waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Janvanverweg » 15 aug 2012 09:10

in het onderwerp Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids http://forum.refoweb.nl/viewforum.php?f=31 zitten we een beetje te hakketakken over de kerkgang.
we hebben kennelijk verschillende redenen om naar de kerk te gaan.

van 'we moeten' (het is geen keuze) tot de samenkomst is een feest dat ik voor niets wil missen met tal van andere motivaties er doorheen.

hier in azie gelovigen sommige christenen dat het avondmaal je zonden afwast. voor hen verplichte gang dus. door de weeks brallen en zondags vergeven worden zodat je met schone lij de week in gaat.
voor anderen is de eindzege heel belangrijk. zonder dat denken ze de week niet door te kunnen komen. alsof God alleen op die manier zijn kinderen goed doet.

kortom, ik ben benieuwd nar motivatie voor kerkgang.

om een eigen start te maken; voor mij is het een mix van vrienden ontmoeten, God groot maken, genieten van de lofliederen, er zijn voor anderen (hen bemoedigen en voor hen bidden etc) en ook om te horen hoe anderen die week met God geleefd hebben.

veel van bovenstaande zaken vinden voor en na het officiele gedeelte plaats, maar ook of juist dan blijkt dat we een gemeenschap zijn.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Lalage » 15 aug 2012 10:49

Als ik naar de kerk ga zoek ik stilte en rust, om na te denken over dingen die ertoe doen in het leven en om misschien iets van God te ervaren. Helaas is zijn de zondagochtenddiensten in mijn kerk (en in zowat alle kerken) zo vol met zingen, hardop bidden, preken, dat er geen rust te vinden is. Het stil gebed duurde laatst 20 seconden... Zijn mensen misschien bang voor stilte?

Toch is stilte juist iets wat de kerk tot een bijzondere plek kan maken. Daarom ga ik graag naar Taizé-vieringen, waarin veel rust te vinden is en een lang stiltemoment van 8 tot 10 minuten. Ook is er bij ons in de kerk elke maand een oecumenische vesper, met veel aandacht voor mooie muziek en veel stilte tussen de verschillende onderdelen.

Ik denk dat als de kerk jongeren wil trekken, zij niet bang moet zijn voor stilte, maar juist een rustpunt kan bieden in deze jachtige maatschappij, waar je al voortdurend overprikkeld wordt. In de kerk wil ik dus niet nog meer prikkels, maar juist het tegenovergestelde.

Overigens neem ik wel graag deel aan activiteiten vanuit de kerk georganiseerd: bijbelkringen, wandelingen, museumbezoek. Het is mooi om op zoveel manieren met verschillende mensen samen een gemeenschap te vormen. Dat is ook een reden dat ik nog wel af en toe op zondagochtend naar de kerk ga: voor het samen koffie drinken na afloop. Maar de dienst zelf valt me vrijwel altijd tegen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2012 11:34

Al ga je maar voor de Zegen!
De kerk is bedoeld om als christenen bij elkaar te komen, het Woord te horen, samen te zingen en te bidden.
Je wordt bemoedigd, getroost, versterkt.
De Bijbel wordt uitgelegd. Je kunt soms zo met vragen lopen, dat je iets niet begrijpt, en dan wordt het opeens vanaf de kansel verklaard. Dat is niet toevallig.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor meribel » 15 aug 2012 11:42

schelpje3 schreef:Al ga je maar voor de Zegen!
De kerk is bedoeld om als christenen bij elkaar te komen, het Woord te horen, samen te zingen en te bidden.
Je wordt bemoedigd, getroost, versterkt.
De Bijbel wordt uitgelegd. Je kunt soms zo met vragen lopen, dat je iets niet begrijpt, en dan wordt het opeens vanaf de kansel verklaard. Dat is niet toevallig.


wat betekent; 'al ga je maar voor de Zegen! '?

ik ken mensen die hun kindje precies voor de zegen uit de creche halen zodat ze die meekrijgen, maar wat voor magisch is die zegen dan precies?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2012 12:05

meribel schreef:
wat betekent; 'al ga je maar voor de Zegen! '?

ik ken mensen die hun kindje precies voor de zegen uit de creche halen zodat ze die meekrijgen, maar wat voor magisch is die zegen dan precies?

De Zegen is niet magisch! Het is geen toverspreuk.
Als wij vroeger pruttelden, of ik zei later tegen mijn ouders: als die dominee komt heb ik geen zin hoor, dan zeiden zij: al ga je dan maar voor de Zegen. Als je eens BEWUST naar die Zegen luistert, aan het einde (maar ook het votum en groet aan het begin van de dienst!) hij zal niet overal hetzelfde zijn, maar dan voel je dat God Zelf tot je spreekt, door middel van Zijn knecht, de predikant.
Je gaat de werkweek in, onder Zijn bescherming.
Dus dat heeft met magie helemaal niks te maken. Gelukkig niet!

maaarten

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor maaarten » 15 aug 2012 13:42

Ik ben het met Schelpje eens.

Daarnaast vind ik het ook getuigen van armoede dat in sommige plaatsen de tweede dienst slecht bezocht wordt, of in sommige kerken er zelfs al niet meer is. Kijk, die tweede kerkdienst is echt niet heilig, ik snap dat twee kerkdiensten op een zondag gewoon een traditie is van Gereformeerde kerken in Nederland, maar het feit dat een gemeente waar eerst gewoon twee goed bezochte diensten waren nu de tweede slecht bezoekt.... volgens mij betekent dat, dat de honger naar het Woord van God afneemt.

Zelf ben ik opgevoed in een kerk met maar een dienst, maar nog een tweede in de avond bevalt me zeer goed. :)

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor pipgirl » 15 aug 2012 14:11

Ik ga naar de kerk om God te voelen en soms kan dat in één zin tot uiting komen.
En het is fijn om in Gods huis te zijn, te zingen, bidden en de preek waar je de ene keer
meer aan hebt dan de andere keer.

Als ik een tijdje niet in de kerk ben geweest, zoals vakantie of om gezondheidsredenen niet kan dan mis
ik de saamhorigheid. Je wordt toch ook gevoed in de kerk en dat hebben we als christen hard nodig.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2012 14:38

maaarten schreef:Ik ben het met Schelpje eens.

Daarnaast vind ik het ook getuigen van armoede dat in sommige plaatsen de tweede dienst slecht bezocht wordt, of in sommige kerken er zelfs al niet meer is. Kijk, die tweede kerkdienst is echt niet heilig, ik snap dat twee kerkdiensten op een zondag gewoon een traditie is van Gereformeerde kerken in Nederland, maar het feit dat een gemeente waar eerst gewoon twee goed bezochte diensten waren nu de tweede slecht bezoekt.... volgens mij betekent dat, dat de honger naar het Woord van God afneemt.

Zelf ben ik opgevoed in een kerk met maar een dienst, maar nog een tweede in de avond bevalt me zeer goed. :)

De kerk blijft de tweede maal leeg(er) doordat mensen iets anders te doen hebben (leuker vinden).
En niet alleen van de Ger. Kerken, maar ook van de Hervormde :wink:
Ik was laatst een tijdje ziek en kon niet naar de kerk, luisterde mee via audio server. Je hoort hetzelfde, maar het is toch anders.
De 2e reden van een minder goed gevulde kerk is het zgn. kerkshoppen. Mensen zijn ergens (nog) lid, gaan smorgens nog in eigen gemeente en smiddags een stukje verderop. Dat is niet goed!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 aug 2012 15:11

En waarom precies is dat niet goed?

Ik ga naar de kerk omdat ik hoop dat ik iets bijleer.

maaarten

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor maaarten » 15 aug 2012 17:41

Tante Pollewop schreef:En waarom precies is dat niet goed?

Ik ga naar de kerk omdat ik hoop dat ik iets bijleer.


Het is belangrijk om deel uit te maken van een lokale gemeente. Als je overal en nergens kerkt, dan heb je dat dus minder.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Janvanverweg » 16 aug 2012 04:18

Het is voor mij belangrijk om zo deel te hebben aan de gemeenschap der heiligen dat die in staat zijn mij verder toe te rusten tot dienstbetoon en dat ik op mijn beurt ook hen kan toerusten.
om dat reeel te laten zijn moet je elkaar kennen. in een vreemde kerk is dat niet het geval (anders zou die niet vreemd zijn :wink: ) daarom is het goed om deel uit te maken van een groep die je kent en waar wederzijdse toerusting plaats vindt. dit hoeft niet perse op zondag te gebeuren en hoeft ook niet de naam kerk te dragen. een bijbelstudie groep oid functioneerd in dit opzicht vaak beter dan 2 uur lang een kerkdienst bijwonen.

dus ik begrijp het trouw willen zijn aan eigen kerk, maar zie ook de vrijheid om ergens anders God groot te maken en met andere broers en zussen een kop koffie te drinken in hun samenkomst. Als God door een preek van eigen kansel ons kan treffen, dan ook van een vreemde kansel, dus daar hoef je niet om 'thuis' te blijven. omdat de preek aan iedereen gericht is en je van sommige predikheren hun stokpaardjes onderhand wel kent is het soms zelfs goed om niet het vertrouwde opnieuw te horen (of je kent het en leeft er al naar of je zal er ook deze keer niet naar gaan leven) maar iets te zoeken waar je wel weer van kan leren.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor elbert » 16 aug 2012 07:17

Waarom gaan we naar de kerk?
Om God te ontmoeten door Zijn Woord en Geest. Want Hij is als het goed is op die manier in de kerk aanwezig en waar Hij is, daar moeten we ook zijn.
We zijn dan ook in de kerk met de bedoeling om samen met Zijn gemeente naar Hem te luisteren, tot Hem te bidden en Hem te loven.
Als de kerkdienst geen ontmoeting met God zou zijn, dan hebben we er niets te zoeken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor benefietdiner » 16 aug 2012 07:40

Ik ben een zogenoemde kerk shopper.
Wat ik persoonlijk maar zeer weinig of geheel niet ontmoet in een kerkgebouw is wat Paulus schrijft in 1 Korintiërs 3
Broeders en zusters,
Weet gij niet,
dat gij Gods tempel (kerk) zijt
en dat de Geest van God in u woont?
Als iemand de tempel (kerk) van God te gronde richt,
zal God hem te gronde richten.
Want de tempel van God is heilig,
en die tempel (kerk) zijt gij.
Laat niemand zichzelf iets wijs maken.
Als iemand onder u wijs meent te zijn
- wijs namelijk volgens de normen
van deze tijd die voorbijgaat -
dan moet hij dwaas worden
om de ware wijsheid te leren.
De wijsheid van deze wereld is dwaasheid voor God.
Er staat immers geschreven:
"Hij vangt de wijzen in hun eigen sluwheid',
en elders:
"De Heer kent de gedachten van de wijzen.
Hij weet hoe waardeloos ze zijn.”
Laat daarom niemand zijn heil zoeken bij mensen.
Want alles is het uwe,
of het nu Paulus is of Apollos of Kefas,
wereld, leven of dood,
heden of toekomst,
alles is van u,
maar gij zijt van Christus
en Christus is van God.


Nogmaals dit is bijna in geen kerkgebouw te vinden.
Wel veel aardige mensen hoor, zeker maar……. ja….aardig tot dat je ietsje anders denk dan hun.
Dan worden ze een duiveltje, kijken je aan als een stuk vuil.
De kerk? daar blijft naar mijn idee niets meer van over omdat een leger wat tegen zichzelf verdeeld is zichzelf ook uitroeit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2012 13:30

@benefietdiner, wat jij over het hoofd ziet kennelijk is, dat de gemeente leden heeft en die leden zijn aan elkaar verbonden. Zoals een romp armen en benen heeft. Een lichaam met 1 been is gehancicapt en kan niet goed lopen, zonder hulpmiddelen.
Mensen die hoppen van de ene naar de andere, pikken overal een graantje van hun gading mee.
Op deze manier krijg je nooit een binding met andere christenen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor benefietdiner » 16 aug 2012 15:22

schelpje3 schreef:@benefietdiner, wat jij over het hoofd ziet kennelijk is, dat de gemeente leden heeft en die leden zijn aan elkaar verbonden. Zoals een romp armen en benen heeft. Een lichaam met 1 been is gehancicapt en kan niet goed lopen, zonder hulpmiddelen.
Mensen die hoppen van de ene naar de andere, pikken overal een graantje van hun gading mee.
Op deze manier krijg je nooit een binding met andere christenen.

De beeldspraak van dat lichaam is mooi maar….. als je niet in het paatje loopt volgens de regels van dat lichaam lig je er uit en niet zo’n klein beetje ook. Om in jou beeldspraak te blijven zeg ik dat lichaam, de kerk, is zeer gehandicapt dat het niet eens kan staan van zijn verminkte staat. Het moet door allerlei hulpmiddelen aan elkaar verbonden blijven en als die rolstoel er niet is is het geen leven meer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten