Donald Duck

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maaarten

Re: Donald Duck

Berichtdoor maaarten » 31 jul 2012 19:38

Mortlach schreef:Wat is het probleem dan? De tijd die het kost? Ik kan me er zo lastig iets bij voorstellen, namelijk...


Bij Nederlands op de middelbare school, toen de leraar het had over literatuur, is mij geleerd dat in de Romantiek fantasie zo'n sterke rol is gaan spelen in literatuur, dat er in zekere zin sprake is van een vlucht uit de werkelijkheid. Voor veel literatuur van na die periode geldt dit ook nog, zo leerde mijn (overigens atheïstische) Nederlands leraar.

Ik heb helemaal geen behoefte aan een vlucht uit de werkelijkheid. :D

Juliah schreef:Wie of wat bepaalt immers wat goed is en wat kwaad?


God bepaalt wat goed en wat kwaad is. Gelukkig overstijgt Die ook alle culturen, dus voor cultuurrelativisme hoeven we niet bang te zijn als Hij onze Rots is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 31 jul 2012 21:33

maaarten schreef:Bij Nederlands op de middelbare school, toen de leraar het had over literatuur, is mij geleerd dat in de Romantiek fantasie zo'n sterke rol is gaan spelen in literatuur, dat er in zekere zin sprake is van een vlucht uit de werkelijkheid. Voor veel literatuur van na die periode geldt dit ook nog, zo leerde mijn (overigens atheïstische) Nederlands leraar.


Hmm, de romantiek is toch net even wat anders, als ik het mij goed herinner, maar goed, elke vorm van fictie is toch een 'vlucht' uit de werkelijkheid? Ook de griekse tragedies en de werken van Shakespeare.

Ik heb helemaal geen behoefte aan een vlucht uit de werkelijkheid. :D


Dat is mooi. Het zou wat zijn als je MOEST vluchten, maar gelukkig heb je blijkbaar een redelijk prettig en comfortabel leven. Ik ook, gelukkig. Maar dat weerhoudt mij er niet van zo nu en dan lekker even te 'vluchten' met een goed boek, stripverhaal of computerspel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Donald Duck

Berichtdoor Spons » 31 jul 2012 22:04

een quote van mortlach...bla bla bla (dit ivm dat je neit te veel kan quoten hier )


Ik ben het eens met dit panellid!
En wat jij terugslaan noemt, is hetzelfde wat jij doet, nl. continue mensen die een bepaalde waarheid verdedigen onderuit proberen te halen.
Dus ik had mijn wang moeten toekeren.
Maar ik heb er genoeg over gezegd en gelezen.


Volgens mij geeft mortlach zijn mening weer met argumenten (waar je het wel of niet mee eens kan zijn ) en is hij soms scherp in de ogen van sommige maar over het algemeen genomen wel respectvol, immers als hij echt onrespectvol was en tegen de regels in ging etc was hij al lang van het forum weggetoverd door zwarte magica ...(sorry dat is mijn zwarte humor , like it or not ) snap je wat ik bedoel schepje.

Als jij vindt dat de argumenten van de dominee stand houden , en je de Donald Duck niet kan relativeren wie ben ik dan om jou tegen te houden, het is jouw waarheid die je wil horen en jou overtuiging. Dat respecteer ik maar dan moet je ook niet morren om een tegengeluid.

misschien even een zijtak.. maar als je echt alleen maar gelijkgestemden wil horen en niks met de grote boze buitenwereld te maken wil hebben kan je beter als de Amish gaan leven of een eigen kolonie stichten , klinkt misschien erg overdreven maar ik acht het zeer mogelijk bij sommige rechtse geloven.

maaarten

Re: Donald Duck

Berichtdoor maaarten » 31 jul 2012 22:07

Mortlach schreef:Hmm, de romantiek is toch net even wat anders, als ik het mij goed herinner, maar goed, elke vorm van fictie is toch een 'vlucht' uit de werkelijkheid? Ook de griekse tragedies en de werken van Shakespeare.


Dat klopt inderdaad, ook al is dat in (sinds?) de romantiek misschien wat heftigere proporties aan gaan nemen. Mijn probleem is dus ook dat men tegenwoordig kennelijk de behoefte heeft dagelijks weg te vluchten uit de werkelijkheid, door allerlei boeken, TV programma's, films etc. etc.

Voordien had ik die neiging ook, en die uitte zich bijvoorbeeld in het lezen van de boeken van Tolkien, of in gamen, of in bepaalde TV programma's kijken. Tegenwoordig game in nagenoeg nooit, kijk ik nauwelijks TV, en ligt er een dikke laag stof op de fantasy boeken van eertijds. :lol:

Vind je het niet zorgwekkend dat mensen vandaag de dag dagelijks weg willen vluchten uit de werkelijkheid? Waarom willen de mensen dat eigenlijk?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 31 jul 2012 22:26

maaarten schreef:Dat klopt inderdaad, ook al is dat in (sinds?) de romantiek misschien wat heftigere proporties aan gaan nemen. Mijn probleem is dus ook dat men tegenwoordig kennelijk de behoefte heeft dagelijks weg te vluchten uit de werkelijkheid, door allerlei boeken, TV programma's, films etc. etc.


Ik vermoed dat men die behoefte altijd al heeft gehad, maar nooit de mogelijkheid had aan die behoefte gehoor te geven wegens gebrek aan comfort in de breedste zin van het woord.

Voordien had ik die neiging ook, en die uitte zich bijvoorbeeld in het lezen van de boeken van Tolkien, of in gamen, of in bepaalde TV programma's kijken. Tegenwoordig game in nagenoeg nooit, kijk ik nauwelijks TV, en ligt er een dikke laag stof op de fantasy boeken van eertijds. :lol:


Prima als je je leven zo wilt en kunt invullen, maar dat maakt het an sich nog niet verkeerd. Er zijn ook een hoop fantasyboeken die vroeger verslond maar nu niet meer aanraak, voornamelijk omdat ik besef dat ze eigenlijk helemaal niet zo goed zijn.

Vind je het niet zorgwekkend dat mensen vandaag de dag dagelijks weg willen vluchten uit de werkelijkheid? Waarom willen de mensen dat eigenlijk?


Misschien een gemene gedachte van me, maar hoeveel mensen gebruiken geloof om weg te vluchten voor de werkelijkheid? Lekker over de hemel fantaseren of de wederkomst van Jezus.

Om op je vraag in te gaan: nee, dat baart me totaal geen zorgen. We hebben tegenwoordig nu eenmaal de luxe van vrije tijd en die mag men invullen zoals men zelf wil. De term 'vluchten' heeft jammer genoeg een negatiefe bijklank, alhoewel, je kunt ook ergens naartoe vluchten, naar een wereld waar je op draken kunt rijden, geheime documenten kunt stelen uit een vijandelijk hoofdkwartier of met een kettingzaag door hordes zombies kunt maaien. Dat betekent niet dat het leven wat ik heb me niet bevalt, maar er is in de werkelijkheid helaas een schrijnend gebrek aan zombies. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Re: Donald Duck

Berichtdoor maaarten » 02 aug 2012 18:27

Mortlach schreef:Misschien een gemene gedachte van me, maar hoeveel mensen gebruiken geloof om weg te vluchten voor de werkelijkheid? Lekker over de hemel fantaseren of de wederkomst van Jezus.


Je slaat hier helaas denk ik de spijker op de kop, en ik heb me hier zelf ook wel schuldig aangemaakt. Sommige kerkgangertjes lijken vooral voor het hier en nu te leven, maar als het hier en nu dan eventjes niet zo lekker gaat, worden ze ineens veel actiever in hun geloof. Wanneer het dan weer beter gaat blijkt het dan niet zo heel oprecht te zijn geweest, want dan komt dezelfde lauwe levensstijl weer terug. Het geloof wordt zo een accessoire voor de kerkgangertjes, om ze te bemoedigen als het even niet zo lekker gaat. Zulk een geloof, hoeveel het ook overal gevonden wordt, heeft denk ik niet zo veel met het Christelijke geloof te maken. :(

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 02 aug 2012 22:58

maaarten schreef:
Je slaat hier helaas denk ik de spijker op de kop, en ik heb me hier zelf ook wel schuldig aangemaakt. Sommige kerkgangertjes lijken vooral voor het hier en nu te leven, maar als het hier en nu dan eventjes niet zo lekker gaat, worden ze ineens veel actiever in hun geloof. Wanneer het dan weer beter gaat blijkt het dan niet zo heel oprecht te zijn geweest, want dan komt dezelfde lauwe levensstijl weer terug.


Leefden ze maar voor (eigenlijk ín) het hier en nu, dan zouden het allemaal boeddhistjes zijn :-) En tja, zelfdiscipline is een schaars goed, ook bij mij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Donald Duck

Berichtdoor Boekenlezer » 04 aug 2012 22:01

In mijn jeugd las ik nogal eens in Donald Duck-blaadjes, en ik zag er nooit kwaad in. Ik heb hier ook verder nog nooit bij stil gestaan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Donald Duck

Berichtdoor Spons » 05 aug 2012 17:47

grappig dat men zich druk maakt om de donald duck... duivelse lectuur maar over het winstbejag van Bankiers, en de stijgende behoefte aan een voedselbank .... dat is niet zo belangrijk...he

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Donald Duck

Berichtdoor boer » 05 aug 2012 18:34

Spons schreef:grappig dat men zich druk maakt om de donald duck... duivelse lectuur maar over het winstbejag van Bankiers, en de stijgende behoefte aan een voedselbank .... dat is niet zo belangrijk...he


Buitenkant en uiterlijkheden, je weet toch dat dát de trademarks zijn van de refo-cultuur?
Liever een korte rok dan een kuise lange broek.
De letter, niet de ''geest'' zeg maar.
Klakkeloosvolgzaam de cultureel-tradtionele subcultuur voortduwen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2012 23:48

Boekenlezer schreef:In mijn jeugd las ik nogal eens in Donald Duck-blaadjes, en ik zag er nooit kwaad in. Ik heb hier ook verder nog nooit bij stil gestaan.


... omdat orthodox altijd nog ultra-orthodox kan worden :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Donald Duck

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 aug 2012 11:30

Van Donald Duck naar de Heilige Schrift naar Vondel en de Gedichten van Guido Gezelle enz enz enz.Wie vroeg begint te lezen al is het begin bij Nijntje wordt wijs en heeft een zinvolle tijdsbesteding.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mens » 31 aug 2012 16:12

Mortlach schreef:Mijn eerste reactie werd ook weggehaald. Er wordt bezwaar gemaakt tegen het 'onbijbelse voorbeeld' dat Duck geeft omdat de neefjes geen ouders hebben en Duck dus niet het goede voorbeeld is van een christelijk gezinnetje. Ik verwees naar Salomo en David die toch ook niet echt het goede voorbeeld geven wat betreft het aantal vrouwen waar ze omgang mee hadden, maar daar doet dan weer niemand moeilijk over.


Kwik, Kwek en Kwak zijn zoontjes van Dumbella Duck die ze bij Donald achterliet met de mededeling dat ze ze de volgende week weer op zou halen. Sindsdien is er niets meer van Dumbella Duck vernomen, en ontbreekt ieder spoor. Er zijn zo weinig aanknopingspunten voor haar verdwijning dat zelfs de website Vermist er weinig heil in ziet om er een 'cold case' van te maken.

Ik vind het lovenswaardig dat Donald Duck (als alleenstaande man) de opvoeding van zijn neefjes overneemt. Je kan toch moeilijk die kleintjes aan hun lot overlaten omdat je geen standaard gezinnetje vormt. Ik ken overigens heel veel mensen die 'christelijk' als synoniem gebruiken voor 'lovenswaardig', maar kennelijk zijn deze woorden voor sommigen juist tegenovergesteld?

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Donald Duck

Berichtdoor pol » 31 aug 2012 17:00

Heb mezelf nog nooit druk gemaakt waar de neefjes opgroeiden... vol verbazing las ik dat!!! Verder vind ik de DD altijd leuk. Vis hem het eerste eruit als ik bij de tandarts ofzo zit :wink:

Begreep wel dat Suske en Wiske anders is geworden als vroeger. occulter zeg maar.... Maar dit heb ik van horen zeggen.. maar het is offtopic!

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Donald Duck

Berichtdoor Jess » 01 sep 2012 13:02

Familie van mij mogen de kinderen geen Donald Duck lezen, hier slingert hij altijd rond. Moet ik ze dan opruimen als zij komen?
Andere familieleden mogen geen DVD kijken, mijn kids wel na het avondeten. Moet ik het mijn kinderen dan maar verbieden omdat hun neefjes/nichtjes het niet mogen?
Hetzelfde verhaal met pc, mijn kinderen mogen dat. Die van mijn broer een half uur in de week. Mag mijn zoon het dan niet doen omdat anders zijn neef mee kijkt?

Hoe gaan jullie hiermee om? Mijns inziens niet off topic omdat het hier ook over DD gaat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 108 gasten