Bijbelteksten over dieren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Bijbelteksten over dieren

Berichtdoor Diamantje » 07 jul 2012 12:29

Wat zijn er eigenlijk voor Bijbelteksten over dieren? Ik ben een grote dierenliefhebber en ik hoop ook dat er in de Nieuwe Wereld veel dieren zullen zijn. Maar als je dan kijkt naar bijvoorbeeld dieren die in de vee-industrie en de visindustrie worden gehouden, dat kan op die manier toch nooit Gods wil zijn? Dat denk ik dan altijd. (En even tussen haakjes, ik vind de SGP een hele goede partij. Maar ik vind het toch wel zonde dat ze zo weinig doen aan dierenwelzijn, naar mijn mening). Maar mijn vraag is: wat staat er allemaal in de Bijbel over dieren?

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Bijbelteksten over dieren

Berichtdoor schaapje » 07 jul 2012 12:34

Genesis 9:3
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jul 2012 12:38

Ex.23:5

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jul 2012 14:53

Een beetje flauw deze 2 bijbelteksten.
Ik denk dat we goed voor de dieren moeten zorgen, ze zijn veel te mooi om er achteloos mee om te gaan, voor mij mag er een dierenpolitie komen.

Maar ik denk dat je dit topic hebt geopend omdat je vegatariër bent. :mrgreen:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 aug 2012 11:31

In spreuken staan ook verschillende dieren. De precieze plaatsen weet ik nu niet zo. De dominee heeft in onze gemeente ooit een prekenserie hierover gehouden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 23 jan 2013 20:04

schaapje schreef:Een beetje flauw deze 2 bijbelteksten.
Ik denk dat we goed voor de dieren moeten zorgen, ze zijn veel te mooi om er achteloos mee om te gaan, voor mij mag er een dierenpolitie komen.

Maar ik denk dat je dit topic hebt geopend omdat je vegatariër bent. :mrgreen:

Ja, dat laatste dat u vroeg klopt. U ook? Zoja, zou ik u dan a.u.b. wat vragen mogen stellen over het geloof? Alvast bedankt!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 26 jan 2013 10:01

vegetarisme is niet bijbels te onderbouwen: er zijn duidelijke leer-uitspraken die het een van vlees goedkeuren en er zijn praxis-gedeelten waar vees gegeten wodt zonder dat daar een negatieve connotatie bij zit.

zgn 'occult-vlees', in heidense temels geofferd en daarna op de (tempel?)markt verkocht mag zelf gegeten worden! alleen de zwakken, die bang voor occulte invloed zijn, doen er goed aan om zich van occult vlees te onthouden.

er staat trouwens ook nergens in de bijbel dat je vlees moet eten :)
vind je het zielig voor de beesten, vind je het niet lekker, dan eet je lekker een bak sla met patat en bruine bonen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2013 10:15

Diamantje schreef:Ja, dat laatste dat u vroeg klopt. U ook? Zoja, zou ik u dan a.u.b. wat vragen mogen stellen over het geloof? Alvast bedankt!

Sorry Diamantje voor de late reactie, in de onderstaande link is al het één en ander gezegd over het eten van vlees.

viewtopic.php?f=29&t=25583

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 26 jan 2013 12:56

Janvanverweg schreef:vegetarisme is niet bijbels te onderbouwen: er zijn duidelijke leer-uitspraken die het een van vlees goedkeuren en er zijn praxis-gedeelten waar vees gegeten wodt zonder dat daar een negatieve connotatie bij zit.

zgn 'occult-vlees', in heidense temels geofferd en daarna op de (tempel?)markt verkocht mag zelf gegeten worden! alleen de zwakken, die bang voor occulte invloed zijn, doen er goed aan om zich van occult vlees te onthouden.

er staat trouwens ook nergens in de bijbel dat je vlees moet eten :)
vind je het zielig voor de beesten, vind je het niet lekker, dan eet je lekker een bak sla met patat en bruine bonen.

Je kunt het natuurlijk ook doen om te herdenken hoe het in de Hof van Eden bij Adam en Eva was (die aten ook geen vlees en vis). Ik meen me ook te herinneren dat er ergens in de Bijbel staat: ''Onthoudt u van alles dat met wreedheid is verkregen'' of zoiets. En als ik eerlijk ben: daar kun je bij vlees, en zéker bij vis, niet omheen...

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 26 jan 2013 14:54

Diamantje schreef:Je kunt het natuurlijk ook doen om te herdenken hoe het in de Hof van Eden bij Adam en Eva was (die aten ook geen vlees en vis). Ik meen me ook te herinneren dat er ergens in de Bijbel staat: ''Onthoudt u van alles dat met wreedheid is verkregen'' of zoiets. En als ik eerlijk ben: daar kun je bij vlees, en zéker bij vis, niet omheen...

Hmm, :oops: ik post net een berichtje wat ik vorige week had gegeten.
Lekker snoekbaarsje, ook vind ik een visje wat ik op zee vang ook heerlijk.

Jezus gaf de mensen zelf brood met vis :)

Wij dienen wat mij betreft wel goed rentmeesterschap te betrachten.
Dus er een puinzooi van maken zoals plofkippen, ganzelevers die van de "lopende" band komen, etc zijn wat mij betreft onacceptabel.

Maar je mag van mij vegetarier zijn :D als ik mag blijven vissen :wink:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 26 jan 2013 21:50

Hmm, :oops: ik post net een berichtje wat ik vorige week had gegeten.
Lekker snoekbaarsje, ook vind ik een visje wat ik op zee vang ook heerlijk.

Jezus gaf de mensen zelf brood met vis :)

Wij dienen wat mij betreft wel goed rentmeesterschap te betrachten.
Dus er een puinzooi van maken zoals plofkippen, ganzelevers die van de "lopende" band komen, etc zijn wat mij betreft onacceptabel.

Maar je mag van mij vegetarier zijn :D als ik mag blijven vissen :wink:[/quote]
Ja, tuurlijk, iedereen moet doen wat hij denkt dat goed is.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 26 jan 2013 22:00

Toch heb ik ook een vraag over wat mij heel erg dwars zit. Ik stel deze vraag absoluut niet om het christendom aan te vallen ofzo, want ik ben zelf ook christen. Maar dit heb ik nooit begrepen: waarom vindt God het goed dat wij dieren gebruiken voor bijv. bont, want dit is iets wat helemaal niet nodig is. En daarnaast schijnen die dieren ook heel dieronvriendelijk gehouden te worden en is het heel slecht voor het milieu. En waarom mag er vlees en vis gegeten worden, want in de Hof van Eden mocht dit niet. Plus dat die dieren ook heel slecht behandeld worden, vooral vissen en andere waterdieren (die worden ook gruwelijk gedood). En we voeren graan, soja en water aan die dieren, dat we zelf hadden kunnen opeten, terwijl mensen in sommige landen honger lijden. Goed voor het milieu schijnt het ook niet te zijn. Maar waarom zou God dit dan toch zeggen?
Zo vraag ik me ook iets af bij het verhaal van de ark van Noach. Is het niet zielig om van elke diersoort 1 paar in een ark te stoppen, en de rest te laten verdrinken? Want die dieren hadden toch niks gedaan ofzo?
(Sorry dat ik deze vragen stel, maar ik moest het gewoon even kwijt. Als iemand hierop wil reageren, zou dat heel fijn zijn. Want ik ben erg benieuwd wat uw kijk hierop is.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 26 jan 2013 22:50

Diamantje schreef: Als iemand hierop wil reageren, zou dat heel fijn zijn. Want ik ben erg benieuwd wat uw kijk hierop is.

Ja ik wil hierop wel reageren, volgens mij is het duidelijk dat wij boven de dieren gesteld zijn.
Het feit dat jij al deze vraag stelde geeft al aan dat jij bewogen bent met dingen die gebeurd zijn in het verleden die je niet hebt gezien maar op papier staan.
Ook heb je een Gods besef, je schreef dat je christen bent.
Dit zal je een dier niet zien doen :)
Of dit nog wel gaat komen moeten we aan de niet-christenen vragen bij ons het zou zomaar kunnen namelijk ;)

Neemt niet weg dat wij op een goede manier met dieren dienen op te gaan zoals ik al aangaf goed rentmeesterschap.

Bont, vlees eten, vis eten heb ik niets op tegen zolang het op een respectvolle manier plaats zal vinden.
Soms weet ik het niet dat is jammer, maar met mijn eigen gevangen visje is niets mis.

Mijn persoonlijke mening is dat de mens eerst aan zijn medemens moet denken voordat de dieren komen.
Echter dieren dienen wel respectvol behandeld te worden.

fijne avond en goede zondag!

met vriendelijke groeten,

Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 27 jan 2013 09:05

Waarom God toestaat dat we dieren gebruiken? Waarom gaf God ons heerschappij over de beesten? Voor Zijn eer en ons welzijn.
dieren zijn geen mensen! de schepping maakt dat duidelijk, we zijn meer dan beest. maar zonder God verworden we tot beesten. de evolutie theorie maakt / verlaagt ons tot een verdelt dier, een dier dat toevaloig wat verder ontwikkeld is. vanuit die gedachte kan je dieren 'vermenselijken' en hen zaken toeschrijven die ze niet hebben.
neem de zondvloed. de meeste mensen en beesten komen om. de mensen kregen wat ze verdienden en komen daarachter bij het oordeel. de beesten gingen gewoon dood. dood zijn is niet zielig?
alleen de achtergebleven kunnen treuren om hun gemis. ("het is zielig voor marietje dat haar cavia is doodgebeten")
tijdens het leven kan een dier lijden. daar spreekt de bijbel wel over. m.i. omdat onze omgang met dieren o.a. de vruchten van ons leven laten zien (wreedheid, egoisme, meedogen etc)

recent zijn er artikelen in de krant (RD) geweest die lieten zien dat diervriendelijk vaak meteen ook milieu onvriendelijker is.

een gezonde 'plofkip'die tijdens haar korte leven niets tekort gekomen is kan ik smakelijk eten zonder misplaats schuldgevoel.

mensen die vlees willen verbannen vanwege de beesten moeten bedenken dat ze daardoor miljoenen beesten het leven niet gunnen! juist als je dieren vermenselijkt moet je daarvan terugschrikken; wie zijn wij om te bepalen welk leven levenswaardig is :)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 28 jan 2013 11:48

Janvanverweg schreef:Waarom God toestaat dat we dieren gebruiken? Waarom gaf God ons heerschappij over de beesten? Voor Zijn eer en ons welzijn.
dieren zijn geen mensen! de schepping maakt dat duidelijk, we zijn meer dan beest. maar zonder God verworden we tot beesten. de evolutie theorie maakt / verlaagt ons tot een verdelt dier, een dier dat toevaloig wat verder ontwikkeld is. vanuit die gedachte kan je dieren 'vermenselijken' en hen zaken toeschrijven die ze niet hebben.
neem de zondvloed. de meeste mensen en beesten komen om. de mensen kregen wat ze verdienden en komen daarachter bij het oordeel. de beesten gingen gewoon dood. dood zijn is niet zielig?
alleen de achtergebleven kunnen treuren om hun gemis. ("het is zielig voor marietje dat haar cavia is doodgebeten")
tijdens het leven kan een dier lijden. daar spreekt de bijbel wel over. m.i. omdat onze omgang met dieren o.a. de vruchten van ons leven laten zien (wreedheid, egoisme, meedogen etc)

recent zijn er artikelen in de krant (RD) geweest die lieten zien dat diervriendelijk vaak meteen ook milieu onvriendelijker is.

een gezonde 'plofkip'die tijdens haar korte leven niets tekort gekomen is kan ik smakelijk eten zonder misplaats schuldgevoel.

mensen die vlees willen verbannen vanwege de beesten moeten bedenken dat ze daardoor miljoenen beesten het leven niet gunnen! juist als je dieren vermenselijkt moet je daarvan terugschrikken; wie zijn wij om te bepalen welk leven levenswaardig is :)

Oké, ik wil me er verder niet mee bemoeien, maar mag ik even mijn kijk geven op dit stuk? Natuurlijk is het zo dat we dieren niet moeten gaan 'vermenselijken' en andersom. (We moeten natuurlijk ook niet vergeten dat dieren waarde hebben en dat we er goed voor moeten zijn natuurlijk). Maar dat God daarom toestaat om vlees en vis te eten, daar kan ik me wel in vinden.
Verder schijnt het niet te kloppen dat plofkip beter is voor het milieu dan biologische kip, ten minste dat vertelt de Superwijzer app, een instrument om dit te meten ofzo. Maar ik weet niet of dit waar is hoor. Daarnaast moeten we ons ook realiseren dat vlees en vis per definitie slecht is voor het milieu. Eerlijk gezegd vind ik het ook wel zielig voor die kip, dat ze blaren op d'r borst en poten heeft. En zo dik is dat ze amper kan lopen. Dat zegt Wakker Dier in ieder geval.
Met het idee dat je door geen vlees en vis te eten, heel veel dieren geen leven gunt, ben ik het eerlijk gezegd helemaal niet eens. Want wat niet bestaat, heeft daar ook geen weet van! En eerlijk gezegd: als je kijkt naar hoe een gemiddeld dier het heeft in de vee-industrie, dan zou ik liever niet willen leven, als ik die dieren was. Maar dit was even mijn mening.

Terug naar “Archief”