waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maaarten

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 20:36

Lalage schreef:Afgelopen zondag ben ik niet naar een gewone kerkdienst geweest, maar wel naar een bijeenkomst van een meditatiegroep van een kerk in de buurt. We waren in totaal drie kwartier stil: zittend, langzaam lopend en weer zittend. Ik heb nog veel te leren wat dit betreft, maar heb het al als erg goed ervaren. Ik werd er rustig van in plaats van opgejaagd.
@Riska: binnen de PKN bestaan meer van zulke meditatiegroepen, misschien is het ook wat voor jou. http://www.pkn.nl/actief-in-de-kerk/wer ... acare.aspx


Vraagje: heeft die Kerk dan nog een normale wekelijkse samenkomst, als ze op zondag gaan mediteren?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Lalage » 10 sep 2012 17:37

maaarten schreef:Vraagje: heeft die Kerk dan nog een normale wekelijkse samenkomst, als ze op zondag gaan mediteren?

Jazeker, die is er ook gewoon op zondagochtend. Op zondagavond komt een klein groepje bij elkaar om stil te zijn.

Overigens ben ik afgelopen zondag wel weer naar een 'gewone' dienst geweest (moest wat dingen regelen) en werd verrast met een zeer goede preek: bijbels, aansluitend bij nu, diepgaand maar zonder moeilijke woorden. Dus het kán wel! (Het was trouwens een vrouw die preekte :))

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Jozo » 10 sep 2012 18:49

Ik ga naar de kerk om God te ontmoeten en mensen te ontmoeten die God kennen of willen leren kennen. Om elkaar te versterken en te leren van God. Dat kan allemaal ook buiten de kerk, maar de kerk is er wel de ideale plek voor.

Ik werd er rustig van in plaats van opgejaagd.

Ervaar je ook iets van God in je meditatie? (ik zal maar direct duidelijk maken: Dit is niet bedoelt als sarcasme, ik ben gewoon benieuwd). Zelf bid ik regelmatig met een groep mensen en daarin hebben we vaak ook een stilte om God te horen. Ik vraag me af of het een beetje vergelijkbaar is of niet.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Lalage » 12 sep 2012 10:42

Jozo schreef:Ervaar je ook iets van God in je meditatie? (ik zal maar direct duidelijk maken: Dit is niet bedoelt als sarcasme, ik ben gewoon benieuwd). Zelf bid ik regelmatig met een groep mensen en daarin hebben we vaak ook een stilte om God te horen. Ik vraag me af of het een beetje vergelijkbaar is of niet.

Dat lijkt me wel vergelijkbaar. Soms ervaar je inderdaad iets van God, soms lukt het ook voor geen meter en blijven je eigen gedachten maar door je hoofd vliegen.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Jozo » 12 sep 2012 18:01

Dat lijkt me wel vergelijkbaar. Soms ervaar je inderdaad iets van God, soms lukt het ook voor geen meter en blijven je eigen gedachten maar door je hoofd vliegen.

Die ervaring heb ik ook. Zeker na een drukke dag... :cry:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
MissVis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2005 21:05

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor MissVis » 18 mar 2013 19:36

Ik vraag me de laatste tijd ook af waarom ik naar de kerk ga. Ik luister niet. Ik luister gewoon niet.
M'n gedachten dwalen constant af.
Het komt ook voor een groot gedeelte door oncomfortabele kerkbanken. Na 3 kwartier weet ik al niet meer hoe ik moet zitten, en dan zijn we pas op de helft. M'n moeder die wil nogal eens tegen me aan lullen en dan zeg ik ook gewoon dat ze stil moet zijn. Allemaal mensen om je heen. De één zit te hoesten en te kuchen, een ander zit met snoeppapiertjes te ritselen, dan staat er iemand op om naar de w.c. te gaan, dan begint er een kind te janken...
Als ik hier thuis via kerkomroep.nl een preek aanzet kan ik vele malen beter luisteren. Ik heb een comfortabele bank om op te zitten, ik kan wat te drinken nemen. Maar om dan maar nooit meer naar de kerk te gaan, dat nou ook weer niet. Ik klik vaak een willekeurige gemeente aan. Wel altijd een CGK of Ger. Gem. Ik heb een aantal malen mogen ervaren dat de kerkdiensten die ik hier thuis luister gezegend mochten zijn. In de kerk lijkt het al een tijdje geleden.
Schitterønt

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Kvinna » 18 mar 2013 20:22

MissVis schreef:Ik vraag me de laatste tijd ook af waarom ik naar de kerk ga. Ik luister niet. Ik luister gewoon niet.
M'n gedachten dwalen constant af.
Het komt ook voor een groot gedeelte door oncomfortabele kerkbanken. Na 3 kwartier weet ik al niet meer hoe ik moet zitten, en dan zijn we pas op de helft. M'n moeder die wil nogal eens tegen me aan lullen en dan zeg ik ook gewoon dat ze stil moet zijn. Allemaal mensen om je heen. De één zit te hoesten en te kuchen, een ander zit met snoeppapiertjes te ritselen, dan staat er iemand op om naar de w.c. te gaan, dan begint er een kind te janken...
Als ik hier thuis via kerkomroep.nl een preek aanzet kan ik vele malen beter luisteren. Ik heb een comfortabele bank om op te zitten, ik kan wat te drinken nemen. Maar om dan maar nooit meer naar de kerk te gaan, dat nou ook weer niet. Ik klik vaak een willekeurige gemeente aan. Wel altijd een CGK of Ger. Gem. Ik heb een aantal malen mogen ervaren dat de kerkdiensten die ik hier thuis luister gezegend mochten zijn. In de kerk lijkt het al een tijdje geleden.


Is er niet een mogelijkheid om een andere plek te kiezen?
En je zou ook kunnen overwegen om mee te schrijven met de preek. Dat houdt verrassend de gedachten erbij, weet ik uit ervaring.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Diamantje » 27 mar 2013 22:05

Misschien heel dom, maar ik snap niet zo goed waarom jonge kinderen meestal ook mee naar de kerk moeten. Ik bedoel: ze zijn weliswaar samen met gelovigen, maar op bepaalde leeftijden kunnen ze die preken toch nog niet snappen? En ik vind ook: tot een jaar of 12 denk ik niet dat men bewust kan kiezen wat men gelooft. Want als ze dan verplicht mee moeten, vind ik het eerlijk gezegd ook een beetje geloof opdringen.

Riska

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Riska » 27 mar 2013 23:14

Daarom is er al sinds jaar en dag in onze kerk kindernevendienst.
Daar wordt hun op eenvoudige manier verteld wat aan de volwassenen uitgebreid wordt uitgelegd via de preek. In onze kerk is er kindercatechese vanaf groep 6, terwijl de jongere kinderen dus kindernevendienst hebben.

Ten tijde van Advent-Kerst en de veertigdagentijd-Pasen is er eigenlijk altijd een project, waarin toegeleefd wordt naar die feesten. Met een "stapellied" (iedere week een couplet meer) en verhalen rond die tijd.
Er zijn af en toe gezinsdiensten en dan zijn alleen de kleinsten (groep 1t/m3) die naar de kindernevendienst gaan. De oudere kinderen (4t/m8) blijven dan in de kerk.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Diamantje » 29 apr 2013 22:15

Ik moet zeggen: ik vind het heel prettig om naar kerkdiensten te luisteren. En te luisteren naar de verhalen over de liefde van God, over de verlossing die Hij ons geeft en over de Eindtijd enzo. Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik bepaalde opvattingen van mijn kerkstroming wel radicaal. Ook vind ik ze niet altijd tolerant naar mensen die anders denken. Maar het is wel de stroming die het beste bij mij past, en da's het belangrijkste, toch? Ik bedoel: er zullen toch wel meer mensen zijn die zich niet kunnen vinden in sommige dingen die de pastoor/dominee binnen hun kerk zegt. Maar het gaat om het grote geheel, toch?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor schaapje » 30 apr 2013 08:18

Ik hoorde laatst dat de moderne theologie heeft bedacht dat de diensten in de kerk "mensgericht" moet zijn, teveel was de kerk God-gericht, en dat was de reden dat de kerken leger werden.

Ik ben het hier totaal niet mee eens, en zie inderdaad het bovenstaande gebeuren, de diensten moeten gezellig en onderhoudend zijn, mensen moeten zich "prettig" voelen en van alles "ervaren"

God is mensgericht, maar wij zullen God-gericht zijn, je gaat naar de dienst om HEM te eren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor alexander91 » 30 apr 2013 08:42

Ten eerste heb ik geen probleem met kinderen bij een kerkdienst. Dan leren ze om te luisteren ipv dat ze altijd op hun wenken bediend worden en met alle moeite tevreden gehouden worden. Een kerkdienst is naast een eredienst, ook een samenkomst van de gemeente, van broeders en zusters, een familie. Wat lawaai van kinderen hoort daar bij, en men moet leren dat te negeren.

Naast de bediening van het Woord, is het dus ook goed om als christenen onder elkaar te komen. Dat verplicht mensen om in aanraking te komen met verschillende karakters en leeftijden, en dat is erg goed en leerzamer dan de meesten denken. Thuis kies je veel meer zelf uit met wie je om gaat. Kerkgang is naast Woordbediening (wat je ook thuis kunt doen) ook hierom onmisbaar in mijn ogen. Het is een beoefening van het christen-zijn en moet niet als een passieve luister/consumptiedienst worden ervaren (tenzij je niet gelooft, dan mag het).

Maar dan toch de bediening van het Woord en meer @vraag van MissVis. Je hebt al duidelijk voor jezelf waar het allemaal aan ligt. Is de kern eigenlijk niet dat de verkondiging je niet aanspreekt? Als dat niet gebeurt, luister je niet meer, en ga je aan andere dingen denken, dan voel je je schuldig dat je niet luistert, en dan ga je de schuld geven aan die kerkbanken, aan andere mensen en de kinderen. Dat zijn tekenen van verveling. Kern blijft in mijn ogen: de verkondiging spreekt je niet aan. Het vuurt je niet aan om te luisteren. Ik heb dat ook af en toe bij sommige predikanten. Dan spreekt het mij ook niet aan. Maar volgens mij hoort dat er bij. Wat mij niet aanspreekt kan een ander wel aanspreken. Maar ja, als je dat iedere zondag hebt, dan is dat niet leuk en ontmoedigend. Bemoedigend is wel dat de diensten die je thuis beluistert, je wel aanspreken, maar dat wil je ook in de kerk. Wat te doen dan? Misschien werkt het om zodra je merkt dat het je niet aanspreekt: het Bijbelstuk nog eens te lezen, en wat eromheen. Dat brengt je gedachten vanzelf bij God terecht en weg uit je eigen gedachtenspinsels, en wie weet krijg je aansluiting bij de preek. Bedenk ook dat een kerkdienst ook kan werken als het tot zelfreflectie leidt. Even worden stilgezet in de wereld. Niets anders kunnen doen dan op de kerkbank zitten, en luisteren, naar de predikant of andere geluiden. Dat is beter dan je denkt. Maar, als de dienst je blijft tegenstaan en als de preek je niet aanspreekt of aanvuurt, dan moet je misschien wel verder gaan. Aangeven bij de kerkenraad (moet je wel goed voor in je schoenen staan) is de eerste stap, of anders kijken of je in een andere kerk beter je aandacht bij het Woord kunt houden. Dat laatste is niet iets wat je zomaar moet doen. Dan moet je meer inhoudelijk problemen hebben met je kerk/predikant. Gevoel moet niet leidend zijn, maar je gehoorzaamheid aan Gods Woord.

Dit zijn mijn gedachtenspinsels hierover, en hopelijk heb je er wat aan (misschien wel niet, mijn excuses dan). In elk geval zou ik gemeentelijke samenkomsten niet definitief afschrijven. :-)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Diamantje » 30 apr 2013 11:27

schaapje schreef:Ik hoorde laatst dat de moderne theologie heeft bedacht dat de diensten in de kerk "mensgericht" moet zijn, teveel was de kerk God-gericht, en dat was de reden dat de kerken leger werden.

Ik ben het hier totaal niet mee eens, en zie inderdaad het bovenstaande gebeuren, de diensten moeten gezellig en onderhoudend zijn, mensen moeten zich "prettig" voelen en van alles "ervaren"

God is mensgericht, maar wij zullen God-gericht zijn, je gaat naar de dienst om HEM te eren.

Zonder meer mee eens, u hebt natuurlijk groot gelijk. Maar iedereen interpreteert de passages uit de Bijbel natuurlijk anders. Da's een beetje wat ik bedoel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2013 11:31

schaapje schreef:Ik hoorde laatst dat de moderne theologie heeft bedacht dat de diensten in de kerk "mensgericht" moet zijn, teveel was de kerk God-gericht, en dat was de reden dat de kerken leger werden.

Ik ben het hier totaal niet mee eens, en zie inderdaad het bovenstaande gebeuren, de diensten moeten gezellig en onderhoudend zijn, mensen moeten zich "prettig" voelen en van alles "ervaren"

God is mensgericht, maar wij zullen God-gericht zijn, je gaat naar de dienst om HEM te eren.

Helemaal mee eens.
Dat opleuken heeft de kerken echt niet voller gemaakt.
Ik heb de opkomst van het bloemetje vóórin, de kerstboom, het bandje, enz meegemaakt, want het moest onderhoudend worden.
Gevolg in die kerk: van de 4 gebouwen is er nog maar ééntje over, waarvan in de zomermaanden slechts 1 dienst wordt gehouden!! Want de middagdiensten wordt door een enkel trouw "oudje" bezocht.
Treurig!

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor alexander91 » 30 apr 2013 12:22

schaapje schreef:Ik hoorde laatst dat de moderne theologie heeft bedacht dat de diensten in de kerk "mensgericht" moet zijn, teveel was de kerk God-gericht, en dat was de reden dat de kerken leger werden.

Ik ben het hier totaal niet mee eens, en zie inderdaad het bovenstaande gebeuren, de diensten moeten gezellig en onderhoudend zijn, mensen moeten zich "prettig" voelen en van alles "ervaren"

God is mensgericht, maar wij zullen God-gericht zijn, je gaat naar de dienst om HEM te eren.
Er zit hier alleen wel een kern in. Wij Nederlanders zijn steeds meer individualistisch geworden en steeds meer afzonderlijke bijbelgeleerden. We gaan stiekem toch met de tijd mee, en zijn steeds beter opgeleid en verdiepen ons zelf in de Bijbel. Godskennis is vergroot, maar het gemeentezijn is verwaarloosd, terwijl daar juist de praktijk van de christen ligt. Met de individualisering mijden we het sociaal contact met mensen die niet bij ons passen. We kiezen zelf de vrienden uit en de mensen waar we mee optrekken.
Gezelligheid is het doel niet, maar wel een goed gevoel bij een goede preek? Het zou me niets verbazen als straks niemand gelijk heeft en iedereen wel een punt blijkt te hebben. De dienst in de kerk moet God-gericht zijn, en hieraan gelijk mensgericht,
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten