Voor of tegen de doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Floppie » 22 mar 2013 06:21

Dat is maar ten dele waar. Wat je zonder doodstraf namelijk totaal niet ondervangt is de kans op herhaling van de misdaad. En we kunnen daar een hele lange discussie over voeren met allerlei redenen van psychische aard waar we nooit uitkomen, maar het punt blijft. En ik ben het ermee eens dat een straf niet 'zomaar' mag worden opgelegd en het lijkt me logisch dat niet iedere moordenaar zomaar de doodstraf krijgt, vrijsteden waren er ook in Israël. Nogmaals, Diamantje, het ging me niet eens zozeer om het afschrikken, het ging me meer om het argument dat je mensen dan geen gelegenheid geeft om zich te bekeren of schuld te belijden. Als je weet dat de doodstraf volgt op een bepaalde daad en je doet de daad tóch moedwillig, dan kies je er op dat moment voor, hoe hard dat ook mag klinken. Anders krijg je toestanden dat mensen zeggen: O, ik dacht dat ze me wel dood zouden schieten. Ook dan is de keuze al gemaakt, maar die wordt niet uitgevoerd. Volgens mij is een dergelijke zonde minstens zo groot. We wachten nog altijd op de schuldbekentenis van Breivik.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 22 mar 2013 15:10

Floppie schreef:Dat is maar ten dele waar. Wat je zonder doodstraf namelijk totaal niet ondervangt is de kans op herhaling van de misdaad.

Yep, dat klopt, maar bij een levenslange celstraf is de kans er ook niet dat hij/zij het nog eens doet. Weet je wat het is, van geen enkele vorm van de doodstraf is bewezen dat hij pijnloos is. En ik heb zoiets van: die dader is weliswaar niet humaan geweest, maar wij moeten laten zien dat wíj dat wel zijn, als u begrijpt wat ik bedoel. En ik wil nog even reageren over wat u zei over Anders Breivik: het is toch allang bewezen dat die schuldig is? Alleen ervaart hij het zelf erg genoeg niet zo. Hij zegt: 'Het was gruwelijk, maar noodzakelijk.' En hij heeft verklaart dat-ie 100% toerekeningsvatbaar is, en dat hij heel goed wist wat-ie deed! En deskundigen zijn het daarmee eens! Een sappig detail is dat hij zichzelf ook nog christen noemt!!! Terwijl hij toch echt het 6e gebod heeft gebroken: 'Gij zult niet doden.'

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 22 mar 2013 20:48

Toevallig: vandaag is de uitspraak tegen Kim de Gelder gedaan, hij krijgt ook levenslang. ( http://www.nu.nl/buitenland/3378024/gel ... moord.html )
Aan de ene kant lijkt het me volkomen terecht, ik bedoel: wat hij gedaan heeft is natuurlijk gruwelijk! En hij schijnt volledig toerekeningsvatbaar te zijn! Maar aan de andere kant denk ik: België, daar schijnt het echt heel erg te zijn in gevangenissen, en levenslang natuurlijk helemaal... Wat vind u daar nou van? Is levenslang acceptabel in sommige gevallen, of moeten we echt iets anders bedenken? Of in sommige landen wel, en in sommige landen een andere maatregel? (Al zou ik niet weten welke)!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Optimatus » 23 mar 2013 08:46

Het lijkt mij niet dat levenslang in een cel betekent levenslang in een soort ommuurd vakantieoord op kosten van de staat TV kijken. Ik zou het terecht vinden dat gedetineerden moeten betalen voor hun verblijf.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Floppie » 23 mar 2013 08:49

Diamantje schreef:Yep, dat klopt, maar bij een levenslange celstraf is de kans er ook niet dat hij/zij het nog eens doet. Weet je wat het is, van geen enkele vorm van de doodstraf is bewezen dat hij pijnloos is. En ik heb zoiets van: die dader is weliswaar niet humaan geweest, maar wij moeten laten zien dat wíj dat wel zijn, als u begrijpt wat ik bedoel. En ik wil nog even reageren over wat u zei over Anders Breivik: het is toch allang bewezen dat die schuldig is? Alleen ervaart hij het zelf erg genoeg niet zo. Hij zegt: 'Het was gruwelijk, maar noodzakelijk.' En hij heeft verklaart dat-ie 100% toerekeningsvatbaar is, en dat hij heel goed wist wat-ie deed! En deskundigen zijn het daarmee eens! Een sappig detail is dat hij zichzelf ook nog christen noemt!!! Terwijl hij toch echt het 6e gebod heeft gebroken: 'Gij zult niet doden.'


Al noem je jezelf christen dan kun je toch nog wel het 6e gebod overtreden? In principe is dat ook gewoon Bijbels. Dus dat sappige detail maakt in wezen niets uit. Wat is de reden dat wij moeten laten zien dat wij wel humaan zijn? Tegenover wie moeten wij ons bewijzen? Daar gaat het mijns inziens niet om. De doodstraf is pijnlijk, maar wat heeft de dader zelf gedaan? Nogmaals, hij weet in zo'n geval dat de doodstraf komt met alle gevolgen. We moeten altijd proberen voor zo'n doodstraf iemand te overtuigen van schuld. Maar dat wil niet zeggen dat dan de straf veranderd moet worden of verzacht moet worden. Humaniteit kun je op verschillende manieren invullen. En dat is eigenlijk ook gelijk mijn reactie op uw andere casus.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 23 mar 2013 12:08

Floppie schreef: En dat is eigenlijk ook gelijk mijn reactie op uw andere casus.

PS: Tegen mij hoeft u geen 'u' te zeggen hoor. Zeg maar gewoon 'jij.' Ik ben pas 19 jaar. :D

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 23 mar 2013 12:09

Optimatus schreef:Het lijkt mij niet dat levenslang in een cel betekent levenslang in een soort ommuurd vakantieoord op kosten van de staat TV kijken. Ik zou het terecht vinden dat gedetineerden moeten betalen voor hun verblijf.

Ja, maar volgens mij is die gevangenis in België, waar we het net over hadden, écht geen vakantieoord hoor! En Jan v.d. Weg zei net dat het in de Nederlandse cellen ook geen pretje is...

Faramir

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Faramir » 23 mar 2013 12:18

Optimatus schreef:Het lijkt mij niet dat levenslang in een cel betekent levenslang in een soort ommuurd vakantieoord op kosten van de staat TV kijken. Ik zou het terecht vinden dat gedetineerden moeten betalen voor hun verblijf.

Juist. Ik stel voor dat er ergens in een afgelegen gebied gewoon een werkkamp wordt opgezet waar levenslang veroordeelden moeten werken voor hun verblijf. Het hoeft niet zwaar te zijn oid, maar gewoon iets waarmee de staat geld verdiend en wat de gevangenen nuttig bezighoud.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 23 mar 2013 12:39

Faramir schreef:Juist. Ik stel voor dat er ergens in een afgelegen gebied gewoon een werkkamp wordt opgezet waar levenslang veroordeelden moeten werken voor hun verblijf. Het hoeft niet zwaar te zijn oid, maar gewoon iets waarmee de staat geld verdiend en wat de gevangenen nuttig bezighoud.

Precies, dat biedt tergelijkertijd ook afleiding. :lol: Maar dat afgelegen hoeft van mij niet zo hoor. Ze moeten gewoon contact blijven kunnen houden, bijvoorbeeld met hun familie. Maar er moet wel hard gewerkt worden! :p

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor JeeWee » 23 mar 2013 13:09

Wat een lijsten met argumenten.
Waar het uitkomt en waar het 'goed voelt' is het: 'de Bijbel van kaft tot kaft'..
Maar hier dan maar even niet?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 23 mar 2013 13:51

JeeWee schreef:Wat een lijsten met argumenten.
Waar het uitkomt en waar het 'goed voelt' is het: 'de Bijbel van kaft tot kaft'..
Maar hier dan maar even niet?

Maar daar zijn we toch juist over aan het discussiëren: hoe je de Bijbel interpreteert, of je dat in deze tijd eigenlijk nog wel toe kunt passen etc. En echt, serieus: ik probeer zo goed mogelijk volgens de Bijbel te leven! En het CDA en de Christenunie zijn toch ook tegenstander van de doodstraf?

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Floppie » 23 mar 2013 14:52

Diamantje schreef:PS: Tegen mij hoeft u geen 'u' te zeggen hoor. Zeg maar gewoon 'jij.' Ik ben pas 19 jaar. :D


En ik pas 27 jaar. :mrgreen:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Floppie » 23 mar 2013 14:53

JeeWee schreef:Wat een lijsten met argumenten.
Waar het uitkomt en waar het 'goed voelt' is het: 'de Bijbel van kaft tot kaft'..
Maar hier dan maar even niet?


De Bijbel van kaft tot kaft wordt door de één toch een ander invulling aan gegeven door de ander. :wink:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor JeeWee » 23 mar 2013 17:56

Diamantje schreef:hoe je de Bijbel interpreteert, of je dat in deze tijd eigenlijk nog wel toe kunt passen etc.

Een soort keuzemenu dus...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 23 mar 2013 21:15

Wat ik me ook altijd afgevraagd heb is iets heel anders: wat voor mensen zouden dat zijn, die de doodstraf uitvoeren? Ik bedoel: zouden ze het meestal doen omdat hun geloof het oplegt, uit wraakzucht tegen misdadigers of alleen om er geld mee te verdienen? En er zijn zowel landen waar speciale beulen iemand de doodstraf geven, maar soms wordt het ook weleens door gevangenispersoneel gedaan. Ik vraag me wel af, als zo'n gevangenismedewerker het doet, of-ie dan ook weleens een band opbouwt met zo'n veroordeelde (of stiekem, in zijn hart). En eerlijk gezegd heb ik het altijd heel moeilijk gevonden om me voor te stellen hoe iemand een ander mens kan doden, ook al is het door de rechtbank opgelegd. Of dan de mensen die die middelen om de doodstraf uit te voeren, bedacht hebben...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten

cron