Dochter van 5 steeds boos

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Dochter van 5 steeds boos

Berichtdoor nette » 09 okt 2012 16:51

lastige situatie,

hebben jullie ook al met je stiefdochter en haar moeder gesprek gehad

en het besproken dat jullie het lastig vind, dat ze zo reageert? en wat jullie er aan kunnen doen om het te veranderen?

Gebruikersavatar
Het_Bureau
Mineur
Mineur
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:06
Locatie: Aan den Hollandschen IJssel

Re: Dochter van 5 steeds boos

Berichtdoor Het_Bureau » 09 okt 2012 20:12

BigSmile schreef: Ik heb alles gedaan om een leuke band op te bouwen met de dochter van mijn man, veel en veel meer moeite gedaan dan voor mijn eigen kind als het daar over gaat. En het is nooit van twee kanten gekomen. Als het kind er dan maar bij blijft dat bij mama alles beter is, dan houdt het op den duur op.


Ik lees dat jouw kind in groep 2 zit en de stiefdochter een paar jaar ouder is, dus waar praten we over? Ik vind het al bijzonder dat je man met jou is getrouwd terwijl je kennelijk nog geen goede relatie met zijn dochter had!

Alles heeft meerdere kanten, dat weet ik wel, maar ik vond deze kant in dit topic onderbelicht. Ik wil geen volwassen moeder in de slachtofferrol zien met een jong kind als de grote dader.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Dochter van 5 steeds boos

Berichtdoor BigSmile » 10 okt 2012 13:58

Je durft heel wat te zeggen Het Bureau. Je oordeelt nogal gemakkelijk. Een kind ontwikkelt ook naarmate het ouder wordt, dat kan verschillende kanten opgaan. Maar dat wil niet zeggen dat je nooit een goede relatie hebt gehad in de beginperiode. Je hebt duidelijk geen ervaring met dit soort zaken, anders durf je dit soort dingen niet te zeggen.

Ik zet mezelf absoluut niet in de slachtofferrol. Maar het lijkt wel alsof er een taboe op rust dat een moeder voor haar eigen kind op vanwege het gedrag van een stiefkind. Als andermans kind jouw kind kwaad doet, dan zie jij dat andere kind toch ook als de dader of niet? Dat maakt van jouw geen slachtoffer. Ieder kind heeft positieve dingen, ook mijn stiefdochter. Maar het is nu eenmaal ook zo dat je kinderen hebt met moeilijke karakters en ook minder prettige karakters. En als dat zo is, dan kun je daar weinig aan veranderen, je kunt alleen begeleiden ter voorkoming van nog erger.

Het_Bureau schreef:Alles heeft meerdere kanten, dat weet ik wel, maar ik vond deze kant in dit topic onderbelicht.

Zoals ik duidelijk heb aangegeven: de meeste mensen kijken allemaal naar de problematiek rond kinderen van gescheiden ouders. Daar gaat de meeste aandacht naar uit. Hoewel dat zeer begrijpelijk is, betekent dat niet dat later geboren kinderen geen schade ondervinden van deze situatie. Er bestaan geen stapels boeken over, hoe hier mee om te gaan. Ik moet het als moeder zelf uit vogelen. En daarom heb ik hier eens gepost over het gedrag van mijn dochter. En geen post over de kant van mijn stiefdochter.

@ Nette: Ja hoor, we hebben met moeder in die zin een goede relatie dat dit soort dingen bespreekbaar zijn. Het gaat uiteindelijk niet alleen bij ons thuis niet goed, maar ook op school niet. Er zijn vele sociale trainingen en begeleidingen geweest die allemaal ongeveer hetzelfde constateren. Haar moeder vind het zelf ook erg jammer dat het zo moet, ook zij heeft daar tenslotte moeite mee. Het is voor haar ook fijn als haar dochter gewoon eens positief terugkomt van een weekend papa. Haar moeder en ik spreken op school elkaar ook wel eens hierover en we zitten redelijk op dezelfde lijn als het gaat over het gedrag en karakter van mijn stiefdochter. Ook plannen van aanpak en dergelijke hebben we al. Maar alle betrokkenen hebben nu wel gezegd dat ze zelf ook iets zal moeten doen. Ze kan niet verwachten dat iedereen zijn uiterste best doet en zelf doet ze niets. Daarnaast, wij hebben zelf ook nog een gezin waar we aan moeten denken. En daarom ben ik deze post begonnen. Ons gezin begint er echt onder te lijden. Dat is gewoon een feit, geen slachtofferrol :wink: . Alle betrokkenen hebben er op één of andere manier last van. En nu de kinderen groter worden wordt het steeds belangrijker dat wij ook voor onszelf gaan staan als gezin en zeggen: wij zijn gewoon een fijn gezin. Dat een ander het hier stom en vervelend vind, wil niet zeggen dat het ook zo is. Het is voor onze kinderen net zo hard nodig om op te groeien in een positieve en liefdevolle omgeving. En het is voor hun relatie met mijn stiefdochter net zo goed belangrijk, anders kijken ze straks terug op iemand die vaak hier de boel verziekt. Dat is voor hen niet leuk, maar uiteindelijk voor mijn stiefdochter ook niet, ook al ziet ze dat nu nog niet.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Dochter van 5 steeds boos

Berichtdoor nette » 10 okt 2012 16:23

ik heb het idee dat jullie er wel veel aan doen
oke, snapt je stiefdochter niet dat ze ook haar best moet doen dan?

en het is natuurlijk belangrijk dat andere er ook niet onder lijden.
en ik snap best dat je voor je eigen dochter op komt.
al helemaal als ze altijd zichzelf de schuld geeft, en zich niet zo snel uit.
dan is het helemaal belangrijk dat ze in de gaten gehouden word

Samanthi

Re: Dochter van 5 steeds boos

Berichtdoor Samanthi » 10 okt 2012 17:25

De dochter van mijn man heeft een zelfbeeld wat niet strookt met de werkelijkheid: ze is er echt van overtuigd dat ze in ongeveer alles beter en knapper is dan anderen, eist graag alle aandacht voor zichzelf op.


Een moeilijke situatie
Deze problemen kunnen er ook zijn als er geen sprake is van een samengesteld gezin of stiefkinderen.

Probeer samen, met haar moeder en professionele hulp, er eens achter te komen waarom zij dit gedrag vertoond.
Dit is geen karakterfout, ik denk dat je stiefdochter een heel laag zelfbeeld heeft, goede wijn behoeft toch zeker geen krans!

Ze is jong en moet gevormd worden door haar opvoeders en omgeving... die vormen haar karakter.

Echt ga het eens na, ik weet dat het heel irritant is als een kind alles beter weet, beter kan, mooier enz, maar het blijft een kind. Jullie zijn volwassen mensen, je kunt dit een kind niet toerekenen.

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Dochter van 5 steeds boos

Berichtdoor BigSmile » 10 okt 2012 19:52

Samanthi, dat heb je goed! Beide ouders erkennen ook dat dit probleem er ook geweest zou zijn als ze niet waren gescheiden. Het zou dan waarschijnlijk nog veel erger zijn geweest. Zeker om dat ze enigst kind zou zijn gebleven en ze dan bijvoorbeeld nooit zou hoeven delen. Daarnaast leer je toch sociale dingen in een gezin met meerdere kinderen.

We hebben al zoveel gedaan met professionele hulp. En ik weet dat het raar klinkt maar dit meisje heeft echt geen laag zelfbeeld. Ook de hulpverlening geeft aan dat zij zich superieur voelt en weet aan anderen. Dit stoort namelijk de ontwikkeling in contacten met andere kinderen op school. Behalve dat zij gescheiden ouders heeft, heeft zij alles in het leven bij de hand om gelukkig te zijn. Ook beide ouders zetten zich daar voor in. Er is geen sprake van ruzies, conflicten, geen liefde etc. En haar gedrag zit ook deels in de genen, één van de ouders heeft het zelfde probleem (gehad). Dus we weten nu ook een beetje waar het vandaan komt. We rekenen het haar niet persoonlijk aan, zij kan er uiteindelijk ook niets aan doen. Maar de normale omgang met elkaar wordt hierdoor wel bemoeilijkt.
Juist omdat zij zulke hogen eisen heeft om gelukkig te zijn (naar eigen zeggen) draait iedereen in haar omgeving zich in alle bochten om dat te doen. En ik zie nu gewoon dat het niemand gelukkig maakt. Mijn man en ik willen ook gewoon graag ons thuis voelen in ons eigen huis, snap je? En het legt een druk op je als je steeds het gevoel hebt dat er iemand met een lang gezicht achter je aan loopt.

We hebben ook met haar gesproken hierover. Vele malen. Maar ze mist ook bepaalde sociale antennes waardoor ze ziet bijv. dat ze anderen kwetst met haar gedrag. Of dat ze bijvoorbeeld luistert naar een ander ipv steeds zelf te praten. Op deze sociale vlakken zijn we nog steeds aan het werk, zowel op schoo (met begeleiding) als thuis. We hopen dat dit dan ook zal verbeteren.

@ Nette, dank je voor je begrip. Dat doet me erg goed!

Samanthi

Re: Dochter van 5 steeds boos

Berichtdoor Samanthi » 11 okt 2012 07:44

Beste BS
Misschien zou je je niet in allerlei bochten moeten draaien om het haar naar de zin te maken.
Ik spreek uit ervaring hoor, je houdt de situatie in stand, jij een naar gevoel zij leert er niets van.
Ik probeer een beetje meer te denken en herken wel een situatie bij een van mijn eigen kinderen die snel boos was, iedereen deed zachtjes met haar, ja want anders wordt ze boos, maar toen we inzagen dat je haar daar niet mee hielp zijn we conflicten gewoon aangegaan een nare tijd, maar het heeft wel iets opgeleverd.
Oké er blijven moeilijke situaties.
Veel sterkte!!!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Dochter van 5 steeds boos

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 okt 2012 10:50

Posting verwijders door moderator i.v.m. weinig zinnigs toevoegend
VERITAS VOS LIBERABIT.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 109 gasten