Na ontvangen genade (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Boaz » 11 jan 2013 19:22

In de vragenrubriek staat in een ingezonden vraag over 'na ontvangen genade'. Ds Heikamp beantwoord deze vraag ( te veel om hier op te schrijven, lees het even na in de vragenrubriek) en eindigt met dat men niet te vroeg moet spreken over 'na ontvangen genade' omdat we dan mensen krijgen die bekeerd zijn buiten Christus om.

Ik begrijp die laatste zin niet, en heb de ds. gevraagd dit toe te lichten, maar de ds. blijkt dit niet te kunnen en herhaalt gewoon het eerder geschrevene. Jammer, want ik had het stuk zelf al een aantal keren doorgelezen, maar dat biedt geen verheldering..

Ik weet dat jullie, deelnemers van Refoweb, geen ds. Heikamp zijn, maar misschien is er wel iemand die dit wel begrijpt en mij dit kan verduidelijken.

Want:
Hoe kan de ds. schrijven over 'niet te vroeg spreken over na ontvangen genade', gezien wat hij eerder schreef. Is de genade nou ontvangen of niet?
Hoe ziet een bekering er uit zonder Christus? Wat zou zo iemand dan geloven?
Werpt deze ds. niet gewoon obstakels op die er in de Bijbel niet zijn?

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Kvinna » 11 jan 2013 19:31

Ik heb altijd gedacht dat 'na ontvangen genade' eenvoudig betekende dat iemand bekeerd was, tot geloof gekomen, een nieuw hart had. Hoe je het maar wil noemen. Een kind van God was geworden.
Volgens mij is de zin dan meestal dat iemand, ook na ontvangen genade, nog weer in zonde kan vallen.

Het antwoord van ds. H. begreep ik dan ook totaal niet. Ik vraag me af of een predikant uit een andere kerk dat niet heel anders beantwoord zou hebben.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Byte » 11 jan 2013 20:44

Ik weet het niet zeker, ga het maar eens onderzoeken. Begrijp het wel namelijk maar hij (de ds) komt ook uit mijn hhk hoekje :-)

Soms roepen mensen wel eens je of , ik ben bekeerd. Een voorbeeld was dat ik in een kerk kwam en het feit dat ik binnen was, was al genoeg. Dat wil niet zeggen dat God mij niet kende, maar ik kende hem nog niet! De dominee gaf aan je bent binnen en hij bedoelde niet de kerk :!: Als ik niet beter had geweten had ik me bekeerd kunnen vinden maar ik geloofde nog veel te veel in mijzelf


Moet zeggen dat ik je vraag met betrekking tot obstakels die er wel of niet zijn in de Bijbel wel een terechte is trouwens Zijn woord is onfeilbaar laten we het maar eens onderzoeken.


Iemand een suggestie waar we het kunnen vinden?

Met groet Byte :-)
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Boaz » 11 jan 2013 21:05

Dank voor jullie reacties.

Ik ben zelf geheel niet bekend met de uitdrukking 'na ontvangen genade'.
Zoals ik al schreef moest ik het antwoord van de ds. wel een paar keer lezen. Het taalgebruik is vrij wollig, en vraag mezelf dan verscheidene keren af wat de ds. nu bedoelt en of het niet in gewoon hedendaags Nederlands kan worden geschreven.

Ik vind dat er vaak zoveel vage taal wordt gebruikt door predikanten, en hier beslist ook .. 'Laag bij de grond, dicht bij het verbond.' Leuk gerijmd, maar wat bedoelt de man (met respect gesproken) daarmee?

Ik begrijp uit wat de ds. eerder schreef dat 'na ontvangen genade' inderdaad iets betekent als 'tot geloof gekomen zijn.' Als dat het betekent, hoe kan je dat dan 'te vroeg' zeggen?

Wat geloof je als je buiten Christus om tot geloof komt?

Ik zeg dit niet om uit te halen naar refo-kerken, maar het valt me vaak op dat men een soort van bepaalde ervaring verwacht, voordat men durft te zeggen een kind van God te zijn. Men zoekt het dan dus in zichzelf, ipv de Bijbel te geloven die zegt dat al wie de naam van God aanroept, behouden zal zijn.
Ik heb de ervaring dat wanneer ik met reformatorische christenen praat, men veelal niet durft te zeggen dat men een kind van God is, maar daar o zo naar verlangt... triest vind ik dat. Hoe kan men dan ooit een effectief Christen zijn, die iets uitstraalt naar de wereld?
Komt dat niet doordat men vastomlijnde ideeen heeft over hoe God zou (moeten) handelen.. en door prediking als dit: 'niet te vroeg zeggen dat.. '

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor pol » 12 jan 2013 12:11

Ik krijg altijd de zenuwen van dat soort taalgebruik... Ben pas nog met iemand in discussie geweest. O er moet nog meer gebeuren.. alleen het geloof is niet genoeg... En al dat soort vrome smoesjes.
Begin altijd enorm te twijfelen bij dat soort wollige praat.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2013 13:09

pol schreef:Ik krijg altijd de zenuwen van dat soort taalgebruik... Ben pas nog met iemand in discussie geweest. O er moet nog meer gebeuren.. alleen het geloof is niet genoeg... En al dat soort vrome smoesjes.
Begin altijd enorm te twijfelen bij dat soort wollige praat.

Ik word er alleen maar zekerder in geloof, want ik lees nergens in de Bijbel " hoe dichter bij de grond, hoe dichter bij het verbond" Wel lees ik dat ik met Hem gestorven ben aan het Kruis en dat ik zo behoor te leven, Hij moet meer worden en ik minder en alle dingen die fout gaan in dat leerproces ...dat is in genade leven.

En inderdaad al die vrome praatjes van hoe meer ik in het stof lig te rollen hoe "geestelijker" ik ben en mijn "kerkje" waar ik dat allemaal hoor preken, al die dingen voegen niets maar dan ook niets toe aan de genade die ons gegeven is in Christus Jezus.

Genade, ..... genade....iets wat wij nooit kunnen verdienen!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 12 jan 2013 17:51

Helemaal mee eens, en de term staat niet in de Bijbel, dus de dominee kan zich nergens op beroepen, en dan moet je zelf wat verzinnen en dan kom je altijd muurvast te zitten.
Ik meen dat men zingt dat 'genade onverdiende zaligheên' is, om even in de wol te blijven.
Een gelovige hoeft toch niet te begrijpen danwel te weten wat 'genade' betekent?
"Amazing Grace"!

Faramir

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Faramir » 12 jan 2013 18:00

"de term staat niet in de Bijbel"

Dat vind ik altijd zo'n bijzonder argument. De term 'Bijbel' staat ook nergens in de Bijbel (sterker nog in geen enkel bijbelboek staat wat voor een boeken er verder nog in de Bijbel horen) en dus kan men zich niet beroepen op de Bijbel.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 12 jan 2013 18:07

O ik kan er meer over zeggen hoor.
ntwoord: De Heere is in Christus goed voor Zijn volk. Zij hebben de genade ontvangen van de vergeving der zonden in het bloed van Christus Jezus. Zij zijn in Hem een nieuw schepsel geworden en ontvangen genade voor genade steeds weer bij vernieuwing.Wij spreken over "na ontvangen genade"wanneer zij onderwijs ontvangen in de gangen en wegen die de Heere met hen houdt.


De mens ontvangt geen genade in de vergeving der zonden , dat staat ook niet in de Bijbel, de mens ontvangt genade op genade staat er geschreven en dat is de mens die al bij zijn keuze genade ontvangt , want genade is een gave Gods en niet het geloof, maar de tekst die ik nu aanhaal legt men al verkeerd uit en leest de zin verkeerd want genade wordt gegeven en het woord "gegeven" past men toe op het geloof wat gegeven wordt dus komt men daar al in de knoop.

Je wordt in Hem niet een nieuw schepsel door ontvangen genade, maar door te kiezen en te geloven en dan krijg je deel aan Hem Die de Eerstgeborene is van die nieuwe schepping en dat heet wedergeboorte.

En wat de man verder bedoelt is dat men moet groeien in Zijn geloof en dus onderwezen worden en van de melk moet overgaan naar de vaste spijs en dat is de genade die men ontvangt bij het onderwijs, n.l. door de Heilige Geest, kortom als je dan toch de term wilt gebruiken is het van toepassing op de wedergeboren mens in zijn weg naar heiligmaking, of in zijn weg naar het Zoonschap.
En de overige termen "buiten Christus om" enz...is volkomen onmogelijk en onbijbels.
En dat het woord Bijbel niet in de Bijbel staat is nog maar de vraag, maar wel een flauw argument.

Faramir

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Faramir » 12 jan 2013 18:48

Wilsophie schreef:En dat het woord Bijbel niet in de Bijbel staat is nog maar de vraag, maar wel een flauw argument.

Net zo flauw (maar wezenlijker) als jouw opmerking. Maar gelukkig kon je er uiteindelijk nog wel het een en ander over zeggen.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Boaz » 12 jan 2013 19:41

En de overige termen "buiten Christus om" enz...is volkomen onmogelijk en onbijbels.


Ik ken diep gelovige orthodoxe Joden, maar die Jezus (nog) niet (h)erkennen als Messias.
Ze geloven in de Vader, buiten de Messias om. Maar ik denk niet dat de ds. dat bedoelt.
Maar wat wel: geen idee, en de ds. kan het niet nader uitleggen.. jammer.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 12 jan 2013 21:20

Faramir schreef:
Net zo flauw (maar wezenlijker) als jouw opmerking. Maar gelukkig kon je er uiteindelijk nog wel het een en ander over zeggen.



En heb jij nu ook iets inhoudelijks te zeggen?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 12 jan 2013 21:23

Boaz schreef:Ik ken diep gelovige orthodoxe Joden, maar die Jezus (nog) niet (h)erkennen als Messias.
Ze geloven in de Vader, buiten de Messias om. Maar ik denk niet dat de ds. dat bedoelt.
Maar wat wel: geen idee, en de ds. kan het niet nader uitleggen.. jammer.


De diep gelovige orthodoxe joden zijn geen gelovigen naar de norm van de Schrift.
Niemand komt tot de Vader dan door Mij, leert de Bijbel.
Nee de dominee begrijp ik ook niet, ik heb het gelezen, maar het is wartaal.

Ik blijf erbij dat als je termen gebruikt die niet in de Bijbel staan, dan kun je het niet verklaren, je hebt een paar losse woorden en totaal geen context.

Ik zou willen weten waar ik die woorden kan vinden in de Bijbel.
Dan kun je het zo verklaren.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor marin » 12 jan 2013 22:20

[quote="Boaz)
Ik ken diep gelovige orthodoxe Joden, maar die Jezus (nog) niet (h)erkennen als Messias.
Ze geloven in de Vader, buiten de Messias om. Maar ik denk niet dat de ds. dat bedoelt.
Maar wat wel: geen idee, en de ds. kan het niet nader uitleggen.. jammer.


@Boaz, Ik vermoedt dat de predikant lees Hebr.5 bedoelt zoals Wilsophie ook aanhaalt van het werk van de Here Jezus die Hogepriester is geworden voor degenen die Hem volgen en het leven inrichten en gehoorzamen naar de wil van Zijn Vader en kunnen onderscheiden wat goed of kwaad is.

Hebr.5:
13 Ieder immers die van melk leeft, is onervaren in het woord van de gerechtigheid, want hij is een kind.
14 Maar voor de volwassenen is er het vaste voedsel, voor hen die hun zintuigen door het gebruik ervan geoefend hebben om te kunnen onderscheiden tussen goed en kwaad.

Vast voedsel, daar gaat het om, het verzoeningswerk van de Here Jezus kennen en door Hem groeien in genade om het leven van de mens Jezus aan te nemen en in Zijn voetsporen te wandelen en niet om onze eigen voetafdrukken te willen plaatsen.

Jezus zegt: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Als de mens bij de melk wil blijven en het vaste voedsel niet wil aannemen kan de mens wel om genade vragen maar de Here Jezus wil door Zijn Hogepriestelijk werk helpen om verkeerde gewoonten helpen te overwinnen, dat komt tot stand in een relatie met Hem.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 13 jan 2013 13:00

Precies zo is het.
Het gaat inmiddels om het Werk van de Hogepriester en dat is veel verder dan het kruis.

Vanochtend las ik in de Bijbel over genade en dacht onmiddelijk dat wij uit genade leven alle dagen.
Ik weet niet of ik dat eerder zo geformuleerd heb en dan lees ik in Efeze, de brief die bij uitstek aan gelovigen is geschreven, dus een select gezelschap waar in vers 6 staat tot welk doel de voorgaande verzen reiken en dan zegt dit vers : 'Tot prijs Zijner heerlijkheid Zijner genade door welke Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde"
.
Duidelijker kan het niet. Ik hoop ds, Heikoop dat u dit ook zo ervaart in uw leven.
En ik denk dat u ook bedoelt dat verder op de weg van een gelovige de genade deze gestalte krijgt omschreven in de specifieke brief aan gelovigen. En dat is zoals Marin zegt, de melk ver voorbij.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten