Refo's stug en angstig in het openbaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 30 jul 2003 13:52

surfer schreef:Mattheus 1 47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?


Ja, die tekst bedoelde ik inderdaad! Hij staat alleen niet in Mattheus 1:47...

Misschien is het wel een goed idee om anderen vaker te groeten... Ik weet niet precies waar ik moet beginnen. Misschien dat degene tegenover me in de trein een goed begin is?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 30 jul 2003 14:33

moppie schreef:Het is zeker op de veluwe erg. Als ik in elspeet of uddel in mijn rokkie loop kennen ze me allemaal ( de meesten ken ik ook wel van werk) en groeten ze me netjes

Loop ik er in een broek dan draaien ze het hoofd om. :roll:


Daar had ik in het begin ook last van. Nu negeer ik ze niet meer, in het begin wel. Ik zeg heel overdreven gedag. (is echt vet lachen)

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 30 jul 2003 14:44

Het komt misschien ook wel omdat veel refo's zich geen houding weten te geven in een omgeving waar ze niet onder elkaar zijn. Dat is dan weer het nadeel van reformatorische scholen, waar je niet geleerd wordt om met andersdenkenden om te gaan. Vandaag was ik op de reformatorische gezinsbeurs Naar Buiten. En daar viel mij juist de ontspannen sfeer op die er onderling is. Kortom, mijn eerste zin klopt wel aardig denk ik.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 30 jul 2003 14:55

Mijn vrouw was ook op NaarBuiten; je hebt haar toch wel gedag gezegd he?! :wink:

En wat die scholen betreft, ik ervaar dat slechts ten dele als nadeel. Het is belangrijk dat jongeren een goede basis meekrijgen. Ik zou alleen iedereen adviseren om na de tijd op de middelbare school te gaan werken of studeren in een geheel andere omgeving. Zelf ben ik bijvoorbeeld in Maastricht gaan studeren, nu, daar hadden ze nog nooit van refo's gehoord, laat staan er een gezien. Ik heb juist mijn periode daar als zeer verrijkend ervaren door omgang met andersdenkenden.

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 30 jul 2003 15:47

In Utrecht heb je weinig refo's (gelukkig), maar als er Wegwijs Beurs, of hoe die ook mag heten, er is, stroomt het weer een paar dagen over van de refo's.
Je pikt ze er zo uit, ik kom dan weleens bekende tegen op station ofzo, of in de stad, maar ze groeten je niet hoor, ze negeren je gewoon, ik zie er ook niet echt refo uit ofzo, maar het is wel vaag, dan lijkt het wel net of ze wereld vreemd zijn.

Ik ben daarom blij, dat ik als refo in een grote stad ben op gegroeid, en heb leren omgaan met anders denkende, zoals moslims enz.

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 30 jul 2003 15:49

In Utrecht heb je weinig refo's (gelukkig),

Kijk, zo'n opmerking is dan weer onnodig.

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Refo's stug en angstig in het openbaar

Berichtdoor wina » 30 jul 2003 16:20

Pieter schreef :
Ik begin helemaal te koken als ik zie hoe bepaalde gemeenteleden zich opstellen tegenover gasten/bezoekers. Sommigen zijn nauwelijks bereid iets in te schikken in de bank om gasten een plekje te geven, en gasten worden al helemaal niet gegroet,
---------------------------------------------------------------------
Op vakantie in Garderen, wilden mijn vriendin en ik ( evangelisch )een dienst 's avonds bijwonen in de Herv. kerk. Er was mij niets vreemd daar ik tot mijn 53e zelf gereformeerd was.
De kerk was om kwart voor zeven al propvol en het was zoeken naar een plaatsje, en inderdaad inschikken was er niet bij, laat staan groeten.
En de grootste fout die wij maakten, was, dat wij geen hoed op hadden.
Wij waren écht de enigste twee. Nou, dat hebben wij geweten, werden totaal genegeerd, terwijl we alle psalmen uit volle borst meezongen, misschien nog wel enthousiaster dan het eigen volk.
En toen kwam de preek, ik kon mijn oren niet geloven, er werd openlijk gewaarschuwd tegen de pinkstergemeente en de H. Geest.
Echt, ik wist niet dat het zó erg was.
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 30 jul 2003 17:02

Pieter schreef:
In Utrecht heb je weinig refo's (gelukkig),

Kijk, zo'n opmerking is dan weer onnodig.


Why, :oops: zover ik weet zijn ze op een hand te tellen.

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 30 jul 2003 19:56

Eerlijk gezegd komen een heel aantal reacties mij wat overdreven over.

Ik denk dat het vooral met herkenbaarheid te maken heeft. Stel je komt ergens een gezin met rokken tegen (buiten de Veluwe en Zeeland) dan krijg je misschien een gevoel van; dat zijn ook refo's. Terwijl zij jou niet op die manier herkennen.

Als ik zelf gegroet wordt op straat door een vreemde denk ik trouwens ook "Waar ken ik die van?"

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 30 jul 2003 20:11

Is het niet groeten niet meer een reactie van "ik ken je niet", heb ik zelf namelijk eerder dan dat ik niet refo's niet durf te groeten. Ben wel gewend om met niet refo's om te gaan. Ze zullen er heus wel zijn die bijna mensenschuw zijn maar dat vind je ook onder niet refo,s. Misschien valt het bij hun wat minder op. Als sommigen heel stoer kijken kan dat ook betekenen dat ze heel erg bang zijn.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 30 jul 2003 22:54

Is het niet groeten niet meer een reactie van "ik ken je niet",


Dat is best mogelijk, maar dan nog is het gruwelijk onbeleefd. Verplaats je eens in de positie van degene die groet, maar daarop geen reactie terugkrijgt. Er ontstaat op z'n minst dan enige iritatie. Niet terug groeten is hoe dan ook geen reclame voor jezelf, maar je verspreidt zo bovendien geen "goed gerucht" over de hele achterban. Misschien zijn we zo verkokerd -al dan niet gedwongen door de 'boze' buitenwereld- dat we ons het liefst opsluiten in ons eigen wereldje. En dat is een onbijbelse houding.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 31 jul 2003 08:13

Omega schreef:
Is het niet groeten niet meer een reactie van "ik ken je niet",


Dat is best mogelijk, maar dan nog is het gruwelijk onbeleefd. Verplaats je eens in de positie van degene die groet, maar daarop geen reactie terugkrijgt. Er ontstaat op z'n minst dan enige iritatie. Niet terug groeten is hoe dan ook geen reclame voor jezelf, maar je verspreidt zo bovendien geen "goed gerucht" over de hele achterban. Misschien zijn we zo verkokerd -al dan niet gedwongen door de 'boze' buitenwereld- dat we ons het liefst opsluiten in ons eigen wereldje. En dat is een onbijbelse houding.


Ben ik volledig mee eens, alleen is het niet subjectief? Jij komt ook uit de refo-hoek dus valt het je op of niet?

Voorbeeld: ik ben opgegroeid in Noord Holland als je daar op zondag naar de kerk ging dan was je de enige haast op straat. Behalve dat je joggers en sommige vroege vogels tegen kwam. Als je netjes tegen verschillende mensen "goedemorgen" zei dan keken ze je vreemd aan. Maar ja, dat kan om 9.00 uur 's morgens. Maar als je om 17.00 uur naar de kerk ging dan was het exact hetzelfde. De één groet wel en de ander die kijkt je aan met een blik "wat mot je?" of in het meest extreme geval kon je een opmerking naar je hoofd krijgen "moet je een knal voor je ***?". Deze mensen waren geen refo's (tenminste aan hun uiterlijk te zien).

We verhuisden 15 jaar geleden vanuit Noord Holland naar de Veluwe en het was shocking op de zondagmorgen. Zoveel mensen op straat en zoveel kleuren: blauw, zwart, grijs (refo's) / groen, lichtblauw (ook refo's) / hoedjes, rokken etc. / spijkerbroeken / zingende mensen, etc. en wat gebeurt er ...... toen ik op mijn fietsie ging ER WERD IETS TERUG GEZEGD .... Door de meeste mensen werd ook "goeiemorgen gezegd" ook door de duidelijk zichtbare refo mensen, ook die in het zwart liepen. Maar er zeiden toch ook wat mensen niets tegen me. Dat waren mensen uit alle categorieen.

Maar als iemand me NIET groet dan valt het veel en veel meer op als iemand zich kleed op een voor mij opvallende of herkenbare manier. Dus als iemand me in een zwart pak me niet groet, valt het mij meer op dan dat iemand dat in een spijkerbroek niet doet. En andersom kan natuurlijk ook. (Hoezo ook weer subjectief van mijn kant).

De laatste jaren kom ik in allerlei kringen OGG/GGinNed/GG/CGK/NH/evangelisch etc. En overal kom je hele nette mensen tegen, maar ook een stel grote onbeschoftelingen. Het komt overal voor. En als je de kleding erbij trekt dan kom je bij alle mensen hypocryten tegen. Zowel in een zwart pak of iemand met een rok en lang haar of iemand met geen hoed en lopend in een broek. En ik kan je zeggen dat de mensen uit de evangelische kant echt niet onderdoen voor de refo's.

Weet je wat de overeenkomst is tussen de categorieen? Het zijn allemaal mensen, allemaal diep gevallen door de zonde en allemaal hebben ze 1 ding nodig om te kunnen leven en te sterven! Jezus Christus en dien gekruisigd.

Laten we zelf ons eens onder de loep leggen en kijken wie we zelf zijn. En als een gezin op een bankje zit heel netjes (uiterlijk misschien niet als een refo) en die groet niet terug. Misschien dan even in een spiegel kijken, misschien moet er wel binnenkort een bezoek in aan de kapper worden gebracht. :wink: :lol:

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 31 jul 2003 08:46

Speedy, bedankt voor deze relativerende opmerkingen.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 31 jul 2003 09:47

Ja, die tekst bedoelde ik inderdaad! Hij staat alleen niet in Mattheus 1:47...
zou goed kunnen, de online-bijbel die ik gebruikte was gister een beetje overstuur.. :wink:

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 31 jul 2003 11:09

De laatste jaren kom ik in allerlei kringen OGG/GGinNed/GG/CGK/NH/evangelisch etc. En overal kom je hele nette mensen tegen, maar ook een stel grote onbeschoftelingen. Het komt overal voor. En als je de kleding erbij trekt dan kom je bij alle mensen hypocryten tegen. Zowel in een zwart pak of iemand met een rok en lang haar of iemand met geen hoed en lopend in een broek. En ik kan je zeggen dat de mensen uit de evangelische kant echt niet onderdoen voor de refo's


Je hebt gelijk, het 'probleem' is dat je het van 'Refo's' niet verwacht, en daardoor valt het extra tegen. Want juist zij zouden beter moeten weten.
Juist zij zouden de Liefde van G.d meer moeten uitstralen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten