Is Jezus gestorven voor onze zondes?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anti

Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor Anti » 16 jan 2013 23:11

Beste

Is Jezus werkelijk gestorven voor onze zondes. Ook voor de zondes die de Joden tegen hem zijn begaan.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor Yael » 16 jan 2013 23:34

Ben jij zonder zonden?

Verder wat het Joodse volk betreft klik op mijn onderschrift. :wink:

God is genadig en liefdevol, Hij heeft Israël niet uitverkoren omdat het zo'n geweldig volk is maar omdat Hij van hen houdt. God is niet wispelturig, om naar verloop van tijd Zijn Verbond te vergeten en te verbreken.

maaarten

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor maaarten » 17 jan 2013 12:51

Anti schreef:Beste

Is Jezus werkelijk gestorven voor onze zondes. Ook voor de zondes die de Joden tegen hem zijn begaan.


De Heere Jezus is gestorven voor de zonden van degenen die zich uiteindelijk tot Hem bekeren; er zijn Joden geweest die Jezus en Zijn volgelingen eerst vervolgden maar later, door de genade van God, tot inkeer zijn gekomen en zich bekeerd hebben van hun zonden. Jezus zoendood is ook voor hen, en voor ieder ander die in Hem geloofd.

Waarom zou het een probleem zijn als door de verzoening voor zonde die Jezus gebracht heeft ook Joden worden behouden? Abraham en zijn nageslacht is toch door God verkoren, het is eerder raar dat God onze zonden wil vergeven, dan die van de Joden, die als nakomelingen van Abraham vanouds Gods volk zijn.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor Wilsophie » 17 jan 2013 13:01

Heere Jezus is gestorven voor de zonden van degenen die zich uiteindelijk tot Hem bekeren;


Dit is niet juist.
De Heere Jezus is gestorven voor de zonden van de hele wereld zodat er verzoening met God mogelijk is gemaakt.
God heeft de wereld lief gehad en niet de gelovigen.
Er staat geschreven: "Eén is gestorven dus zijn allen gestorven". Degenen die zich tot hem bekeren, (en niet uiteindelijk want waarom uiteindelijk? ) staan op uit de dood en delen in de opstanding en ontvangen nieuw en eeuwig leven.
De anderen blijven gewoon in de dood.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor Boaz » 17 jan 2013 14:46

Dit is niet juist.
De Heere Jezus is gestorven voor de zonden van de hele wereld zodat er verzoening met God mogelijk is gemaakt.
God heeft de wereld lief gehad en niet de gelovigen.
Er staat geschreven: "Eén is gestorven dus zijn allen gestorven". Degenen die zich tot hem bekeren, (en niet uiteindelijk want waarom uiteindelijk? ) staan op uit de dood en delen in de opstanding en ontvangen nieuw en eeuwig leven.
De anderen blijven gewoon in de dood.


Helemaal mee eens. Er staat geschreven: 'Alzo lief had God de wereld,
dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft.'

Er staat niet: Alzo lief had God de gelovigen. Er staat 'de wereld'
Jezus offer is groot genoeg om àlle mensen te redden, maar niet iedereen zal gered worden, allen die in Hem gelooft.
_________________

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor Wilsophie » 17 jan 2013 18:31

Je bekeren van je zonden is danook een onbijbelse term.

Je bent van veel meer verlost dan alleen je zonden.
Bovendien is wedergeboorte een gevolg van je geloof in de Here Jezus Christus en dat brengt volledig Nieuw Leven tot stand waarin de zonden geen plaats meer hebben.
Het Jodendom heeft dezelfde voorwaarden tot behoud dan wie danook. En dat is geloof.

maaarten

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor maaarten » 17 jan 2013 19:26

Wilsophie schreef:Dit is niet juist.
De Heere Jezus is gestorven voor de zonden van de hele wereld zodat er verzoening met God mogelijk is gemaakt.
God heeft de wereld lief gehad en niet de gelovigen.
Er staat geschreven: "Eén is gestorven dus zijn allen gestorven". Degenen die zich tot hem bekeren, (en niet uiteindelijk want waarom uiteindelijk? ) staan op uit de dood en delen in de opstanding en ontvangen nieuw en eeuwig leven.
De anderen blijven gewoon in de dood.


Ach, ik heb soms een beetje moeite met zeggen dat Jezus voor iedereen gestorven is. Als Jezus door Zijn offer verzoening heeft gebracht en Hij is voor iedereen gestorven, waarom is dan niet iedereen verzoend? De Bijbel maakt immers duidelijk dat mensen die niet geloven nog geoordeeld worden voor hun zonden.

Maar goed, laten we nu niet vervallen in gediscussieer over dogmatische formuleringen, we geloven allemaal toch dat de Heere Jezus is gestorven zodat wij verzoend kunnen worden met God? En al helemaal dat Hij dat ook voor de Joden gedaan heeft! Daar vroeg de vragensteller naar, en bovendien is dat het belangrijkste; God heeft Jezus als zoenmiddel gesteld, zodat iedereen die in Hem geloofd kan leven, dat is het belangrijkste en daar zijn we het gelukkig over eens. :)

Hebr 9:13-14
"Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?"

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor Wilsophie » 17 jan 2013 20:16

Hebr 9:13-14
"Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?"

Een smetteloos offer aan God brengen is niet Zijn dood, maar Zijn NIeuwe Leven van het Nieuwe Verbond. De dood aan het kruis was vol smet. En pas na Zijn opstanding kan Hij ons geweten reinigen van dode werken om Hem te dienen.


Natuurlijk je kunt het uit onkunde wegredeneren door het dogmatisch te noemen, maar dan geef je vragen van mensen nooit een goed Bijbels antwoord en dan snapt niemand het meer.

Als we met God verzoend worden dan komen wij in een betere positie te staan t.o. Hem.
Als je zegt dat "onze zonden verzoend zijn" dan bedoel je ongetwijfeld dat ze weggedaan zijn.
Of bedekt zijn. En in het Grieks en het Hebreeuws wordt dat met verschillende woorden weergegeven.
Het Nederlands beschikt niet over deze woorden.
2 Kor. 5 vers 11-21 spreekt oververzoening met God.
De nieuwe betere relatie komt tot stand door de dood en opstanding van Jezus Christus en van ons uit gezien, door wedergeboorte.
Het is de kern van ons behoud.

Je wordt niet behouden door het wegdoen van zonden.
Romeinen 5 geeft dit ook weer.
Doel van prediking is mensen tot geloof brengen want de mens kan niet wachten tot God het geloof geeft. Er staat letterlijk, "de mensen bewegen tot geloof" opdat de mens niet alleen deel heeft aan Zijn dood, maar ook aan Zijn opstanding.

Wij zetten volgens Openb. 3 vers 20 zelf de deur van ons hart open.
Lees Rom 10 vers 14.

De dood van de Here Jezus houdt een oordeel in over de zondaar in het algemeen dus over de zonde en zonden.
Maar dan is niemand nog behouden.

Iemand moet ook nooit zeggen als gelovige,: "Nu weet ik dat de Heer voor mij gestorven is", dat was voor zijn geloof ook al zo.
Hij moet zeggen: "Ik ben tot geloof gekomen en sindsdien weet ik dat Hij voor mij leeft UIT de dood".
Het is het leven van een NIeuwe Schepping, ik merk dat veel wettische gelovigen hier totaal niets van weten of geloven. Zij gaan maar aan de slag met de wet, waarvan zij nu juist verlost zijn, en dat is dogmatisch.
De mens leeft dan niet meer voor de wet of voor zichzelf maar voor Degene, Die voor hen gestorven en opgewekt is.
2 Kor. 10 vers 10.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor xsidd » 07 feb 2013 13:14

@Anti

Geloof jij de Bijbel? En geloof je wat er in staat?

Er staat toch dat Hij voor alle zonden is gestorven?

Hartelijke groet

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor Wilsophie » 07 feb 2013 21:08

Er staat geschreven in Johannes 1 vers 29 : "Zie het Lam Gods dat de zonde( enkelvoud) der wereld wegneemt".
Maar daarmee ben je nog niet behouden. Jouw zonden zijn dood en ook jij bent in de dood gebracht, dat zijn feiten die gebeurd zijn in het verleden, maar dat biedt zonder geloof geen redding. Je blijft gewoon dood en je zonden bestaan niet meer voor God.
Je komt tot leven door geloof en dan heb je deel aan Zijn opstanding.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor Byte » 07 feb 2013 22:24

Deze gebruiker bestaat niet, als ik op de naam anti klik ben bang dat het een nepperd is :roll:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor xsidd » 08 feb 2013 10:23

@Byte

Is ie weg?

Waar is hij anti tegen?

Ik hoop dat het hem goed gaat dan;)

Groet

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor xsidd » 08 feb 2013 10:25

Wilsophie schreef:Er staat geschreven in Johannes 1 vers 29 : "Zie het Lam Gods dat de zonde( enkelvoud) der wereld wegneemt".
Maar daarmee ben je nog niet behouden. Jouw zonden zijn dood en ook jij bent in de dood gebracht, dat zijn feiten die gebeurd zijn in het verleden, maar dat biedt zonder geloof geen redding. Je blijft gewoon dood en je zonden bestaan niet meer voor God.
Je komt tot leven door geloof en dan heb je deel aan Zijn opstanding.


Mag ik je vragen hoe je gaat geloven?

Persoonlijk geloof ik dat je mag gaan geloven als je Jezus in je leven vraagt. En omdat Hij Leeft, komt ZIjn Geest die ook levens is, in je wonen. Dan word het pas echt levend!

En ik geloof ook dat als je je op Jezus richt, Hij jou en mij zal leren in het hart wat waarheid is.

Hartelijke groet

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor alexander91 » 08 feb 2013 10:41

Hoe je gaat geloven? Lees de bijbel, en volg Jezus. Dat zei Hij ook tegen de discipelen toen ze hem nog niet kenden: Volg Mij!

Hoe kun je die weg achter Hem aan inslaan? Lees uit Gods Woord. Lees over Jezus en neem gelovig aan wat Hij zegt, ook al gaat het tegen je eigen gevoel en wil in. Dit kun je niet zelf, maar je moet het wel proberen. Het blijft een eindeloze weg, maar als je die weg gaat, zul je Hem leren kennen. Volg geen theologie, geen menselijke handleidingen van wat je moet doen/ervaren, maar lees Zijn woord en worstel ermee!

@ Maaarten. Jij zegt: "Ach, ik heb soms een beetje moeite met zeggen dat Jezus voor iedereen gestorven is. Als Jezus door Zijn offer verzoening heeft gebracht en Hij is voor iedereen gestorven, waarom is dan niet iedereen verzoend? De Bijbel maakt immers duidelijk dat mensen die niet geloven nog geoordeeld worden voor hun zonden." Het is eerlijk van je om te zeggen dat je er moeite mee hebt, dat is de goede weg. Je geeft aan dat jij het niet helemaal weet. Lees Gods Woord dan toch, de uitspraken zijn duidelijk: "en in de mensen een welbehagen", en niet in de mensen van het welbehagen. Dat is een zelfverheerlijking, van ikke wel en jij niet! Maar wat zegt Lukas 16 hiervan? "15 En Hij zei tegen hen: U bent het die uzelf rechtvaardigt voor de mensen, maar God kent uw hart. Want wat hoog is onder de mensen, is een gruwel voor God. "
De bijbel houdt Jezus offer niet voor niets voor voor alle mensen. Wij hoeven echt niet de beperkingen op te leggen. God kan dat zelf wel.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

maaarten

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor maaarten » 09 feb 2013 12:00

alexander91 schreef:@ Maaarten. Jij zegt: "Ach, ik heb soms een beetje moeite met zeggen dat Jezus voor iedereen gestorven is. Als Jezus door Zijn offer verzoening heeft gebracht en Hij is voor iedereen gestorven, waarom is dan niet iedereen verzoend? De Bijbel maakt immers duidelijk dat mensen die niet geloven nog geoordeeld worden voor hun zonden."

Het is eerlijk van je om te zeggen dat je er moeite mee hebt, dat is de goede weg. Je geeft aan dat jij het niet helemaal weet. Lees Gods Woord dan toch, de uitspraken zijn duidelijk: "en in de mensen een welbehagen", en niet in de mensen van het welbehagen. Dat is een zelfverheerlijking, van ikke wel en jij niet! Maar wat zegt Lukas 16 hiervan? "15 En Hij zei tegen hen: U bent het die uzelf rechtvaardigt voor de mensen, maar God kent uw hart. Want wat hoog is onder de mensen, is een gruwel voor God. "
De bijbel houdt Jezus offer niet voor niets voor voor alle mensen. Wij hoeven echt niet de beperkingen op te leggen. God kan dat zelf wel.


Ja, de vraag is dus, wat bedoel je met 'Jezus is voor iedereen gestorven'? Ik geloof ook wel dat de dood van Jezus aan iedereen voorgehouden mag worden, in de zin van dat het Evangelie aan iedereen mag worden aangeboden. Maar effectief zijn alleen degenen die geloven verzoend met God, door de dood van Jezus Christus. Dat leert de Schrift op meerdere plaatsen duidelijk; er staat immers dat Hij onze overtredingen gedragen heeft, maar er staat ook in het NT dat er nog mensen om hun zonde veroordeelt worden (Op 20,21). Als Jezus dus alle overtredingen van iedereen op Zich genomen had, hoe kan het dan dat God sommige van die zonden nog steeds bestraft? God straft de zonde toch niet twee keer....

Joh 10:11
"Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen;"

Overigens is het nogal vermoeiend als je continue op roept om er gewoon de Bijbel op na te slaan (alsof ik dat niet doe...) om vervolgens uit de zinsnede "en in de mensen een welbehagen" verregaande dogmatische conclusies te trekken over de verzoening. Dat lijkt me nou niet echt een heldere Bijbelse onderbouwing....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten