Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om?

Berichtdoor jokesloten » 07 feb 2013 21:35

Graag tips en trucs

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2013 21:53

Zul je toch iets meer moeten vertellen. Gaat het over je echtgenoot, een kind van je, een broer/zus/ouders?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Lalage » 07 feb 2013 22:06

Hiervoor kan je denk ik beter naar een forum over autisme gaan. Of heb je vragen die met autisme en geloof te maken hebben?

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Kvinna » 07 feb 2013 22:28

Helpende handen heeft informatie over autisme.

IceCream
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2012 16:07

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor IceCream » 07 feb 2013 23:08

http://www.autivision.nl/website/over-a ... ek-autisme

Als je zoekt op de DSM-IV van autisme, dan kom je bij de kenmerken terecht. Aan de hand van de DSM-IV wordt een diagnose gesteld. De link die ik je geef hierboven is de DSM-IV van klassiek autisme. Je hebt daarnaast nog andere vormen (om het even simpel te zeggen) van autisme, zoals asperger, pdd-nos, mcdd. Daar kun je ook de DSM-IV van opzoeken ;)

Jilke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2008 13:29

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Jilke » 08 feb 2013 10:10

Het ligt er ook aan welke stoornis uit het autismespectrum je bedoelt. En gaat het om een volwassene (jezelf?) of een kind?
Zelf vind ik de site aspergersyndroom.nl erg leerzaam. Daar is ook een forum bij waar je veel informatie vanaf kunt halen of je vragen kunt stellen.
Maar ja, dat gaat echt specifiek over asperger en ik weet niet of je daar dus iets aan hebt.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor MissF » 08 feb 2013 10:44

Volgens mij is het onderscheid er niet meer, tussen vormen van autisme. Tenminste, daar wilden ze naar toe. alles valt onder 1 noemer: autisme.
Wat de kenmerken zijn is makkelijk te vinden via google. Hoe je er mee om kunt gaan verschilt per leeftijd, en in welke relatie je staat tot diegene.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor jokesloten » 08 feb 2013 11:31

Het gaat mij om mensen die hetzelf ervaren. Aangezien ik een zeer sterk vermoeden heb dat ik hier in bepaalde mate ook aan voldoe.
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2013 11:44

jokesloten schreef:Het gaat mij om mensen die hetzelf ervaren. Aangezien ik een zeer sterk vermoeden heb dat ik hier in bepaalde mate ook aan voldoe.

Dan is deze weg misschien de meest juiste, naar de huisarts en vragen om een verwijzing naar een RIAGG, goede psychiater met kennis van het autistisch spectrum.
Maar hoe kwam jij daar achter, zeggen mensen dit tegen jou ( die jou goed kennen! )?
En wil je nu een bevestiging of een diagnose?

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Kvinna » 08 feb 2013 11:48

jokesloten schreef:Het gaat mij om mensen die hetzelf ervaren. Aangezien ik een zeer sterk vermoeden heb dat ik hier in bepaalde mate ook aan voldoe.


De enige reden om uit te gaan zoeken of je het zelf hebt, is volgens mij dat je vastloopt in het dagelijks leven, of dat je veel signalen van je omgeving krijgt dat er iets met je is, dat mensen niet begrijpen waarom je doet zoals je doet.
Als je een redelijk ontspannen normaal leven hebt, heeft het geen zin om achter een diagnose aan te gaan.

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor jokesloten » 08 feb 2013 13:36

Zolang ik me niet met mensen hoef te bemoeien heb ik een ontspannen normaal leven.

Ik zoek geen bevestiging of een diagnose. (De diagnose gaat mij veel geld kosten aangezien ik het allerhoogste eigen risico heb.)

Ik zoek oplossingen hoe er mee om te gaan.
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor jokesloten » 08 feb 2013 13:43

Maar hoe kwam jij daar achter, zeggen mensen dit tegen jou ( die jou goed kennen! )?
En wil je nu een bevestiging of een diagnose?[/quote]

Een schoonzusje (die mij goed kent, doordat ik 2 jaar bij hen heb gewoond) heeft ooit een keer gezegd dat ik er kenmerken van heb.
Herkende mij in een artikel uit de terdege erover en heb op meerdere site's een test gedaan. (nu hoeft een test nog niks te zeggen, maar ik scoorde overal hoog.)
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2013 13:48

jokesloten schreef:
Een schoonzusje (die mij goed kent, doordat ik 2 jaar bij hen heb gewoond) heeft ooit een keer gezegd dat ik er kenmerken van heb.
Herkende mij in een artikel uit de terdege erover en heb op meerdere site's een test gedaan. (nu hoeft een test nog niks te zeggen, maar ik scoorde overal hoog.)

Ik vind het ontzettend dapper van je, dat je een stap zet nu. Als je bij jezelf al dingen herkent, en ook erkent, is er al een halve wereld gewonnen.
Het moeilijkste zijn nl de mensen met een autistische beperking, die dit op geen enkele manier willen accepteren. Dan ligt de fout dus altijd bij de ander en hoef en wil je er zelf niets aan doen.
Ooit legde een psych het zo aan mij uit:
ieder mens heeft een streepjescode, bij de één zijn 4 streepjes hoger dan de andere 3, bij niemand zijn altijd alle 7 streepjes even hoog.
Wanneer je nu laag scoort op een paar van die kenmerken, maak je dat nog geen autist of PDDNosser.
Het heeft ook met karakter te maken.
Maar net wat Kvinna hierboven zegt, enkel een diagnose heeft niet zoveel zin.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor boer » 08 feb 2013 14:13

Wat een geweldig idee was dat om destijds (heeeeel slim) psychologie en psychiatry te gaan studeren.
Met in het vooruitzicht veel te veel mensen op een te klein gebied, die allemaal een identiteiscrisisje krijgen door hun geldingsdrang en maar al te graag speciaal zijn door nu aandacht te krijgen en vervolgens heerlijk veilig in een categorie geplaatst worden,
Ik zie het allemaal al weer helemaal voor me,
''meid wat moedig van je, respect hoor, je mag er zijn.''
Als ik de facebook test doe, heb ik ook Asperger.
Wat een kolder.
Wel 6 categorieen voor het oprapen, alles heeft al een afkorting.
Waar n.b. 100 jaar geleden nog nooit iemand van gehoord had.

Vroeger had ik een tic, waar ik overheen gegroeid ben.
Geen aandacht aan schenken, doet wonderen.
Nu heet dat Tourette.
Get over it.

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor jokesloten » 08 feb 2013 14:31

Juist ja gewoon geen aandacht aan besteden.

Maar mijn kinderen blijven wel doorzeuren waarom er nooit een (kleuter)klasgenootje bij hen komt spelen...
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten