Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor JeeWee » 05 nov 2012 12:50

Ik kan het niet laten om dit met jullie te delen.
Een schokkende rouwadvertentie in De Twentsche Courant Tubantia van vandaag maakt op internet veel discussie los over pesten.

Afbeelding
De rouwadvertentie voor Tim Ribberink

Het gaat om de advertentie voor Tim Ribberink uit Tilligte die op 20-jarige leeftijd een eind aan zijn leven maakte. In de rouwadvertentie hebben zijn ouders de tekst van zijn afscheidsbrief laten plaatsen. "Lieve pap en mam, Ik ben mijn hele leven bespot, getreiterd, gepest en buitengesloten. Jullie zijn fantastisch. Ik hoop dat jullie niet boos zijn. Tot weerziens, Tim."

De advertentie leidt tot heftige reacties op internet en Twitter. De foto van de rouwadvertentie wordt veel geretweet. Een greep uit de reacties:


'Moet spontaan janken om rouwadvertentie in #tctubantia voor Tim Ribberink. Wat erg. Wat wreed'.

'Ja, het hakt erin, maar dat moet ook. Zeg het je kinderen, zeg het iedereen. Pesten is de hel' RIP #rimribberink'.

'#timribberink Hopelijk is dit de wake-up call.. En wordt er nu opnieuw aandacht besteed aan #pesten'.

'Laten we #timribberink trending maken, om te laten zien dat wij hem wel accepteerden'.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 05 nov 2012 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Pesten kan dus zover gaan! Wat doe jij er aan?

Berichtdoor schelpje3 » 05 nov 2012 14:09

Ik las het zonet op de site van het AD. Het is echt heel groot nieuws.
Dit is niet te bevatten.
Morgenmiddag geven de ouders een persconferentie.
Wat dapper dat ze dit kunnen!
Laten wij voor deze ouders bidden.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor hubert » 05 nov 2012 15:39

Tim pleegde zelfmoord na jarenlang gepest te zijn, vermoedelijk vanwege zijn geaardheid.
Heel verdrietig, maar een bekend feit: 5x meer zelfmoorden onder jonge homo's.

Lock&Stock

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Lock&Stock » 05 nov 2012 16:11

hubert schreef:Tim pleegde zelfmoord na jarenlang gepest te zijn, vermoedelijk vanwege zijn geaardheid.
Heel verdrietig, maar een bekend feit: 5x meer zelfmoorden onder jonge homo's.


Niet dat ik je niet geloof hoor, maar waar heb je gelezen dat het vermoedelijk om zijn geaardheid ging?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor hubert » 05 nov 2012 16:54

Telegraaf van ma 05 nov 2012,
|
''Nooit gemerkt dat Tim slecht in zijn vel zat''
OLDENZAAL - Het Twents Carmel College de Thij in Oldenzaal heeft nooit gemerkt dat Tim Ribberink, die afgelopen donderdag een einde aan zijn leven maakte, hevig werd gepest.

Dat vertelt directeur Koopman aan RTV Oost.

Tim volgde op de school twee jaar lang de Havo en kwam later terug als stagiair vanuit zijn vervolgstudie Lerarenopleiding Geschiedenis in Zwolle. Volgens de directeur was hij een 'leergierige en enthousiaste student', waarbij ze nooit gemerkt hebben dat hij slecht in zijn vel zat. Diverse leraren van de school hebben de advertentie uitgeknipt en opgehangen in de klas. Op die manier willen ze scholieren benadrukken wat pesten voor gevolgen kan hebben.

De ouders van Tim plaatsten maandag een rouwadvertentie waarin de afscheidsbrief van Tim gedeeltelijk werd opgenomen. Deze advertentie maakt op internet een grote discussie los over pesten.

Tim pleegde zelfmoord na jarenlang gepest te zijn, vermoedelijk vanwege zijn geaardheid.

Lock&Stock

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Lock&Stock » 05 nov 2012 17:05

hubert schreef:Telegraaf van ma 05 nov 2012,


Dank je. In- en intriest :(

hubert schreef:Diverse leraren van de school hebben de advertentie uitgeknipt en opgehangen in de klas. Op die manier willen ze scholieren benadrukken wat pesten voor gevolgen kan hebben.


Goed idee.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor JeeWee » 05 nov 2012 18:40

Nog maar enkele maanden geleden heb ik zelf aan het graf gestaan van een jongeman die zelfmoord had gepleegd omdat hij was vast gelopen met zijn geaardheid. Hij was christen en lid van ons Regenboogforum.
Dit raakt me opnieuw zo heftig...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2012 21:04

Verschrikkelijk. Ik heb er geen woorden voor.

Flight
Mineur
Mineur
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 sep 2012 20:42

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Flight » 05 nov 2012 21:05

JeeWee schreef:Nog maar enkele maanden geleden heb ik zelf aan het graf gestaan van een jongeman die zelfmoord had gepleegd omdat hij was vast gelopen met zijn geaardheid. Hij was christen en lid van ons Regenboogforum.
Dit raakt me opnieuw zo heftig...


Op zichzelf een even triest verhaal JeeWee. Blijkbaar wordt het voor sommigen onmogelijk gemaakt te zijn wie ze echt zijn...trieste, intrieste constatering. Zal het de ogen - of liever nog; het hart - onder mensen openen voor onderdrukte minderheden???

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2012 22:00

Afschuwelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor mw » 05 nov 2012 23:50

Citaat uit een artikel op nu.nl

Mogelijk heeft zijn geaardheid daarbij een rol gespeeld. Duidelijkheid daarover is er nog niet. Zijn ouders, woonachtig in het Twentse dorp Tilligte, geven morgenmiddag nadere uitleg op een persconferentie, die wordt gehouden in het gemeentehuis van Denekamp.


Zolang zijn ouders nog geen duidelijkheid hebben gegeven hoeven wij ook nog niet te speculeren of zijn geaardheid een rol heeft gespeeld.

Desalniettemin: of het wel of geen rol heeft gespeeld, het is en blijft afschuwelijk! 'k Wens zijn ouders ontzettend veel kracht en sterkte toe!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor schelpje3 » 06 nov 2012 12:09

Volgens een bekende van de familie werd de jongen stelselmatig uit de groep geweerd. Moest achter de groep fietsen e.d.
De school wist weer eens van niets.
Dat klinkt bekend. Het was een onopvallende jongen. Tja, hoe zou dat nu komen?
Beschermd opgevoed, maar zijn ouders hadden hem wel op judo gedaan.
Zo gaat het altijd, het is de omgekeerde wereld.
Het slachtoffer moet veranderen, er alles aan doen, in therapie enz.
De daders? Gaan gewoon door, desnoods met een ander slachtoffer.
Ik vraag mij af of de ouders van de pesters werkelijk van niets weten. :-k

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Mortlach » 06 nov 2012 12:27

Heel triest. Hier in Cork is ook net zo'n geval. Hier om een 13-jarig meisje.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Faramir » 06 nov 2012 12:34

Wat een tragisch nieuws. Helaas komt het vaker voor. En dat er nu zo'n ophef ontstaan is is wel goed om mensen wakker te schudden, maar het is echt niet nieuw of onbekend. Over een week slaapt iedereen gewoon weer rustig verder en blijft alles zoals het was.
schelpje3 schreef:Volgens een bekende van de familie werd de jongen stelselmatig uit de groep geweerd. Moest achter de groep fietsen e.d.

Erg vervelend als iemand het gevoel heeft om buitengesloten te worden.
De school wist weer eens van niets.
Dat klinkt bekend. Het was een onopvallende jongen. Tja, hoe zou dat nu komen?

Dat het een onopvallende jongen was kwam waarschijnlijk omdat het merendeel van de jongeren onopvallend zijn.
Dat de school van niets wist is eigenlijk inherent aan het schoolsysteem. Maar op scholen zijn er wel mogelijkheden voor jongeren die zelf aangeven gepest te worden.
Beschermd opgevoed, maar zijn ouders hadden hem wel op judo gedaan.
Zo gaat het altijd, het is de omgekeerde wereld.

Judo zal de persoonlijkheid van iemand niet veranderen. Iemand die gevoelig is voor dingen als buitensluiting zal daar door judo niet minder gevoelig voor worden. In een fysieke conflict situatie zal je door judo misschien wat steviger in je schoenen staan, maar de ergste en meest voorkomende pesterijen zijn niet fysiek.
Het slachtoffer moet veranderen, er alles aan doen, in therapie enz.
De daders? Gaan gewoon door, desnoods met een ander slachtoffer.

Kort door de bocht. Ook daders kunnen in een therapeutisch programma worden geplaatst. Indien de school van dit gebeuren had af geweten en de ernst ervan inzag hadden ze de gehele klas een programma kunnen laten volgen.
Ik vraag mij af of de ouders van de pesters werkelijk van niets weten. :-k

Je zou eens moeten weten wat kinderen en vooral pubers allemaal uitspoken zonder dat ouders er ook maar een flauw vermoeden van hebben. En al hebben ze er enig vermoeden van de invloed die ze op een puber in een groepsproces kunnen uitoefenen is vaak minimaal.

Pesten is van alle tijden en leeftijden. Het gebeurde vroeger en het gebeurd nu. Het gebeurd bij kinderen vanaf de peuterspeelzaal tot aan bejaarden in het verzorgingstehuis. En dat pesten flink onder de aandacht komt en dat iedereen zijn afschuw uitspreekt is ook niet nieuw. Dat men er wat aan tracht te doen komt ook dagelijks voor op scholen. Het resultaat dat behaald wordt is vaak minimaal en wat wel resultaat oplevert kost uithoudingsvermogen en bakken met geld. Er zijn maar weinig middelbare scholen en basisscholen die zich het inhuren van een expert kunnen permitteren en een langlopend programma kunnen opzetten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor schelpje3 » 06 nov 2012 12:38

Nou Faramir, ik ben moeder van een gepeste jongen! Het is v r e s e l i j k.
Hoe de directeur van de school continue de pester verdedigde. Mijn kind zou moeten veranderen!
Mijn kind zou in therapie moeten.
De school ontkent het, want ze willen geen schandaal of lelijke verhalen naar buiten laten brengen.
Toen de directeur er lucht van kreeg dat ik aangifte had gedaan bij de politie, kreeg ik een brief op poten.
Wat ik vervolgens natuurlijk niet pikte!
Ik ben in contact gekomen met een vereniging voor gepeste (kinderen, maar ook volwassenen). Ja ja, die bestaat!
De verhalen die je dan hoort en hoe je als ouders en gepeste in de steek gelaten wordt.
De dader mag meestentijds gewoon in dezelfde klas blijven, krijgt geen straf.
Bij mij kwam gisteren alles weer boven :cry:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten