Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor JHM » 11 jan 2013 22:19

Byte schreef:Volgens mij is voor God geen zonde te groot, ook niets onmogelijk dus dat een pedofiel niet te genezen is lijkt mij sterk.


Inderdaad, laten we niet vergeten dat voor God niets onmogelijk is.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor mohamed » 12 jan 2013 14:43

tevens is het zo, dat een pedofiel niet te genezen is, dat maakt het nog moeilijker om steeds weer met hem geconfronteerd te worden.

Absoluut, wat mij betreft is een pedofiel dus NIET welkom in de kerk en zelfs in het geheel niet in de gemeenschap, noch dorp of stad.

Byte schreef:Volgens mij is voor God geen zonde te groot, ook niets onmogelijk dus dat een pedofiel niet te genezen is lijkt mij sterk.

Vervolgens ben ik het eens met mohamed zolang de pedofiel volhard in zijn zonden. Sterker nog dit is ook geldig voor mensen die overspel doen, dronkaards, knapenschenders, etc.

Tot dat ze het zich hebben laten afwassen want sommigen van u zijn dat geweest (vers 6.11 1kor)


Met groet Byte :-)

We hebben het hier over een pedofiel en niet over iemand die rein is toch? Graag even een duidelijke definitie want dit maakt discussie lastig zo niet onmogelijk.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Wilsophie » 12 jan 2013 17:37

Er zijn in dit topicje al zoveel onreine woorden gezegd dat het me goed lijkt om niet overal een mening over te willen hebben en als gelovige sommige dingen aan Hem overlaten en als dergelijke situaties zich voordoen zal Hij wijsheid geven.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Byte » 12 jan 2013 21:15

mohamed schreef:We hebben het hier over een pedofiel en niet over iemand die rein is toch? Graag even een duidelijke definitie want dit maakt discussie lastig zo niet onmogelijk.


Duidelijker kan niet eerst korinte 1 - 5 lezen en daarna 1 -6. ontuchtspelers moeten verwijderd worden uit de gemeente als ze volharden in de zonde, echter als ze hier mee stoppen dan mogen ze blijven. Probleem van een gemeente is dat deze het vaak uit het perspectief van een mens bekijkt eens een dief altijd een dief, bij God is dat geluk :-)kig anders!

Vandaar dat ik het benoem, met groet Byte :-)
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Wilsophie » 12 jan 2013 21:41

Je licht er nu iets uit, maar in 1 Kor. 5 vers 11 wordt het samengevat en dan gaat het ook om de gierigaard, de afgodendienaar, de lasteraar, de dronkaard, de rover enz...
Bovendien begint vers 1 met hoererij onder gelovigen die onder heidenen niet genoemd wordt en dan met name incest, dat gebeurt dus binnen de gemeente en gaat niet over iemand die van buitenaf de gemeente bezoekt.

Er staat danook duidelijk het woord "vermengen" en"niet met hen eten".
En de laatste tekst gaat over "Doet gij deze boze uit ulieden weg", en dit gaat niet over een persoon, maar over een begrip.
Zie de verwijzing naar Deut.13 vers 5

mohamed

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor mohamed » 12 jan 2013 21:48

@ Byte, pardon, had je reactie niet goed gelezen. :oops:

Ik vind het heel lastig om te bepalen of iemand die zich ooit vergrepen heeft aan kinderen te genezen is. Jezus vergaf de moordenaar die berouw had, maar bevrijdde hem niet van het kruis. Wat bij de mensen onmogelijk is, is dat niet bij God.

mohamed

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor mohamed » 12 jan 2013 22:51

mohamed schreef:We hebben het hier over een pedofiel en niet over iemand die rein is toch? Graag even een duidelijke definitie want dit maakt discussie lastig zo niet onmogelijk.

Byte schreef:Duidelijker kan niet eerst korinte 1 - 5 lezen en daarna 1 -6. ontuchtspelers moeten verwijderd worden uit de gemeente als ze volharden in de zonde, echter als ze hier mee stoppen dan mogen ze blijven. Probleem van een gemeente is dat deze het vaak uit het perspectief van een mens bekijkt eens een dief altijd een dief, bij God is dat geluk :-)kig anders!

Vandaar dat ik het benoem, met groet Byte :-)

Ik heb beide hoofdstukken even gelezen en alhoewel pedofielen niet specifiek genoemd worden snap ik wel wat je me er duidelijk mee wilt maken. In de tijd toen Paulus het evangelie verkondigde was de heilige Geest werkzaam op een andere manier als tegenwoordig. Daarom denk ik dat een ontuchtpleger die in de eerste eeuw tot inkeer kwam heel anders is als iemand die tegenwoordig tot inkeer komt. Echter wanneer iemand echt berouw heeft - toen en nu - weet ik dat God bij machte is om hem of haar te vergeven. Of een ex pedofiel weer welkom in de kerk is denk ik desondanks niet, want men zal altijd wantrouwig blijven. Dat is het gevolg van zo'n koude daad een pedo mag zich troosten dat God bij machte is hem te vergeven als hij berouw heeft. Bij de mensen heeft hij zijn kruid verschoten.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Wilsophie » 13 jan 2013 13:23

In de tijd toen Paulus het evangelie verkondigde was de heilige Geest werkzaam op een andere manier als tegenwoordig.


Huhhh, hoe kom je daar bij?

mohamed

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor mohamed » 14 jan 2013 21:51

In de tijd toen Paulus het evangelie verkondigde was de heilige Geest werkzaam op een andere manier als tegenwoordig.

Wilsophie schreef:Huhhh, hoe kom je daar bij?

Omdat de liefde resteert en de andere gaven van de Geest hebben afgedaan.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Byte » 14 jan 2013 22:10

mohamed schreef:Omdat de liefde resteert en de andere gaven van de Geest hebben afgedaan.


Hi Mohamed ,

mag ik vragen waar je dat op baseert?

groet Byte :)
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Wilsophie » 14 jan 2013 22:16

Dat klopt, er zijn wat gaven van de Geest die bij de fundamentlegging van de Gemeente een rol speelden en daarna niet meer.
Het is een argument. Dat geef ik toe.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Boaz » 15 jan 2013 07:56

Omdat de liefde resteert en de andere gaven van de Geest hebben afgedaan.


Ik kan niet heel 1 Kor. 13 opschrijven, dus lees dat even zorgvuldig na.
In vers 9 staat:
'Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
maar wanneer het volmaakt zal gekomen zijn
zal wat ten dele is tenietgedaan worden.'

Vers 12:
Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel, maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele, maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.'

Onze kennis is nog niet volmaakt, dus gelden deze geestesgaven nog steeds.
Ik kan geen tekst vinden in de Bijbel die zegt dat de geestesgaven alleen van de apostolische tijd waren, integendeel.
Misschien dat in veel gemeentes deze gaven nauwelijks aanwezig zijn, maar dan is het de vraag waar dat aan ligt.

In de tijd toen Paulus het evangelie verkondigde was de heilige Geest werkzaam op een andere manier als tegenwoordig.


Ik ben het met de stelling dan ook niet eens.

dutchy2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2013 11:24
Locatie: Asbesterdam

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor dutchy2 » 15 jan 2013 10:21

@In de tijd toen Paulus het evangelie verkondigde was de heilige Geest werkzaam op een andere manier als tegenwoordig.

Dit is mijns inziens onzin, aangezien de Heilige Geest, God de Heilige Geest betreft; en God; verandert niet want is eeuwig. Wel de tijd is verandert ten aanzien van vroeger, de tijden veranderen en zijn wisselvallig, maar Gods Geest verandert? Gelukkig niet, van eeuwigheid tot in eeuwigheid is God dezelfde als Die Hij was!
Efeze 5:14 - voor het vlees is stilte een kwelling, maar voor de ziel is het heilzaam.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Lichtzwaard » 15 jan 2013 10:25

Dit is mijns inziens onzin, aangezien de Heilige Geest, God de Heilige Geest betreft; en God; verandert niet want is eeuwig. Wel de tijd is verandert ten aanzien van vroeger, de tijden veranderen en zijn wisselvallig, maar Gods Geest verandert? Gelukkig niet, van eeuwigheid tot in eeuwigheid is God dezelfde als Die Hij was!-----CITAAT.

Daar is geen woord Japans bij. =D> =D> =D> =D> =D> =D>
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Wilsophie » 15 jan 2013 10:29

Het staat er wat onbeholpen, de Heilige Geest en de Geestesgaven zijn natuurlijk niet aan tijd gebonden, maar het is opmerkelijk dat Paulus in zijn eerste brief over die gaven spreekt en daarna nooit meer.

Bovendien veroorzaakten die gave meer narigheid dan dat het positief was, dus hij waarschuwt ervoor en spreekt zelf liever 5 woorden met zijn verstand.
Dat hij het getal 5 noemt is niet verwonderlijk, want de 5 heeft een speciale betekenis in het Hebreeuws wat ik verder laat liggen. Maar het zegt heel veel.

Bij de fundamentlegging waren heel wat zaken noodzakelijk die Paulus ook opnoemt, maar inmiddels is het gebouw bijna voltooid en wachten we op de uiterste hoeksteen.

Ook had de Heilige Geest onder het oude verbond een heel andere functie.
Velen denken dat de OT gelovigen vervuld waren met de Heilige Geest , maar dat kan helemaal niet, daarom ook niet wedergeboren, de Here Jezus was de Eerstgeborene van een nieuwe schepping.
Deze Heilige Geest is die Andere Trooster , Die God zou zenden.
Dat is natuurlijk een heel ander onderwerp en hoort hier niet thuis.

Overigens God blijft altijd DEzelfde, maar handelt niet altijd HETzelfde. Dit als aanvulling op bovenstaand bericht.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten