Na ontvangen genade (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Boaz » 13 jan 2013 14:36

De diep gelovige orthodoxe joden zijn geen gelovigen naar de norm van de Schrift.


Ik denk dat jij, Wilsophie, hiermee verwijst naar de tekst 'Niemand komt tot de Vader, dan door Mij', toch vind ik dat we moeten oppassen voor zwart-wit denken.
God heeft ons behoud op het oog, niet onze veroordeling. Ik weet dat het afgezaagd klinkt, maar dan zou er voor het vroeg gestorven kind, of de mens die het evangelie nog nooit heeft gehoord, geen mogelijkheid tot behoud zijn. Gelukkig is God rechtvaardig en ook Zijn oordeel, bij Hem is dat veilig.

Wat betreft het Joodse volk weten we dat de Schrift ons leert dat hun ogen en oren zijn toegesloten, terwille van ons. Totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan, en zo zal heel Israel zalig worden.
Als je het zo leest, kan je dan met droge ogen zeggen: ze zijn geen gelovigen naar de Schrift? We zouden als gelovigen uit de volkeren indringend voor ze moeten pleiten bij de Vader. Ik ken orthodoxe Joden met een diep diep vertrouwen op en geloof in God, en ik zou het ze zo gunnen dat ze de Messias Jezus zouden kennen.

Ik vind het altijd ontroerend om joden te horen bidden tot Adonai, maar dat ze tegelijkertijd niet weten Wie Hij is. Maar ik weet dat Hij gauw gaat komen op de Olijfberg, en dat dan alle stammen van het land Hem zullen zien, en dan zal het hele volk rouwen over Hem. Dan zullen zij hun Messias (h)erkennen en Hem dienen. Wat verlang ik daar naar, want het zal zegen brengen over de hele aarde.

{In Psalm 110 :1 staat 'De HEERE heeft tot MIjn Here gesproken' = HEERE is JHWH, Here is Adonai.
Mal. 3:1 'Zie, Ik zend Mijn Engel, die voor Mij de weg bereiden zal.
Plotseling zal naar Zijn tempel komen
De Here (Adonai) Die u aan het zoeken bent, de Engel van het verbond, in Wie u uw vreugde vindt.
Zie, Hij komt, zegt de HEERE (JHWH) van de legermachten.}

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 13 jan 2013 19:06

Als er Eén Boek is, dat zwart/ wit is, dan is het i.m.o. de Bijbel wel.
Tegenover het duister staat altijd het licht en grijs is niet aan de orde, om maar een voorbeeld ter illustratie te noemen.
Dit is de genade tijd en voor elk mens ook voor de Jood komt er een einde aan die genade tijd.
Er staat danook dat heel Israël zalig zal worden en dat is een breder begrip dan dat de joden zalig zullen worden, want dat staat er niet.
Israël zijn 12 stammen en de joden een zeer beperkt gedeelte van de 2 stammen.

Voordat de Heer terug komt op de Olijfberg en zij zullen zien Wie zij doorstoken hebben leert de Bijbel dat er nogal wat aan vooraf gaat. Ik ga daar verder niet op in.

Wat kindertjes betreft en mensen die nooit van Hem hebben gehoord en mensen die geen beslissing hebben kunnen nemen heeft God een apart plan wat hier nu even buiten staat.
Het gaat om de mensen die Hem afwijzen en dat doen de Joden die Hem niet erkennen.
Zij hebben allang een keuze kunnen maken en krijgen beslist geen herkansing.
Als deze bedeling voorbij is, breekt er een volgende bedeling aan waarin God anders handelt en niet uit genade.

Hoe hard ze Adonai ook aanroepen zonder Hem te kennen, het heeft geen waarde.
Ik wou dat ik het anders zou kunnen stellen maar er is geen Bijbelse grond voor en de Bijbel is niet genuanceerd, maar heel duidelijk zwart/wit, er staat geschreven: "Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij".
Als het waar is wat jij stelt hoef ik geen bijdrage te leveren aan evangelisatie onder de Joden en sowieso hoeven we niet te prediken, want dan komt alles uiteindelijk goed en die leer hang ik niet aan.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 13 jan 2013 19:12

Wat betreft het Joodse volk weten we dat de Schrift ons leert dat hun ogen en oren zijn toegesloten, terwille van ons.


Dus het is Gods schuld dat de Joden geen keuze maken van geloof in Jezus van Nazareth?
Heeft God hen doof en blind verklaard?

Waarom komen er dan ( gelukkig) mensen uit de 10 stammen en mensen uit de joden tot geloof?
Is dit uitverkiezing?

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Boaz » 13 jan 2013 19:32

Hoe hard ze Adonai ook aanroepen zonder Hem te kennen, het heeft geen waarde.

Ik zou zo'n uitspraak niet voor mijn rekening willen nemen. Laat dat oordeel maar aan God over.

Dus het is Gods schuld dat de Joden geen keuze maken van geloof in Jezus van Nazareth?
Heeft God hen doof en blind verklaard?


Dat leert de Bijbel zelf in Rom.11: 8-11
Vers 8: God heeft hen een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.'
vers 11: Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.

Vraag mij niet waarom God dit heeft gedaan (heb daar wel ideeën over, maar die zal ik voor me houden), maar dit is toch echt wat de Bijbel zelf leert.

Waarom komen er dan ( gelukkig) mensen uit de 10 stammen en mensen uit de joden tot geloof?
Is dit uitverkiezing?


Dat is een van de redenen waarom ik geloof dat we echt het einde der tijden gaan naderen: toen ik in Israel woonde waren er nog maar een paar honderd Messiasbelijdende Joden, nu enkele duizenden. Er wordt soms over enkele tienduizenden gesproken. De Schrift heeft dit voorzegd. (EZ. 36)

Ik schrijf voor het gemak vaak over het Joodse volk, maar je hebt uiteraard gelijk als je zegt dat dit volk uit Joden (2 stammen) en Israelieten (10 stammen) bestaat. In Israel spreekt men ook altijd over alleen 'jehoediem', zo is die gewoonte bij mij ontstaan. Toen de staat Israel werd gesticht kwamen in eerste instantie de Joden terug, nu zien we ook mensen uit de 10 stammen, Israelieten, terugkeren.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 13 jan 2013 22:03

Dat leert de Bijbel zelf in Rom.11: 8-11
Vers 8: God heeft hen een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.'
vers 11: Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.

Vraag mij niet waarom God dit heeft gedaan (heb daar wel ideeën over, maar die zal ik voor me houden), maar dit is toch echt wat de Bijbel zelf leert.


De Bijbel verklaart heus waarom God dat gedaan heeft, maar dan moeten we terug naar Jesaja, waar het verklaard wordt.
En mijn uitspraak is gebaseerd op Jesaja 29 vers 13 en vlak ervoor staat jouw aanhaling uit Romeinen 11 vers 8.
"Want de Heere heeft gezegd: "Daarom dat dit volk tot Mij nadert met Zijn mond en zij Mij met hun lippen eren, doch hun hart verre van Mij doen, en hun vreze, mensengeboden zijn, die hun geleerd zijn".
Kortom ze kunnen "Here Heere" roepen wat zij willen Hij zal hen niet horen staat hier.

God heeft hen niet verblind om niet te kunnen geloven want ik ken veel Joden die bekeerd zijn en nu tot de Gemeente behoren. Geen Messiasbelijdende Jood, maar een Christen zijn geworden.

Waar de 10 stammen zijn heb ik ook een mening over, maar niet in Israël hoor.
Niemand kan aantonen dat hij of zij uit Efraim komt of Manasse om maar even een bijzondere stam te noemen.

En door hun val zijn de heidenen tot jaloersheid gewekt.

En natuurlijk zal het huwelijksverbond met Israël alsnog tot stand komen maar dat is een compleet gelovige natie van 12 stammen. En dat is niet in de huidige bedeling. Want iedereen die nu tot geloof komt behoort tot het Lichaam van Christus met een hemelse roeping en bestemming.

De gelovige natie in de toekomst zal een aardse bediening ontvangen, maar dat duurt na de opname van de Gemeente nog minstens ruim 1040 jaar.

Als de Here Jezus komt om Zijn LIchaam met Zichzelf te verenigen dan betreft dat alle gelovigen van na de opstanding tot dat moment en uitsluitend wedergeborenen.
Een Jood die niet gelooft in het volbrachte werk van Christus voor hem/haar, zal daar geen deel uitmaken.
En komt ook niet in de herkansing.

Dat leert de Bijbel als het om oordeel gaat en om een Rechtvaardig God.
En ik hoef niet te oordelen, dat is ook nog toekomst als wij zelfs de engelen zullen oordelen, maar dat is nu niet aan de orde.

Dit is de genadebedeling die begon rond de opstanding en eindigt bij de vereniging van Hoofd en LIchaam.
1 Thess. 4 en 5. o.a.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Byte » 13 jan 2013 22:31

Wilsophie schreef:Waar de 10 stammen zijn heb ik ook een mening over, maar niet in Israël hoor.
Niemand kan aantonen dat hij of zij uit Efraim komt of Manasse om maar even een bijzondere stam te noemen.




:D Interessant, nieuw topic starten ?

Met groet, Byte :-)
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Byte » 13 jan 2013 22:34

Boaz schreef: Dat is een van de redenen waarom ik geloof dat we echt het einde der tijden gaan naderen: toen ik in Israel woonde waren er nog maar een paar honderd Messiasbelijdende Joden, nu enkele duizenden. Er wordt soms over enkele tienduizenden gesproken. De Schrift heeft dit voorzegd. (EZ. 36)

Ik schrijf voor het gemak vaak over het Joodse volk, maar je hebt uiteraard gelijk als je zegt dat dit volk uit Joden (2 stammen) en Israelieten (10 stammen) bestaat. In Israel spreekt men ook altijd over alleen 'jehoediem', zo is die gewoonte bij mij ontstaan. Toen de staat Israel werd gesticht kwamen in eerste instantie de Joden terug, nu zien we ook mensen uit de 10 stammen, Israelieten, terugkeren.


Kijk dat bedoel ik :D leuk en interessant topic.

Ik zal deze even starten als jij en Wilsophie dat ok vinden?

Met groet Byte :-)
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor pol » 14 jan 2013 07:25

dat is voor mij ook een heel nieuw onderwerp.... start het maar!

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Boaz » 14 jan 2013 08:30

Wilsophie schreef:
Waar de 10 stammen zijn heb ik ook een mening over, maar niet in Israël hoor.
Niemand kan aantonen dat hij of zij uit Efraim komt of Manasse om maar even een bijzondere stam te noemen.



Byte schreef:
Interessant, nieuw topic starten ?


Leuk idee. In tegenstelling tot wat Wilsophie schreef, is Manasse nu aan het thuiskomen.
Als God belooft dat Hij alle stammen terug zal brengen, dan doet Hij dat. Voor Hem is het geen probleem de 10 stammen te vinden, daar ben ik van overtuigd.

Als jij een nieuw topic opent, gaan we er daar over verder, oké?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 14 jan 2013 10:00

Ik weet dat men zegt dat Manasse aan het thuiskomen is, waarom zegt men dat niet van Efraim?
Kijk ....omdat Efraim de Gemeente is uit Jozef, maar dan de Eerstgeborene en niet Manasse.
Hij kruiste immers zijn handen? Of was dat bij Jacob? :P

Het is prima om er een topic over te starten, ik wil nog één ding kwijt.

De term "Alzo zal heel Israël zalig worden" is "alzo" kortom er gaat iets aan vooraf.
Er staat niet. Heel Israël zal zalig worden. Want dan zouden alle doden moeten opstaan en met terugwerkende kracht wedergeboren worden, want dat betekent het woord "zalig' o.a.
Alzo heeft dus betrekking op dat wat de context zegt in Jesaja.
Lees dat maar eens goed.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 14 jan 2013 10:15

Ik heb een nieuw topic geopend, omdat ik een uitgangspunt wil hebben dat duidelijk is, met alle respect voor iedereen.

Overigens wil ik duidelijk stellen dat ik geen aanhanger ben van de Brits-Israël beweging en ook niet van de organisatie "Christenen voor Israël".

Wel zijn er geschiedkundige boeken gebruikt naast de Bijbel.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Byte » 14 jan 2013 19:12

ik ga eens kijken :)
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jan 2013 21:01

Boaz schreef:...( te veel om hier op te schrijven, lees het even na in de vragenrubriek)...

Dat zeg je even zo gauw tussen neus en lippen door. Blijkbaar veronderstel je dat het gemakkelijk te vinden is. Ik vond het nog knap tegenvallen, gezien de tijd hoelang ik er naar moest zoeken. Een link geven was wel netjes geweest. Daarom geef ik ze bij deze maar:
Na ontvangen genade
Na ontvangen genade (2)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor nette » 30 jan 2013 22:18

@boaz

ds Heikamp gebruikt idd wat oud taalgebruik, wat ik al 2x keer moest doorlezen, het lijkt me helemaal lastig te volgen als je er niet mee ben opgegroeid

ik denk dat Ds Heikamp bedoelt dat je niet te vroeg moet zeggen dat je bekeerd ben(dat ben je in feitelijk na ontvangen genade) omdat je zelf dan kan bedriegen

je moet zeker weten dat Christus je zonden vergeven heeft

als het buiten christus omgebeurt (je denk christus aangenomen te hebben maar je bedriegt jezelf) dan heb je dus eigelijk geen (zaligmakende)genade ontvangen

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Na ontvangen genade (2)

Berichtdoor Wilsophie » 30 jan 2013 22:59

De Here Jezus heeft de zonden van de hele wereld weggenomen dus er is geen kwestie van zeker weten dat je zonden zijn vergeven, want die wetenschap leidt "slechts" tot een herstelde relatie met Schepper en Schepping, maar daarmee ben je niet behouden.
Deze dominee zou toch moeten weten dat er 1 sleutelwoord is en dat is "geloof".


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten