seksueel misbruik in de orthodox protestantse kring

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HenriekeGroenwold
Verkenner
Verkenner

seksueel misbruik in de orthodox protestantse kring

Berichtdoor HenriekeGroenwold » 06 feb 2013 15:25

Dank voor alle reacties naar aanleiding van deze oproep. Inmiddels is het onderzoek afgerond en ben ik niet langer op zoek naar respondenten.

Voor mijn afstudeeronderzoek kom ik graag in contact met mensen die te maken hebben (gehad) met seksueel misbruik in de orthodox protestantse kring.

Wie ik ben en wat ik wil doen:
Ik ben Henrieke Groenwold en ben opgegroeid in de reformatorische kring (en deed belijdenis in een bevindelijk gereformeerde kerk). Momenteel ben ik kerkelijk jeugdwerker in een orthodox gereformeerde kerk. Door mijn achtergrond en mijn werk ben ik bekend met zowel de bevindelijke als de orthodox gereformeerde kerken.
Ik volg momenteel de opleiding godsdienst en pastoraal werk aan de gereformeerde hogeschool in Zwolle en ben bezig met mijn afstudeeronderzoek.
Ik richt me daarbij op een precair thema: spreken over seksueel misbruik binnen de orthodox protestanste kring.

Waarom dit onderzoek
In de afgelopen maanden is er volop aandacht geweest voor dit thema in verschillende kranten (waaronder het RD en het ND), zeker ook na het verschijnen van het rapport van Movisie 'de mantel der liefde' (Bakker en Felten, 2012) over huiselijk geweld in de orthodox protestantse kring.
In mijn onderzoek wil ik de nadruk echter op één specifiek aspect leggen.
Daarbij mag duidelijk zijn dat ik niet uit ben op sensatie rond dit thema of m.b.t. de orthodox protestantse kring. Mijn vraag richt zich meer op preventie en/of het kunnen geven van hulp.

Onderzoeksvraag
In het onderzoek van Movisie werd gemeld dat slachtoffers van huiselijk geweld in de orthodox protestanste kring mogelijk langer zwijgen waardoor het geweld mogelijk langer blijft bestaan. Daarbij werden specifieke factoren genoemd die het spreken kunnen bemoeilijken.
Dit riep bij mij de vraag op hoe mensen hier dan in geholpen kunnen worden. Een antwoord op deze vraag kan helpend zijn, zowel voor de slachtoffers als voor de omstanders en/of helpers, bijvoorbeeld predikanten, jeugdwerkers, ouderlingen, pastoraal bezoekers. En dat is dan ook mijn onderzoeksvraag: 'welke factoren spelen een rol in het spreken over seksueel misbruik in de orthodox protestantse kring?'

Waarom zou u meewerken?
Uiteindelijk hoop ik door dit onderzoek met concrete handvatten te komen m.b.t. het verlenen van (pastorale) hulp aan slachtoffers van seksueel misbruik in de orthodox protestantse kring.

Wie kan meewerken en hoe?
Voor mijn onderzoek heb ik al verschillende mensen benaderd maar op dit moment heb ik nog niet voldoende respondenten. Daarom hoop ik via deze weg in contact te komen met een (beperkt) aantal mensen die bereid zijn mee te werken aan een persoonlijk interview en/of mensen die bereid zijn mee te werken aan een (korte) schriftelijke vragenlijst. Daarbij zullen uw persoonlijke gegevens, indien gewenst, strikt vertrouwelijk en anoniem worden behandeld.
Deze gesprekken wil ik in februari en maart voeren.

Voor slachtoffers die willen reageren: ik zou enerzijds graag mensen spreken die iets kunnen vertellen over hoe zij omgaan met het spreken over het misbruik maar ik zoek ook mensen die er voor hebben gekozen hun verhaal nergens kenbaar te maken. Mogelijk zien zij wel kans om (bijvoorbeeld vanaf een anoniem mail adres) de vragenlijst in te vullen waarbij zij aan kunnen geven waarom zij die keuze maken.

Voor predikanten of hulpverleners die willen reageren; u hoeft geen tientallen cliënten of pastoranten begeleid te hebben om mee te kunnen werken. Wanneer u iets kunt vertellen vanuit uw ervaring en (vanuit een helicopterview) iets kunt vertellen over welke factoren u ziet die het al of niet spreken beinvloeden, dan zou dat ook bijzonder helpend zijn. Er zijn al een paar pastoraal werkerks die meewerken maar ik ben nog specifiek op zoek naar predikanten/pastoraal werkers uit de bevindelijk gereformeerde kring.

Wanneer u meer informatie nodig heeft voor u besluit of u mee kunt en wilt werken kunt u mailen.
Ik zal u dan ook uitleg geven over de breedte en de afbakening van het onderzoek waarbij ik ook de door mij gehanteerde begrippen 'orthodox protestants' en 'seksueel misbruik' toe zal lichten.
Voor de duidelijkheid is het alvast goed te vermelden dat orthodox protestants een verzamelterm is voor de bevindelijke (bijvoorbeeld GG, GB, HHK) én de orthodox gereformeerde kerken (zoals GKV en NKG en CGK) en voor een deel van de evangelische kerken.

Met vriendelijke groet,
Henrieke Groenwold
Laatst gewijzigd door HenriekeGroenwold op 20 mei 2013 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: seksueel misbruik in de orthodox protestantse kring

Berichtdoor Lichtzwaard » 15 feb 2013 13:43

Wel heel erg stil op deze draad. :-k :-k :-k :-k :-k
VERITAS VOS LIBERABIT.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 15 feb 2013 14:55

Als je niet alleen de titel leest, maar ook de hele bijdrage, zul je ontdekken waarom.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 22 feb 2013 11:44

Lichtzwaard bedoeld zeker dat als er rk stond dat er bergen reacties zouden komen, :D
Nee hoor kijk maar bij andere topics over dit onderwerp, het komt voor in alle lagen van de bevolking.

Terug naar “Archief”