Wandel door de Geest.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Wandel door de Geest.

Berichtdoor xsidd » 10 feb 2013 14:33

Wandel door de Geest en volbreng de werken van het vlees niet!

Ik ben er zelf van harte achtergekomen dat ik uit mezelf(mijn vlees) niet het goede kan volbrengen, want in mij woont geen goed.

Hoe wandel je door de Geest?

Ja bidden, en volharden daarin en vragen om Zijn Geest!

Maar zelfs daartegen komt mijn oude ik in opstand.

Hoe zien jullie dit, en kan iemand me vertellen inhoudelijk hoe je wandeld door de Geest, en dan op een manier dat je dus wel daardoor de werken van het vlees dood.

Wie leeft er zo hier?

Want als je zo leeft begrijp ik Paulus ook dat hij zo zuiver en dicht bij God kon leven ook al bleef hij wel last houden van zijn oude ik zoals hij in Romeinen zegt.

Ik geloof dat dit de sleutel is tot een leven met God.

Ik ben heel benieuwd hoe anderen dit ervaren, beleven, of zien?

Hartelijke groet

Scavence
Verkenner
Verkenner

Re: Wandel door de Geest.

Berichtdoor Scavence » 10 feb 2013 22:51

Ik denk dat we onze gedachten zoveel mogelijk moeten afstemmen op die van God zodat we ook gaan spreken en handelen zoals hem. Heb hem lief boven alles. Dien hem boven alles. Wij moeten ons denken zo (ver mogelijk) veranderen dat we in één lijn komen te staan met die van God. En ik denk dat hoe beter en oprechter je daar in bezig bent, des te meer de Geest zijn werk in jou kan doen. Hoe meer wij ons zelf verloochenen, hoe meer christus in ons aanwezig kan zijn.

En ik denk dat het moeilijkste nog wel is om niet aan jezelf te denken, niet aan je eigen behoeften. Maar die van God. Wij zijn schepselen van God en ons uiteindelijke doel is om Hem te verheerlijken. Hierbij niet denkend aan wat het met ons allemaal zal doen.

Automatisch zijn wij dan in christus een vijand van de zonde. Dus met vallen en opstaan zullen wij steeds dichter in lijn komen te staan zoals God ons bedoeld heeft. Waardoor wij zijn Geest mogen ontvangen.

Ik denk ook niet dat het altijd een explosie van gevoelens hoeft op te leveren. De Geest werkt namelijk (denk ik) niet altijd zoals wij dat willen. Het liefst zou je elke dag overspoeld worden door de liefde van de Heer. Maar soms werkt de Geest heel anders. Dus ik denk dat het heel goed mogelijk is dat iedereen de Geest ook anders ervaart.
Handel zodanig dat gij de mensheid zowel in uw eigen persoon als in dat van ieder ander steeds tegelijk als doel en nooit alleen als middel nodig hebt.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2013 00:00

@Scavence

Bedankt:)!

Het kan dus 2 kanten op...

Als er liefde is voor God, dan zal er ook liefde Zijn voor Zijn Geboden uit dankbaarheid tot en voor Hem.

Over dat deel van dicht bij God blijven wat je zegt is dat, dat precies het deel waardoor de Geest kan worden aangewakkerd, en ook worden bedroefd. Maar dat is mijn inziens ook dubbel. Want enerzijds als je zondigt bedroef je de Geest, en is het lastiger te wandelen door de Geest, dan als je heel dicht bij God leeft, en de Leiding van Gods Geest ervaren mag.

Als ik gehoorzaam en het evangelie breng wakker je door Gods Genade de Heilige Geest aan tot vreugde.

Maar ook dat is genade geloof ik.

Persoonlijk ben ik van mening dat het belijden van zonden ook ertoe bijdraagt dat de afstand van het gevoel dat er afstand is van God en de mens word verkleind. Echter, Paulus zegt de Heere is dichtbij. Dus de zonden maken scheiding in het gevoel van de mens dat God er niet is, maar in werkelijkheid is God er wel.

Als Zijn Heilige Geest in je komt wonen, is de bron door Hem toch geopend van levend water waardoor je veranderd ,en anderen vreugde en liefde kan geven?

Hartelijke groet

Scavence
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Scavence » 11 feb 2013 12:40

xsidd schreef: Het kan dus 2 kanten op...

Als er liefde is voor God, dan zal er ook liefde Zijn voor Zijn Geboden uit dankbaarheid tot en voor Hem.
Over dat deel van dicht bij God blijven wat je zegt is dat, dat precies het deel waardoor de Geest kan worden aangewakkerd, en ook worden bedroefd. Maar dat is mijn inziens ook dubbel. Want enerzijds als je zondigt bedroef je de Geest, en is het lastiger te wandelen door de Geest, dan als je heel dicht bij God leeft, en de Leiding van Gods Geest ervaren mag. Als ik gehoorzaam en het evangelie breng wakker je door Gods Genade de Heilige Geest aan tot vreugde. Maar ook dat is genade geloof ik. Persoonlijk ben ik van mening dat het belijden van zonden ook ertoe bijdraagt dat de afstand van het gevoel dat er afstand is van God en de mens word verkleind. Echter, Paulus zegt de Heere is dichtbij. Dus de zonden maken scheiding in het gevoel van de mens dat God er niet is, maar in werkelijkheid is God er wel.
Ja ik denk inderdaad dat je twee kanten op kan gaan. Van God af en naar God toe. En de zonde is je inderdaad vergeven, als je het belijd, en dan brengt dat jou weer dichter bij God. Maar het moment dat je de zonde doet keer jij je rug naar God toe. En dat brengt je niet alleen gevoelsmatig verder weg van God maar ook daadwerkelijk. Elke zonde heeft een prijs die gevolgen met zich mee kunnen brengen. Als je leeft in christus dan leef je in genade en ben jij vrij van deze zonden. En satan zal er alles aan doen om dat schuldgevoel zo groot te maken dat je het niet durft te belijden aan God, of aan anderen. Dat kan het mij (en velen anderen) samen met de individualistische maatschappij waarin we leven erg moeilijk maken.

xsidd schreef:
Als Zijn Heilige Geest in je komt wonen, is de bron door Hem toch geopend van levend water waardoor je veranderd ,en anderen vreugde en liefde kan geven?

Hartelijke groet

Als je volhard om in christus te leven denk ik zeker dat Zijn Heilige Geest een onuitputtelijke bron van liefde wordt. Maar dat is het hem nou juist. Je wordt continu van God afgehouden door alles wat je bezig houdt. Naast het feit dat hetgeen impliciet wel of niet goed is, is het ook nog maar de vraag in hoeverre het een te grote rol in ons leven heeft gekregen. Zo kan iets "onschuldigs" ons nog behoorlijk van God weghouden. En soms is er geen mens die je er op zal wijzen. Het gevaar is dat je je nog steeds met één voet, of zelfs twee, op aarde begeeft Ik denk dat dat je echt kan weerhouden om van Zijn Geest te kunnen genieten.

Het fundament is denk ik eerst God, dan anderen, en dan jezelf. En dat is, zeker niet in één dag gebouwd.
Handel zodanig dat gij de mensheid zowel in uw eigen persoon als in dat van ieder ander steeds tegelijk als doel en nooit alleen als middel nodig hebt.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2013 12:50

@Scavence

Ik kan het alleen maar beamen wat je zegt.

Persoonlijk geloof ik nu dat door het gebed het wandelen door Gods Geest mogelijk is.

Als ik besef wat het inhoud dat Hij het dan doet door mij heen! Dan zal Hij zorgen voor de vruchten, en ik kan dat ook niet uit mij zelf opbrengen, en dat hoeft ook niet meer... Eigengerechtigheid, werken, is geen grond voor de eeuwigheid, en ook de wet is geen grond. Nu de enige grond voor is het kruis, en Zijn bloed voor mij! Jezus Christus leeft, en omdat ik mag weten door genade dat ik gered mag wezen door Hem, Leeft Hij door Zijn Geest in mij want dat zegt het Woord.

Ik geloof dat het gebed ,een middel is, tot wat God gebruikt als middel tot het horen van Zijn Stem.

Ik wil me daarop gaan richten nu!

Hartelijke groet

Scavence
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Scavence » 11 feb 2013 12:57

Ik denk dat God niets liever heeft dan dat je persoonlijk contact met Hem zoekt. Ik hoop dat je veel van God's liefde mag ontvangen en dit weer doorstuurt naar je omgeving. En dit voor ieder die hem persoonlijk wil leren kennen.

Als ik besef wat het inhoud dat Hij het dan doet door mij heen! Dan zal Hij zorgen voor de vruchten, en ik kan dat ook niet uit mij zelf opbrengen, en dat hoeft ook niet meer... Eigengerechtigheid, werken, is geen grond voor de eeuwigheid, en ook de wet is geen grond. Nu de enige grond voor is het kruis, en Zijn bloed voor mij! Jezus Christus leeft, en omdat ik mag weten door genade dat ik gered mag wezen door Hem, Leeft Hij door Zijn Geest in mij want dat zegt het Woord.

Amen!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 11 feb 2013 13:17

Wandelen in de voetsporen van de Here Jezus, door de Geest van God.

Jezus is in Zijn verheerlijkte menselijke gedaante naar de hemel opgevaren, om voor ons te bidden. “Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan meevoelen met onze zwakheden, maar één, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon van genade.” (Hebr. 4: 16)
Wij moeten voortdurend naar Jezus zien, de Leidsman en Voleinder van ons geloof.
Want door naar Hem te zien zullen wij naar Zijn beeld veranderd worden, ons karakter zal zoals het Zijne worden gemaakt.
Wij moeten ons verheugen dat het hele oordeel aan de Zoon is gegeven, omdat Hij, door mens te worden, alle moeilijkheden waarmee mensen te strijden hebben, heeft leren kennen.
Geheiligd worden betekent: deelgenoot worden van de goddelijke natuur, de geest en het denken van Jezus leren begrijpen, voor eeuwig leerling in de school van Christus:
“En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid van de Here Jezus weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.”
Het is voor niemand van ons mogelijk, om uit eigen kracht of door eigen inspanningen deze verandering in onszelf te bewerkstelligen.

Het is de Heilige Geest, de Trooster, waarvan Jezus zei, dat Hij Die in de wereld zenden zou, Die ons karakter verandert naar het beeld van Christus. En wanneer dit is voltooid, dan weerspiegelen wij, als in een spiegel, de heerlijkheid van de Here Jezus. Dat wil zeggen: het karakter van degene die zo op Christus ziet, lijkt zozeer op Zijn karakter, dat iemand die naar hem kijkt, het karakter van Jezus zelf naar buiten ziet schijnen, als door een spiegel.
Wij worden van dag tot dag veranderd - onwaarneembaar voor onszelf - weg van onze eigen wegen en onze eigen wil, naar de wegen en de wil van Christus, naar de liefelijkheid van Zijn karakter.
Zo groeien we op in Christus, en gaan onbewust Zijn beeld weerspiegelen.

vr.groet
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 11 feb 2013 18:40

Mooi lied voor een ieder
http://www.youtube.com/watch?v=0_eEn2OQTHA&sns=em

Groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Terug naar “Archief”