Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

Berichtdoor Diamantje » 13 aug 2012 10:13

In de Bijbel staat dat je je niet mag voeden met iets waar bloed in zit. Toch zijn er geloof ik veel christenen die wel vanalles eten waar karmijnzuur (E120) in zit. (Dat zit trouwens in een heleboel producten, dus ik denk dat het ook heel moeilijk is om het helemaal niet te doen). Hoe doen jullie dit? Heeft u tips om het wat makkelijker te maken?

maaarten

Re: Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

Berichtdoor maaarten » 13 aug 2012 10:28

Ik had geen flauw idee wat Karmijnzuur was, dus ik heb het even opgezocht;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Karmijnzuur

Ik lees hier niets over bloed om eerlijk te zijn. Nou ja, misschien het bloed van die insecten, maar bepaalde insecten (sprinkhanen enzo) mochten ook volgens de spijswetten van het OT gegeten worden. Blijkbaar geldt het verbod op bloed eten niet bij insecten? Tenminste, ik zou niet weten hoe ze destijds het bloed uit sprinkhanen zouden hebben gekregen, of hoe bijvoorbeeld Johannes de Doper dat zou hebben gedaan.

Ik denk dat Joden en Moslims het vooral niet mogen eten omdat het om een onrein insect gaat, maar aangezien in het NT alle spijswetten zijn afgeschaft, anders dan het verbod op het eten van bloed, denk ik niet dat het als Christen een probleem is om producten te nuttigen waar Karmijnzuur in zit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2012 10:30

Dat is best lastig. Ik lust gelukkig geen bloedworst :-& maar dan zou je in feite alle vlees moeten vermijden, want er heeft bloed doorheen gestroomd. Als je een biefstukje kort bakt, komt er rood vocht uit.
Maar in de Bijbel wordt vlees gegeten, kun je lezen. Geitenbokjes, kwakkels, vissen.

Maar zoals jij het zegt zou je dus sprinkhanen e.d. moeten vermijden? Nou dat vind ik niet erg.
En je hebt rode snoepjes die gekleurd worden met een kevertje (?)

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

Berichtdoor Schipje » 14 aug 2012 18:49

schelpje3 schreef:Dat is best lastig. Ik lust gelukkig geen bloedworst :-& maar dan zou je in feite alle vlees moeten vermijden, want er heeft bloed doorheen gestroomd. Als je een biefstukje kort bakt, komt er rood vocht uit.
Maar in de Bijbel wordt vlees gegeten, kun je lezen. Geitenbokjes, kwakkels, vissen.

Het bloed moest wel eerst uit het dier lopen voor het geslacht werd.

maaarten

Re: Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

Berichtdoor maaarten » 14 aug 2012 21:58

Schipje schreef:Het bloed moest wel eerst uit het dier lopen voor het geslacht werd.


Het gaat hier om insecten, hoe doe je dat daar?

Bepaalde insecten waren namelijk rein volgens de spijswetten in Leviticus.

Denk bijvoorbeeld ook aan Johannes de Doper die sprinkhanen at; als het al mogelijk zou zijn om sprinkhanen zo te slachten dat het bloed eruit loopt, betwijfel ik of Johannes de Doper genoeg van de anatomie van sprinkhanen wist om dat zo te doen.

Derhalve concludeer in uit de oudtestamentische teksten waarin bepaalde insecten rein zijn, dat het verbod op bloed door de Bijbel niet relevant wordt geacht in verband met insecten. Derhalve zie ik ook geen enkel probleem met Karmijnzuur.

Ik vraag me af of Joden nog wel eens sprinkhanen of andere insecten gebruiken bij het koken, het is tenslotte blijkbaar Kosjer.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

Berichtdoor schaapje » 14 aug 2012 22:14

Vraag me ook af hoe je bloed uit een dier kan laten lopen vóór dat het dier geslacht wordt. :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

Berichtdoor gravo » 14 aug 2012 23:48

Diamantje schreef:(...) Heeft u tips om het wat makkelijker te maken?


Ja, Diamantje, mijn tip zou zijn om een heel andere weg in te slaan en zich niet langer bezig te houden met dit soort onzinnige kwesties. Gebod op gebod, regel op regel.
Ik weet het, het is een geliefde bezigheid van veel religieuze mensen, dit puristische speurneuzen naar goed en fout. Maar het is allemaal zeer onvruchtbaar en leidt af van de werkelijke en diepe betekenis van de godsdienst: alle wetten verwijzen naar het grootste gebod, het allesbeslissende morele gebod van de liefde.
Alleen met de vervulling van deze gouden regel is er verzoening en worden alle verhoudingen tussen God, de ander en mijzelf geheeld.

Wie blijft hangen in de tienden van munt, dille en komijn mist het punt, namelijk de focus op deze zwaardere dingen van de Wet. (Mt. 23)

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2012 12:15

gravo schreef:
Ja, Diamantje, mijn tip zou zijn om een heel andere weg in te slaan en zich niet langer bezig te houden met dit soort onzinnige kwesties. Gebod op gebod, regel op regel.
Ik weet het, het is een geliefde bezigheid van veel religieuze mensen, dit puristische speurneuzen naar goed en fout. Maar het is allemaal zeer onvruchtbaar en leidt af van de werkelijke en diepe betekenis van de godsdienst: alle wetten verwijzen naar het grootste gebod, het allesbeslissende morele gebod van de liefde.
Alleen met de vervulling van deze gouden regel is er verzoening en worden alle verhoudingen tussen God, de ander en mijzelf geheeld.

Wie blijft hangen in de tienden van munt, dille en komijn mist het punt, namelijk de focus op deze zwaardere dingen van de Wet. (Mt. 23)

gravo

Voor deze keer ben ik het met jou eens gravo :D
Ik had dit dilemma nog nooit gehoord trouwens.

maaarten

Re: Christen zijn en wel/niet eten karmijnzuur

Berichtdoor maaarten » 15 aug 2012 17:48

gravo schreef:Ja, Diamantje, mijn tip zou zijn om een heel andere weg in te slaan en zich niet langer bezig te houden met dit soort onzinnige kwesties. Gebod op gebod, regel op regel.
Ik weet het, het is een geliefde bezigheid van veel religieuze mensen, dit puristische speurneuzen naar goed en fout. Maar het is allemaal zeer onvruchtbaar en leidt af van de werkelijke en diepe betekenis van de godsdienst: alle wetten verwijzen naar het grootste gebod, het allesbeslissende morele gebod van de liefde.
Alleen met de vervulling van deze gouden regel is er verzoening en worden alle verhoudingen tussen God, de ander en mijzelf geheeld.

Wie blijft hangen in de tienden van munt, dille en komijn mist het punt, namelijk de focus op deze zwaardere dingen van de Wet. (Mt. 23)

gravo


Maar het niet eten van bloed is nu juist een van de weinige dingen waar in het Nieuwe Testament de heidenen wel mee bezwaard worden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld tienden. Dus bloedworst of iets dergelijks lijkt me niet acceptabel om te eten als Christen.

Maar ik denk niet dat Karmijnzuur in strijd is met dat gebod.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat het gaat om de liefde tot God en de naaste, en niet om de regeltjes. Maar heb je nooit "en dit is de liefde Gods, dat gij Zijn geboden houdt" gelezen?

(p.s. Schipje, Schaapje, Schelpje..... wel verwarrend zeg, als al die namen zoveel op elkaar lijken!)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten