waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2012 15:28

benefietdiner schreef:De beeldspraak van dat lichaam is mooi maar….. als je niet in het paatje loopt volgens de regels van dat lichaam lig je er uit en niet zo’n klein beetje ook. Om in jou beeldspraak te blijven zeg ik dat lichaam, de kerk, is zeer gehandicapt dat het niet eens kan staan van zijn verminkte staat. Het moet door allerlei hulpmiddelen aan elkaar verbonden blijven en als die rolstoel er niet is is het geen leven meer.

Ik had zelf een vader die niet in platgetreden paadjes wilde lopen, dus ben daar wel mee bekend. Maar je gaat wel naar een kerk, al is dat steeds een andere begrijp ik?
Je kunt ook vragen aan de Heere of Hij je wil brengen in een kerk. Mensen hoeven niet alles alleen en zelf uit te zoeken. Hij wil om alles gebeden worden, dus ook naar welke kerk je gaat.
En ja, ook daar zitten mensen met zonden en gebreken, maar dat zijn wij zelf ook!
Dus in feite zijn wij allen schuldig aan de teloorgang van de moederkerk, de Hervormde en dat er nu zoveel, echt veel, afgescheiden en verontruste kerkjes zijn.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Katlheen » 16 aug 2012 16:32

Tja, ik ben ook niet helemaal honkvast, zij het dat ik een kerk volledig lid ben, en in de andere kerk gastlid. Dus niet echt een shopper, maar in de ene kerk mis ik gewoon zaken die de andere kerk me wel kunnen bieden. Dan maar wat van beiden.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Janvanverweg » 17 aug 2012 02:00

moederkerk of moeder denominatie? is een denominatie eigenlijk wel een kerk of is het een verzameling kerken rondom een thema of rondom bepaalde dogma's?

in mijn optiek is de kerk niet het gebou, het instituu oid maar zijn het de mensen die samenkomen in Jezus naam.
op die manier is een denominatie geen kerk maar een ezameling van kerken.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Schipje » 17 aug 2012 20:18

benefietdiner: jij maakt van tempel: kerk. Is dat wel juist? Je lichaam is een tempel en jij vult zomaar kerk in???

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor benefietdiner » 17 aug 2012 21:33

Schipje schreef:benefietdiner: jij maakt van tempel: kerk. Is dat wel juist? Je lichaam is een tempel en jij vult zomaar kerk in???

Dat is helemaal juist Schipje.
Maar de kerk is dus de menigte mensen die allen individueel een lichaam als een tempel hebben waar God Geest in woont. Ik geloof daar niet zo direct meer in, indirect zullen er wel degelijk zijn natuur.

@schelpje3 de hervormde kerk is niet de moederkerk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 18 aug 2012 10:58

De Hervormde kerk wordt zo wel genoemd, uiteindelijk zijn alle kerken daar toch uit voortgekomen.
Maar laten we die discussie maar niet gaan voeren in dit topic :wink: de vraag is: waarom gaan we?
Ik denk wel eens, hoe zou het ons vergaan als er geen kerken meer mogen zijn? Dat we ons niet meer kunnen laten onderwijzen, internet wordt gecontroleerd enz enz.
Ik geloof dat God Zijn volk nooit in de steek zal laten en hen geen wezen zal laten, dat heeft Hij beloofd, maar het kan wel eenzaam en donker worden voor hen.
Dus laten wij dankbaar zijn dat we in vrijheid naar de kerk kunnen, de ramen mogen open staan, de mensen buiten mogen ons horen zingen. Dat is toch wat! In veel landen kan dit niet!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 aug 2012 11:17

@Schelpje3: De Katholieke kerk is de moederkerk.
Dáár zijn alle kerken uit voortgekomen.

maaarten

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor maaarten » 18 aug 2012 11:59

Tante Pollewop schreef:@Schelpje3: De Katholieke kerk is de moederkerk.
Dáár zijn alle kerken uit voortgekomen.


Nee hoor, ik denk dat de Oosters Orthodoxe kerk je die uitspraak erg kwalijk neemt. :wink:
Net zoals verschillende kerken die nog verder naar het oosten liggen (Nestorianen en Monofysieten enzo).

Tenzij je Katholiek bedoeld in de eigenlijke zin van het woord Katholiek, mar ik ga ervan uit dat je het over de RKK had.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor learsi » 19 aug 2012 19:53

!Kor.1:21.. ....."want het behaagt God, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken die geloven"....

Die gelooft, komt dus tot de prediking(in de kerk), om zalig gemaakt te worden.

h.g.
Learsi

Riska

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Riska » 27 aug 2012 10:49

Lalage schreef:Als ik naar de kerk ga zoek ik stilte en rust, om na te denken over dingen die ertoe doen in het leven en om misschien iets van God te ervaren. Helaas is zijn de zondagochtenddiensten in mijn kerk (en in zowat alle kerken) zo vol met zingen, hardop bidden, preken, dat er geen rust te vinden is. Het stil gebed duurde laatst 20 seconden... Zijn mensen misschien bang voor stilte?

Toch is stilte juist iets wat de kerk tot een bijzondere plek kan maken. Daarom ga ik graag naar Taizé-vieringen, waarin veel rust te vinden is en een lang stiltemoment van 8 tot 10 minuten. Ook is er bij ons in de kerk elke maand een oecumenische vesper, met veel aandacht voor mooie muziek en veel stilte tussen de verschillende onderdelen.

Ik denk dat als de kerk jongeren wil trekken, zij niet bang moet zijn voor stilte, maar juist een rustpunt kan bieden in deze jachtige maatschappij, waar je al voortdurend overprikkeld wordt. In de kerk wil ik dus niet nog meer prikkels, maar juist het tegenovergestelde.
Zo herkenbaar en ik ben het er zo mee eens.
Ik ben dan ook dankbaar dat er ooit een predikant was die veel in Taizé geweest is en thuis, in de kerk, de gemeente heeft geleerd lang stil te zijn.
Je hebt zo gelijk dat ook in de kerk er zoveel is, waarnaar geluisterd moet worden, of waarin wij zelf onze stem moeten gebruiken. Stilte lijkt vaak een 'vies' woord.
Het is vaak zoals door de week: wij overschreeuwen onszelf, met veel te doen, veel te praten en weinig te luisteren. Stil worden geeft mij een ervaring van 'gevulde stilte'. Waarmee ik bedoel dat er op zulke momenten er een ervaring kan zijn/is van ontmoeting - met God.
Vorige week nog zei ik tegen een predikant: "ik heb soms zo'n behoefte aan een langdurig stilzijn".
Het is zo heilzaam!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor learsi » 27 aug 2012 21:03

Psalm1:1. Stille overdenking van het geschreven Woord van God.
h.g.
Learsi

...
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2012 08:33

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor ... » 28 aug 2012 19:35

Ik ga naar de kerk omdat ik het zie als een plaats waar God mij geplaatst heeft. Een plek om naar Zijn Woord te luisteren, en andere mensen te ontmoeten. Zelfs als er soms dingen zijn waar ik het niet mee eens ben, toch blijft mijn gemeente voor mij de plek die God voor mij bestemd heeft...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Wilsophie » 04 sep 2012 12:27

schelpje3 schreef:Al ga je maar voor de Zegen!
De kerk is bedoeld om als christenen bij elkaar te komen, het Woord te horen, samen te zingen en te bidden.
Je wordt bemoedigd, getroost, versterkt.
De Bijbel wordt uitgelegd. Je kunt soms zo met vragen lopen, dat je iets niet begrijpt, en dan wordt het opeens vanaf de kansel verklaard. Dat is niet toevallig.



Zeker niet toevallig, dat ben ik met je eens. Maar jouw antwoord roept bij mij een vraag op.
Denk je dat je niet gezegend wordt als je NIET naar een plaatselijke kerk gaat op zondag?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2012 18:25

Afgelopen zondag ben ik niet naar een gewone kerkdienst geweest, maar wel naar een bijeenkomst van een meditatiegroep van een kerk in de buurt. We waren in totaal drie kwartier stil: zittend, langzaam lopend en weer zittend. Ik heb nog veel te leren wat dit betreft, maar heb het al als erg goed ervaren. Ik werd er rustig van in plaats van opgejaagd.
@Riska: binnen de PKN bestaan meer van zulke meditatiegroepen, misschien is het ook wat voor jou. http://www.pkn.nl/actief-in-de-kerk/wer ... acare.aspx

Riska

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor Riska » 04 sep 2012 19:47

Alleen al de naam van Kick Bras zegt mij genoeg.
Ik ga er eens achteraan, want die groep van hem is niet ver van me vandaan...
Bedankt voor de tip Lalage!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten