellen is. Dus wat vind u?

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Floppie » 27 mar 2013 06:17

Tja, wie is hier de meerderheid? :lol:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor JeeWee » 27 mar 2013 09:34

Diamantje schreef:Maar sorry dat ik zo dram en zeur hoor, maar om even op deze vraag terug te komen: wat vindt de meerderheid hier: spreek je de Bijbel wel of niettegen als je als christen tegen de doodstraf bent? Want daar staat immers duidelijk voorgeschreven dat dat soms moet, maar een ander vindt dan bijv. dat dat in deze tijd niet meer zo te stellen is. Dus wat vind u?


Tja, natuurlijk sprteek je de Bijbel tegen als je tegen de doodstarf bent.
Maar selectief bijbellezen past ons erg goed. Toch?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 27 mar 2013 12:49

Het is trouwens wel een feit dat de meerderheid van de christelijke landen geen doodstraf meer heeft. Dus wellicht mag je er toch tegen zijn als christen zijnde.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor JeeWee » 27 mar 2013 14:40

Diamantje schreef:Het is trouwens wel een feit dat de meerderheid van de christelijke landen geen doodstraf meer heeft. Dus wellicht mag je er toch tegen zijn als christen zijnde.


Dus de meerderheid is de norm voor ons handelen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 27 mar 2013 16:18

JeeWee schreef:Dus de meerderheid is de norm voor ons handelen?

Nee, zo bedoel ik het niet, maar meer zo van: het zijn er heel veel die passages uit de Bijbel niet meer op deze tijd van toepassing vinden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor JeeWee » 27 mar 2013 21:56

En wie bepaalt wat wel en wat niet voor deze tijd van toepassing is?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 27 mar 2013 23:48

Ja, goeie vraag! Maar volgens mij heeft diegene die zei dat het in Bijbelse tijden zo was dat je criminelen niet levenslang kon opsluiten en onderhouden, wel gelijk. (Ik weet niet meer wie dat was, hoor). En misschien even een heel raar argument, maar vroeger hadden ze ook niet de middelen om te bekijken of iemand toerekeningsvatbaar was of niet. Nu is die mogelijkheid er wel. En als ik even een ander voorbeeld mag noemen: in de Bijbel staat als ik mij niet vergis ook een tekst waarin er wordt verteld dat je geen vlees mag eten waar nog bloed uitkomt. En daar houden de meeste mensen zich ook niet aan.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Floppie » 06 apr 2013 09:33

Alhoewel dat toerekeningsvatbaar verklaren echt nog niet zo heel makkelijk blijkt te zijn...
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Leon78

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Leon78 » 19 aug 2013 14:27

Diamantje schreef:Hallo iedereen,

Ik besef dat dit een heel ernstig, minder plezierig onderwerp is, maar ik dacht: omdat hier ook regelmatig krantenberichten staan over de doodstraf, dacht ik dat het wel kon. Ik vond het ook interessant om het te plaatsen omdat heel veel gelovigen tegen zijn, maar ook velen ervoor zijn.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik er zelf van moet denken. Want de Bijbel schrijft het in veel situaties voor, maar ik heb toch zoiets van: in landen waar de doodstraf wordt toegepast, is helaas wel méér criminaliteit dan in andere landen. (Misschien zijn hier andere oorzaken van, maar dat vind ik toch wel belangrijk). Daarnaast is het grote probleem dat als iemand achteraf onschuldig blijkt te zijn, men het niet meer kan terugdraaien. En iets wat ik persoonlijk niet het belangrijkste vind, maar heel veel mens wel: dat het zo duur is. Maar aan de andere kant denk ik soms dat het wel terecht is, als het maar op een pijnloze manier gebeurt.
Dus zou u willen vertellen wat uw kijk op dit onderwerp is: bent u vóór of tégen de doodstraf? (Nogmaals: sorry voor dit heftige onderwerp, maar zoiets mag toch ook wel besproken worden, toch)?


Het is niet per definitie zo dat landen waarin de doodstraf wordt toegepast, meer criminaliteit kennen dan landen waar dit niet gebeurd. Voorbeelden zijn onder meer Japan, Singapore en Koeweit. De doodstraf op zich (net als iedere andere straf) zal ook nauwelijks invloed hebben op de criminaliteitscijfers, aangezien dit van veel meer factoren afhankelijk is. Zo blijkt uit onderzoek dat (potentiële) daders zich eerder laten afschrikken door de 'pakkans' dan door de eventuele straf.
Persoonlijk heb ik geen principiële bezwaren tegen de doodstraf. Betekent dit dan dat de doodstraf heringevoerd dient te worden (even los van alle problematiek rond internationale verdragen en artikel 114 van de Grondwet)? Nee, de kans op dwalingen, ook bij professionele rechtspraak blijft aanwezig en aangezien de doodstraf onomkeerbaar is, is dat voor mij de enige reden om te zeggen: "doe maar niet".

Overigens, een aanrader m.b.t. dit onderwerp is de film "Pierrepoint". Deze film staat ook wel bekend onder de (historisch inaccurate) titel "The Last Hangman". Deze film (op zichzelf ook qua feiten niet altijd juist) verteld het verhaal van Albert Pierrepoint: een vriendelijke, rustige man, getrouwd, eigen bedrijfje als leverancier, maar in het geheim deelt hij de professie die zijn oom en vader ook hebben vervuld: beul van het Verenigd Koninkrijk. Echt een hele goede film.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2013 14:57

Diamantje schreef:Maar sorry dat ik zo dram en zeur hoor, maar om even op deze vraag terug te komen: wat vindt de meerderheid hier: spreek je de Bijbel wel of niettegen als je als christen tegen de doodstraf bent? Want daar staat immers duidelijk voorgeschreven dat dat soms moet, maar een ander vindt dan bijv. dat dat in deze tijd niet meer zo te stellen is. Dus wat vind u?


Waar staat dat? En waar wees dat op?

Het lijkt er op dat de Bijbel voor de doodstraf is. Maar Jezus stelt een nieuw, beter verbond in door Zijn bloed. Hij krijgt namelijk de doodstraf voor de zonden van de hele mensheid. Hij nam hun straf op zich en stierf in onze plaats. En dat verandert de zaken volkomen.

Jezus wist dit en leefde hier naar. Op een gegeven moment brengen de Farizeeërs een vrouw bij Jezus, die betrapt was op overspel. En ze zeggen: Volgens de wet moet deze vrouw de doodstraf krijgen. Nu wordt wel eens gezegd dat Jezus niet de bevoegdheid had om daar een uitspraak over te doen of dat niet zijn taak was maar dat lijkt me niet juist. Allereerst doet Hij wel een uitspraak. Daarnaast wordt slechts om zijn kijk op de zaken gevraagd, niet dat Hij het vonnis velt. Jezus had kunnen zeggen: Ja, dat zegt de Bijbel, stenig haar maar. Hij had ook kunnen zeggen: Ik doe er geen uitspraak over, jullie kennen de wet dus voer die uit. Maar Jezus zegt: Wie zonder zonde is kan de eerste steen werpen. Ze druipen allemaal af en Jezus zegt dan tegen de vrouw: Heeft niemand u veroordeelt? Ook ik veroordeel u niet, ga heen en zondig niet weer.

Jezus gaat dus in tegen de wet van Mozes, omdat Hij de vervulling van de wet is. Omdat Hij de straf draagt. Ik denk dus dat je als christen op basis daarvan zeker tegen de doodstraf kan zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten