Kerst anno 2012

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Kerst anno 2012

Berichtdoor schaapje » 17 dec 2012 11:18

http://www.cip.nl/artikel/32729/Dump-de-mythe

Voor velen hier op dit web.
merry merry merry :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Kerst anno 2012

Berichtdoor blijblij » 17 dec 2012 11:52

troost je schaapje, de column is ook al in Dwars verschenen!

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 18 dec 2012 00:19

schaapje schreef:http://www.cip.nl/artikel/32729/Dump-de-mythe

Voor velen hier op dit web.
merry merry merry :mrgreen:

Dat doe ik zelf ook hoor ;) Ik geloof helemaal niet dat Jezus echt heeft bestaan, maar ik vier wel lekker kerst. Omdat het gewoon een gezellig feest is met familie en vrienden.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 dec 2012 07:12

Dat Jezus' volgelingen en de apostelen zich stuk voor stuk hebben laten onthoofden, stenigen, kruisigen en voor de leeuwen hebben laten gooien, laat toch wel heel duidelijk zien, dat Zijn existentie echt geen mythe was.
Who would die for a lie?
Maar goed, je gelooft dan wellicht ook niet dat Napoleon bestaan heeft.
Daar zijn nl minder bewijzen voor.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2012 11:43

boer schreef:Dat Jezus' volgelingen en de apostelen zich stuk voor stuk hebben laten onthoofden, stenigen, kruisigen en voor de leeuwen hebben laten gooien, laat toch wel heel duidelijk zien, dat Zijn existentie echt geen mythe was.
Who would die for a lie?

Slecht argument, want er sterven wel meer martelaars voor zaken die we niet als waarheid accepteren. Dat jij DENKT dat iets waar is, volledig overtuigt bent dat het waar is, maakt het nog niet waar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 18 dec 2012 12:04

Kersnacht , schooner dan de daegen,
Hoe kan Herodes 't licht verdraegen,
Dat in uw duisternisse blinckt,
En wort geviert en aengebeden?
Zijn hooghmoed luistert na geen reden,
Hoe schel die in zijn ooren klinckt.

Hy pooght d'onnoosle te vernielen
Door 't moorden van onnoosle zielen,
En werckt een stad en landgeschrey,
In Bethlehem en op den acker,
en maeckt den geest van Rachel wacker,
Die waeren gaet door beemd en wey,

Dan na het westen, dan na'et oosten.'
Wie zal die droeve moeder troosten
Nu zy haer lieve kinders derft?
Nu zy die ziet in 't bloed versmooren,
Aleerze naulix zijn geboren,
en zoo veel zwaerden rood geverft?
VERITAS VOS LIBERABIT.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2012 12:40

Mortlach schreef:
Slecht argument, want er sterven wel meer martelaars voor zaken die we niet als waarheid accepteren. Dat jij DENKT dat iets waar is, volledig overtuigt bent dat het waar is, maakt het nog niet waar.

Slechte vergelijking Mortlach, die jij noemt kiezen zelf voor de martelaarsdood, uit haat of hysterie!

De gelovigen die boer noemt werden gedood uit haat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2012 12:53

schaapje schreef:Slechte vergelijking Mortlach, die jij noemt kiezen zelf voor de martelaarsdood, uit haat of hysterie!

De gelovigen die boer noemt werden gedood uit haat.

Dan mag je toch je geschiedenis er wel eens op naslaan, schaapje, want zo simpel was het natuurlijk niet. Er zijn gevallen bekend waarbij het stadsbestuur van bijvoorbeeld een Islamitisch spaanse stad meerdere pogingen heeft gedaan een vervelende christen op vriendelijke en vredige wijze tot bedaren te brengen. De christen bleef echter maar terugkomen totdat het stadsbestuur uiteindelijk gedwongen werd een martelaar van hem te maken. Met haat had dat in ieder geval niets te maken.

Of wat dacht je van monniken die zichzelf in brand steken als protest tegen onrecht? Waar komt haat daarbij kijken?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 18 dec 2012 13:28

boer schreef:Dat Jezus' volgelingen en de apostelen zich stuk voor stuk hebben laten onthoofden, stenigen, kruisigen en voor de leeuwen hebben laten gooien, laat toch wel heel duidelijk zien, dat Zijn existentie echt geen mythe was.

Elke week blaast ergens in de wereld een moslim extremist zich op. Dus de islam is waar? Sterven voor je overtuiging is wat mij betreft geen enkel bewijs dat die overtuiging ook echt klopt.

boer schreef:Who would die for a lie?

Elke week een paar dus....

boer schreef:Maar goed, je gelooft dan wellicht ook niet dat Napoleon bestaan heeft.
Daar zijn nl minder bewijzen voor.

Dat is een behoorlijke claim boer! Kan je dat ook onderbouwen?

Van Napoleon hebben we, en ik neem aan dat je Napoleon I bedoelt, de volgende bewijzen;

- Uitgebreide stamboom tot de huidige tijd; http://nl.wikipedia.org/wiki/Bonaparte;
- Bekende vader (advocaat en politicus); http://en.wikipedia.org/wiki/Carlo_Buonaparte;
- Heeft in zijn jeugd de militaire academie in Brienne-le-Château gevolgd, waar uiteraard ook documenten van zijn (http://en.wikipedia.org/wiki/Napoleon#cite_note-rxvi-16);
- Nadat hij in 1784 afstudeerde is toegelaten op de elite École Militaire in Paris;

etc...etc....etc....

- Uiteindelijk wordt hij naar Elba verbannen, zoals beschreven staat in de Treaty of Fontainebleau; http://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_ ... leau_(1814)
- Op Elba komt hij op 5 mei 1821 te overlijden, op 6 mei wordt er nog een dodenmasker gemaakt; http://en.wikipedia.org/wiki/Napoleon's_Death_Mask
- Uiteindelijk wordt hij op 15 december in het Esplanade des Invalides in Parijs in een tombe begraven;

Afbeelding

Maar goed, ik hoor graag je onderbouwing boer!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2012 13:54

Mortlach schreef:
Dan mag je toch je geschiedenis er wel eens op naslaan, schaapje, want zo simpel was het natuurlijk niet. Er zijn gevallen bekend waarbij het stadsbestuur van bijvoorbeeld een Islamitisch spaanse stad meerdere pogingen heeft gedaan een vervelende christen op vriendelijke en vredige wijze tot bedaren te brengen. De christen bleef echter maar terugkomen totdat het stadsbestuur uiteindelijk gedwongen werd een martelaar van hem te maken. Met haat had dat in ieder geval niets te maken.

Of wat dacht je van monniken die zichzelf in brand steken als protest tegen onrecht? Waar komt haat daarbij kijken?

Ik geef je helemaal gelijk Mortlach w.b. de vervolging die z.g. christenen op de islam heeft gedaan, voor mij zijn dat nooit bekeerde christenen geweest.dikke punt!

Maar de hadden het hier over iets anders christenen worden nu ook nog vervolgd, dat weet je heel goed, het gebeurd nu nog over de hele wereld. En als ik je een link geef dan zeg je dood leuk:
ach wij van de wc-eend bevelen de wc-eend aan.

En een monnik die zichzelf in brand steekt zie ik als hysterie en een grote zonde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2012 14:07

schaapje schreef:Ik geef je helemaal gelijk Mortlach w.b. de vervolging die z.g. christenen op de islam heeft gedaan, voor mij zijn dat nooit bekeerde christenen geweest.dikke punt!

Weet je wat de No True Scotsman drogreden inhoudt?

Maar zo te zien ging er wat mis. Ik had het over de martelaarsdood van christenen door de handen van moslims. De moslims deden vaak alles wat mogelijk was om niet zo ver te hoeven gaan, maar ze werden als het ware gedwongen door christenen die er per se op uit waren te sterven.

En een monnik die zichzelf in brand steekt zie ik als hysterie en een grote zonde.

Zonde is het sowieso, maar hysterie? Dat zie ik toch echt niet zo. De mensen die zo ver gaan doen dit vaak uiterst bewust en kalm. Als je overtuigingskracht wilt meemaken, moet je die verhalen eens lezen. (al word je er niet bepaald vrolijk van).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 dec 2012 22:37

Sjaak84 schreef:...Ik geloof helemaal niet dat Jezus echt heeft bestaan...

Ik moest ineens denken aan iets, wat ik vorige week las. 'k Heb het even opgezocht:
Er zijn nog steeds mensen die zich afvragen of Jezus wel echt heeft geleefd. Het is echter gewoon dom en onwetenschappelijk om te ontkennen dat Hij een historisch persoon is. (Bron: RD-artikel)
Jij hebt wetenschap toch zo hoog zitten? Of heb ik dat mis?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2012 22:53

Boekenlezer schreef:Ik moest ineens denken aan iets, wat ik vorige week las. 'k Heb het even opgezocht:
Er zijn nog steeds mensen die zich afvragen of Jezus wel echt heeft geleefd. Het is echter gewoon dom en onwetenschappelijk om te ontkennen dat Hij een historisch persoon is. (Bron: RD-artikel)

Mee eens!
Dit zegt Randell Niles.
http://www.youtube.com/watch?v=7kDC7PM3d18

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 18 dec 2012 23:02

Al wie dolend in het donker
in de holte van de nacht
en verlangend naar een wonder
op de nieuwe morgen wacht:
Vrijheid wordt aan u verkondigd
door een koning zonder macht.

Onze lasten zal Hij dragen
onze onmacht totterdood
geeft als antwoord op ons vragen
ons Zichzelf als levensbrood:
nieuwe vrede zal er dagen
liefde straalt als morgenrood.

Tot de groten zal Hij spreken
even weerloos als een lam
het geknakte riet niet breken
Hij bewaakt de kleine vlam:
hoort en ziet het levend teken
van een God die tot ons kwam.
VERITAS VOS LIBERABIT.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 dec 2012 22:06

Sjaak84 schreef:...Ik geloof helemaal niet dat Jezus echt heeft bestaan...

Boekenlezer schreef:Ik moest ineens denken aan iets, wat ik vorige week las. 'k Heb het even opgezocht:

Zelfs joden ontkennen dat niet meer en zeggen dat Jezus een inspirerende rabbijn was die veel voor zijn tijd heeft betekent maar van weinig tot geen invloed is geweest op het jodendom. Daarmee bagatelliseren ze wie Jezus van Nazareth werkelijk was en loochenen nog steeds dat hij de Christus is, maar dat hij bestaan heeft durven zelfs zijn tegenstanders niet te beweren.

Terug naar “Archief”