Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Belijdenis

Berichtdoor ellentje1971 » 02 dec 2012 19:33

Hallo allemaal,

Ik ben voornemens om belijdenis te gaan doen bij onze pkn gemeente te rozenburg
en ben benieuwd naar jullie ervaringen van de catechisatie en de belijdenis.
Hoe lang duurde de catechisatie bij jullie en hoe hebben jullie het allemaal ervaren?
En zou het erg zijn dat ik al 41 ben?
Alvast bedankt voor jullie reactie's

groetjes,
Ellen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

mw
Moderator

Re: Belijdenis

Berichtdoor mw » 02 dec 2012 23:49

Wat fijn dat je belijdenis wilt doen? Wil je iets met ons delen over je motivatie?

Ik vond de belijdeniscath. destijds heel fijn. Elke week een uurtje, gedurende 1 seizoen. (In september begonnen, in april hebben we belijdenisafgelegd). Dieper op het geloof ingaan, er met elkaar over praten, enz. was echt verrijkend. Ook de persoonlijke gesprekken met predikant, ouderlingen en als laatste met de kerkenraad staan mij nog goed en bewaar ik zeer goede herinneringen aan.

En leeftijd maakt niet uit hoor. Fijne voorbereidingstijd toegewenst!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 03 dec 2012 07:46

ooit belijdenis gedaan in een vrijzinnige kerk. de dominee leerde ons vooral wat hij niet van de bijbel geloofde. aan ons kon hij het wel vertellen, maar op zondag zaten er teveel behoudende mensen onder zijn gehoor zij hij dan.

Gelukkig kende ik Christus al voordat ik belijdenis cat deed.

om te geloven heb je geen belijdenis catechisatie nodig. maar het is zonder meer rrn goede zaak om je te verdiepen. wat betekent geloven in de praktijk; hoe leef je als christen?
maar ook hoe kijkt de kerk waar je bij hoort naar het leven.

voor mij werd het duidelijk dat ik die vrijzinnige kerk uit moest.
ik hoop dat het in jouw geval anders zal gaan. dat je door de catechisatie verrijkt wordt en jij en je kerk elkaar tot zegen zullen zijn tot eer van God.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 dec 2012 12:14

Hoi Ellen,

Ik ben blij dat je 41 bent, en belijdenis wil doen. Dan leg je in het openbaar voor de mensen, maar ook voor Gods Engelen de belofte af, dat je Hem trouw wilt zijn.

Paulus zegt, dat wij niet alleen een schouwspel zijn voor de mensen, maar ook voor de Engelen.

Zelf heb ik belijdenis gedaan in de PKN in Wadinxveen. Maar wel een PKN gemeente die zich verre houd van het wereldse in de zin van bijvoorbeeld homohuwelijken.

Mag ik je iets adviseren?

Vraag de notulen op waar de gemeente als PKN naar handelt, en waar men voor staat als PKN gemeente.

Ik wilde voordat ik en Wadinxveen belijdenis wilde doen, belijdenis doen in de Marekerk in Leiden. God heeft dit verhoed door te spreken door het Woord dat als ik dit zou doen zou meedelen in hun straf. Ik snapte niet waarom, en heb gebeden waarom ik daar geen belijdenis kon doen.

Uit de notulen bleek dat die PKN gemeente, niet de moed hadden om mannen die homofilie praktiseerden en de gave van onthouding niet hadden gekregen te weren van het Heilig Avondmaal.

Je weet wat er in Korinhte gebeurde toen het Avondmaal als Heilig Sacrament werd ontheiligt.

Hartelijke groet

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ellentje1971 » 06 dec 2012 12:33

xsidd schreef:Hoi Ellen,

Ik ben blij dat je 41 bent, en belijdenis wil doen. Dan leg je in het openbaar voor de mensen, maar ook voor Gods Engelen de belofte af, dat je Hem trouw wilt zijn.

Paulus zegt, dat wij niet alleen een schouwspel zijn voor de mensen, maar ook voor de Engelen.

Zelf heb ik belijdenis gedaan in de PKN in Wadinxveen. Maar wel een PKN gemeente die zich verre houd van het wereldse in de zin van bijvoorbeeld homohuwelijken.

Vraag de notulen op waar de gemeente als PKN naar handelt, en waar men voor staat als PKN gemeente.

Ik wilde voordat ik en Wadinxveen belijdenis wilde doen, belijdenis doen in de Marekerk in Leiden. God heeft dit verhoed door te spreken door het Woord dat als ik dit zou doen zou meedelen in hun straf. Ik snapte niet waarom, en heb gebeden waarom ik daar geen belijdenis kon doen.

Uit de notulen bleek dat die PKN gemeente, niet de moed hadden om mannen die homofilie praktiseerden en de gave van onthouding niet hadden gekregen te weren van het Heilig Avondmaal.

Je weet wat er in Korinhte gebeurde toen het Avondmaal als Heilig Sacrament werd ontheiligt.

Hartelijke groet

Hoi dank je wel voor het doorgeven van je mooie woorden en voor de tip!
ik zal dit zeker eens navragen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 dec 2012 07:05

xsidd schreef:Hoi Ellen,

Hartelijke groet
God laat jou NOOIT delen in een straf die anderen over zich afroepen. Nog afgezien van het feit of dat het geval is bij "avondmaalvierende homo's".
Pas op dat je niet doorslaat.
Jij voelt je niet goed bij een gemeente die praktiserende homo's toelaat tot het Avondmaal, maar je was het wel eens met de prediking daar? Het zal toch echt niet een gemeente ter rechterzijde zijn geweest...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 dec 2012 10:40

Hoi,

Als je jezelf bij een gemeente voegd, waar je met zijn allen deel vanuit maakt... En je doet belijdenis voor die gemeente, dat je bij hen hoort... En je kiest mede voor het feit dat praktiserende Homo's wel aan het avondmaal kunnen ontheilig je daar het avondmaal mee...

Laat een ieder zich bedenken of dit waar is of niet....

Ik voelde me zo goed bij die gemeente dat ik belijdenis wilde doen daar. En ik was het eens met de prediking daar. Ik wilde daar belijdenis doen, maar werd er van weerhouden...

Ik heb niets tegen hen...

Sterker, ik wist niet dat dit zo zat in die gemeente, maar God liet het me zien...

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 31 dec 2012 15:49

xsidd schreef:(...) Ik wilde voordat ik en Wadinxveen belijdenis wilde doen, belijdenis doen in de Marekerk in Leiden. God heeft dit verhoed door te spreken door het Woord dat als ik dit zou doen zou meedelen in hun straf.

xsidd,

refoweb is voor jou kennelijk de straathoek geworden waarop je openlijk en voor iedereen goed zichtbaar bidt:
"Heer, dank u dat ik niet ben als al die mensen in de Marekerk in Leiden"
Of dat in de hemel op prijs gesteld wordt, betwijfel ik. Met het oordeel waarmee jij oordeelt zul je geoordeeld worden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 01 jan 2013 01:52

@gravo

Nou nee... Dat is mijn doel totaal niet... Ik wilde en wil degene die het topic wijzen op het feit dat ze wel weet wat ze kiest...

Maar dat snap je vast zelf ook wel?

Het lijkt me duidelijk toch?

En dat ik bid, is dat een probleem?

Groet

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 01 jan 2013 17:58

Omdat de reply van xsidd een drietal vragen aan mij persoonlijk bevat, zal ik proberen die te beantwoorden

xsidd schreef:Nou nee... Dat is mijn doel totaal niet... Ik wilde en wil degene die het topic wijzen op het feit dat ze wel weet wat ze kiest...
Maar dat snap je vast zelf ook wel?

Ik snap nu wel dat je haar wilt vragen of ze wel weet wat ze kiest. Maar waarom zeg je dat dan niet met die woorden en vergaloppeer je jezelf met scherpe en laatste oordelen over andere christenen waar jij je niet bij thuisvoelt? Er moet toch een modus gevonden worden waarbij je zowel van mening verschilt alsook respectvol en fatsoenlijk blijft?

xsidd schreef:Het lijkt me duidelijk toch?

het is me duidelijk, dat je enorm uit je slof kunt schieten tegen christenen die het anders doen en zeggen dan jijzelf. Wat hebben deze 'Samaritanen' jou aangedaan, dat ze zo makkelijk door jou betiteld kunnen worden als mensen die een straf van God zullen ondergaan (en die kennelijk verdienen)? Zou God hun zonden (zo die er zijn volgens jou) niet willen vergeven?

xsidd schreef:En dat ik bid, is dat een probleem?

Bidden kan een probleem zijn, als het gebeurt zoals het voorbeeld van de trotse en zelfvoldane Farizeeër op de hoek van de straat. Niet een ieder die roept "Here, Here" zal het Koninkrijk Gods ingaan. Wie Hem aanbidden moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid. Ons gebed mocht maar zijn: "Here, leer ons bidden". Jezus heeft ons geleerd als volgt te bidden: "Onze Vader......."

gravo

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jan 2013 11:22

Beste Gravo,

"Citaat"Ik snap nu wel dat je haar wilt vragen of ze wel weet wat ze kiest. Maar waarom zeg je dat dan niet met die woorden en vergaloppeer je jezelf met scherpe en laatste oordelen over andere christenen waar jij je niet bij thuisvoelt? Er moet toch een modus gevonden worden waarbij je zowel van mening verschilt alsook respectvol en fatsoenlijk blijft? "einde citaat

Ik ben scherp, maar dat ben ik voor mijzelf ook. Of wil je zeggen dat zulke zaken die ik benoemt heb, onder de tafel moeten blijven?

Vermaan, troost, en bouw elkaar op staat er in het Woord. En ja, ik heb de Marekerk zelf ook op de hoogte gesteld. Tot nu toe geen antwoord gekregen.

Citaat"het is me duidelijk, dat je enorm uit je slof kunt schieten tegen christenen die het anders doen en zeggen dan jijzelf. Wat hebben deze 'Samaritanen' jou aangedaan, dat ze zo makkelijk door jou betiteld kunnen worden als mensen die een straf van God zullen ondergaan (en die kennelijk verdienen)? Zou God hun zonden (zo die er zijn volgens jou) niet willen vergeven?"Einde citaat

Tegen de Marekerk ben ik nooit uit mn slof geschoten. Je insunueert iets wat er niet is. Ik ben alleen helder geweest over wat ik mee heb gemaakt. Ik heb nooit gezegd dat deze mensen verloren gaan in de marekerk omdat ze dit toelaten.

Wel ben ik er van overtuigd dat praktiserende homo's die in die staat sterven niet behouden zullen worden.

Je weet toch dat er in het Woord staat, dat mannen die bij mannen liggen het Koningkrijk van God niet zullen beërven?

Citaat"Bidden kan een probleem zijn, als het gebeurt zoals het voorbeeld van de trotse en zelfvoldane Farizeeër op de hoek van de straat. Niet een ieder die roept "Here, Here" zal het Koninkrijk Gods ingaan. Wie Hem aanbidden moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid. Ons gebed mocht maar zijn: "Here, leer ons bidden". Jezus heeft ons geleerd als volgt te bidden: "Onze Vader......." "einde citaat.

Dus als iemand de vrijmoedigheid heeft om te bidden, wil jij hem de mond snoeren?

Dat zal niet gaan...

En die zin die je zegt over dat niet iedereen het koningkrijk binnen zal gaan staat over hen die de wetteloosheid bewerken..

Dat het de traditie niet is om openbaar te bidden maakt me niet uit... Ik heb nergens als een farizeër staan te bidden zoals je suggereert...(Als dat zo is mag je het kopieëren en me laten zien).

Het enigste waar ik in kan roemen is het kruis. Ja alleen het kruis, want daar ligt de kern van alles.

De Heere Jezus bad ook in het openbaar, en Hem wil ik volgen en geen geboden en leringen van mensen die door de wet anderen denken te kunnen binden...

In mijzelf heb ik niet te roemen.... Alles is genade.. Genade alleen.

Als ik in mijn hart kijk, is dat niet zo best...
En ik wil erkennen aan je, dat er in mijn hart trots en hoogmoed soms de kop op steken....

Wat mij betreft weer naar het topic:)

Groet

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 04 jan 2013 19:34

@Gravo

Wil je zien hoe Jezus Christus met de Gemeenten spreekt? En Wat Hij Zegt, In Zijn Verheven Staat.

Openbaring 2 vers 1 en 2 (Herzienze Statenvertaling)
1 Schrijf aan de engel van de gemeente in Efeze:
“Dit zegt hij die de zeven sterren in zijn rechterhand houdt en tussen de zeven gouden lampenstandaards verblijft: 2 Ik weet wat u doet, hoe u zich inzet en standhoudt, en dat u boosdoeners niet verdraagt. Zo hebt u mensen die beweren dat ze apostelen zijn, op de proef gesteld en als leugenaars ontmaskerd.

Openbaring 2 vers 4 t/m 7 (Herziene Statenvertaling)

4 Maar dit heb ik tegen u: u hebt de liefde van weleer opgegeven. 5 Bedenk van welke hoogte u gevallen bent. Breek met het leven dat u nu leidt en doe weer als vroeger. Anders kom ik naar u toe en neem ik, als u geen berouw toont, uw lampenstandaard van zijn plaats. 6 Het pleit echter voor u dat u net als ik de praktijken van de Nikolaïeten verafschuwt.
7 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat.”

Snap je dat er van de Gemeente heel veel afhangt?

Openbaring 2 vers 8,12,18
8 Schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna:
Dit zegt hij die de eerste en de laatste is, die dood was en nu leeft:

12 Schrijf aan de engel van de gemeente in Pergamum:
Dit zegt hij die het scherpe, tweesnijdende zwaard heeft:
18 Schrijf aan de engel van de gemeente in Tyatira:
“Dit zegt de Zoon van God, die ogen heeft als vlammend vuur en voeten als brons:

Openbaring 3 vers 1,7,14
1 Schrijf aan de engel van de gemeente in Sardes:
“Dit zegt hij die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft
7 Schrijf aan de engel van de gemeente in Filadelfia:
“Dit zegt hij die heilig en betrouwbaar is, die de sleutel van David heeft – wanneer hij opendoet, kan niemand sluiten, wanneer hij sluit, kan niemand openen:
14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:
“Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping:

Dat is Jezus Christus de Heere! Hij is Koning over Hemel en Aarde.Hij Schitterd, en zal nog veel meer verheerlijkt worden! Ja, GOD zal verheerlijkt worden hier op aarde.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jan 2013 22:06

Ellen, wat fijn dat je belijdenis wilt gaan doen. Hier boven is al weer een discussie over andere zaken bezig, maar ik ga er vanuit dat jij bewust hebt gekozen voor deze gemeente en wat er daar nageleefd wordt en ook of jij je daar in kan vinden. Meestal gaat dit proces vooraf aan de keuze tot het wel of niet belijdenis doen.

Zelf heb ik een aantal jaar geleden belijdenis gedaan. Elke week met een groep bij elkaar en praten over het geloof. Ook dingen leren e.d. Het was wel een bijzondere tijd, vooral om voor in de kerk te mogen zeggen dat je God voor altijd wilt dienen en volgen. Persoonlijk vind ik het jammer dat er ook de kerkleer aan gekoppeld wordt, dat je daar ook ja op moet zeggen. het gaat namelijk om iets tussen jou en God.

Gods zegen toegewenst in je weg naar en in het belijdenis doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 05 jan 2013 00:44

@xsidd

laat maar,

gravo

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2013 10:53

@Ellentje1971

Ik wens je een mooie tijd toe in je kerk:)

Groet

Terug naar “Archief”