Donald Duck

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Donald Duck

Berichtdoor Faramir » 27 jul 2012 15:10

Van de refoweb website:

Vraag:
Hoe denkt u over het lezen van strips als Donald Duck. Mijn nichtje (7) is er dol op en wil als ze bij ons is bijna niet anders. Mijn ouders zeggen dat je van dergelijke verhalen niet beter wordt, maar ook niet slechter. Ik ben het hier wat mee oneens, omdat ik vanuit m'n eigen leven weet dat de zonde kan 'wennen'. Maar goed, nu neemt ze van mij aan dat het niet zoveel inhoud heeft, maar ze leest ze tegelijk 'lekker' door. Vandaag vertelde ik haar het verhaal van Alexander Peden als 'alternatief. Dat vond ze wel mooi, maar dergelijke stof/termen zijn voor haar ook heel onbekend. Wat kun je in zo'n geval het beste doen?

Antwoord:
Beste vragensteller/-ster,

Als ik je vraag goed lees, stel je eigenlijk twee vragen. De eerste vraag gaat over strips als Donald Duck. De tweede vraag gaat over verhalen uit de kerkgeschiedenis.

Ik ben blij dat je zegt "...de zonde kan wennen." Daar zit een belangrijk element. Daarnaast vraag ik me af of de uitspraak "...niet beter wordt, maar ook niet slechter..." waar is. Alles wat we lezen en elke indruk die wij opdoen, brengt ons of dichter bij de Heere of bij Hem vandaan. Dat laat zien dat het leven met de Heere een nauwkeurig leven is en in die nauwkeurigheid struikel ik dagelijks. Want "...de zonde went zo makkelijk…"

Ik ben van mening dat je gelijk hebt dat Donald Duck geen goede leesstof is. Ik zeg daar gelijk bij dat ik vroeger veel Donald Duck heb gelezen en dus de inhoud ken, maar ook gelezen heb waarvan ik nu zeg dat het niet goed is geweest. Ik heb deze opvatting om verschillende redenen.

Mijn eerste reden is de presentatie van magie. In de verhalen, waarin Zwarte Magica voorkomt, wordt zwarte magie als normaal gepresenteerd. Zwarte magie is in de kringen van wicca (waar je jezelf verre vandaan moet houden) de destructieve magie. Dit is ook wat Zwarte Magica doet: Dagobert Duck verwoesten. Dit staat haaks op de Bijbel. Het kwade wordt namelijk niet overwonnen door het goede, maar Dagobert Duck (die niet uitblinkt in de christelijke deugd van naastenliefde; hij doet mij denken aan Luk. 12:13-21 (de rijke dwaas) en Luk. 16:19-31 (de rijke man en de arme Lazarus)) slaat steeds het kwaad af. Dit zijn onbijbelse noties over de verhouding goed en kwaad en magie.

Rondom Donald Duck spelen zich zaken af die te denken geven. De drie neefjes zijn altijd bij oom Donald, maar waar zijn de vader en moeder van deze neefjes? Is het goed dat deze drie neefjes worden opgevoed door een man alleen? Is het goed dat Donald en Guus Geluk voortdurend aan het strijden zijn om Katrien? Wordt een man aantrekkelijk om wat hij heeft en wat hij kan of is het om wie hij is? Die vragen komen in het licht van hoe de Heere de dingen heeft bedoeld en geschapen toch bij mij op.

De personen in deze strips vertonen (zoals ik al even bij Dagobert Duck heb laten zien) niet de vrucht van de Geest, maar eerder de vruchten van het vlees: bij Dagobert Duck is dat wel het meest sterk. Al met al vind ik dat de tekening van de personages in Donald Duck kinderen niet opvoeden in de vrucht van de Geest (die alleen uit genade te verkrijgen is), maar in de vruchten van het vlees.

Maar dit roept tegelijk vragen op bij alles wat we lezen. Hoe zit het met de boeken die wij lezen? Wordt daar het kwaad overwonnen door het goede? Wordt het kwaad/de zonde benoemd als zijnde tegen de wil van Heere? Wordt daarin beschreven dat uiteindelijk de wil van de Heere alleen blijft staan en zal bestaan?

De tweede vraag gaat over verhalen uit de kerkgeschiedenis. Deze stof kan onbekend zijn, maar door het veel tot je te nemen wordt het steeds bekender. Nu ben jij niet verantwoordelijk voor je nichtje, maar je zou er met je ouders over kunnen praten of het niet beter is dat ze andere boeken leest. Op dat terrein zijn er veel goede boeken die de kerkgeschiedenis vertellen, zoals de 12-delige serie van Vogelaar-Van Amersfoort en de kerkgeschiedenis van Janse-Van der Meide.

Ik hoop dat je met bovenstaande wat kunt; zegen in je taak om je nichtje de goede weg te wijzen.
--------------

Wat ontzettend sneu. Dat is eigenlijk het enige wat zo snel in mij opkomt. Wellicht later nog meer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2012 15:25

Geenstijl had de vraag alweer snel gevonden, maar de schade lijkt beperkt gebleven. Hulde aan de moderators.

Verder, tja, mijn eerste reactie werd ook weggehaald vanwege niet eens zijn met het panellid. Jammer.

Ik vind het antwoord eng richting gedachtenpolitie gaan met behoorlijk belachelijke bezwaren. Maar goed, indoctrineren, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Kerkgeschiedenis voor een 7-jarige? Echt?... ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2012 15:28

Toen onze oudste zoon kleuter was, hebben wij ook een abonnement genomen, totdat ik hem af en toe ook eens las en me een hoedje schrok. Ik heb rap het abonnement stopgezet.
Het lijkt zo onschuldig en leuk, was het volgens mij ook, maar als je kritisch leest, kom je idd hele rare dingen tegen. Ik kan zo geen recent voorbeeld noemen, want ik heb er al die jaren niet meer ingekeken.
Net als bij de smurfen trouwens. Wees waakzaam. Het zit m niet in de poppetjes, de tekeningen, maar in de verhalen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2012 15:29

Mortlach schreef:Geenstijl had de vraag alweer snel gevonden, maar de schade lijkt beperkt gebleven. Hulde aan de moderators.

Verder, tja, mijn eerste reactie werd ook weggehaald vanwege niet eens zijn met het panellid. Jammer.

Ik vind het antwoord eng richting gedachtenpolitie gaan met behoorlijk belachelijke bezwaren. Maar goed, indoctrineren, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Kerkgeschiedenis voor een 7-jarige? Echt?... ](*,)

Dat zijn de regels Mortlach, die staan erbij! Als je tegen het panellid ingaat, wordt je reactie verwijderd. Heel simpel en helder. Het wordt daar anders een forum 2, en daar is vraagsteller nooit bij gebaat! Die stelt een vraag aan een deskundige en hoeft geen commentaar van een andersdenkende of iemand die het niet eens is met de deskundige.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2012 15:44

schelpje3 schreef:Toen onze oudste zoon kleuter was, hebben wij ook een abonnement genomen, totdat ik hem af en toe ook eens las en me een hoedje schrok. Ik heb rap het abonnement stopgezet.
Het lijkt zo onschuldig en leuk, was het volgens mij ook, maar als je kritisch leest, kom je idd hele rare dingen tegen. Ik kan zo geen recent voorbeeld noemen, want ik heb er al die jaren niet meer ingekeken.
Net als bij de smurfen trouwens. Wees waakzaam. Het zit m niet in de poppetjes, de tekeningen, maar in de verhalen!


Tja, wat is fantasie toch iets gevaarlijks, zo lastig te sturen...

Kinderen zijn over het algemeen prima in staat onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid - allerlei ontwikkelingsstoornissen even buiten beschouwing gelaten. En we willen natuurlijk dat de kinderen vanaf de geboorte maar aan 1 ding denken: God, God, Jezus, God, Heilige Geest, God en God.

En ja, dan leest een kind in de Donald Duck over Madam MikMak en Zwarte Magica en voelen ouders zich geroepen toch even te benadrukken dat het maar fantasie is. En daarna komt het kind in de Bijbel stukken tegen over tovenaars en magie en hoe die een gruwel zijn, en dan moeten de ouders weer gaan uitleggen dat het daar WEL echt is... Lastig hoor. Dan is verbieden inderdaad beter. Beter voor de ouders, want die hoeven dan geen zichzelf tegensprekende houding uit te leggen. Maar doe alsjeblieft niet alsof je het voor het kind doet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Donald Duck

Berichtdoor Faramir » 27 jul 2012 15:46

schelpje3 schreef:Dat zijn de regels Mortlach, die staan erbij! Als je tegen het panellid ingaat, wordt je reactie verwijderd. Heel simpel en helder.

En ronduit belachelijk want zo blijft er enkel de mogelijkheid over om ja en amen te zijn tegen een in mijn ogen heel bekrompen antwoord. Of je geeft een mogelijkheid tot reageren waarin mensen binnen het nette hun mening kunnen overbrengen of je geeft geen mogelijkheid tot reageren.
Het wordt daar anders een forum 2, en daar is vraagsteller nooit bij gebaat! Die stelt een vraag aan een deskundige en hoeft geen commentaar van een andersdenkende of iemand die het niet eens is met de deskundige.

Het is maar de vraag of de vraagsteller daar niet bij gebaat is. Bij dit antwoord is hij/zij mijn inziens zeker niet gebaat.

Maar zoals gezegd indien een andere mening niet op prijs gesteld wordt geef dan helemaal geen mogelijkheid tot reageren. Zoals het nu dus in de rubriek gaat is een wassen neus qua reactiemogelijkheid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2012 15:49

Mortlach schreef:
Tja, wat is fantasie toch iets gevaarlijks, zo lastig te sturen...

Kinderen zijn over het algemeen prima in staat onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid - allerlei ontwikkelingsstoornissen even buiten beschouwing gelaten. En we willen natuurlijk dat de kinderen vanaf de geboorte maar aan 1 ding denken: God, God, Jezus, God, Heilige Geest, God en God.

En ja, dan leest een kind in de Donald Duck over Madam MikMak en Zwarte Magica en voelen ouders zich geroepen toch even te benadrukken dat het maar fantasie is. En daarna komt het kind in de Bijbel stukken tegen over tovenaars en magie en hoe die een gruwel zijn, en dan moeten de ouders weer gaan uitleggen dat het daar WEL echt is... Lastig hoor. Dan is verbieden inderdaad beter. Beter voor de ouders, want die hoeven dan geen zichzelf tegensprekende houding uit te leggen. Maar doe alsjeblieft niet alsof je het voor het kind doet.

Het ging wel even verder dan dat hoor! Ik las mijn kinderen ook sprookjes voor. Daar zijn ook veel christenen op tegen. Maar ik zie dat anders. Daar zit een diepere laag in, bijna literatuur, wat goed is en wat fout.
Maar die zit in DD niet, noch in de smurfen.
En doe niet zo denigrerend Mortlach, net alsof christenen hun kinderen alleen in de Bijbel laten lezen.
Het komt de sfeer hier niet ten goede zo.

Faramir

Re: Donald Duck

Berichtdoor Faramir » 27 jul 2012 15:50

Mortlach schreef:Tja, wat is fantasie toch iets gevaarlijks, zo lastig te sturen...

Fantasie verrijkt het leven, vooral van een kind zo ontzettend. Je zou eens moeten weten hoe met een beetje fantasie, een mooi verhaal een hele saaie rekenles opeens een waar avontuur wordt voor jonge kinderen.
Kinderen zijn over het algemeen prima in staat onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid - allerlei ontwikkelingsstoornissen even buiten beschouwing gelaten. En we willen natuurlijk dat de kinderen vanaf de geboorte maar aan 1 ding denken: God, God, Jezus, God, Heilige Geest, God en God.

:) Ik snap dat dit humor is daarom zal ik maar even niet reageren..
En ja, dan leest een kind in de Donald Duck over Madam MikMak en Zwarte Magica en voelen ouders zich geroepen toch even te benadrukken dat het maar fantasie is. En daarna komt het kind in de Bijbel stukken tegen over tovenaars en magie en hoe die een gruwel zijn, en dan moeten de ouders weer gaan uitleggen dat het daar WEL echt is... Lastig hoor. Dan is verbieden inderdaad beter. Beter voor de ouders, want die hoeven dan geen zichzelf tegensprekende houding uit te leggen. Maar doe alsjeblieft niet alsof je het voor het kind doet.

Ik zie de moeilijkheid niet zo bij de opvoeding. Ke kan een kind prima gelovig opvoeden en toch de Donald Duck laten lezen, Sinterklaas laten vieren, en Star Wars na laten spelen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2012 15:51

Faramir schreef:

Het is maar de vraag of de vraagsteller daar niet bij gebaat is. Bij dit antwoord is hij/zij mijn inziens zeker niet gebaat.

Maar zoals gezegd indien een andere mening niet op prijs gesteld wordt geef dan helemaal geen mogelijkheid tot reageren. Zoals het nu dus in de rubriek gaat is een wassen neus qua reactiemogelijkheid.

Nee hoor, want er staan vaak waardevolle toevoegingen, die de deskundige heeft laten liggen. Er reageren ook lotgenoten, om zo te zeggen. Een deskundige antwoordt met een bepaalde afstand, en de mensen die reageren vanuit een betrokkenheid.
Maar je kunt hier op het forum toch je zegje zeggen? :wink:

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Donald Duck

Berichtdoor Katlheen » 27 jul 2012 16:00

Maar wat is het nut als je alleen mag reageren om te beamen wat het panellid zegt? Lijkt me weinig meerwaarde hebben dan.

Back to Donald Duck: ik vind het echt zoeken naar een stok, om je kinderen vooral niet de donald duck te laten lezen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2012 16:01

schelpje3 schreef:Het ging wel even verder dan dat hoor! Ik las mijn kinderen ook sprookjes voor. Daar zijn ook veel christenen op tegen.


Als ik kijk hoe sprookjes en verhalen in het algemeen mijn leven hebben verrijkt, krijg ik bijna medelijden met de kinderen van dat soort christenen. Gelukkig hoor jij niet in die subgroep :-)

Maar ik zie dat anders. Daar zit een diepere laag in, bijna literatuur, wat goed is en wat fout.
Maar die zit in DD niet, noch in de smurfen.


Dan kijk je niet goed, want zowel de smurfen als Donald Duck - sterker nog, ELK verhaal OOIT - gaat daarover.

En doe niet zo denigrerend Mortlach, net alsof christenen hun kinderen alleen in de Bijbel laten lezen.
Het komt de sfeer hier niet ten goede zo.


Sorry, maar als het alternatief voor de Donald Duck voor een 7-jarige kerkgeschiedenis is, kan ik toch moeilijk tot een andere conclusie komen. Hooguit kan ik het nuanceren tot 'sommige christenen'.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2012 16:03

Katlheen schreef:Maar wat is het nut als je alleen mag reageren om te beamen wat het panellid zegt? Lijkt me weinig meerwaarde hebben dan.

Back to Donald Duck: ik vind het echt zoeken naar een stok, om je kinderen vooral niet de donald duck te laten lezen.



Mijn eerste reactie werd ook weggehaald. Er wordt bezwaar gemaakt tegen het 'onbijbelse voorbeeld' dat Duck geeft omdat de neefjes geen ouders hebben en Duck dus niet het goede voorbeeld is van een christelijk gezinnetje. Ik verwees naar Salomo en David die toch ook niet echt het goede voorbeeld geven wat betreft het aantal vrouwen waar ze omgang mee hadden, maar daar doet dan weer niemand moeilijk over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Donald Duck

Berichtdoor Katlheen » 27 jul 2012 16:23

Ja nee, dat moet je in het licht en het bredere spectrum van de Bijbel zien hoor, en tja, de Bijbel is toch zeker geen Donald Duck?

Iedere keer blijkt uit het verhaal dat het kwade het nakijken heeft, en het goede goed uit de bus komt.

Ik lees/zie allerlei karakters in de Donald Duck, zoals er ook allerlei karakters in het leven zijn. Mensen van diverse pluimage. Of is dat nu juist de kern van het probleem? Als ik het antwoord lees over een christelijke school (waar ook mijn reactie is verwijderd), dan snap ik het probleem heel goed. Alleen in je eigen kring willen verkeren, daar kan je natuurlijk geen alternatief bij gebruiken. Jammer eigenlijk, jezelf zo wereldvreemd maken.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2012 16:45

Katlheen schreef:Ja nee, dat moet je in het licht en het bredere spectrum van de Bijbel zien hoor, en tja, de Bijbel is toch zeker geen Donald Duck?

Iedere keer blijkt uit het verhaal dat het kwade het nakijken heeft, en het goede goed uit de bus komt.


Dat was wel het meest bizarre bezwaar van het panellid: "Ja, het kwade wordt wel verslagen, maar niet door de juiste persoon i.e. Jezus."

Ik lees/zie allerlei karakters in de Donald Duck, zoals er ook allerlei karakters in het leven zijn. Mensen van diverse pluimage. Of is dat nu juist de kern van het probleem? Als ik het antwoord lees over een christelijke school (waar ook mijn reactie is verwijderd), dan snap ik het probleem heel goed. Alleen in je eigen kring willen verkeren, daar kan je natuurlijk geen alternatief bij gebruiken. Jammer eigenlijk, jezelf zo wereldvreemd maken.


Inderdaad. Maar goed, niet van de wereld zijn is een stuk makkelijker als je ook niet in de wereld staat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Donald Duck

Berichtdoor Faramir » 27 jul 2012 16:51

DuckTales was ook zo'n geweldige tekenfilm waarin het kwade altijd werd verslagen. Wat heb ik daarvan genoten als kind.

Maar het antwoord komt op mij over alsof men zich helemaal wil afzonderen van de wereld. Dan vraag ik mij af wanneer de eerste reformatorische communes worden opgebouwd. Gewoon ergens op de Veluwe een klein dorp bouwen, helemaal zelfvoorzienend en afgesloten van de buitenwereld en vooral geen moderne fratsen zoals internet waardoor de boze buitenwereld de huiskamer binnenkomt. Ongeveer zoals de Amish.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 31 gasten