Voor of tegen de doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor coby » 19 aug 2013 15:05

Marnix schreef:Waar staat dat? En waar wees dat op?

Het lijkt er op dat de Bijbel voor de doodstraf is. Maar Jezus stelt een nieuw, beter verbond in door Zijn bloed. Hij krijgt namelijk de doodstraf voor de zonden van de hele mensheid. Hij nam hun straf op zich en stierf in onze plaats. En dat verandert de zaken volkomen.

Jezus wist dit en leefde hier naar. Op een gegeven moment brengen de Farizeeërs een vrouw bij Jezus, die betrapt was op overspel. En ze zeggen: Volgens de wet moet deze vrouw de doodstraf krijgen. Nu wordt wel eens gezegd dat Jezus niet de bevoegdheid had om daar een uitspraak over te doen of dat niet zijn taak was maar dat lijkt me niet juist. Allereerst doet Hij wel een uitspraak. Daarnaast wordt slechts om zijn kijk op de zaken gevraagd, niet dat Hij het vonnis velt. Jezus had kunnen zeggen: Ja, dat zegt de Bijbel, stenig haar maar. Hij had ook kunnen zeggen: Ik doe er geen uitspraak over, jullie kennen de wet dus voer die uit. Maar Jezus zegt: Wie zonder zonde is kan de eerste steen werpen. Ze druipen allemaal af en Jezus zegt dan tegen de vrouw: Heeft niemand u veroordeelt? Ook ik veroordeel u niet, ga heen en zondig niet weer.

Jezus gaat dus in tegen de wet van Mozes, omdat Hij de vervulling van de wet is. Omdat Hij de straf draagt. Ik denk dus dat je als christen op basis daarvan zeker tegen de doodstraf kan zijn.

d:)b
Hele goeie. Ik was er altijd al tegen, omdat ze dan geen kans krijgen zich nog te bekeren en sommigen in de gevangenis zich bekeren en dan alsnog de doodstraf krijgen, terwijl God ze vergeven heeft. En niet te vergeten al die mensen die ten onrechte zijn opgesloten.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor schelpje3 » 19 aug 2013 15:17

Marnix schreef:
Jezus wist dit en leefde hier naar. Op een gegeven moment brengen de Farizeeërs een vrouw bij Jezus, die betrapt was op overspel. En ze zeggen: Volgens de wet moet deze vrouw de doodstraf krijgen. Nu wordt wel eens gezegd dat Jezus niet de bevoegdheid had om daar een uitspraak over te doen of dat niet zijn taak was maar dat lijkt me niet juist. Allereerst doet Hij wel een uitspraak. Daarnaast wordt slechts om zijn kijk op de zaken gevraagd, niet dat Hij het vonnis velt. Jezus had kunnen zeggen: Ja, dat zegt de Bijbel, stenig haar maar. Hij had ook kunnen zeggen: Ik doe er geen uitspraak over, jullie kennen de wet dus voer die uit. Maar Jezus zegt: Wie zonder zonde is kan de eerste steen werpen. Ze druipen allemaal af en Jezus zegt dan tegen de vrouw: Heeft niemand u veroordeelt? Ook ik veroordeel u niet, ga heen en zondig niet weer.

Jezus gaat dus in tegen de wet van Mozes, omdat Hij de vervulling van de wet is. Omdat Hij de straf draagt. Ik denk dus dat je als christen op basis daarvan zeker tegen de doodstraf kan zijn.

Het zit een klein beetje anders Marnix. Ik heb dit gevonden op gotquestions:
Toen de Farizeeën een vrouw naar Jezus brachten die betrapt was op het plegen van overspel en Hem vroegen of ze gestenigd moest worden, antwoordde Jezus: " Wie van u zonder zonde is, moet dan maar als eerste een steen op haar werpen" (Johannes 8:7). Dit moet niet opgevat worden alsof Jezus de doodstraf in alle gevallen zou afwijzen. Jezus bracht slechts de hypocrisie van de Farizeeën aan het licht. De Farizeeën wilden Jezus in een val laten lopen door Hem de Wet van het Oude Testament te laten overtreden...zij gaven er werkelijk niets om als de vrouw gestenigd zou worden (waar was de man die op het overspel met haar was betrapt?). God was degene die de doodstraf invoerde: “Het bloed van degene die het bloed van een mens vergiet, zal door mensen worden vergoten, want de mens is gemaakt naar het beeld van God” (Genesis 9:6). Jezus zou de doodstraf in sommige gevallen steunen. Jezus toonde ook genade toen de doodstraf zou moeten worden uitgevoerd (Johannes 8:1-11). De Apostel Paulus erkende ongetwijfeld de macht van de regering om de doodstraf in gepaste gevallen uit te voeren (Romeinen 13:1-5).

We zijn nu dus feitelijk weer terug bij ons beginpunt. Jazeker, God staat de doodstraf toe. Maar tegelijkertijd eist God niet altijd dat de doodstraf wordt uitgevoerd wanneer deze op zijn plaats is. Wat moet een Christen dan over de doodstraf denken? Op de eerste plaats moeten we niet vergeten dat God de doodstraf in Zijn Woord heeft ingesteld; daarom zou het vooringenomen zijn als we zouden denken dat wij een hogere standaard dan Hem zouden kunnen instellen of dat wij zachtmoediger zouden kunnen zijn dan Hij is. God hanteert de hoogste standaarden van alle wezens omdat Hij perfect is. Deze standaard is niet alleen op ons maar ook op Hem Zelf van toepassing. Daarom zijn Zijn liefde en Zijn genade oneindig. Maar we zien ook dat Zijn toorn eveneens oneindig is, en dat al deze zaken perfect in balans worden gehouden.

Op de tweede plaats moeten we herkennen dat God de regering de autoriteit heeft gegeven om te bepalen of de doodstraf toegepast moet worden (Genesis 9:6; Romeinen 13:1-7). Het is onbijbels om te beweren dat God in alle gevallen tegen de doodstraf zou zijn. Christenen moeten zich nooit verheugen wanneer de doodstraf wordt toegepast, maar tegelijkertijd moeten Christenen het recht van een regering niet bestrijden om de plegers van de meest kwaadaardige straffen te executeren.

En ik kan me hier wel in vinden, ik hoop jij ook? :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2013 16:37

Coby, ik vind dat ook een sterk argument om dat niet te doen. Gelukkig kan God daar waar de doodstraf er is, dat ook wel weer gebruiken om mensen, juist als ze de doodstraf krijgen, na te laten denken en tot Hem te bekeren.

schelpje3 schreef:Het zit een klein beetje anders Marnix. Ik heb dit gevonden op gotquestions:
Toen de Farizeeën een vrouw naar Jezus brachten die betrapt was op het plegen van overspel en Hem vroegen of ze gestenigd moest worden, antwoordde Jezus: " Wie van u zonder zonde is, moet dan maar als eerste een steen op haar werpen" (Johannes 8:7). Dit moet niet opgevat worden alsof Jezus de doodstraf in alle gevallen zou afwijzen. Jezus bracht slechts de hypocrisie van de Farizeeën aan het licht. De Farizeeën wilden Jezus in een val laten lopen door Hem de Wet van het Oude Testament te laten overtreden...zij gaven er werkelijk niets om als de vrouw gestenigd zou worden (waar was de man die op het overspel met haar was betrapt?). God was degene die de doodstraf invoerde: “Het bloed van degene die het bloed van een mens vergiet, zal door mensen worden vergoten, want de mens is gemaakt naar het beeld van God” (Genesis 9:6). Jezus zou de doodstraf in sommige gevallen steunen. Jezus toonde ook genade toen de doodstraf zou moeten worden uitgevoerd (Johannes 8:1-11). De Apostel Paulus erkende ongetwijfeld de macht van de regering om de doodstraf in gepaste gevallen uit te voeren (Romeinen 13:1-5).

We zijn nu dus feitelijk weer terug bij ons beginpunt. Jazeker, God staat de doodstraf toe. Maar tegelijkertijd eist God niet altijd dat de doodstraf wordt uitgevoerd wanneer deze op zijn plaats is. Wat moet een Christen dan over de doodstraf denken? Op de eerste plaats moeten we niet vergeten dat God de doodstraf in Zijn Woord heeft ingesteld; daarom zou het vooringenomen zijn als we zouden denken dat wij een hogere standaard dan Hem zouden kunnen instellen of dat wij zachtmoediger zouden kunnen zijn dan Hij is. God hanteert de hoogste standaarden van alle wezens omdat Hij perfect is. Deze standaard is niet alleen op ons maar ook op Hem Zelf van toepassing. Daarom zijn Zijn liefde en Zijn genade oneindig. Maar we zien ook dat Zijn toorn eveneens oneindig is, en dat al deze zaken perfect in balans worden gehouden.

Op de tweede plaats moeten we herkennen dat God de regering de autoriteit heeft gegeven om te bepalen of de doodstraf toegepast moet worden (Genesis 9:6; Romeinen 13:1-7). Het is onbijbels om te beweren dat God in alle gevallen tegen de doodstraf zou zijn. Christenen moeten zich nooit verheugen wanneer de doodstraf wordt toegepast, maar tegelijkertijd moeten Christenen het recht van een regering niet bestrijden om de plegers van de meest kwaadaardige straffen te executeren.

En ik kan me hier wel in vinden, ik hoop jij ook? :wink:


Ik kan me hier niet in vinden. Het is het halve verhaal. Het antwoord is in de eerste plaats te makkelijk. Natuurlijk wilden de Farizeeen Hem in de val laten lopen. Maar Hij zegt niet: De doodstraf zou op zijn plaats zijn maar omdat jullie schijnheilig zijn spreek ik haar vrij.

Wat Paulus betreft, Hij zegt dat de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt.... tegen een gemeente die werd vervolgd door die overheid, waar de doodstraf aan christenen werd toegepast. Bijzonder, maar het doet aan mijn verhaal niets af. Er zit een enorm verschil tussen het accepteren van de doodstraf als straf in je hand, en er zelf ook voorstander van zijn. Paulus zegt niet dat als je als christenen het voor het zeggen hebt, je dan ook de doodstraf moet hanteren.

Daarnaast wordt er totaal niet ingegaan op het punt wat ik maakte, namelijk dat de doodstraf in het oude testament is ingesteld, maar dit wees op de komst van Christus en Zijn doodstraf. Dat verandert de zaken namelijk. Dan hebben opmerkingen als "God is ook niet tegen de doodstraf" en "hij hanteert de hoogste standaarden". Zeker zijn die dingen waar, maar als we Christus dan niet noemen lopen we de kern van het evangelie mis. Dat probeerde ik uit te leggen. God hanteert de hoogste standaarden en is niet tegen de doodstraf. Juist daarom stuurde Hij Zijn Zoon die voldeed aan de hoogste standaarden en de doodstraf kreeg om onze schuld.... en ons zo juist vrijspreekt.

Als de doodstraf er is kunnen we dat accepteren, maar dat wil niet zeggen dat we ook voorstander moeten zijn en dit zelf ook zouden instellen als we het land zouden regeren.

Ik vind zelf de doodstraf behoorlijk zinloos. Mensen kunnen in gevangenschap nog bereikt worden met het evangelie. Als ze sterven is het te laat en komen ze voor Gods rechterstoel. En Hij zal rechtspreken, daarom zit ik er helemaal niet op te wachten dat criminelen de doodstraf krijgen. Het oordeel komt vanzelf over de onrechtvaardigen en ik hoop dat voor die tijd zoveel mogelijk mensen zich tot Hem bekeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Boaz » 19 aug 2013 18:53

Marnix schreef:
Daarnaast wordt er totaal niet ingegaan op het punt wat ik maakte, namelijk dat de doodstraf in het oude testament is ingesteld, maar dit wees op de komst van Christus en Zijn doodstraf. Dat verandert de zaken namelijk. Dan hebben opmerkingen als "God is ook niet tegen de doodstraf" en "hij hanteert de hoogste standaarden". Zeker zijn die dingen waar, maar als we Christus dan niet noemen lopen we de kern van het evangelie mis. Dat probeerde ik uit te leggen. God hanteert de hoogste standaarden en is niet tegen de doodstraf. Juist daarom stuurde Hij Zijn Zoon die voldeed aan de hoogste standaarden en de doodstraf kreeg om onze schuld.... en ons zo juist vrijspreekt.


Hoewel God al in het OT de doodstraf instelt, zien we ook in datzelfde OT dat daar van afgeweken wordt. David pleegde overspel met Bathsheva, en zorgde er voor dat haar man sneuvelde. Hij had hier de doodstraf voor kunnen krijgen, maar God nam het leven van het kind dat voortkwam uit dit overspel. David's leven bleef gespaard. Ik denk dus niet dat we kunnen stellen dat de komst van Jezus hier iets aan veranderde. Vergeet ook niet dat toen de overspelige vrouw bij Jezus werd gebracht (zonder de man met wie zij overspel bedreef, hoe hypocriet!) Jezus Zijn offer nog niet had gebracht.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2013 19:34

De koning stond in die tijd boven de rechterlijke macht. Maar Jezus' preekte dat het koninkrijk was begonnen, dat Hij was gekomen om de wet te vervullen. Ik denk daarom dat je als Christen wel tegen de doodstraf kon zijn. Ook al was de man er niet, de vrouw verdiende op basis van de wet de doodstraf maar Jezus veroordeelde haar niet, wel haar zonde. Ik vind dat toch wel wat zeggen en dat je op basis daarvan als christen de doodstraf niet prefereert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor coby » 19 aug 2013 20:11

Marnix schreef:De koning stond in die tijd boven de rechterlijke macht. Maar Jezus' preekte dat het koninkrijk was begonnen, dat Hij was gekomen om de wet te vervullen. Ik denk daarom dat je als Christen wel tegen de doodstraf kon zijn. Ook al was de man er niet, de vrouw verdiende op basis van de wet de doodstraf maar Jezus veroordeelde haar niet, wel haar zonde. Ik vind dat toch wel wat zeggen en dat je op basis daarvan als christen de doodstraf niet prefereert.

Ja, zou je zelf de doodstraf willen als je die verdiende? Feitelijk verdienden we hem allemaal. Of kreeg je dan liever nog een kans en genade? Heb uw naaste lief als uzelf.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor schelpje3 » 19 aug 2013 20:45

coby schreef:Ja, zou je zelf de doodstraf willen als je die verdiende? Feitelijk verdienden we hem allemaal. Of kreeg je dan liever nog een kans en genade? Heb uw naaste lief als uzelf.

VerdienDen of verdienen?
En heb jij de moordenaar van je vader of je kind ook lief als jezelf?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor coby » 19 aug 2013 21:05

schelpje3 schreef:VerdienDen of verdienen?
En heb jij de moordenaar van je vader of je kind ook lief als jezelf?

Verdienden. Niet altijd te zien misschien, maar er staat dat we met Christus zijn gestorven en opgewekt.
Dat is lastig ja, maar het wordt wel van ons gevraagd.
Maar dan mag je altijd de duivel nog haten die 'm inspireerde, dat scheelt.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2013 21:10

Een beetje een lastig voorbeeld want we kunnen dat niet voorstellen.... maar stel dat Hitler levend was gepakt, dan zou ik willen dat hij levenslang kreeg en niet de doodstraf. Ondanks de miljoenen moorden die hij op zijn geweten had.

Er zijn prachtige verhalen over mensen van wie de familie is uitgemoord, mensen die op allerlei manieren zijn misbruikt en ga zo maar door.... en die vanuit hun geloof de moordenaars, verkrachters, uitbuiters enz. hebben kunnen vergeven. Van nature doen we dat niet maar door geloof gebeuren er wonderlijke dingen. Hoe kan Jezus anders zeggen dat we onze vijanden lief moeten hebben en bidden voor wie ons vervolgen? Stefanus bad voor zijn moordenaars toen hij ten onrechte de doodstraf kreeg. Geen schreeuw om recht, maar een gebed om vergeving.

En ik hoop en bidt dat situaties waarin het zo moeilijk is om te vergeven, me worden bespaard.... De theorie is 1 ding, de praktijk zoveel zwaarder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor coby » 19 aug 2013 21:16

Marnix schreef:Een beetje een lastig voorbeeld want we kunnen dat niet voorstellen.... maar stel dat Hitler levend was gepakt, dan zou ik willen dat hij levenslang kreeg en niet de doodstraf. Ondanks de miljoenen moorden die hij op zijn geweten had.

Er zijn prachtige verhalen over mensen van wie de familie is uitgemoord, mensen die op allerlei manieren zijn misbruikt en ga zo maar door.... en die vanuit hun geloof de moordenaars, verkrachters, uitbuiters enz. hebben kunnen vergeven. Van nature doen we dat niet maar door geloof gebeuren er wonderlijke dingen. Hoe kan Jezus anders zeggen dat we onze vijanden lief moeten hebben en bidden voor wie ons vervolgen? Stefanus bad voor zijn moordenaars toen hij ten onrechte de doodstraf kreeg. Geen schreeuw om recht, maar een gebed om vergeving.

En ik hoop en bidt dat situaties waarin het zo moeilijk is om te vergeven, me worden bespaard.... De theorie is 1 ding, de praktijk zoveel zwaarder.

Ja dat is waar. Die boeken van Corrie ten Boom vind ik altijd zo mooi, dat ze die beul van het kamp waar haar zus stierf een hand gaf in de kerk en Gods liefde voelde stromen en die man die ze verraden had heeft ze nog tot de Heer geleid voordat hij geexecuteerd werd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

maaarten

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor maaarten » 20 aug 2013 12:25

coby schreef:Ja, zou je zelf de doodstraf willen als je die verdiende? Feitelijk verdienden we hem allemaal. Of kreeg je dan liever nog een kans en genade? Heb uw naaste lief als uzelf.


Mensen die de doodstraf krijgen, hebben toch ook de kans om zich te bekeren? Er zit meestal wel een tijd tussen het vonnis en de uitvoering van het vonnis. Als ze een paar maanden tijd hebben om na te denken met de dood boven het hoofd en hopelijk gesteund door een gevangenispredikant, kunnen ze voor de Hemelse Rechter moeilijk beweren dat ze geen kans hebben gehad om zich te bekeren.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor coby » 20 aug 2013 12:43

maaarten schreef:Mensen die de doodstraf krijgen, hebben toch ook de kans om zich te bekeren? Er zit meestal wel een tijd tussen het vonnis en de uitvoering van het vonnis. Als ze een paar maanden tijd hebben om na te denken met de dood boven het hoofd en hopelijk gesteund door een gevangenispredikant, kunnen ze voor de Hemelse Rechter moeilijk beweren dat ze geen kans hebben gehad om zich te bekeren.

Ja, dat wel.
Ik moest ineens denken aan die Jimmy Swaggart, die zag ik een keer dit preken: Tell 'em about Jesus and put 'em on an electric chair.
Ik snap nooit hoe die Amerikaanse christenen voor de doodstraf kunnen zijn. En hoeveel er daar niet onschuldig in zo'n dodencel zitten door dat waardeloze jurysysteem.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Ruth2 » 20 aug 2013 13:40

Stel je voor dat de "2 van Putten" de doodstraf hadden gekregen #-o :cry: (1 klein voorbeeldje maar er zijn er velen)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2013 15:49

maaarten schreef:
Mensen die de doodstraf krijgen, hebben toch ook de kans om zich te bekeren? Er zit meestal wel een tijd tussen het vonnis en de uitvoering van het vonnis. Als ze een paar maanden tijd hebben om na te denken met de dood boven het hoofd en hopelijk gesteund door een gevangenispredikant, kunnen ze voor de Hemelse Rechter moeilijk beweren dat ze geen kans hebben gehad om zich te bekeren.


Ja maar je verkort die tijd wel. Wat is je doel? Dat ze even de tijd hebben om zich te bekeren of dat ze zich daadwerkelijk bekeren? Stel ze geloven na een paar maanden niet en de doodstraf wordt uitgevoerd. Denk je dan: Tja, je had de tijd om je te bekeren, eigen schuld. Of ben je met hun lot bewogen? Zo ja, dan wil je toch niet dat die doodstraf wordt uitgevoerd? Jezus leert ons om je vijanden lief te hebben. Is de doodstraf dan een uiting daarvan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

maaarten

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor maaarten » 20 aug 2013 17:27

Marnix schreef:Ja maar je verkort die tijd wel. Wat is je doel? Dat ze even de tijd hebben om zich te bekeren of dat ze zich daadwerkelijk bekeren? Stel ze geloven na een paar maanden niet en de doodstraf wordt uitgevoerd. Denk je dan: Tja, je had de tijd om je te bekeren, eigen schuld. Of ben je met hun lot bewogen? Zo ja, dan wil je toch niet dat die doodstraf wordt uitgevoerd? Jezus leert ons om je vijanden lief te hebben. Is de doodstraf dan een uiting daarvan?


De Heere Jezus leert mij om mijn naaste lief te hebben als mijzelf, maar Paulus, geïnspireerd door de Heilige Geest, leert de overheid dat zij dienares van God is, als toornende wreekster over de zonde en dat zij daartoe het zwaard heeft gekregen. Met een zwaard deel je geen gevangenisstraf uit.

Verder, als je, terwijl je een paar maanden lang de dood in de ogen kijkt en je nog niet bekeerd, heb ik er een hard hoofd in dat dat na 15 jaar in de gevangenis wel gebeurt.

In het licht van Romeinen 13 vind ik het vreemd hoe men zo stellig van mening kan zijn dat de doodstraf onchristelijk is. Ik zeg niet dat het perse ingevoerd zou moeten worden, of zelfs dat het beter zou zijn, maar Bijbels is er mijns inziens geen dwingend argument om ertegen te zijn.

De overheid heeft andere verantwoordelijkheden dan een individu, die niet zo'n machtspositie heeft. Het enige wat ik in de Bijbel in het NT over de verantwoordelijkheid van de overheid lees, is dat zij een dienares van God is, als toornende wreekster Gods over de zonde en dat de overheid om die reden het zwaard van God heeft ontvangen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten