Is roken een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor gml » 25 mar 2013 16:31

Kvinna schreef:De vergelijking met het eten van chiips of e-nummers of wat dan ook, is niet van toepassing. Roken is verslavend, vrijwel niemand kan het laten bij een beperkt aantal sigaretten, een of twee per dag of zo. Het wordt vrijwel altijd meer. En dat is nou eenmaal erg ongezond.


Dat denk ik inderdaad ook ja. Soms hoor ik wel eens de tegenwerping als het om roken gaat, ja maar eetverslaving is er toch ook? Hoewel die verslaving er inderdaad is, is het appels met peren vergelijken. Als je veel eet krijg je uiteindelijk buikpijn en dan moet je wel stoppen. Van roken krijg je geen buikpijn. Roken is daarom veel verslavender.

Mijns inziens is roken inderdaad een zonde, we moeten zorgen voor ons lichaam en dat doe je niet door te roken.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Floppie » 27 mar 2013 06:24

Misschien mag ik dan de volgende vraag stellen:

Hoe verslavend is cafeïne? Is het drinken van veel koffie ook zonde?
Het lijkt me niet dat af en toe een sigaret opsteken veel kwaad kan, zolang je de balans maar weet te vinden. Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat het wel echt rommel is die je gebruikt.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Kvinna » 27 mar 2013 08:07

Koffie kan een verslaving zijn ja. Zeker vroeger had je mensen die op kantoor ahw draaiden op koffie (en dan in het weekend erge hoofdpijn hadden).
Maar de lichamelijke gevolgen van veel koffie zijn niet zo erg, en er mee stoppen is ook niet zo moeilijk. Er zijn geen zorgverzekeringen die in hun pakket een "stop-met-koffie'" cursus aanbieden.

@ Floppie, zoals ik al eerder zei: er zijn bijna geen mensen die het bij een of twee sigaretten per dag kunnen houden. Dat zijn echt uitzonderingen. En ook die bescheiden hoeveelheid is al slecht voor je.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor coby » 27 mar 2013 11:26

Floppie schreef:Misschien mag ik dan de volgende vraag stellen:

Hoe verslavend is cafeïne? Is het drinken van veel koffie ook zonde?
Het lijkt me niet dat af en toe een sigaret opsteken veel kwaad kan, zolang je de balans maar weet te vinden. Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat het wel echt rommel is die je gebruikt.

Ik ken een enkeling die daartoe in staat is. Dat is het waardeloze van sigaretten.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Floppie » 28 mar 2013 06:26

Dat ben ik dan weer uiteraard met jullie eens. Ik zie genoeg voorbeelden in mijn omgeving die dat duidelijk bevestigen.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor JeeWee » 28 mar 2013 09:03

Floppie schreef: Hoe verslavend is cafeïne? Is het drinken van veel koffie ook zonde?


Wees nou eens radicaal.
Elke verslaving is natuurlijk fout. Maar met een paar koppen koffie per dag is niets mis. Ze richten geen schade aan. Ook af en toe een glas wijn niet niet. Integendeel zelfs.

Maar élke sigaret is schadelijk en veel sigaretten zijn dodelijk.
Zoek geen uitvluchten en stop!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2013 09:14

Christenen in veel andere landen, voooral buiten europa, kunnen zich niet voorstellen dat een nicotineverslaving deel kan zijn van een christelijk leven.
Ik ben het daar wel mee eens.
Het is langzame euthanasie, zelfmoord in feite, en een op hoge kosten jagen van de gemeenschap.
Bovendien stinkt het en is het een aantstoot voor anderen, en een aanslag op hun gezondheid.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor alexander91 » 28 mar 2013 09:41

Christus veranderde toch ook water in wijn. Christus was bij een bruiloft aanwezig waar de tonnen wijn erdoorheen gingen.

Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Je moet geen slaaf worden van de wijn, of de sigaret.

Ik vraag me alleen af in hoeverre we roken, alcohol en dat soort consumptiemiddelen als afgod moeten afschilderen. Oftewel waar ligt de grens. In het OT lag de grens van de "echte" afgoden als Baal behoorlijk nauw. Het was grofgezegd geen "vereer Baal met mate", maar gewoon helemaal niet. Alcohol is blijkbaar niet een gelijkwaardige vergelijking van een dergelijke afgod. Christus maakte wijn immers van water. Dat zou Hij nooit gedaan hebben als wijn gelijkstond aan Baal. Het ligt blijkbaar subtieler. Misschien is het wel de belangrijkste vraag die je moet stellen wel of iets je van God afhoudt. Als dat niet zo is, dan is het geen zonde.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor JeeWee » 28 mar 2013 09:52

alexander91 schreef: Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Je moet geen slaaf worden van de wijn, of de sigaret.

Weer zo'n manier om er onder uit te komen.
Het gaat hier over roken en niet over wijn.
Het mag inmiddels algemeen bekend zijn dat een bepaalde hoeveelheid wijn niet slecht is, integendeel.
Maar de rommel die in tabak zit is slecht.
ELKE sigaret is slecht.
Met ELKE sigaret doe je afbreuk aan je van God ontvangen lichaam.
Klaar.
En dat er nog veel meer zaken zijn die dat doen, doet hier niet ter zake.
Roken kan niet. Nu niet, nooit.
Ook niet één.
Wat zijn er toch veel lauwe christenen.
Maak eens rigoreuze keuzes!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Kvinna » 28 mar 2013 09:53

@ Alexander91: Je kijkt er aan voorbij dat het perfect mogelijk is om af en toe wat wijn (alcohol) te gebruiken, maar dat het bijna niet mogelijk is om af en toe een keer te roken. Het wordt in 99% van de gevallen een verslaving.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor gml » 28 mar 2013 10:05

Ik sluit me aan bij de vorige posters: namelijk dat je als christen niet mag roken, omdat elke sigaret slecht is. Ik heb echter zelden een predikant tijdens zijn preek horen zeggen dat een sigaret slecht is, terwijl sport- en computerverslaving meerdere malen vanaf de kansel (terecht) afgewezen wordt. Maar voor roken is dat in feite net zo terecht. Ik vraag me weleens af waarom dit zo is? Waarom durven veel predikanten tijdens de prediking het roken niet af te wijzen? Wordt er binnen het christendom dan toch weleens getwijfeld aan het feit of roken überhaupt een zonde is?

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Floppie » 28 mar 2013 10:09

JeeWee schreef:Wees nou eens radicaal.
Elke verslaving is natuurlijk fout. Maar met een paar koppen koffie per dag is niets mis. Ze richten geen schade aan. Ook af en toe een glas wijn niet niet. Integendeel zelfs.

Maar élke sigaret is schadelijk en veel sigaretten zijn dodelijk.
Zoek geen uitvluchten en stop!


Ik rook niet.

Maar goed, roken wordt ook vaak gedaan doordat familie ook rookt. En er vanaf komen is minder makkelijk dan sommigen hier laten voorkomen. Verder ben ik het gewoon met je eens, alleen niet zo radicaal. Dat heeft namelijk geen zin.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor JeeWee » 28 mar 2013 10:12

Floppie schreef:Verder ben ik het gewoon met je eens, alleen niet zo radicaal. Dat heeft namelijk geen zin.

Geen zin?
Roken kan, of roken kan niet.
Je gelooft, of je gelooft niet.
In dit soort zaken is geen derde weg.

En verder ben ik zeker niet zo dat ik roken te vuur en te zwaard ga bestrijden.
Als mensen roken, zeg ik en dan houd ik er over op.

Maar ik kan niet tegn flutsmoesjes als "m'n opa rookte z'n leven lang en is 96 geworden".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Floppie » 28 mar 2013 10:16

JeeWee schreef:Geen zin?
Roken kan, of roken kan niet.
Je gelooft, of je gelooft niet.
In dit soort zaken is geen derde weg.


Ik kan me voorstellen dat er een bepaald aantal sigaretten is dat je rookt in je leven dat geen invloed heeft op de lengte van je leven. Dus, roken kan of roken kan niet is te zwart wit.

En verder ben ik zeker niet zo dat ik roken te vuur en te zwaard ga bestrijden.
Als mensen roken, zeg ik en dan houd ik er over op.

Maar ik kan niet tegn flutsmoesjes als "m'n opa rookte z'n leven lang en is 96 geworden".


Is hij dat niet geworden dan? :mrgreen:
Nee, ik snap je punt en ik deel hem wel.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor alexander91 » 28 mar 2013 10:43

JeeWee schreef:Weer zo'n manier om er onder uit te komen.
Het gaat hier over roken en niet over wijn.
Het mag inmiddels algemeen bekend zijn dat een bepaalde hoeveelheid wijn niet slecht is, integendeel.
Maar de rommel die in tabak zit is slecht.
ELKE sigaret is slecht.
Met ELKE sigaret doe je afbreuk aan je van God ontvangen lichaam.
Klaar.
En dat er nog veel meer zaken zijn die dat doen, doet hier niet ter zake.
Roken kan niet. Nu niet, nooit.
Ook niet één.
Wat zijn er toch veel lauwe christenen.
Maak eens rigoreuze keuzes!

Hallo? Hoezo probeer ik eronder uit te komen?
Dit is toch een forum? Dan mogen mensen toch gedachten neerzetten?
Wie zegt dat de gedachten die ik plaats dat ik daar ook precies van overtuigd ben?
Beetje grof om mij meteen een lauwe christen te noemen.
Laten we eerst gewoon een discussie voeren, en laten we onze beledigingen achter ons houden, dat zou alles al veel christelijker maken. Een discussie is om gedachten te wisselen, je denkbeelden te vergroten, een onderwerp te beschouwen. Niet om de ander te overtuigen van je gelijk (lukt toch nooit) of de ander te gaan beledigen met je vooroordelen.
Het is ook mogelijk een mening normaal op te schrijven, zelfs als men ervan overtuigd is de waarheid te hebben.

PS dat je het weet, persoonlijk ben ik ook tegen roken, ik vind het vies en ongezond en ik doe het ook niet en ik zou het ook afraden. Maar ik mag heus wel mogelijke gedachtegangen opschrijven om te achterhalen wat de Bijbel ervan vind. Niet iedere christen heeft alle mogelijk onderwerpen waar mensen zich mee bezig houden theologisch bestudeerd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten