elbert schreef:Dit is een opmerking die ik niet begrijp. Want daarmee maak je rechtvaardigheid tot iets dat eigenlijk van dezelfde orde is als onrechtvaardigheid. Misdaad en straf zijn dan ook van dezelfde orde. Overheid en misdadigers zijn dan ook van dezelfde orde.
Dat weiger ik te geloven. De doodstraf voor een kampbeul is van een andere orde dan de moorden die hij heeft gepleegd. En de overheid als dienares van God draagt het zwaard niet tevergeefs (Rom. 13:4), om de misdaad te wreken.
Zegt Jezus niet dat je je vijanden lief moet hebben? Vijanden doen je onrecht aan (anders noem je ze geen vijanden). Moet je volgens Jezus niet kwaad vergelden met goed, en niet met nog meer kwaad? Ook de moordenaar (lees eens goed: MOORDENAAR???) aan het kruis werd gered.
Ergens heb je gelijk. Op een menselijke manier beredeneert verdienen wij het allemaal om naar de hel te gaan. Maar God werkt gelukkig niet op onze manier. "vergeef ons onze schulden, GELIJK ook wij vergeven onze schuldenaren" horen we elke dag te bidden. God probeert ons en iedereen dag aan dag weer opnieuw te redden. Is dat ook niet onze taak dan, als we ons gered weten?
Als je gelooft, is de doodstraf voor de kampbeul waarschijnlijk van een andere orde. Hij is waarschijnlijk voor eeuwig verloren. De mensen die hij heeft vermoord, die zijn misschien wel behouden.
Tenslotte, heb je Rom. 13 goed gelezen? Mensen zijn er goed in om hun kruistochten met bijbelteksten te onderschrijven.
Ik geef hier de volledige tekst zodat andere lezers het niet op hoeven te zoeken:
1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God, en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld,
2 zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat, en wie daartegen ingaan, zullen over zichzelf een oordeel halen.
3 Want voor de overheid hoeft men niet te vrezen, wanneer men goede werken doet, maar wel als men kwade werken doet. Wilt u nu van het gezag niets te vrezen hebben, doe het goede en u zult er lof van ontvangen.
4 Zij is immers Gods dienares, u ten goede. Als u echter kwaad doet, vrees dan, want zij draagt het zwaard niet zonder reden. Zij is namelijk Gods dienares, een wreekster tot straf voor hem die het kwade doet.
5 Daarom is het nodig onderworpen te zijn, niet alleen omwille van de straf, maar ook omwille van het geweten.
6 Om die reden immers betaalt u ook belastingen. Het zijn namelijk dienaars van God, die juist daarmee voortdurend bezig zijn.
7 Geef dus aan allen wat u verschuldigd bent: belasting aan wie belasting, tol aan wie tol, ontzag aan wie ontzag, eer aan wie eer toekomt.
Met deze tekst praat jij de straf voor de kampbeul goed. Maar die kampbeul voerde wel de wetten van de overheid uit toendertijd. Weet je dat deze tekst gebruikt werd in de orthodoxe kerken in Nederland om Joden te verraden en ze niet te laten onderduiken?
Gebruik Gods Woord genuanceerd. Lees bijvoorbeeld vers 1 in de SV: in de grondtekst staat er niet mens, maar iedere ziel. De ziel is niet de gehele mens. Het gaat alleen om de machten over de ziel. God heeft macht en recht over onze ziel. Tegen Hem ingaan is een misdaad. Bij de hedendaagse overheden is dat in eerste instantie ook zo, maar God is de Opperheer, en Zijn Recht is algemeen geldend
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin