Antwoord op geweld in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Majim
Verkenner
Verkenner

Antwoord op geweld in de Bijbel

Berichtdoor Majim » 11 sep 2012 10:24

Ik heb mij lang afgevraagd waarom God opdracht gaf om complete volken uit te roeien zoals te lezen is in Jozua.
E.e.a. heeft mij veel meer inzicht gegeven en wil ik graag met jullie delen.

Afgelopen weekend zag ik een documentaire over de piramides, wat misschien op het eerste oog niets met de bestrijden volken in het boek Jozua heeft te maken, maar zeker raakvakken heeft.
(http://www.youtube.com/watch?v=ooy2LTJoMVM, ben het niet eens met de conlusie maar geeft veel info)
En las over de reuzen in vroegere tijden (http://www.franklinterhorst.nl/reuzen.html).
Al eerder heb ik ook het boek v. Henoch gelezen (https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... BJ2IxjV-0Q). In het NT wordt ook verwezen naar dit boek.

Al deze info tezamen gaf mij inzicht in wie 'de mensen' van deze volken waren waartegen Jozua moest strijden: reuzen, bijna geen mensen meer te noemen, maar mengelingen van mens en gevallen engel zoals beschreven in oa. Genesis 6.
Deze reuzen waren geweldadige creaturen, in het bezit van veel intellect, kennis en met satanische gaven.

Dit gaf mij antwoord waarom God opdracht gaf zo geweldadig op te treden, Hij wilde dat deze creaturen uitgeroeid werden. Het ging dus niet om enkel normale mensen, maar volken die zich vermengd hadden met gevallen engelen. Als je Jozua leest, en bijv. ook 2 Samuel, dan lees je ook dat onder deze volken reuzen waren. Dit waren dus geen uit de kluit gewassen mensen zoals je nu weleens ziet. (http://turkije.blog.nl/samenleving/bevo ... n-istanbul)
Vandaar ook de opdracht zelfs de babies te doden. Het gaat hier niet om normale mensenbabies!
Ik begrijp nu ook nog meer het hameren van God t.o.v. de Israelieten op het zich lichamelijk niet te verontreinigen/ geen gemeenschap te hebben met zulke volken.

Simile
Verkenner
Verkenner

Re: Antwoord op geweld in de Bijbel

Berichtdoor Simile » 16 dec 2012 17:35

Thanks Majim!

Voor mij is dit ook een struikelblok, waarom is er zoveel geweld.. Het bestrijden van reuzen zou wellicht een mogelijke reden kunnen zijn (zal de filmpjes later bekijken!).

Ben wel benieuwd of er mensen zijn met andere antwoorden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 dec 2012 13:29

Zijn hier archeologische bewijzen voor?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 18 dec 2012 20:48

Ik vind deze uitleg sterker ;-)

Vraag:

Een bekende van mij is rooms-katholiek opgevoed, maar hierin waren zijn ouders niet praktiserend. Met als gevolg... hij ook niet. Toen hij kinderen kreeg is hij zich gaan verdiepen in de Bijbel. Na het Oude Testament te hebben doorgenomen, had hij geen zin meer om door te lezen. Hij gaf mij hiervoor als reden, dat er teveel door God de opdracht wordt gegeven om complete volkeren uit te moorden en geen zuigeling over te laten. Zelf heb ik het zo uitgelegd dat God met de zonde geen gemeenschap kan hebben en dat het symbolisch een les in zich heeft. Hoe kan ik het deze (onkerkelijke) man uitleggen?

Antwoord:

1. Het is toch niet zo dat wanneer God maar wat minder vaak die opdracht gegeven had de zin om verder te lezen wel gebleven was?

2. Belangrijker is dat hier een aantal fundamentele zaken aan de orde komt. Het gaat om het grote verschil tussen de Almachtige God en de mens als zijn schepsel. Zal een mens twisten met zijn Maker? Zal de pot of het bord tegen de pottenbakker zeggen dat hij het anders had moeten doen? Dat is hoogmoed of domheid of beide.

3. De Schepper heeft in het heelal miljoen keer meer planeten en sterren gemaakt dan er in totaal mensen op onze kleine wereldbol wonen. En één van die mensjes wil God vermanen dat Hij niet handelt naar de normen en smaak van dat mensje. Dan keren we de zaak om: dan willen wij mensen God scheppen naar ons idee en naar onze normen. Een dergelijke door ons gemaakte god is een krachteloze afgod.

4. Wie heeft het recht God geweld te ontzeggen? Wij kunnen wel denken dat God altijd vriendelijk en aardig moet zijn, een soort knuffelwezen, maar dan gebruiken we een stukje van ons normenpatroon en onze moraal.

5. Ik noem dat een stukje. Want mensen zijn vaak, en zonder reden, gewelddadig wanneer het hen uitkomt. Wie heeft zijn naaste werkelijk lief als zichzelf? We gebruiken geweld om ons zelf te handhaven. En dan kritiek hebben op God?

6. God gebruikt inderdaad geweld. Om het kwade te bestraffen, om zijn volk en de kerk te beschermen. Daarin is geen willekeur, al is ons menselijk verstand te klein om alle achterliggende overwegingen te doorgronden.

7. Maar het gaat nog dieper. Is deze onkerkelijke man zich niet bewust dat de Heere hem als schuldige vele malen verdragen en zijn zonden ongestraft heeft gelaten? En gaat een schuldige zondaar nu God verwijten dat Hij soms anderen bestraft? Wie maar een tikkeltje van vergeving begrepen heeft zal zijn mond wel houden.

8. Maar het gaat nog veel dieper. Wanneer ook het Nieuwe Testament gelezen wordt wordt duidelijk dat God het grootste geweld tegen Zichzelf gebruikt. Hij heeft de zonde van schuldige mensen laten dragen door Zijn eigen enige Zoon, onze Heere Jezus Christus, aan het kruis. Met zoete vriendelijkheid en menselijke moraal is geen verzoening en leven te realiseren.

9. Wanneer deze meneer consequent is, wil hij eerstens nooit meer naar Turkije voor vakantie, want daar werden in 1915 een miljoen Armeniërs gedood en Turkije wil dat nog steeds niet toegeven. Ten tweede is een bezoek aan Duitsland en Rusland ook taboe want daar hebben onder Hitler en Stalin miljoenen Joden en andere vermeende tegenstanders onschuldig het leven verloren. En tenslotte kan deze heer ook niet meer in Nederland wonen, waar elke jaar 30.000 ongeboren kinderen door abortus provocatus het leven verliezen.

10. Kortom: wie met God wil twisten maakt zijn eigen leven onmogelijk.

Ds. J. J.Tigchelaar

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18178/opstandig

GerardS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GerardS » 19 dec 2012 17:11

Deut 18:9-12 geeft ook een inblik

"Wanneer u in het land komt dat de HEERE, uw God, u geeft, mag u niet leren handelen overeenkomstig de gruweldaden van die volken. Onder u mag niemand gevonden worden die zijn zoon of zijn dochter door het vuur laat gaan, die waarzeggerij pleegt, die wolken duidt of aan wichelarij doet, die een tovenaar is, die bezweringen doet, die een dodenbezweerder of een waarzegger raadpleegt, of die bij de doden onderzoek doet. Want iedereen die zulke dingen doet, is een gruwel voor de HEERE. En vanwege deze gruweldaden verdrijft de HEERE, uw God, deze volkeren van voor uw ogen uit hun bezit."

Deze volkeren waren niet onschuldige volkeren die slachtoffer waren omdat ze woonden in het land dat voor Israël was maar deden gruwelijke dingen in de ogen van God. God wilde hier een einde aan maken door de hand van Israël.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 20 dec 2012 14:08

De boeken van Henoch worden geciteerd in het Woord van God.

In die boeken staat haarfijn beschreven hoe er engelen (Gods zonen) af zijn gevallen. Er zijn twee boeken in omloop. Een valse en een echte. Ik kan de echte niet meer vinden tot nu toe, maar ik heb hem vroeger wel gelezen op internet.

De valse wijst op geweld, en niet God maar Henoch word groot gemaakt.
De echte wijst op God, en Zijn Grootheid.

Uiteraard heeft de vijand van God dit bekokstoofd, maar los van de valse of echte boeken word er in beide geprofeteerd dat er 70 generaties voorbij zullen gaan totdat de engelen die zich vermengd hadden met mensenvrouwen uit hun gevangenis waar ze inzaten, vrij zullen komen. Men schat dat het tussen 2008 en nu ligt... Men noemt hen nefilim

Nu staat er los van dit onderwerp heel duidelijk in het Woord waarom God die volken liet uitroeien. Ze offerden kinderen, en dienden afgoden. Ik wil dit nazoeken in het Woord, maar het staat er zeker weten. De reuzen die er waren, waren er na Noach ook. Mannen van grote lengte staat er... En ja er zijn bewijzen gevonden van botten van reuzen.

Hartelijke groet

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 05 jan 2013 18:25

Ik kon vroeger ook nooit begrijpen dat God hele volken uit liet moorden, maar nu God mijn ogen geopend heeft voor de wereld waarin we leven mag ik het snappen. Het klopt inderdaad dat die volken een mix van mens en gevallen engel waren als ik het zo mag zeggen.
Ik ben sinds kort erg op zoek naar zulke onderwerpen en val van de ene verbazing in de ander!
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 05 jan 2013 20:55

voor wie het interesant vind, het volgende artikel:

http://www.franklinterhorst.nl/reuzen.html

het is misschien een lang verhaal maar is zeer boeiend!

Gods Zegen

theoloog
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor theoloog » 05 jan 2013 23:43

Het antwoord wat ik altijd in mijn Cursus Oude Testament in vogelvlucht geef is dit:
- God is heel geduldig geweest met de inwoners van Kanaän: Hij gaf ze ruim 400 jaar de tijd zich te bekeren. Dat is voor ons gerekend van 1600 tot nu. Heel lang dus.
- De volken in Kanaän hadden in hun dienen van de afgoden enkele verfoeilijke stelregels. Als ik nu maar het liefste aan de goden offer wat ik bezit, dan zullen de goden mij gunstig gezind moeten zijn. Dat bracht hen tot het brengen van kinderoffers. Zo werd bijvoorbeeld bij het bouwen van een nieuw huis een babytje geofferd en ingemetseld onder de deurpost. Hiervan zijn verschillende archeologisch vondsten bekend. Helaas ook in de tijd dat de Israëlieten Kanaän bewoonden. O.a. de God Baäl werden kinderen geofferd.
- Een andere stelregel was het gegoochel met allerlei vruchtbaarheidsriten: oa het inzaaien van verschillend zaaigoed in een akker, het gebruik van verschillende beesten voor de ploeg. Dit alles om vruchtbaarheid te bevorderen. Het ergste van dit alles was nog wel het verkrachten van de net vrouw geworden meisjes in het voorjaar bij de Ashera-bosjes. De meisjes moesten zich in het voorjaar ophouden in deze bosjes en heilige bomen/palen/fallussymbolen en werden verkracht door de boeren uit de omtrek. Daarmee was iedere vrouw in Kanaän minstens één keer in haar leven slachtoffer van dit vreselijke gebeuren.
-Ook leefden de Kanaänieten in vreselijk slechte hygiënische omstandigheden zodat ze simpelweg een bedrijging vormden voor hun eigen gezondheid, maar ook voor iedereen die met hen in aanraking kwam.

Tegen deze achtergrond is het logisch dat al deze zaken met wortel en tak moesten worden uitgeroeid. Dat maakt het nog niet makkelijk, om dit ook altijd te begrijpen, maar wel weer veel logischer.
<>< A Dieu
De theoloog ;)

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 06 jan 2013 20:44

[quote="Majim"]In het NT wordt ook verwezen naar dit boek. [quote]

Hi Majim, kan jij mij vertellen waar dit staat?

En Xsid.
het verhaal van de gevallen engelen vind je in Genesis 6

1 En het gebeurde, toen de mensen zich op de aardbodem begonnen te vermenigvuldigen en er dochters bij hen geboren werden,
2 dat Gods zonen de dochters van de mensen zagen dat zij mooi waren, en zij namen zich vrouwen uit allen die zij uitgekozen hadden.
3 Toen zei de HEERE: Mijn Geest zal niet voor eeuwig met de mens twisten, omdat ook hij vlees is, maar zijn dagen zullen honderdtwintig jaar zijn.
4 In die dagen, en ook daarna, waren er reuzen op de aarde, toen Gods zonen bij de dochters van de mensen waren gekomen en die kinderen voor hen baarden; dit zijn de geweldenaars van oude tijden af, mannen van naam.

Gek genoeg spreekt de bijbel later niet duidelijk meer over mensen die gemeenschap hadden met de gevallen engelen, echter wel over reuzen ( Goliath en zijn broers bijvoorbeeld.)

Ik weet niet precies wat de reden is van zoveel geweld, volgens mij (weet ik niet zeker moet ik nog maar eens goed onderzoeken) is het geweld alleen op zijn plaats geweest tegen de volken in kanaan?
Deze wilden Israel niet erkennen?
En tevens wat al geschreven was de mensen waren verschrikkelijk in het dienen van afgoden maar tja wat zijn wij nu beter?

Misschien wel een teken aan de wand als mensen nu weer aan Israel komen ;-)
Ik vind het in ieder geval een interessante vraag :)

Met groet,

Byte :)
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 06 jan 2013 21:02

Vond nog een interessante link m.b.t. de reuzen :)
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/reuzen.pdf
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 16 jan 2013 20:47

Byte schreef:Hi Majim, kan jij mij vertellen waar dit staat?

In Judas vers 14-15 wordt het boek 1 Henoch geciteerd.

Dit zegt echter weinig over hoeveel autoriteit Judas aan dit boek toekent, Paulus citeert ook een keer een heidense filosoof, maar we weten allemaal dat Paulus niets van heidense filosofie moest hebben. 1 Henoch beweert door Henoch te zijn geschreven en gaat uitvoerig in op allerlei eschatologische zaken en vertelt van alles en nog wat over engelen en demonen. Dit boek dateert echter uit de tijd tussen het OT en NT en is dus niet door Henoch geschreven. We hebben meer boeken uit die tijd die geschreven zijn alsof het door een bekend figuur uit het OT is geschreven, bijvoorbeeld het 'Testament van de 12 Patriarchen'. Dit verschijnsel heet pseudepigrafie.

In ieder geval; 1 Henoch is een interessant boek, maar het zegt meer over de denkbeelden van Joden uit die tijd en de context van het NT dan over de historische figuur Henoch of de gebeurtenissen uit Genesis.

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 04 feb 2013 19:02

Men kan zich beter afvragen waarom God ons niet allemaal naar de hel stuurt ipv het plaatsvervangend lijden en sterven van Christus op Golgotha. Er zijn geen sprookjes nodig om te begrijpen waarom God in het OT volken laat uitroeien: kijk slechts in de spiegel.

Korneel

Berichtdoor Korneel » 02 mar 2013 18:32

* Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor deelname aan de besloten fora: memberlist.php?mode=group&g=3955 *

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 02 mar 2013 21:41

beste korneel, ik snap je denken wel een beetje maar ik denk toch dat je een grote fout maakt!
Als je zegt dat God zich aan het gebod van 'gij zult niet doden' moet houden kom je echt geweldig in het nauw als je de bijbel als Gods woord ziet.
Hoe ga je anders uitleggen wat God in de eindtijd gaat doen met alle mensen die niet naar Hem willen luisteren?
En dat Hij degenen die nu niet, en vroeger niet, en in de toekomst niet willen luisteren naar Zijn Woord, en Jezus Christus niet willen hebben als hun zaligmaker voor eeuwig naar de hel stuurt?

Terug naar “Archief”