Refo's stug en angstig in het openbaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Refo's stug en angstig in het openbaar?

Berichtdoor Omega » 30 jul 2003 06:54

Hoe gedragen wij ons als reformatorische mensen ten opzichte van anderen in het openbaar? Is het eigenlijk niet logisch dat veel buitenstaanders ons maar "vreemd" vinden? Die gedachte kwam gisteren in mij op tijdens een bezoek aan het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Op een bankje zat een -duidelijk herkenbaar- reformatorisch gezin. Ik knikte hen vriendelijk gedag, maar er volgde geen enkele reactie. Ik werd wat schaapachtig nagestaard. Een stuk verderop zat weer een 'achterbanner' met zijn kinderen. Weer geen groet terug. Zag ik er niet reformatorisch genoeg uit? Groeten we 'de wereld' niet meer? Zijn we bang voor negatieve reacties? Door dit gedrag vervreemden we niet alleen onszelf van de dagelijkse praktijk, maar bevestigen we ook het vooroordeel dat men van ons heeft. Volgens mij wordt het hoog tijd om de muur die we om ons heen hebben gebouwd af te breken en eens wat vriendelijker naar onze naaste te kijken.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 30 jul 2003 07:56

Zag ik er niet reformatorisch genoeg uit?


Misschien!? :wink:


Dit word vaak herkend. Er zijn gezinnen die geen gedag willen zeggen tegen de wereldse mensen. (zo zien hun het dan)

In mijn omgeving word dat ook gedaan. Misschien denken zij wel van, daar moet je maar geen gedag tegen zeggen want dat meisje, of die jongen of die vrouw/man ziet er niet uit!!!! (zo werelds)

Ik denk ok wel dat het streekgebonden is.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 30 jul 2003 08:00

Ik denk ok wel dat het streekgebonden is.


Ja dat laatste hoorde ik ook van een collega. Volgens hem komt dit gedrag vooral op de Veluwe veel voor. Het schijnt ook iets te maken te hebben met de kleur van de kleding. Hoe donkerder het pak/de jurk, hoe groter de kans dat ze niet terug groeten.
Laatst gewijzigd door Omega op 30 jul 2003 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 30 jul 2003 08:06

Omega schreef:
Ik denk ok wel dat het streekgebonden is.


Ja dat laatste hoorde ik ook van een collega. Volgens hem komt dit gedrag vooral op de Veluwe veel voor. Het schijnt ook iets te maken te hebben met de kleur van de kleding kleding. Hoe donkerder het pak/de jurk, hoe groter de kans dat je niet terug gegroet wordt.


Ow? maar ik woon niet op de Veluwe :roll:


hoe donderder het pak/jurk en dan niet terug groeten? lijkt mij juist wel. Hoe donkerder mijn kleding zijn hoe meer mijn oom en tante (van de veluwe) mij groeten. (en het liefst in een rok)

Maar ik vind het gewoon jammer. Maar als die mensen dan in zo'n cirkeltje blijven leven word het ook steeds moeilijker en als ze er vanaf stappen (van dat cirkeltje) dan worden ze, door familie, als duivels verklaard.

Gebruikersavatar
juliagirl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 mei 2003 12:49
Locatie: provincie Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor juliagirl » 30 jul 2003 08:36

Ik kan mij dikwijls ergeren aan de zogenoemde refo's die de wereld nadrukkelijk afwijzen en mensen nergeren. Ik bedoel, zij staan toch immers ook in de wereld? Ik denk dat refo's de boodschap van God dat een ieder heilig voor God moet leven, iets te letterlijk hebben opgevat. Want God wil ook dat wij voor ons geloof uitkomen. Maar zoals sommige refo's erbij lopen en hoe ze zich gedragen dan denk ik echt: zo maak je toch geen positieve indruk op de wereld? Zo trekt het geloof toch geen mensen? Dus ben ik het niet eens met de levenswijze van deze mensen. Ze leven in een te klein wereldje en zijn bang om eruit te komen, bang voor reacties van anderen. Dat is mijn mening.....

chaja
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mei 2003 13:36

Berichtdoor chaja » 30 jul 2003 08:49

Ik herken het zeker.... ik ben geen refo meer, en sinds ik dat niet meer ben en er dus in mijn kleding niet meer zo bijloop merk ik op dat ik bepaalde mesnen die ik gewoon was te groeten, beter niet meer kan groeten omdat ze daar nogal vreemd op reageren.
Ik voel me op een bepaalde manier nog verbonden met de refos die ik tegenkom, maar zij klaarblijkelijk niet met mij, omdat ik er anders uitzie en zij dus niet aan de buitenkant kunnen beoordelen of ik een goeie of een slechte ben. Dat vind ik erg treurig.
Ik weet van niet christelijke vrienden die op zoek waren naar God, dat ze bij refo's dachten: ha, das makkelijk, daarvan weet ik zeker dat ze bij die Jezusreligie horen en dan een gesprekje zouden willen aanknopen, maar geen één van hen heeft daar ooit een gaatje gevonden om uberhaupt een hallo te krijgen.
Na een tijdje ontmoeten ze mensen zonder rokken die ook christelijk bleken te zijn, dus toen gaven ze hun hoop maar op bij de refos.
Nou weet ik dat het sowieso moeilijk is om aangesproken te worden in het wild, maar juist wij als christenen (refo of niet) zouden daar open voor moeten staan denk ik.
Ik heb die vrienden (die inmiddels christen zijn, of zich er ernstig in verdiepen) verteld dat niet alle refo's zo zijn, hun beeld is dus wel wat genuanceerder geworden, maar ik vind het zonde dat hun beeld van het christendom bijna verpest was door de stugge en bange houding van de rokjes die ze tegenkwamen.
Ik denk dat er ook een heleboel niet-refo's heel stug zouden zijn in die situatie, maar de refo's kiezen ervoor op te vallen, dus moeten zij ook B zeggen en de verantwoordelijkheid die bij dat opvallen hoort dragen.

groetjes chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 30 jul 2003 08:56

Prima dat je deze topic opent, Omega. Ik hoop alleen niet dat 'ie louter gebruikt wordt om de refo's weer eens lekker op de schop te nemen, maar eerder als eye-opener mag dienen voor andere forummers.

Zag ik er niet reformatorisch genoeg uit?

Tja, die snor he... :wink:

Ik ben het overigens wel met je eens. De opstelling van bepaalde (niet alle, wel veel) refo's jegens "de boze wereld" is nu niet echt uitnodigend en volgens mij gewoon ook niet bijbels. Als christenen in het algemeen hebben we m.i. een absolute voorbeeldfunctie. Ons gedrag en onze houding t.o.v. andere wereldlingen zou zo moeten zijn dat je respect afdwingt. Eigenlijk zou onze levenswandel jaloezie moeten opwekken bij niet-christenen. Nu ja, ik kan me levendig voorstellen dat dat in dergelijke gevallen niet zal gebeuren.

Ik bemerk dit probleem bijvoorbeeld ook in de kerk. Ik ben lid van een vrij grote gemeente, en het nadeel is dat je dan niet iedereen persoonlijk kent. De gezichten herken je wel, maar daar houdt het ook mee op. Ik erger me altijd mateloos als gemeenteleden straal langs je heen lopen zonder je aan te kijken, laat staan te groeten. Ik begin helemaal te koken als ik zie hoe bepaalde gemeenteleden zich opstellen tegenover gasten/bezoekers. Sommigen zijn nauwelijks bereid iets in te schikken in de bank om gasten een plekje te geven, en gasten worden al helemaal niet gegroet, aangesproken of uitgenodigd voor een kopje koffie. Ik voel me (zeker qua boodschap) best thuis in mijn gemeente, maar dit zou ik graag radicaal anders zien.

Inderdaad, een bepaalde groep refo's is absoluut wereldvreemd, en weigert pertinent om als lichtende lichten in de wereld te staan.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 30 jul 2003 08:56

Je zou dus eigenlijk moeten concluderen dat mensen die zich in het openbaar reformatorisch kleden, een bijzondere verantwoordelijkheid met zich meedragen. Ze willen zich door hun kleding als reformatorisch profileren. Hulde daarvoor. Maar dan dien je je wel vriendelijk en beleefd naar anderen te gedragen, omdat je anders de hele achterban een soort vervelend stigma oplegt.

Ik hoop alleen niet dat 'ie louter gebruikt wordt om de refo's weer eens lekker op de schop te nemen, maar eerder als eye-opener mag dienen voor andere forummers.


Wees gerust. Ik ben zelf een (vriendelijke) refo (met snor :wink: ).
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

chaja
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mei 2003 13:36

Berichtdoor chaja » 30 jul 2003 10:10

mooie conclusie omega...
Het leven heeft mij dag aan dag

heel duidelijk laten blijken

de mooiste dingen die je ziet

die zie je zonder kijken



Ze blijven bij je bovendien

je hebt ze met je hart gezien

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 30 jul 2003 10:40

Inderdaad, een bepaalde groep refo's is absoluut wereldvreemd, en weigert pertinent om als lichtende lichten in de wereld te staan.



Ja, een bepaalde groep refo's. Niet alle refo's.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

tekst

Berichtdoor TheEdge » 30 jul 2003 11:09

Ergens in het NT staat een bijbeltekst dat je je naaste altijd moet groeten, ook (of misschien JUIST) de mensen die je niet kent. Zodat christenen zich onderscheiden, omdat de heidenen ook alleen maar hun eigen vrienden groeten.

Niet dat ik het doe ofzo, ik kom ook niet verder dan "goeiemorgen" als ik in de lift sta bij mij thuis. Maar weet iemand welke tekst dat precies is en waar hij staat?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 30 jul 2003 12:09

Maar weet iemand welke tekst dat precies is en waar hij staat?
Mattheus 1 47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?

ik ben ook niet zo'n groeter :oops: Niet dat ik stug en angstig ben..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: tekst

Berichtdoor Evelien » 30 jul 2003 12:30

TheEdge schreef:Ergens in het NT staat een bijbeltekst dat je je naaste altijd moet groeten, ook (of misschien JUIST) de mensen die je niet kent. Zodat christenen zich onderscheiden, omdat de heidenen ook alleen maar hun eigen vrienden groeten.

Niet dat ik het doe ofzo, ik kom ook niet verder dan "goeiemorgen" als ik in de lift sta bij mij thuis. Maar weet iemand welke tekst dat precies is en waar hij staat?


Ik zeg ook weleens tegen mensen hoi en dan kijken ze je aan van: Ken ik jouw?

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 30 jul 2003 12:49

Het is zeker op de veluwe erg. Als ik in elspeet of uddel in mijn rokkie loop kennen ze me allemaal ( de meesten ken ik ook wel van werk) en groeten ze me netjes

Loop ik er in een broek dan draaien ze het hoofd om. :roll:

Gebruikersavatar
xgnoom
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 jun 2003 16:17

Berichtdoor xgnoom » 30 jul 2003 13:03

Ben zelf geen refo, maar dat refo's je wezenloos kunnen aanstaren dat herken ik wel. Niet altijd natuurlijk, het valt gewoon op dat het gebeurt.

Verder herken je meisjes in lange rokken als refo, maar je weet het pas zeker als je de schichtige blik in hun ogen ziet...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten

cron