Is roken een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor alexander91 » 28 mar 2013 11:00

JeeWee schreef:Geen zin?
Roken kan, of roken kan niet.
Je gelooft, of je gelooft niet.
In dit soort zaken is geen derde weg.

En verder ben ik zeker niet zo dat ik roken te vuur en te zwaard ga bestrijden.
Als mensen roken, zeg ik en dan houd ik er over op.

Maar ik kan niet tegn flutsmoesjes als "m'n opa rookte z'n leven lang en is 96 geworden".

Ik zou roken niet willen vergelijken met geloven. Er zijn ook genoeg zaken waar wel een derde weg is, en als je die dan zou opnoemen, dan zou je kunnen zeggen dat er in roken een derde weg is. Er zijn vast wel mensen die gelegenheidsrokers zijn. Normaal nooit, maar op de vrijdagavond 1 oid. Ik ken er een paar in elk geval. Om die op een hoop met kettingrokers die tig pakjes per dag erdoorheen halen vind ik behoorlijk overdreven.

Er klinkt m.i. veel woede en hardheid in je reactie, ook naar mijn eerste reactie hier. Dat lijkt mij ook iets wat niet goed is. En zo radicaal mensen zeggen dat wat ze doen slecht is, kan ook tot verwijdering leiden, terwijl een subtielere methode zowel effectiever zou kunnen zijn, als liefdevoller.

Tenslotte zal roken vanzelf uitsterven in Nederland. Steeds minder mensen doen het als je het vergelijkt met eerder. Een felle reactie is daar niet voor nodig. Een felle reactie zou eerder negatieve effecten hebben, zoals je ook ziet in de refo-kring. Als ze het gevoel krijgen dat de wereld ze probeert te vervolgen, worden ze steeds radicaler, als een kat in het nauw, en sluiten ze zich steeds meer af van de wereld. Als christenen zouden we sommige zaken gewoon eens moeten dragen, en niet continu spartelen om onze eigen subsidies en rechten en dergelijke te behouden. (ik ben hier aan het afdrijven volgens mij :P)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor JeeWee » 28 mar 2013 13:06

alexander91 schreef:Er klinkt m.i. veel woede en hardheid in je reactie, ook naar mijn eerste reactie hier. Dat lijkt mij ook iets wat niet goed is. En zo radicaal mensen zeggen dat wat ze doen slecht is, kan ook tot verwijdering leiden, terwijl een subtielere methode zowel effectiever zou kunnen zijn, als liefdevoller.


Woede is er zeker niet. En hardheid zou ik in dezen liever vertalen met radicaliteit.
Je kunt op geen enkele manier ook maar enigszins met de Bijbel in de hand roken goedpraten.
Zo zwart wit is het.

Als mensen in mijn omgeving roken, laat ik ze. Ik zeg het een keer en dan ben ik er van af.
En ik heb engelengeduld met mensen die echt proberen om van hun verslaving af te komen.
Niet met mensen die het proberen goed te praten met lariekoek als 'er zijn zoveel dingen die slecht zijn'.
Maar het gaat hier over christenen die roken en daar een bijbelse verantwoording voor willen zoeken.
Vandaar deze stelligheid.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Floppie » 30 mar 2013 13:00

JeeWee schreef:Woede is er zeker niet. En hardheid zou ik in dezen liever vertalen met radicaliteit.
Je kunt op geen enkele manier ook maar enigszins met de Bijbel in de hand roken goedpraten.
Zo zwart wit is het.


Radicaal zijn kan ook met andere woorden. Daar wordt op gedoeld mijns inziens.

Als mensen in mijn omgeving roken, laat ik ze. Ik zeg het een keer en dan ben ik er van af.
En ik heb engelengeduld met mensen die echt proberen om van hun verslaving af te komen.
Niet met mensen die het proberen goed te praten met lariekoek als 'er zijn zoveel dingen die slecht zijn'.
Maar het gaat hier over christenen die roken en daar een bijbelse verantwoording voor willen zoeken.
Vandaar deze stelligheid.


Duidelijk. Dat ben je in ieder geval. De vraag is of het niet afstotend kan werken.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor coby » 28 jul 2013 09:52

alexander91 schreef:Christus veranderde toch ook water in wijn. Christus was bij een bruiloft aanwezig waar de tonnen wijn erdoorheen gingen.

Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Je moet geen slaaf worden van de wijn, of de sigaret.

Ik vraag me alleen af in hoeverre we roken, alcohol en dat soort consumptiemiddelen als afgod moeten afschilderen. Oftewel waar ligt de grens. In het OT lag de grens van de "echte" afgoden als Baal behoorlijk nauw. Het was grofgezegd geen "vereer Baal met mate", maar gewoon helemaal niet. Alcohol is blijkbaar niet een gelijkwaardige vergelijking van een dergelijke afgod. Christus maakte wijn immers van water. Dat zou Hij nooit gedaan hebben als wijn gelijkstond aan Baal. Het ligt blijkbaar subtieler. Misschien is het wel de belangrijkste vraag die je moet stellen wel of iets je van God afhoudt. Als dat niet zo is, dan is het geen zonde.

Bedrink u niet aan wijn inderdaad. Jezus dronk zelf wijn. Maar sigaretten zijn anders hoor. Volgens mij heb je zelf nooit gerookt, anders zou je het niet zo kunnen zeggen, hoewel ik een collega heb die echt eens in het jaar een sigaretje rookt. Waarschijnlijk de uitzondering die de regel bevestigt.
Probleem is als je tegen een roker zegt dat het niet mag van God, dat het dan nog erger wordt, want het is een verslaving. God heeft mij ervan afgeholpen gelukkig, want ik kon het zelf echt niet.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor alexander91 » 28 jul 2013 12:19

coby schreef:Bedrink u niet aan wijn inderdaad. Jezus dronk zelf wijn. Maar sigaretten zijn anders hoor. Volgens mij heb je zelf nooit gerookt, anders zou je het niet zo kunnen zeggen, hoewel ik een collega heb die echt eens in het jaar een sigaretje rookt. Waarschijnlijk de uitzondering die de regel bevestigt.
Probleem is als je tegen een roker zegt dat het niet mag van God, dat het dan nog erger wordt, want het is een verslaving. God heeft mij ervan afgeholpen gelukkig, want ik kon het zelf echt niet.
Ik heb inderdaad nog nooit gerookt en heb ook geen behoefte aan die gifstokjes :P.
Maar ik vind het ook te ver gaan om er echt een gebod van te maken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor mona » 24 sep 2014 11:07

Onlangs stond in de vragenrubriek deze vraag:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/218 ... avondmaal/

Vandaag staat dit op CIP:
http://www.cip.nl/artikel/44434/Vijf-re ... -met-roken

De meningen zijn altijd erg verdeeld geweest.
Maar met voortschrijdend inzicht kan je toch niet anders zeggen dat roken gewoon fout is?
Met andere woorden: Roken is een zonde, zoals in de topictitel staat.

Of is dat (nog steeds) te kort door de bocht?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Tijn » 24 sep 2014 11:41

Binnen dit soort discussies ben ik de laatste tijd geneigd om een stap verder te gaan, de achterliggende vraag te vinden die mensen beweegt om deze vraag te stellen.

Want de gedachte die hierachter vaak zit, is dat men er goed op wil staan voor God, of dat men denkt dat je moet stoppen met zondigen om gered te kunnen worden. Dus de vraag hierachter is veel belangrijker: Welke impact heeft zonde (= roken, in dit geval) op mijn relatie met God?
Laat je leiden door Hem!

mohamed

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2014 15:50

JeeWee schreef:

Je kunt op geen enkele manier ook maar enigszins met de Bijbel in de hand roken goedpraten.
Zo zwart wit is het.


mealybug schreef:Dat kan voor jou geen belemmering vormen, want trouwen van 2 mensen van hetzelfde geslacht praat je wel goed.
''Selectief Gereformeerd'' heet de volgende scheurgemeente....maar we roken niet.
Zoiets?

Zo is dat! Dergelijk rake opmerkingen en het feit dat ik (nog) niet voldoende gemist wordt (en volgens Bambi gebrek aan aandacht krijg) maken dat ik voorlopig even blijf.

Best JeeWee, als God geofferd werd genoot hij van de welriekende geur van de rook. Weliswaar niet zoveel als van gehoorzaamheid en oplettendheid (1 Sam 15:22; Hos 6:6; Micha 6:8; Matt 9:13; 12:7; Luk 11,42) doch letterlijk genomen inhaleerde God de rook die vrijkwam bij het brandoffer.

'En de HEERE rook die aangename geur....' (Gen 8,21)

Ook Joden zien roken niet als een zonde, sommigen zelfs als het ENIGE wat nergens in de geschriften nadrukkelijk verboden wordt en derhalve geen zonde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Boerin » 24 sep 2014 16:06

God genoot van de rook van het brandoffer, dat symboliseert het gedode eigen ik, we zijn een levend offer nu en ik denk niet dat Hij genoot van mijn rook en het als een offer aan Hem zag, dat was het in ieder geval niet. Hij heeft liever gebeden.

Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst. 2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan, en hem werd veel reukwerk geschonken om het te geven, met de gebeden van alle heiligen, op het gouden altaar voor de troon. 4 En de rook van het reukwerk, mèt de gebeden der heiligen, steeg uit de hand van de engel voor Gods aangezicht op.

Het werd wel gebruikt als offer:
http://www.eternalcog.org/ecgbooklets/t ... oking.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor mona » 24 sep 2014 16:12

Zo Mo, jij bent snel terug!

mohamed schreef:Ook Joden zien roken niet als een zonde
Waar baseer je dat op?
Volgens mij zijn Joden ook wel tot de kennis gekomen wat sigaretten met je gezondheid kunnen doen.

Enneh, de rook van de offers is wel iets anders als de rook van een sigaret, qua inhoud en symboliek.

Tijn schreef:Want de gedachte die hierachter vaak zit, is dat men er goed op wil staan voor God, of dat men denkt dat je moet stoppen met zondigen om gered te kunnen worden
Dat laatste lijkt me wel sterk. Wel dat je geweten spreekt, en je denkt: ik moet eigenlijk stoppen, want dit is niet goed.
Maar dat je niet gered kunt worden omdat je rookt... :-k

Tijn schreef:Dus de vraag hierachter is veel belangrijker: Welke impact heeft zonde (= roken, in dit geval) op mijn relatie met God?
Ja dit is een belangrijke vraag.
Ik denk zeker dat het tussen God en jou in kan staan. Ik kan me ook niet voorstellen dat je kunt roken zonder dat je geweten spreekt. Niemand rookt een sigaret ter ere van God. Eten en drinken en genieten van de schepping, dat alles kan ter ere van God zijn, maar met roken beschadig je je lichaam, wat een tempel van God is als je in Hem geheiligd bent.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2014 16:31

Boerin schreef:God genoot van de rook van het brandoffer, dat symboliseert het gedode eigen ik, we zijn een levend offer nu en ik denk niet dat Hij genoot van mijn rook en het als een offer aan Hem zag, dat was het in ieder geval niet. Hij heeft liever gebeden.

Het gaat me nu even niet om wat jij denkt maar om wat er staat. Zoek het maar op Gen 8,21.

mohamed

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2014 16:33

mona schreef:Zo Mo, jij bent snel terug!
Waar baseer je dat op?

Eigenlijk nooit weggeweest. Het was slechts een schreeuw om aandacht die ik niet kreeg noch heb gekregen.

Waar ik het op baseer dat orthodoxe Joden roken niet als zonde zien? Op mijn kennis van het Jodendom en ik heb ook een aantal foto's gepost van rokende Joden. Of dacht je misschien dat Joden openlijk zondigen? Dan ken je ze niet mijn beste. ;)

Edit: dat roken slecht voor de gezondheid is wordt volgens mij ook door orthodoxe Joden niet betwist.
Laatst gewijzigd door mohamed op 24 sep 2014 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Tijn » 26 sep 2014 12:33

mona schreef:Dat laatste lijkt me wel sterk. Wel dat je geweten spreekt, en je denkt: ik moet eigenlijk stoppen, want dit is niet goed.
Maar dat je niet gered kunt worden omdat je rookt... :-k

Ja dit is een belangrijke vraag.
Ik denk zeker dat het tussen God en jou in kan staan. Ik kan me ook niet voorstellen dat je kunt roken zonder dat je geweten spreekt. Niemand rookt een sigaret ter ere van God.

Mensen zullen het misschien niet direct denken, maar heel veel mensen denken dat ze er minder goed op staan bij God als je bijvoorbeeld rookt.
mona schreef:Eten en drinken en genieten van de schepping, dat alles kan ter ere van God zijn, maar met roken beschadig je je lichaam, wat een tempel van God is als je in Hem geheiligd bent.

Er zijn genoeg mensen die zich helemaal vol vreten zonder dat het geweten spreekt, dus er zullen ook wel mensen zijn die dat met roken hebben.

Het lastige hier vind ik dat roken vaak wel aangewezen wordt als zondig, maar dingen als 'emotie eten', die mensen met dezelfde beweegredenen doen, totaal niet worden besproken... Daarom mijn zoektocht naar de vraag die erachter zit...
Laat je leiden door Hem!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Teus » 26 sep 2014 15:11

Tijn schreef:Want de gedachte die hierachter vaak zit, is dat men er goed op wil staan voor God, of dat men denkt dat je moet stoppen met zondigen om gered te kunnen worden
Dat laatste lijkt me wel sterk. Wel dat je geweten spreekt, en je denkt: ik moet eigenlijk stoppen, want dit is niet goed.
Maar dat je niet gered kunt worden omdat je rookt... :-k

Gelukkig wel.

Tijn schreef:Dus de vraag hierachter is veel belangrijker: Welke impact heeft zonde (= roken, in dit geval) op mijn relatie met God?
Ja dit is een belangrijke vraag.
Ik denk zeker dat het tussen God en jou in kan staan. Ik kan me ook niet voorstellen dat je kunt roken zonder dat je geweten spreekt. Niemand rookt een sigaret ter ere van God. Eten en drinken en genieten van de schepping, dat alles kan ter ere van God zijn, maar met roken beschadig je je lichaam, wat een tempel van God is als je in Hem geheiligd bent


Roken is een aanslag op je lichaam zoals dat met andere dingen zoals koffie en alcohol ook het geval is.
In feite gaat het om de verslaving, verslaving is een zonde.
In relatie met God kan het zeker in de weg staan maar wil niet zeggen dat er geen relatie kan zijn.
De relatie kan er wel minder door worden/zijn.
Als je bij gelegenheid een sigaretje doet is dat gelijk aan een bak koffie, aangaande dat het slecht voor je is.
Als je verslaaf aan koffie bent, ongemerkt zijn die er veel, dan kun je beter een gelegenheidsroker zijn, aangaande de verslaving.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor mohamed » 26 sep 2014 15:46

Bij offeren ontstaat rook en dat noemde God welriekend, hetgeen zoals we weten niet goed voor de gezondheid is. Het argument het is ongezond dus niet goed gaat derhalve slechts ten dele op.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten