Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor JeeWee » 27 okt 2012 08:36

Het is een vraag die me bezig houdt, als ik weer eens een reactie lees van iemand die trotaal niet gelooft in de God van de Bijbel, of atheìst is of alle geloof over boord heeft gegooid.
Is dat een soort masochisme, is dat spugen in je vroegere nest, afzetten?
Ik weet het oprecht niet.

Ik heb weinig met de islam, dus zal ik me ook niet zo gauw aanmelden op een moslimsite. Tenzij ik oprecht nieuwsgierig ben naar hun denkwijze. Maar dan zal ik vooral in de vragende vorm meedoen en hen niet als een achterlijk stelletje weg zetten.

Zo hier ook op Refoweb: ik stel deze vraag niet in de verwijtende vorm, maar wil oprecht graag weten wat je hier dan zoekt....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor bassie76 » 27 okt 2012 10:08

Creationisten van repliek dienen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor JeeWee » 27 okt 2012 10:12

bassie76 schreef:Creationisten van repliek dienen.

Dus het is gewoon bekeringsdrang?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor meribel » 27 okt 2012 10:16

Die vraag moet je je niet stellen, JeeWee.


Het zal nooit zo zijn dat ze het niet hebben geweten, ook zijn Gods wegen ondoorgrondelijk, en kan iemand ergens toe getrokken worden zonder dat ze het ware hoe en waarom ervan begrijpen.

Faramir

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor Faramir » 27 okt 2012 10:17

JeeWee schreef:Dus het is gewoon bekeringsdrang?

Is een reformatorisch christen per definitie een creationist?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor Speedy » 27 okt 2012 10:28

Interessante vraag.

Ik heb geen moeite dat atheisten en niet-christenen op Refoweb komen. Je kan zo van elkaar leren, al is het maar in bepaalde zienswijzen.

Maar waar ik grote moeite mee heb is dat er soms geen enkel respect wordt getoond. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat respect voor elkaar juist ontbreekt tussen christenen. Als elke keer getrapt wordt tegen bepaalde zaken van de reformatorische kerken. Dan schaam ik mij richting de atheisten en niet-christenen hier op refoweb voor deze discussies.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor bassie76 » 27 okt 2012 11:11

JeeWee schreef:Dus het is gewoon bekeringsdrang?


Nee hoor! Verre van dat. Het was meer ageren tegen de valse tegenstellingen en vele stropopredeneringen die bijvoorbeeld in het evolutietopic de revue passeren. Tegengas geven aan de bizarre biologie die daar gepropageerd wordt.
Laatst gewijzigd door bassie76 op 27 okt 2012 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor beantsje » 27 okt 2012 11:15

Speedy schreef:Interessante vraag.

Ik heb geen moeite dat atheisten en niet-christenen op Refoweb komen. Je kan zo van elkaar leren, al is het maar in bepaalde zienswijzen.

Maar waar ik grote moeite mee heb is dat er soms geen enkel respect wordt getoond. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat respect voor elkaar juist ontbreekt tussen christenen. Als elke keer getrapt wordt tegen bepaalde zaken van de reformatorische kerken. Dan schaam ik mij richting de atheisten en niet-christenen hier op refoweb voor deze discussies.

=D>

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor hettys » 27 okt 2012 18:23

JeeWee schreef:Ik heb weinig met de islam, dus zal ik me ook niet zo gauw aanmelden op een moslimsite. Tenzij ik oprecht nieuwsgierig ben naar hun denkwijze. Maar dan zal ik vooral in de vragende vorm meedoen en hen niet als een achterlijk stelletje weg zetten.


Ik heb ook niets met de Islam, ben evangelisch opgevoed, en kom niet op moslimsites. De hele cultuur is me vreemd, maar ik ben wel met de bijbel opgevoed, dus dat is wel anders. Ik wil niemand wegzetten als achterlijk, behalve als mensen dat met mijn mening doen, en dan voortdurend. en verder ben ik zelf ook behoorlijk lang creationist geweest, zonder de consequenties te overdenken. Gewoon. Je gaat naar de kerk en God heeft de aarde geschapen. Klaar. Dus waarom zou ik creationisten wegzetten als achterlijk??

Het lijkt het me een goed plan om, als je dan (jonge aarde) creationist bent, (even met mezelf dus als voorbeeld) dat je dan ook begrijpt wat dat te betekenen heeft. Je moet de letterlijk ganse wetenschap verwerpen terwijl je er wel gebruik van maakt. (astronomie, geologie, biologie, antropologie, medische wetenschap, paleontologie, etc etc) Je mag dat van mij 'bekeringsdrang' noemen, maar dan kun je elk protest wel 'bekeringsdrang' noemen. Ik heb geen behoefte mensen te bekeren tot wat dan ook. Dat is meer iets christelijks.. :mrgreen:

Maar goed. Ergens is het wel een missie. Dat geef ik toe.

Even maar weer een voorbeeld: Zit ik een programma te kijken, een soort natuurprogramma, is er iemand die een kangoeroe moet verdoven, want die kan dus dus de groei van haar embryo stopzetten als het even niet uitkomt. Dat is ontzettend handig. Als wij dus haar DNA kunnen bestuderen kunnen we wie weet iets ontwikkelen wat kanker stopzet. Dat zou ontzettend knap zijn. Die kangoeroe werd verdoofd en haar bloed werd afgenomen. Dit hele onderzoek is op basis van verwantschap met een kangoeroe.

Dan denk ik toch: Het is echt niet goed dat veel mensen niet geloven in verwantschap. vooral niet als die mensen geholpen willen worden aan hun kanker, of die van hun kinderen. Toch??

bassie76 schreef:Nee hoor! Verre van dat. Het was meer ageren tegen de valse tegenstellingen en vele stropopredeneringen die bijvoorbeeld in het evolutietopic de revue passeren. Tegengas geven aan de bizarre biologie die daar gepropageerd wordt.


Het is geen biologie en/of geologie, maar gewoon bizarre verzinsels. Ik heb laatst, op een ander forum nog met iemand gediscussieerd die geloofde in de zg. "waterdamptheorie" Dat hebben de creationisten ooit verzonnen, Daarna hebben ze bedacht dat er dan geen leven op aarde mogelijk zou zijn, maar heel veel creationisten, ook in mijn familie, vinden dat gewoon een heel mooi verzinsel en hebben het tot een waarheid verheven, want daardoor konden de mensen zo oud werden etc.
Het wordt zelfs aan kinderen onderwezen.
En nog wel ergere dingen, zoals inderdaad die stropoppen. Laat een zaal jonge kinderen een afbeelding zien van een aap, die een beetje een menselijk gezicht heeft en dan vragen "was dit jouw oma" ??? Een stropop voor kinderen die nog niet snappen wat een stropop is.

Laat in elk geval kinderen hun vrije keus.
Ook gif is geschapen.

antoon

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor antoon » 31 okt 2012 01:38

Nee hoor! Verre van dat. Het was meer ageren tegen de valse tegenstellingen en vele stropopredeneringen die bijvoorbeeld in het evolutietopic de revue passeren. Tegengas geven aan de bizarre biologie die daar gepropageerd wordt.

Wanneer ik of ienand zich buiten zijn kring begeeft en dat kan een hobby werk of levensbeschouwing zijn dan is het normaal dat de persoon blijk geeft van een geest van kennismaking of interesse, of info op wel doen, hier en op nog ander bijbelse fora komen atheïsten met hun praatjes over het evo verhaal (is dat dan niet bizar) dat zij soms met alle macht willen doordrukken, de goede die er ook zijn uitgezonderd , helemaal normaal is dat ook niet.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 okt 2012 01:50

Inderdaad @Antoon,maar goeden zijn er niet het zijn allemaal vijanden van God en Zijn Kerk en kinderen.Tja en de aapleugen is een sprookjesverhaal een totaal gebakken lucht sprookje en meer niet. :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor irmo » 31 okt 2012 05:16

Antwoorden op vragen zoeken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor Lalage » 31 okt 2012 09:26

Ik ben ook geen refo en de reden dat ik ooit op refoweb kwam was uit interesse en omdat iemand het me aanraadde. De refo-zuil is toch een hele interessante subcultuur en dat boeit me.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor Wim2600 » 31 okt 2012 13:44

Hoi, ik voel me ook aangesproken door de titel van dit topic. Ben al een hele tijd een "meelezer", zonder dat ik me op dit forum geregistreerd had, maar bij deze dus.

Wat mij telkens weer aantrekt naar deze site, is eigenlijk vooral nieuwsgierigheid. Ik ben christelijk opgevoed, maar rond m'n 17de ben ik gestopt met naar de kerk gaan, en met de jeugdwerking die in de marge van de kerk werd georganiseerd (en waarin in voordien wel actief was). De reden: ik had het steeds moeilijker met "geloven", en ook wel met het nogal elitaire "wij-versus-zij"-denken dat in de jeugdwerking heerste. Ik huiver nog steeds als ik eraan terugdenk hoe één van de leidsters tijdens zo'n jeugdactiviteit voorging in gebed met de letterlijke woorden "dankuwel God, dat wij zoveel beter zijn dan de anderen". Die mentaliteit heeft me weggejaagd.

Maar nu, ruim 20 jaar later, vind ik het niettemin boeiend om de discussies hier te lezen en te volgen. Ik heb in die 20 jaar een lange weg afgelegd, en voel me goed bij de inzichten die ik in mezelf en de wereld om me heen gekregen heb. Het is mijn keuze om niet gelovig te zijn, maar ik respecteer éénieder die ervoor kiest dat wél te zijn, in zoverre die keuze niet als dwang aan anderen wordt opgelegd, en in zoverre anderen niet veroordeeld, benadeeld of vervolgd worden om hun keuze, hun religie, de manier waarop zij hun leven zin geven.

Ik word op dit forum vaak positief verrast - het clichébeeld dat ik had van "refo" blijkt lang niet altijd te kloppen, en veel mensen hier denken een stuk genuanceerder over het leven na dan ik vermoedde.

Ik word op dit forum ook soms negatief verrast - wanneer ik lees hoe sommigen het clichébeeld dat ik had van "refo" niet alleen belichamen, maar zelfs moeiteloos overtreffen met uitingen van haat, onverdraagzaamheid, discriminatie, enzovoort - kortom het tegenovergestelde van wat mij als kind werd aangeleerd waar God en Jezus voor stonden.

Of ik heel actief aan allerlei discussies hier zal deelnemen, weet ik nog niet. Tot nu toe vond ik langs de kant staan en toekijken best wel boeiend genoeg. Maar wie weet zal ik toch af en toe mijn steentje proberen bijdragen in één of ander topic. We zien wel.

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor kirdneh » 31 okt 2012 22:00

Ik denk dat irmo iets heel moois zei, namelijk dat hij of zij antwoorden zoekt in zijn of haar leven.
Persoonlijk ben ik zo'n refo die graag met iedereen in disscussie wil gaan, het is soms wel frustrerend om te zien er vaak personen op refoweb komen die alleen is geleerd om tegen refomensen aan te schoppen ipv te gaan zien waarom zij ergens voor staan.

Menigeen hier op refoweb dragen iets met zich mee, namelijk de een is refomatorisch opgevoed en wil graag daar over disscussieren en de ander proberen te overtuigen waarom dat goed is, de ander kan opgevoed zijn met het geloof dat er geen God bestaat en de mensen die daarin geloven wegzet als mensen die van een andere planeet komen omdat waar zij voor staan voor hen de juiste is.

Daarom vindt ik het goed van Irmo dat die vooraf (voorzover ik dat kan inschatten) alleen maar antwoorden wil op belangrijke vragen in dit leven en daar hier aan het rondneuzen is.

Ook wim2600 heeft slechte ervaringen met een jeugdleider die zo'n raar gebed bad, terwijl dat helemaal niet de norm is van een gelovige, want die moet zichzelf zien als de minste van allemaal.
Ik hoop dat wim2600 zijn oude wortels niet vergeet want ongetwijfeld had dat ook zijn goede kanten.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten