Moderator: Moderafo's
schaapje schreef:Een beetje flauw deze 2 bijbelteksten.
Ik denk dat we goed voor de dieren moeten zorgen, ze zijn veel te mooi om er achteloos mee om te gaan, voor mij mag er een dierenpolitie komen.
Maar ik denk dat je dit topic hebt geopend omdat je vegatariër bent.
Diamantje schreef:Ja, dat laatste dat u vroeg klopt. U ook? Zoja, zou ik u dan a.u.b. wat vragen mogen stellen over het geloof? Alvast bedankt!
Janvanverweg schreef:vegetarisme is niet bijbels te onderbouwen: er zijn duidelijke leer-uitspraken die het een van vlees goedkeuren en er zijn praxis-gedeelten waar vees gegeten wodt zonder dat daar een negatieve connotatie bij zit.
zgn 'occult-vlees', in heidense temels geofferd en daarna op de (tempel?)markt verkocht mag zelf gegeten worden! alleen de zwakken, die bang voor occulte invloed zijn, doen er goed aan om zich van occult vlees te onthouden.
er staat trouwens ook nergens in de bijbel dat je vlees moet eten
vind je het zielig voor de beesten, vind je het niet lekker, dan eet je lekker een bak sla met patat en bruine bonen.
Diamantje schreef:Je kunt het natuurlijk ook doen om te herdenken hoe het in de Hof van Eden bij Adam en Eva was (die aten ook geen vlees en vis). Ik meen me ook te herinneren dat er ergens in de Bijbel staat: ''Onthoudt u van alles dat met wreedheid is verkregen'' of zoiets. En als ik eerlijk ben: daar kun je bij vlees, en zéker bij vis, niet omheen...
Diamantje schreef: Als iemand hierop wil reageren, zou dat heel fijn zijn. Want ik ben erg benieuwd wat uw kijk hierop is.
Janvanverweg schreef:Waarom God toestaat dat we dieren gebruiken? Waarom gaf God ons heerschappij over de beesten? Voor Zijn eer en ons welzijn.
dieren zijn geen mensen! de schepping maakt dat duidelijk, we zijn meer dan beest. maar zonder God verworden we tot beesten. de evolutie theorie maakt / verlaagt ons tot een verdelt dier, een dier dat toevaloig wat verder ontwikkeld is. vanuit die gedachte kan je dieren 'vermenselijken' en hen zaken toeschrijven die ze niet hebben.
neem de zondvloed. de meeste mensen en beesten komen om. de mensen kregen wat ze verdienden en komen daarachter bij het oordeel. de beesten gingen gewoon dood. dood zijn is niet zielig?
alleen de achtergebleven kunnen treuren om hun gemis. ("het is zielig voor marietje dat haar cavia is doodgebeten")
tijdens het leven kan een dier lijden. daar spreekt de bijbel wel over. m.i. omdat onze omgang met dieren o.a. de vruchten van ons leven laten zien (wreedheid, egoisme, meedogen etc)
recent zijn er artikelen in de krant (RD) geweest die lieten zien dat diervriendelijk vaak meteen ook milieu onvriendelijker is.
een gezonde 'plofkip'die tijdens haar korte leven niets tekort gekomen is kan ik smakelijk eten zonder misplaats schuldgevoel.
mensen die vlees willen verbannen vanwege de beesten moeten bedenken dat ze daardoor miljoenen beesten het leven niet gunnen! juist als je dieren vermenselijkt moet je daarvan terugschrikken; wie zijn wij om te bepalen welk leven levenswaardig is
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten