Zingeving in het dagelijks leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Misael
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2009 22:33

Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Misael » 21 dec 2012 11:32

Witte zwanen, zwarte zwanen,
Wie gaat er mee naar engel-land varen?
Engel-land is gesloten,
De sleutel is gebroken.
Is er dan geen Timmerman in het land,
Die de sleutel maken kan?

Laat doorgaan, laat doorgaan,
Wie achter is zal voorgaan!


Geboorte, overlijden. Geboorte, overlijden. Daartussen het 'dagelijks' leven. In mijn geval opleiding, werk, sociaal leven, hobby's, kerk, etc. Laat duidelijk zijn: het gaat prima zoals het gaat, alles 'loopt lekker'. Maar soms voelt het ook zo leeg.. zo leeg.. Ik verlang naar Engel-land maar zolang ik nog hier ben wil ik mijn leven, elk moment, elke seconde, waardevol laten zijn. Ik wil álles geven, álles in dienst stellen van mijn Heere. Maar hoe?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen hierin. Hoe zijn jullie bezig met zingeving? Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Herkennen jullie dit of juist helemaal niet?

Misael
Afbeelding

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor meribel » 22 dec 2012 16:20

Misael schreef:Maar soms voelt het ook zo leeg.. zo leeg.. Ik verlang naar Engel-land maar zolang ik nog hier ben wil ik mijn leven, elk moment, elke seconde, waardevol laten zijn. Ik wil álles geven, álles in dienst stellen van mijn Heere. Maar hoe?


kan het zijn dat je op zoek ben naar een soort roeping? Een plek waar God jou wil hebben in dit leven?
Ik ben zelf daar ook een tijd zoekend in geweest maar inmiddels weet ik dat ik mijn plek heb gevonden in mijn werk in de zorg en als eerste als moeder in een gezin.

Zou het niet het beste zijn in gebed te vragen met, zolang ik hier op aarde ben, waar wilt U dat ik ben, wat wilt U dat ik doe?



Of zit ik helemaal verkeerd.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Janvanverweg » 01 jan 2013 07:23

wat mij helpt zijn twee teksten uit matteus: :zoek eerst... en heb God lief bovenal en naastse als zelf.

Ook cs Lewis hielp me met zijn "Surprised by joy".

zingving wordt niet gevonden als je met jezelf en je eigen wereldje bezig bent.
straks ben je dood, en dan, wat heeft je jarenlange gezondheid, je carrierre etc voor zin gehad???

maar doe eens wat goed voor een ander zonde bijbedoelingen of verkapt eigen belang... surpised by joy!
ik zie "joy" als Gods bevestiging en schouderklop, een bij-product van het leven naar Gods wil.

een specifieke roeping oid hoeft geen extra zingeving te geven, de algemene -de ultieme- roeping is om elkaar lief te hebben! dat liefhebben uit zich in vele vormen; allemaal goed.

daarom als advies: probeer niet om jezelf een engel-achtiche wereld te geven, maar creer die voor anderen.
waarschijnlijk realiseer je je dan opeens dat je borrelt van vreugde: je leeft waartoe je geroepen bent!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Wilsophie » 01 jan 2013 11:50

Ik herken die gedachte niet, maar het liedje wel en het is heel interessant om te bestuderen dat dit land te maken heeft gehad met het verblijf van de kleine Jezus samen met Zijn oom, en dat bestuderen geeft zoveel rijkdom en openbaring t.a.v. Gods plan wat ontvouwd is in Zijn Woord.

In mijn leven en werken zowel thuis als daarbuiten heb ik geprobeerd om dit te doen met de steun van de tekst uit de Bijbel : "Doe alles als voor de Here" en hoewel menig resultaat niet zichtbaar was, Hij kent mijn intentie.
Ik heb daar volledig vrede mee gekregen, hoewel het zeer gebrekkig was en zie uit om Hem te ontmoeten en Zijn mening erover te horen.

En misschien moet je Exodus 14 vers 14 makkelijk te onthouden, voor ogen houden:" Ik zal voor U strijden en Gij zult stille zijn".
Als we overal doorheen praten kunnen we niet luisteren naar wat er gezegd wordt.
En ik denk dat stil zijn betekent een Simeon, een horende die zijn oren en hart open zet voor wat God spreekt.

Mozes was verbaal niet sterk en het werd tegen hem gezegd, hij had vaak Aäron nodig en deze Aäron is een beeld van de echte Hogepriester naar een nieuwe ordening en wij hebben deze Hogepriester volop nodig want Hij wil een werk aan ons doen.
Hij wil ons reinigen en heiligen en wassen met Zijn linnen witte doek.
Hij wil dat wij rein staan voor God.
De hele Hebr. brief spreekt erover.
Laat je leegte vullen met Zijn Woord.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Kvinna » 01 jan 2013 13:49

Ga gewoon eens aan de slag. Word vrijwilliger bij een daklozenopvang, bij voorkeur niet een christelijke. Word vrijwilliger bij de voedselbank. Word buddy (zie Oranjefonds).
Dan zet je jezelf in, geef je van jezelf en zul je eens zien hoe zinvol dat is. Maar je moet wel uit je luie stoel komen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Wilsophie » 02 jan 2013 14:25

Heb je het tegen mij? Ik kan niet lopen,en mijn stoel is niet lui en ik ook niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor schelpje3 » 02 jan 2013 15:07

Wilsophie schreef:Heb je het tegen mij? Ik kan niet lopen,en mijn stoel is niet lui en ik ook niet.

Ook als je niet kunt lopen, kun je nog zinvol bezig zijn voor de ander.
Je hoort het ouderen wel eens verzuchten, welk nut heeft het dat ik hier nog zit?
Maar geloof dan in de kracht van het gebed, we hebben bidders nodig.
Mijn hoogbejaarde moeder kon ook niet zoveel meer lopen, maar ze stopte sokken, naaide nog knopen aan, leerde de kleinkinderen allerlei oude schoolliedjes, en als ze bij ons was, schilde ze de aardappelen, stoofperen.
Maar er gewoon zijn, een luisterend oor bieden, per telefoon of via de mail, kan ook zittend Wilsophie. :wink:

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Kvinna » 02 jan 2013 15:10

@ Willsophie:

Stelde jij de openingsvraag dan?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Wilsophie » 02 jan 2013 18:07

Nee, maar dan moet je onder mijn post even een quote zetten of een apestaartje met de naam van de TS.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Wilsophie » 02 jan 2013 18:12

Je hoort het ouderen wel eens verzuchten, welk nut heeft het dat ik hier nog zit?


Dat hoor ik nooit. Ik ontmoet denk ik een andere groep ouderen die zinvol bezig zijn in alle opzichten.
Verder ga ik niet in op alle goede daden van je moeder, hoe prettig ook voor jullie gezin, want al deze dingen gelden ook voor humanitaire mensen of mensen die ongelovig zijn.
Het gaat om de dienst aan God zo heb ik begrepen. En natuurlijk, doe alles als voor de Heer, maar ik ken meer mensen die het uit idealistisch oogpunt doen dan Christenen die zin willen geven aan hun dagelijks leven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor schelpje3 » 03 jan 2013 13:27

Wilsophie schreef:
Dat hoor ik nooit. Ik ontmoet denk ik een andere groep ouderen die zinvol bezig zijn in alle opzichten.
Verder ga ik niet in op alle goede daden van je moeder, hoe prettig ook voor jullie gezin, want al deze dingen gelden ook voor humanitaire mensen of mensen die ongelovig zijn.
Het gaat om de dienst aan God zo heb ik begrepen. En natuurlijk, doe alles als voor de Heer, maar ik ken meer mensen die het uit idealistisch oogpunt doen dan Christenen die zin willen geven aan hun dagelijks leven.

Mijn moeder leeft inmiddels niet meer en zij heeft nooit die verzuchting geslaakt. Maar als je dag in dag uit heel eenzaam achter de plantjes zit, kan ik me voorstellen dat die gedachte in je opkomt.
Ik schreef toch ook, we hebben bidders nodig. Dus als je geen stap meer kunt lopen, zelfs als je handen krom staan van de reuma, kun je toch nog bidden en tot Zegen zijn.
Wat zou jij deze mensen dan aanraden, en moet je volgens jou 24 uur per dag in dienst staan van Hem?
Een Maria wordt geen Martha, of omgekeerd, zo kunnen we met onze gaven en talenten toch een kleine bijdrage geven. Als jij of ik een half uurtje met iemand in de rolstoel door het park gaat wandelen, die al maanden geen buitenlucht heeft geroken (die mensen zijn er!) lijkt het alsof je niet bezig bent de dingen van Boven, maar toch is dat wel zo hoor. Zeker als je nog een fijn gesprek hebt ook met elkaar.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Wilsophie » 03 jan 2013 14:27

Mijn moeder leeft inmiddels niet meer en zij heeft nooit die verzuchting geslaakt. Maar als je dag in dag uit heel eenzaam achter de plantjes zit, kan ik me voorstellen dat die gedachte in je opkomt.
Ik schreef toch ook, we hebben bidders nodig. Dus als je geen stap meer kunt lopen, zelfs als je handen krom staan van de reuma, kun je toch nog bidden en tot Zegen zijn.
Wat zou jij deze mensen dan aanraden, en moet je volgens jou 24 uur per dag in dienst staan van Hem?
Een Maria wordt geen Martha, of omgekeerd, zo kunnen we met onze gaven en talenten toch een kleine bijdrage geven. Als jij of ik een half uurtje met iemand in de rolstoel door het park gaat wandelen, die al maanden geen buitenlucht heeft geroken (die mensen zijn er!) lijkt het alsof je niet bezig bent de dingen van Boven, maar toch is dat wel zo hoor. Zeker als je nog een fijn gesprek hebt ook met elkaar.


Dan moet je de ouder wordende mens niet iets in de schoenen schuiven omdat jij je zoiets kan voorstellen, ik heb al vaker gezegd, je moet jezelf niet als norm stellen.
Ja je schreef dat "we" bidders nodig hebben.
Weer zoiets ... wie is "WE"?
Voor de gelovigen geldt dat de Here Jezus voor ons bidt en pleit en dat Hij weet wat we nodig hebben , "eer we het Hem vragen" de Heer zegt: "Ik bid niet voor deze wereld , maar ik bid voor hen , die Gij Mij gegeven hebt.

Ik raad niemand iets aan, ik heb die pretentie helemaal niet.
Maria is trouwens een beeld van de 10 stammen en van de vrouw die het beste deel had gekozen en Martha is een beeld van de wet. Dus je begrijpt dat ik mij een Mirjam of een Maria weet.

In het park wandelen en dat soort zaken doen humanisten ook hoor, het gaat niet om werken voor Boven, maar om "het DENKEN wat boven is".

Ik heb beroepsmatig veel buiten gewandeld en dat had niets met Boven te maken, maar gewoon met mijn salariszakje, want het was mijn werk.
Er zijn vele stokongelovige familieleden die elke dag met hun dierbare buiten wandelen en ze hebben met Boven niets te maken.
Loze argumenten dus....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor schelpje3 » 03 jan 2013 15:38

Wilsophie schreef:
Dan moet je de ouder wordende mens niet iets in de schoenen schuiven omdat jij je zoiets kan voorstellen, ik heb al vaker gezegd, je moet jezelf niet als norm stellen.
Ja je schreef dat "we" bidders nodig hebben.
Weer zoiets ... wie is "WE"?
Voor de gelovigen geldt dat de Here Jezus voor ons bidt en pleit en dat Hij weet wat we nodig hebben , "eer we het Hem vragen" de Heer zegt: "Ik bid niet voor deze wereld , maar ik bid voor hen , die Gij Mij gegeven hebt.

Ik raad niemand iets aan, ik heb die pretentie helemaal niet.
Maria is trouwens een beeld van de 10 stammen en van de vrouw die het beste deel had gekozen en Martha is een beeld van de wet. Dus je begrijpt dat ik mij een Mirjam of een Maria weet.

In het park wandelen en dat soort zaken doen humanisten ook hoor, het gaat niet om werken voor Boven, maar om "het DENKEN wat boven is".

Ik heb beroepsmatig veel buiten gewandeld en dat had niets met Boven te maken, maar gewoon met mijn salariszakje, want het was mijn werk.
Er zijn vele stokongelovige familieleden die elke dag met hun dierbare buiten wandelen en ze hebben met Boven niets te maken.
Loze argumenten dus....

Wie neemt hier zichzelf nu als norm :roll: WE hebben allemaal bidders nodig, onszelf inklusief. En er zijn 1001 werkzaamheden die humanisten ook doen, dat weet ik ook wel.
Maar je snapt kennelijk mijn punt niet, onder het wandelen kun je goede zinvolle gesprekken hebben, over de zaken die van Boven zijn! Dat doen humanisten niet, want die geloven alleen in de kracht van zichzelf, het tijdelijke.
Geef een hongerige eerst een boterham, alvorens je hem een Bijbel aanbiedt.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zingeving in het dagelijks leven

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 21:00

Wel leuk, als je iets van jezelf terugleest , ik ben niets veranderd, denk ik dan. Wel meer forumervaring opgedaan.
@ Schelpje ik heb de Here Jezus als Hogepriester die voor mij bidt en pleit en in Zijn Hogepriesterlijk gebed zegt Hij : "Ik bid niet voor de wereld maar voor hen die Gij Mij gegeven hebt"> En dat zijn de gelovigen.
Dat is heel bemoedigend, want je zult maar niemand hebben die voor je wil bidden, dan is Hij ernog.

Ik was afgelopen week een aantal dagen bij mijn 88 jarige moeder en wat ons dicht bij elkaar bracht was het hardop bidden wat wij beiden deden, zowel bij het begin van de dag als bij het einde van de dag.
Dat gebed vermag veel denk ik dan. Al luistert de Heer naar elk gebed, maar ons gebed was slechts dankbare woorden aan Hem Die ons het Leven gaf.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 87 gasten