kind met gedragsproblemen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kamille1984
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 jun 2007 10:44

kind met gedragsproblemen

Berichtdoor kamille1984 » 26 nov 2012 10:31

Vorige week ben ik met mijn zoontje van 3 naar de HA geweest daar hij erg (lees heeeel druk) is en in bepaalde vorm ook gedragsproblemen heeft.
Denk hierbij aan niet luisteren,niet stil zitten, moeilijk kunnen concentreren, hyperactief etc. Dit is al heel lange tijd aan de gang. van de week hebben we gesprek bij een praktijkondersteuner van de GGZ om te kijken of er meer aan de hand is.
mijn broertje heeft ADHD gehad en ik zie heel veel bij hem terug. Dit vind ik erg moeilijk en confronterend vooral omdat er mensen in onze omgeving zijn die het 'wel mee willen vallen' en 'het hoort bij de leeftijd'. echter bij anderen is hij vaak toch 'rustiger' dan thuis.
Zijn er hier meer mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? graag hoor ik jullie ervaringen.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor LauraC » 26 nov 2012 10:56

Ik herken alles 8-[ En ook mijn broertje heeft ADHD. De juf laat M nu observeren dus ben benieuwd wat eruit komt.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor *Annet* » 26 nov 2012 13:44

Vanaf het derde jaar van mijn lieve zoon denk ik al dat hij ADHD heeft maar mijn omgeving vond van niet want die van hun was veel erger enz enz. Pas op zijn 10e is de diagnose gesteld. Heel veel verdriet, moeilijkheden en ellende later.

Luister naar jouw moedergevoel en niet naar de buurvrouw haar neefje wiens vriendje en daar een broertje van zulk gedrag vertoond. Er zijn zoveel vormen en soorten in ADHD.
ja, dat is mijn mening dan he.....

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor bakvis » 26 nov 2012 13:50

wij hebben een zoon en een dochter met ADHD. het klinkt heel bekend wat je schrijft!!Ook dat anderen het wel mee vinden vallen en zeggen dat het bij de leeftijd hoort, etc. laat je daar niet door weerhouden! het is jouw kind en vaak heb je het als ouder toch wel bij het rechte eind en het beste gevoel '' dat er wat is'' .
Hier was het wel lastig toen ze zo jong waren want men doet er vaak pas wat mee als ze een jaar of 5 zijn. Wat ik je wel aan kan raden is eens te informeren bij ADHD-behandelcentrum in capelle a/d IJssel (o.a.) Tel. 010 463 77 66 of even op http://www.adhdbehandelcentrum.nl/ kijken. Wij hebben daar enrom goede ervaringen mee, korte wachtlijsten, snelle diagnose en goede hulp. verder werkt het hier erg goed om dingen overzichtelijk te maken, bv door dagritme kaartjes. Ik ben zelf een enorme chaoot dus er moest bij mij echt een knop om om voorspelbaar te gaan reageren en dingen volgend een vaste planning te doen.

Succes bij de arts! ik hoop dat je hulp krijgt want het is echt slopend af en toe! :wink:

Max
Mineur
Mineur
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 mei 2007 18:10

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor Max » 26 nov 2012 14:50

Vergeet niet dat anderen je kind maar een klein poosje meemaken! Ik vond het weleens fijn als m'n schoonmoeder na een dagje oppassen verzuchtte dat zoonlief best bewerkelijk was geweest. En hij is nog niet eens een echte ADHD-er. Sterkte en inderdaad vooral je eigen gevoel volgen!

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor lammetje » 26 nov 2012 18:50

Anderen weten het altijd beter, tot je een ouder tegenkomt die hetzelfde meegemaakt heeft. Hier is er ook niks aan de hand volgens de meeste anderen, maar wij hebben bijna 2 jaar geleden toch onze dochter laten onderzoeken. Helemaal zeker weten ze het nog niet ivm de leeftijd maar dat ze autistische trekken heeft en de diagnose over 1 of 2 jaar die kant op gaat is vrijwel zeker.

We volgen nu mrt met haar en ik moet zeggen dat het wel beter gaat. Hoor andere ouders er ook erg positief over.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor Memmem » 26 nov 2012 19:18

Volgens mij hebben de meeste ouders de ervaring dat anderen vinden dat je niet zo moet zeuren, het valt wel mee. Ja bij anderen meestal wel gelukkig.

Lammetje wat is mrt?

Samanthi

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor Samanthi » 26 nov 2012 20:20

Herken het heeeeel erg

Met een andere moeder die twee kinderen met PDD NOSS heeft, speelde een van mijn zoons met ADHD bij haar en kwam haar zoon bij ons.
Een voorbeeldig kind, keurig aangepast gedrag.
Toen ik hem terugbracht trapte hij thuis de deur in.
Andersom was mijn zoon zes x zo onhandelbaar, de hele middag je best doen en je netjes gedragen valt echt niet mee.
Tja dan zouden we allebei gezegd kunnen hebben, bij mij is hij gewoon lief hoor...
Dat zijn woorden die je raken.
Ik vind het fijn dat ik door eigen ervaring andere mensen niet veroordeelt en de situatie bagataliseerd.
Heel veel sterkte en Gods zegen en wijsheid!
ik bid voor je.

Gr roosje

Gebruikersavatar
kamille1984
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 jun 2007 10:44

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor kamille1984 » 26 nov 2012 20:39

Bedankt voor julllie reacties. Doet me goed om te weten dat ik niet enige ben (ook al weet ik dat ook wel). van de week hierover met een vriendin gesprek gehad en die had al langere tijd vermoeden dat hij mogelijk wat heeft.
Hebben een SDQ lijst ingevuld en wb gedrag en hyperactiviteit scoort hij maximaal.
Vanaaf was het ook weer bal. Helaas heb ik dan soms ook een kort lontje :roll:


Ik vind het fijn dat ik door eigen ervaring andere mensen niet veroordeelt en de situatie bagataliseerd.

als je er inderdaad geen ervaring mee hebt, doen de uitspraken van die mensen soms extra pijn.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 nov 2012 23:16

logisch dat je op een gegeven moment een kort lontje hebt! respect hoor!

Goed dat je verder gaat, al is het maar voor je eigen gevoel.... en voor hulp, ook voor jezelf.

Hier is M ook een erg druk en bewerkelijk jongetje, en t zit in de genen :).. we wachten wel af.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: kind met gedragsproblemen

Berichtdoor lammetje » 28 nov 2012 09:24

bah, ben ik heel mn bericht kwijt.

Kwam erop neer dat ik niet precies weet hoe of wat MRT is, maar hier de site waar alles opstaat: mrtpraktijk.nl

Wij zien verbetering, vooral in de motoriek. Zo weet ze nu eindelijk waar de oren, neus en hoofd zit en hoe lang haar armen zijn. Voorheen tekende ze poppetjes met een neus bovenop het hoofd en oren bij de nek bijvoorbeeld, ze wist dat ze er waren maar waar ze zitten...???
Echt mooi om te zien hoe ze haar eigen lichaam ontdekt, die fase van kleine baby's die hun tenen tegenkomen heeft ze gewoon een beetje overgeslagen, dat is nooit helemaal goed ontwikkeld. Op dat gebied was ze dus ook een kind van ongeveer 6 maanden. Ze heeft zichzelf natuurlijk dingen aangeleerd want je moet gewoon functioneren, zoals fietsen zonder zijwielen, maar daarvoor gebruikte ze niet haar evenwichtsorgaan maar haar hele lijf, waardoor het dus ook veel langer duurde voordat ze dit dufde/kon. Nu weet ze eindelijk hoe lang haar armen zijn en stoot ze zich dus veel minder, ook kan ze haar voeten en tenen eindelijk 'normaal' gebruiken waardoor ze beter loopt en rent.

Er wordt zelfs gezegd dat de kans groot is dat PDD-NOS over een x aantal jaar niet meer bij autisme valt maar een volledig te genezen ziektebeeld wordt door dit soort therapieën. Vaak zie je bij kinderen met gedragsproblemen dat ze 1 hersenhelft niet gebruiken. Door lichamelijke oefeningen stimuleer je die andere hersenhelft waardoor bepaalde handelingen gewoon een stuk beter gaan en de kinderen heel wat minder boosheid, agressie en onbegrip krijgen. Hierdoor weer beter functioneren en je negatieve spiraal wordt eigenlijk een positieve spiraal.

Je gaat dit soort dingen trouwens pas zien als er iemand meekijkt naar de ontwikkeling van je kind, zelf zag ik van alles maar kon niet goed plaatsen wat er nu mis is. Nu de mrt-juf ernaar gekeken heeft en een verslag heeft gemaakt én nu we verbetering zien, zien we pas hoe slecht haar motoriek eigenlijk was.
Qua gedrag gaan we wel vooruit maar ze zitten ook in rustiger vaarwater dus dat scheelt ook enorm, dat heeft heel veel impact op de oudste.

het is iedere dag oefenen en 1 keer per week in groepsverband. Dus wel intensief en soms slaan we ook een dagje over want het is best vermoeiend naast school. Maar juist als je verbetering ziet geeft het wel doorzettingsvermogen :wink:

Maar nogmaals, ik heb er weinig verstand van, het is een behoorlijk 'hoge' studie en dus niet voor mij weggelegd :mrgreen: Het is niet alternatief overigens, maar het wordt niet vergoed. De RT wordt volgens mij wel vergoed maar dan kijken ze dus niet naar de motoriek en dan doe je eigenlijk maar half werk in ons geval.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten