De Christenreis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Indiaantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2012 22:12

De Christenreis

Berichtdoor Indiaantje » 16 okt 2012 23:03

Hallo,

Ik ben Martin de Heer en ik teken graag.
Op dit moment probeer ik een striproman met als titel 'De Christenreis' te maken.
Omdat er onder het tekenen vaak allerlei gedachten boven komen, leek het me leuk daar een topic aan te wijden. Heb jij ook zo je gedachten over de Christenreis? Ik hoor graag van je!

Op http://www.martindeheer.nl zie je een paar voorbeelden.

Vriendelijke groet!

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: De Christenreis

Berichtdoor *Annet* » 16 okt 2012 23:49

Voorheen was Sela hier ook actief en maakte ook zulk soort tekeningen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Indiaantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2012 22:12

Re: De Christenreis

Berichtdoor Indiaantje » 17 okt 2012 09:02

Ja, die ken ik wel. De auteur van 'Onderweg naar Zoar.'
Inderdaad zijn er overeenkomsten in stijl, dat wordt vaker gezegd.

Indiaantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2012 22:12

Re: De Christenreis

Berichtdoor Indiaantje » 17 okt 2012 19:47

Op dit moment ben ik met het tekenen op ongeveer een derde van het boek. Christen is op de voorgaande bladzijde getroost door drie engelen, die hem een merkteken, een boekrol en schone kleren gaven. Ik ga me nu bezighouden met de volgende werktekst. Van de uitgeverij heb ik de beschikking gekregen over 112 bladzijden, dus ik moest hier en daar wel samenvatten. Missen jullie iets? Heb je andere op- of aanmerkingen? Ik ben benieuwd.

----------

Christen liep juichend door, tot hij bij een vallei kwam. Daar lagen drie geketende mannen te slapen. Ze heetten achtereenvolgens Slechte, Luiaard en Vermetele. Christen liep op hen af en porde ze bezorgd wakker. 'Zijn jullie  niet bang voor de duivel, die nog steeds rondgaat als een briesende leeuw?'
De mannen vroegen slaperig of hij hen alsjeblieft met rust wilde laten. Christen liep tobbend verder. Bezorgd vroeg hij zich af of hij wel  genoeg gedaan had om deze mannen te redden uit de klauwen van de Boze. De duivel zou ze nu zeker verrassen in hun slaap. 

Terwijl hij daarover liep te piekeren, zag hij twee mannen die over de muur links van de weg klommen om op de smalle weg te komen. Ze heetten Formalist en Hypocriet. 'Je hoeft toch helemaal niet door de smalle poort?' zeiden ze tegen de verbouwereerde Christen. 'We snijden gewoon een stukje af. Jij bent nu toch niet verder op de weg dan wij?'  

Maar Christen had schone kleren en een merkteken bij het kruis gekregen en ook een verzegelde rol, die hij bij de Hemelpoort moest overhandigen. 'Heeft u dat ook allemaal?' vroeg hij aan de twee.  Maar Formalist en Hypocriet gaven hierop geen antwoord. Christen wist bijna zeker dat het niet zo was. 
De drie mannen liepen samen verder. Christen liep voorop. Soms juichte hij en soms zuchtte hij. En vaak las hij  zomaar een stukje in de boekrol. 

Indiaantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2012 22:12

Re: De Christenreis

Berichtdoor Indiaantje » 17 okt 2012 21:10

Rookmaaker I en II

Ook de kunstenaar die christen is, worstelt met spanningen. Maar de problemen van de christelijke artiest zijn vaak nog groter omdat het voor de christen moeilijk is te leven in een post-christelijke wereld. Een artiest wordt geacht te werken vanuit zijn eigen overtuiging, maar die kan door zijn atheïstische tijdgenoten gezien worden als zeer conservatief, zo al niet totaal passé. Daarenboven mist hij vaak de steun van zijn eigen omgeving, zijn kerk en familieleden. In hun ogen is hij een radicaal of een luie nietsnut. Hij wordt gebrandmerkt als iemand die van het begin af aan op het verkeerde spoor zit. Daarom werkt de christelijke kunstenaar tegenwoordig onder grote stress.
Aan de andere kant hebben we grote behoefte aan kunst die gezond en goed is en die de mensen kunnen begrijpen. Als de christen zulk werk kan maken, zal hij geen grote roem vergaren, maar velen zullen van zijn werk houden, en het zal hem mogelijk zijn op dit gebied zijn brood te verdienen. Het is dus niet nodig medelijden met zichzelf te hebben en men kan een bijdrage leveren in een tijd, die dikwijls antichristelijk genoemd kan worden, in de ruimste zin des woords.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten